بستن

هر دو روز، یک دانش‌آموز به کرونا مبتلا می‌شود

هفت‌برکه: در ۵۰ روز آغاز سال تحصیلی، تست کرونای ۲۵ دانش‌آموزِ مدارسِ گراش مثبت بوده است.

وضعیت مدارس از موضوعات اصلی چلسه اول آبان ۹۹ ستاد کرونا شهرستان در فرمانداری گراش بود. 

سید جواد محقق، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش، در گزارش خود به ستاد کرونا گفت: «از ابتدای بازگشایی مدارس در اردیبهشت ماه، ۹۱ نفر دانش‌آموز [با نتیجه‌ی تست] مثبت داشته‌ایم، که کمی نگران‌کننده است.» از این تعداد ۲۵ نفر مربوط به دانش‌آموزان مبتلا در سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریورماه است.

امام جمعه گراش با اشاره به پیام‌ها دریافتی خود از مردم گفت: «از آن طرف به معلم‌ها گفته می‌شود حتما در مدرسه حاضر باشند و باید کلاس جبرانی گذاشته شود یا کلاس‌ها حضوری باشد و بعد به صورت عمومی می‌گویند حضور در مدرسه اختیاری است. این دوگانگی‌ها مردم را اذیت می‌کند. در ابتدای انقلاب دو سال دانشگاه‌ها را تعطیل کردند. آیا اتفاقی افتاد؟»

محمد پاک‌سرشت، معاون پشتیبانی آموزش و پرورش گراش، در گزارشی از وضعیت مدارس گراش گفت: «از طرف شبکه بهداشت ۱۴ مدرسه به عنوان مدارس مشکل‌دار اعلام شد که ۳ مدرسه مشکلات را حل کردند. برای ۱۱ مدرسه دیگر نیز از مدیران خواسته شد که مشکلات را رفع کنند. البته بعضی ایرادهای بهداشت امکان اجرایی ندارند. مثلا کلاس ۳۷ نفره را ما نمی‌توانیم به چهار گروه تقسیم کنیم. ما هر کلاس را حداکثر می‌توانیم به دو گروه تقسیم کنیم. ولی اصرار بهداشت این است که هر کلاس حداکثر ۱۲ نفر باشد. البته در هفته گذشته اصلا کلاسی تشکیل نشده است.»

پاک‌سرشت در مورد دعوت از اولیا به مدرسه گفت:‌ «حضور دانش‌آموزان اختیاری بود. در این مورد اولیا باید برگه‌ای را در مدرسه امضا می‌کردند که مسئولیت امتحانات با خود اولیا است، این را اولیا به عنوان اجبار در نظر گرفته بودند. در مورد امتحان‌ها ما تابع ستاد کرونا هستیم. اگر وضعیت زرد باشد و کلاس‌های نیمه‌حضوری باشد، امتحان‌ها حضوری خواهد بود و اگر وضعیت قرمز باشد امتحان‌ها برگزار نمی‌شود.»

پاک‌سرشت در مورد کیفیت کلاس‌های مجازی گفت:‌ «در حالت حضوری هم برخی دانش‌آموزان در یادگیری مشکل دارند چه برسد به غیر حضوری. آموزش غیر حضوری تا ۴۰ درصد هم کیفیت ندارد.»

معاون توسعه آموزش و پرورش عدم دسترسی به اینترنت در مدارس روستایی را از مشکلات موجود دانست و گفت: ‌«مدارس روستاهای کوچک امکان برگزاری کلاس غیر حضوری را ندارند. در دشت بالا یا خلیلی و حسین‌آباد و بشیرآباد مساله اینترنت داریم. اداره کل مودم در اختیار ما قرار داده است، ولی اینترنت در دسترس نداریم حتی معلم‌ها حاضر هستند خانه‌ به خانه تدریس کنند.»

