بستن

به یاد حاج غلامحسین دیانت و مهربانی‌هایش

هفت برکه(گریشنا): «این اولین محرمی است که پدر در بین ما نیست.»

حاج غلامحسین دیانت، نام آشنایی  است که یاد او در بین مردان نیک و خیر شهرستان گراش، ماندگار است. او متولد سوم مرداد ۱۳۰۳ است و  ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۹ از بین ما رفت. از حاج غلامحسین سه دختر و هشت  پسر به یادگار مانده است.

در روزهای درگذشت حاج غلامحسین فرصت نشد که از او مهربانی‌اش بنویسیم بعد از بارها و بارها اصرار سرانجام حاج اسدالله پسر او پسرش رضایت در این یادداشتی از زندگی و کارهای خیر پدر سخن بگوید:

پدر در سنین نوجوانی و در سن ۹ سالگی به همراه برادر و اقوام سفر خود را به دبی آغاز کرد. سفری به غایت سخت و طاقت‌فرسا سفری که با پای پیاده از گراش شروع می‌شد و پس از چند ماه پیاده‌روی به بندرلنگه می‌رسید و از آن‌جا نیز با لنج بادی عازم دبی می‌شد. اوایل شروع به کار در دبی با کارگری در نانوایی و بقالی و با به عبارتی سوپری شروع شد تحمل سال‌ها غربت در گرما و رطوبت دبی (که آن زمان خبری از برق و وسایل سرمایش نبود) تنها به عشق خانواده میسر بود.

پس از سال‌ها کارگری در دبی توانست مستقل شود و فروشگاه ظروف چینی را راه‌اندازی کرد. اوایل راه‌اندازی فروشگاه که دست تنها بود دو تن از برادرانم به کمک او رفتند. از همان زمان پدرم سهمی را جهت کمک به فقرا و یتیمان در نظر گرفتند.

بخشی از این کارهای خیر عبارتند از :

کمک به تجهیز و راه‌اندازی بخش‌هایی از بیمارستان گراش، ساخت حسینیه امام حسین(ع) واقع در شهرک امام خمینی، ساخت حسینیه جوادالائمه(ع) در روستای لاغر، ساخت حسینیه قمربنی‌هاشم(ع) در روستای زینل‌آباد، ساخت سالن چندمنظوره در مسکن مهر، ساخت آشپزخانه در روستای زینل‌آباد، کمک به مسجد خنج، کمک به مسجد سپاه اوز، کمک به حسینیه روستای گرمدشت، ساخت غسال‌خانه روستای گرمدشت، تعمیر امام‌زاده در شاه غیب، احداث چندین آب انبار در روستاهای اطراف، کمک به تعمیرات زیارتگاه کنار زیارت، تعمیر و بازسازی مسجد فاطمه الزهرا(س) معروف به مسجد بالا، پخت نذری هر ساله در هفته وحدت در مسجد امام زین‌العابدین(ع)، پخت نذری هر ساله در تاسوعا و عاشورا در مسجد زین‌العابدین(ع)، کمک به مسجد و حسینیه در شیراز، تقبل سرپرستی چندین خانواده و یتیم در گراش و روستاهای اطراف، تعمیر مسجد روستای جم‌کو، کمک و تعمیر مسجد نی‌ریز، کارهای فوق بخشی از کارها بود که پدرم انجام داده بود و مطمنا کارهای دیگری نیز وجود دارد که ما از آن بی‌خبریم.

در روزهای آخر عمر ایشان حدود ۹ روز به دلیل ابتلا ویروس منحوس کرونا در خانه بستری بودند و با بدتر شدن حالشان به بیمارستان منتقل شدند و حدود ۱۱ روز در بیمارستان بستری بودند بر خلاف تصور عموم که فوت او را بر اثر کرونا می‌دانستند چند روز قبل از فوت تست کرونا ایشان منفی شد و بیماری کرونا را پشت سر گذاشتند اما به دلیل توموری که از قبل در روده بزرگشان بود و ناراحتی کلیه که پس از دیالیز به وجود آمد تصمیم بر این شد که جهت برداشتن تومور تنشان را به تیغ جراحی بسپارند. متاسفانه بدن ضعیفشان تاب این عمل را نداشت و با پایین آمدن اکسیژن خون‌شان جان به جان آفرین تسلیم کردند.

