بستن

مشاوره باید بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها بیشتر جا بیفتد

هفت برکه – فاطمه یوسفی: هفته‌ای که گذشت، هفته‌ی سلامت روان نام داشت. در گراش وقتی درباره‌ی این مفهوم و لزوم بهره گرفتن از خدمات مشاوران صحبت می‌شود، خیلی از مردم می‌پرسند: مگر در گراش هم مشاور هست؟ در سه گزارشی که در هفت‌برکه خواهید خواند، با سه ارگانی که خدمات مشاوره را مدیریت می‌کنند آشنا می‌شوید: ۱. دانشکده علوم پزشکی گراش، ۲. اداره بهزیستی گراش، و ۳. اداره آموزش و پرورش گراش. در این سه ارگان، طیف متنوعی از مشاوران مشغول خدمات‌دهی به شهروندان هستند.

در این گزارش به معرفی خدمات مشاوره‌ای که از طرف اداره آموزش و پرورش ارائه می‌شود می‌پردازیم. در دو گزارش دیگر، خدمات مشاوره‌ای دانشکده علوم پزشکی (اینجا) و اداره بهزیستی (اینجا) را خواهید خواند.

۱۱ مشاور رسمی و غیر رسمی در اداره آ.پ.

نیاز اداره آموزش و پرورش به مشاورانی که بتوانند انواع و اقسام مشکلات دانش‌آموزان را در سنین کودکی و نوجوانی بشنوند و برای حل کردنشان تلاش کنند، بیش از هر جای دیگری به چشم می‌خورد. به همین سبب، این اداره نه تنها در بحث مشاوره تحصیلی، بلکه در زمینه‌های دیگر از حضور مشاور استفاده می‌برد.

جهانسوزی، روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان گراش، لیستی از مشاوران این اداره را همراه با شماره تلفن‌های آنها در اختیار ما قرار می‌دهد. این ۹ نفر، مشاوران رسمی آموزش و پرورش گراش هستند: سکینه قاسم‌پور، لیلا کیانی، عبدالجلیل درویش بیگی، نرگس حسینی، احسان جهان‌پیما، ستاره سیمی و محمدصادق نوروزی، محسن جعفرنژاد و شقایق انصاری.

این چهار نفر نیز با این که مشاور رسمی نیستند، مثلا بازنشسته یا دبیر هستند، اما به خاطر سابقه و تحصیلاتشان به کار مشاوره مشغولند: رضا اسماعیلی، علیرضا بدیع‌زادگان، ابراهیم مهروری، و زهرا خواجه زاده.

 

نوروزی: دانش‌آموزان بیشتر برای مسائل تحصیلی مراجعه می‌کنند.

محمدصادق نوروزی، از مشاوران رسمی آموزش و پرورش، یکی از فعال‌ترین جوانان در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی گراش نیز است. او ۲۴ سال سن و لیسانس مشاوره از دانشگاه فرهنگیان دارد، و از موسسان گروه نردبان است. به گفته‌ی خودش، «از سال ۹۶ و همزمان با تاسیس گروه نردبان و انجمن روانشناسی، کار خودم را شروع کردم و در این چند سال، بیشتر در زمینه تحصیلی فعال بودم.»

نوروزی درباره‌ی محل فعالیتش می‌گوید: «روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه در دبیرستان شاهد و شنبه و چهار‌شنبه در دبیرستان‌های سیدالشهدا(ع) و محبی فعالیت دارم. در مدارس بیشتر در حوزه کنکور و هدایت تحصیلی فعالیت می‌کنم، اما با توجه به حضور در متوسطه اول، فعالیت در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی و مشکلات رفتاری را هم با کمک و راهنمایی اساتید خودم شروع کردم.»

او درباره‌ی دلایل عمده‌ی مراجعه‌ی دانش‌آموزان به مشاور می‌گوید: «دانش‌آموزان بیشتر برای مسائل تحصیلی، انتخاب رشته دبیرستان و هدایت تحصیلی، اضطراب و استرس و نحوه مطالعه دروس و همچنین برنامه‌ریزی به ما مراجعه می‌کنند. سنین نوجوانی با توجه به تغییرات فکری و جسمی نوجوان و همچنین مسائل و مشکلات متعددی که در جامعه وجود دارد، به شدت نیاز به مشاور حس می‌شود و این مشاور نه تنها باید همراه نوجوان باشد، بلکه باید همراه خانواده هم باشد. هم باید برای پیشگیری به آموزش بپردازد و هم باید برای حل مشکلات، نقش یک درمانگر را داشته باشه.»

فرآیند مشاوره باید بین خانواده‌ها بیشتر جا بیفتد

نوروزی درباره‌ی نقش والدین در کمک به مشاوره‌ی دانش‌آموزان نیز اظهار نظر می‌کند: «والدین ارتباط خوبی با مشاوران دارند و البته این ارتباط می‌تواند بهتر هم بشود. باید از خدمات مشاوره بیشتر استفاده شود، چون تا جا افتادن فرآیند مشاوره بین خانواده‌ها هنوز فاصله داریم. خانواده‌ها بیشتر برای مسائل وابستگی به فضای مجازی و دستگاه‌ها و همچنین مشکلات رفتاری و تحصیلی به ما مراجعه می‌کنند.»

 

مطالب مرتبط:

http://www.gerishna.com/archives/106267

http://www.gerishna.com/archives/106270

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

2 نظر

  1. برای دوست عزیز و معلوم دلسوز محمد صادق نوروزی آرزوی موفقیت دارم. واقعا در این مدت کوتاهی که در مدارس حضور داشتن تلاشی ستودنی در جهت بهبود وضعیت مشاوره و سلامت روان دانش آموزان داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top