بستن

چه کسی مسئول گردآوری سگ‌های ولگرد است؟

هفت‌برکه: با انتشار مناقصه پیمانکار خدمات شهری شهرداری گراش ابهام در مورد مسئول جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های ولگرد همچنان وجود دارد.

به گزارش هفت‌برکه دیگر حضور سگ‌ها در محلات گراش عادی شده است و به صورت هفتگی عکس و فیلم‌هایی از حضور گله‌ای سگ‌ها در محلات و حتی خیابان‌های اصلی شهر گراش به دست هفت‌برکه می‌رسد در پیگیری‌های هفت‌برکه از طریق شهرداری، شرکت نوین منظر رویایی فارس که پیمانکار خدمات شهری گراش است به عنوان مسئول گردآوری سگ‌ها معرفی شد.

هر ساله این مشکل تشدید می‌شود. مدتی یک شهروندان به نام حبیب بهار مسئولیت نگهداری از سگ‌ها ولگرد را برعهده گرفت اما پناهگاه طبیعت عمر چندانی نداشت. در شورای پنجم این راه حل ارائه شد که جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به قرارداد پیمانکاری خدمات شهری اضافه شود اما این کار نیز نتوانست از تعداد سگ‌ها کم کند. 

جلال زارعی مسئول این شرکت به هفت‌‌برکه گفت: «بر اساس قرارداد ما مسئول گردآوری سگ‌ها هستیم نه نگهداری آن‌ها. برای همین کار گردآوری هم کسی حاضر به همکاری نیست ما قبلا برای هر سگ ۷۰ هزار تومان می‌دادیم و الان هر کسی سگ زنده تحویل بدهد ۱۰۰ هزار تومان هم می‌دهیم ولی با این وجود هم کسی حاضر به کار نیست.»

زارعی مدعی است در طی این مدت ۵۰۰ سگ را جمع‌آوری کرده است. عددی که با مشاهدات موجود از افزایش سگ‌ها در سال‌های اخیر همخوانی ندارد. زارعی در مورد سرنوشت این سگ‌ها گفت: «ما این سگ‌ها را به پناهگاه تحویل می‌دهیم اما نمی‌توانم نام پناهگاه را بگویم ولی افرادی که برای گردآوری سگ‌ها پول دریافت کرده‌اند هستند و می‌توانند شهادت بدهند.»

جلال زارعی مشکل سگ‌های ولگرد را فقط مختص گراش نمی‌داند: «این مشکل در بیشتر شهرهای کشور وجود دارد و تولید زیاد زباله در گراش هم مزید بر علت شده است. من پیمانکار شهرداری خور هستم. در لار و اوز هم همین مشکل وجود دارد. اگر قرار است کاری انجام شود باید شهرداری‌ این شهرها با هم همکاری داشته باشند.»

مناقصه جدید و قضیه حیوانات موذی

۲۹ شهریور مناقصه جدید خدمات شهری شهرداری گراش منتشر شد. این مناقصه سه میلیارد تومانی شامل انجام تنظیف سطح شهر و جمع‌آوری زباله‌ها، مدیریت پسماند، دفع و دفن بهداشتی پسماند و جمع‌آوری بهداشتی و اصولی حیوانات موذی است. 

جمع بهداشتی و اصولی حیوانات موذی به صورت غیر مستقیم به سگ‌ها ولگرد اشاره دارد اما در مورد نگهداری، انتقال و یا کشتن سگ‌ها ابهام دارد.

جلال زارعی به هفت‌برکه گفت : «کشتن سگ‌ها از نظر قانونی ممنوع است و من هم اصلا به این کار رضایت نمی‌دهم. اما نگهداری سگ‌ها هم کار سخت و پرهزینه‌ای است و هیچ‌کدام از پیمانکاران زیر بار این کار نمی‌روند امسال هم اگر بند مربوط به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در قرارداد باشد ما در مناقصه شرکت نمی‌کنیم.»

با توجه به انتشار مناقصه جدید و تاکید شهرداری بر جمع‌آوری سگ‌ها توسط پیمانکار باید دید سرنوشت مناقصه خدمات شهری شهرداری گراش به کجا می‌کشد؟ 

سگ‌ها ولگرد هر روز و هر شب پیش چشم مردم هستند و این تقاضای به حقی است که هر چه سریع‌تر برای آن چاره‌اندیشی شود. 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top