توضیح و تصحیح:

در جلسه ستاد کرونا اعلام شد«از زمان بازگشایی مدارس ۹۱ دانش‌آموز مبتلا شده‌اند.» با توجه به توضیحات روابط عمومی آموزش و پرورش و روابط عمومی علوم پزشکی گراش آمار ۹۱ نفر مربوط به بازگشایی مدارس در اردیبهشت‌ماه است. از ۱۵ شهریور و آغاز سال تحصیلی تعداد ۲۵ دانش‌آموز به کرونا مبتلا شده‌اند. ضمن پوزش از مخاطبان بابت عدم دقت، این آمار تصحیح می‌شود.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

11 نظر

  1. زمانی که اختیار بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس در اختیار ادارات شهرستان قرار گرفت، بسیاری از شهرستان ها مجازی برگزار کردن. متاسفانه ریاست اداره گراش معلوم نیست با چه هدفی اما ظاهرا اصرار بر حضوری داشتن. عجیب اینکه مدیران مدارس هم مخالفت نکردن.
    امیدوارم برای یکبار هم که شده رئیس آ.پ بیاد و پاسخگو باشه

  2. مدیریت اداره با لج بازی مدارس رو باز کرد ، در حالی که مدارس منطقه خودشون تعطیل بود . ۹۱ دانش آموز همشهری مبتلا شدن اما انگار برای کسی مهم نیست ، انگار نمایش قدت و شوآف رعایت پروتکل ارزش بیشتری داره تا سلامت دانش آموزان.

  3. اون ۴۰۰هکتاری از تهران و جای بسیار امن و بزرگی مجوزش دادند و این فرد هم از خانواده شهدا هست .اگر تمام اعضا شورا که وجود ندارد و فرماندار نامه بزنند رای برنمی گرده و فقط می شود متراژ ان را کم کرد .ولی این همه زمین میخواد چی کار اخه .اگر هم با این روش بردارد در پرورش شتر مرغ موفق نمی شود و قول شرف میدم .

  4. بعضی از معلم‌ها در شرایط کرونا و با توجه به اعلام غیر حضوری دانش اموز از طرف والدین،واقعا تلاششونو میکنن و درس رو میدن
    ولی متاسفانه بعضی از معلم ها همکاری نمیکنن با والدین.
    وقتی بر عهده والدین گذاشتن که غیر خضوری بیاد یا حضوری،پس باید درس برای غیر حضوریها داده بشه،
    کاش امسال اصلا هیچ مدرسه‌یی باز نشده بود

  5. خدمت خانم سحر
    نمی‌شه همه مردم رو مجاب کرد. تنها راهش این بود که مدیریت آموزش و پرورش از اختیارش استفاده کنه و مدارس رو مجازی کنه. یا لااقل توی شهر گراش و ارد و فداغ که امکانش هست مجازی باشه. روستاها با توجه به تعداد کم دانش‌آموز و نبود اینترنت مجازی بشه. رک و راست بگیم این نود دانش‌آموز و خانواده‌هاشون چوب بی تدبیری اداره رو خوردن. لار خیلی زودتر از گراش تعطیل کرد.

  6. دغدغه‌ی شما به عنوان ولی دانش‌آموز قابل درکه؛ اما بیایید یک لحظه این مطلب رو از زاویه‌ی یک معلم هم نگاه کنیم. تمام معلمین رو موظف کرده بودن ساعات صبح در مدرسه به آموزش حضوری بپردازن، دانش‌آموزها رو دو گروه کرده بودن که یک روز در میان در مدرسه حاضر می‌شدن.
    این معلمِ موظف، ناچار بود تمام تایم آموزشی‌اش رو (به غیر از زنگ آخر) به دانش‌آموزان حضوری درس بده. تا اینجا مشکلی نیست، هر چند تقریبا تمام تایم کاری یک معلم صرف آموزش حضوری می‌شد.
    اما مسئله اینجاست که روند کار کم از مشکل نبود. یک نمونه‌اش اینکه معلم، امروز میومد یک درس رو تدریس می‌کرد برای گروه اول، دوباره فردا هم باید میومد همون درس و تکرار می‌کرد برای گروه دوم. تا اینجا یعنی دو بار تدریس. که اینجا به این هم فکر کنید با توجه به این تکرار، سرعت پیشروی تو درس‌ها چه قدر آهسته بود.
    علاوه‌ی بر اون، ۴۵ دقیقه‌ی ساعات آخر رو دستور داده بودن که معلمین به مرور مطالب همون روز بپردازن برای دانش‌آموزان غیرحضوری. هر شخص آگاه به تولید محتوای آموزش مجازی این رو خوب می‌دونه این تایم کم و محدود، اون هم ساعت آخر و بعد چند زنگ آموزش حضوری، چه اندازه مضحکه برای تولید محتوای آموزشی.
    حالا ببینید: تایم آموزشی برای هر گروه تقریبا یک سوم، بودجه‌بندی آموزشی تمام و کمال، بدون کسر حتی یک واو از کتب درسی، دو بار تکرار تدریس به صورت حضوری برای دانش‌آموزها، انتظار تولید محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان مجازی برای بار سوم
    حالا با تمام این اوصاف به نظرتون یک مقدار بی‌انصافی نیست از معلمی که تایم آموزشی‌اش رو داره دو مرتبه حضوری تدریس میکنه باز ازش بخوایم برای بار سوم هم برای دانش‌آموزهای غیرحضوری آموزش مجازی داشته باشه؟
    هر چند بین همه‌ی کم‌لطفی‌ها، زیاد بودن معلم‌های عزیز و دلسوز تو شهرمون که واقعا کم نگذاشتن این ایام؛ اما خواهشی که دارم‌ لطفا معلمان محترم رو هم یکی مثل خودمون ببینیم که اون هم مثل ما خانواده داره و نیاز به وقت آزاد برای زندگی شخصی خودش

  7. تازه این تعدادی هست که رفتن و آزمایش دادن، اگر دانش‌آموزان ناقل و بدون علامت رو در نظر بگیریم ممکنه این آمار چندبرابر باشه.(اونم بدون در نظر گرفتن آمار معلم‌ها و کادر اداری مدارس)

  8. سلام
    خسته نباشید
    بهتر نیست اول یه کم فکر کنیم بعد حرف بزنیم
    اخه برادر من خواهر من
    شما مگه میدونید و مطمئن هستین یه دانش اموز که تستش مثبت شده از مدرسه گرفته؟؟؟؟
    یعنی درصدی احتمال نداره که این دانش آموز از پدر و مادر خودش که حاضر نیستن از مهمونی ها و شب نشینی هاشون بزنن گرفته باشه
    پدری که جمع دوستانه اخر هفته ش رو لغو نکرد
    مادری که دید و بازدید هاشو رو لغو نکرد
    و بچه ای که بازی های تو کوچه و پارک و خونه بی بی و باباجیش رو لغو نکرد
    خیلی بی انصافی است که همه تقصیر ها رو بندازیم گردن مدرسه.
    توقعاتتون رو از مردم و جامعه کم کنید اول خودتون رعایت کنید
    همه میگن چرا این ارگان تعطیل نکرد چرا اون ارگان فلان کار نکرد
    خودت همین خودت که داری این پیام رو میخونی چقدر واقعا چقدر خودت رو پایبند رعایت پروتکل ها کردی؟؟؟
    الان کادر بهداشت و اموزش و پرورش دارن جبران کم کاری من و شما را انجام میدن.
    عادت کردیم به مقصر دونستن دیگران و اصرار بر بی گناهی خودمون

  9. سلام
    ضمن قدردانی از تمام زحمت‌ها و تلاش‌های شما و همکارانتون در مجوعه گریشنا، اگر اجازه هست یک نقد داشته باشم. (با تمام احترام)
    این دست خبرها یا این شکل تیترها که مثلا از زمان بازگشایی مدارس، فلان تعداد دانش‌آموز مبتلا شدن و گاها از خبرگزاری‌های مختلف منتشر میشه یک مشکلی داره. این شکل تیترها، ناخودآگاه این برداشت و به ذهن میاره که همه‌ی این‌ دانش‌آموزها در مدرسه مبتلا شدن و ابتلاشون به دلیل بازگشایی مدارسه؛ اما به نظرتون درسته این برداشت و داشته باشیم؟
    علاوه‌ی بر این، اگر بخواهیم نظر درستی راجع به این موضوع بدیم باید بررسی کنیم ببینیم در یک بازه‌ی ۴۵ روزه قبل بازگشایی مدارس مثلا ، تعداد مبتلایان دانش‌آموز چه قدر بوده و مقایسه کنیم. (صرف نظر از قدرت ۹ برابری ویروس، تحت جهش‌های اخیر البته)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 نظر
scroll to top