باور کنید با رفتن پدر دنیا بر سر من خراب شد پدری که نفس به نفسش برای من خاطره بود. از بارزترین صفات نیک پدرم این بود که همواره مشتاق گردهمایی و مهمانی بود و زمانی که مهمانی می‌گرفت دست از پا نمی‌شناخت و به وضوح می‌شد برق خوشحالی را در چشمانش دید. اخلاق نیک، مهربانی و دلسوزی پدرم زبانزد خاص و عام بود. با بزرگ، بزرگ بود و با کودک کودک.

امسال اولین محرمی است که بدون پدر برگزار می‌شود پدری که برای هر روز از اول محرم تا عاشورا برنامه‌ی خاصی داشت: روز اول و دوم در گراش، روز سوم در حسینیه زینل آباد، روز چهارم در حسینیه شهرک ۸۰ هکتاری، روز پنجم در سالن مسجد مسکن مهر گراش، روز ششم در هرمود، روز هفتم در روستای لاغر، روز هشتم در مسجد امام زین‌العابدین گراش، روز تاسوعا در حسینیه روستای گرم‌دشت و روز عاشورا در گراش برنامه داشت.

خانواده‌ام با توجه به لطفی که به من دارند من را به عنوان نماینده خود جهت ادامه دادن  راه پدر انتخاب کردند. راهی که طی کردن آن به شدت برای من سخت و دشوار است: «جگرها خون شود تا یک پسر همچون پدر گردد.»

امیدوارم خداوند توفیق دهد که در وهله اول بتوانیم جانشین شایسته‌ای برای پدر و در وهله دوم بتوانیم پاسخ اعتماد خانواده را بدهم. در پایان مراتب تشکر و قدردانی خود را از تمامی عزیزانی که در زمان حیات و بستری پدرم زحمت کشیدند خصوصا کادر محترم درمان و در راس آن‌ها دکتر عبدالهی، دکتر محمدی، دکتر مطلبی و مهندس هادی‌پور اعلام می‌داریم.

 

 

 

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

9 نظر

  1. نام نیکی گر بماند ز آدمی
    به کز او ماند سرای زرنگار

    خداوند پدربزرگوارتان را رحمت کند جناب دیانت.

  2. مرحوم حاج غلامحسین دیانت بهترین گواه مردم داری و داشتن حسن نیت و عاشق و محب اهل بیت (ع) بزرگ مردی که نامش قرین نیکوکاری سخاوت و دستگیری از مستمندان و امور خبر و انسان دوستدانه بود نقش موثر این بزرگوار در ساخت واحدهای مذهبی فرهنگی و درمانی و سایر کارهای خیر کمک به هییتهای مذهبی و صدها کار خیر دیگر انشاءالله توشه آخرت برای ایشان و مایه رفاه و آسایش نیازمندان در دنیا خواهد بود.آرزوی سلامتی تندرستی برای بازماندگان بخصوص فرزندان مرحوم مغفور و برکت به کسب و کارشان از خداوند منان مسلت داریم .روحش شاد و یادش گرامی

  3. روحشان شاد این مردنیک نام ایکاش این مرحوم مشاور اقتصادی وسرمایه گذاری داشتند که این همه هزینه خیریه بجاش یک واحد تولیدی درگراش احداث میکردند ویکصدنفر جوان مشغول بکار میشدند وعایدات سالانه ان صرف هزینه های عام المنفعه میکردند وبرای همیشه نامشان ماندگار وجاوید میماند .یعنی یک تیر دونشان میزدند .بازهم خداخیرشان بدهد

  4. ایران جان در این شرایط بحرانی کار تولیدی دیگه جواب نمیده هرکسی رفته توی کار تولیدی و سرمایه گذاری بیمه و مالیات و بانک و … پدرشو درآوردن و در آخر سرمایه گذار سر از زندان در میاره هیچ آدم عاقلی دسترنج عمرشو دستی دستی با مثلا تولید و کارخاته به باد نمیده همین کارخانه های فعلی پی در پی دارن تعطیل میشن
    روح این بزرگمرد شاد و بهشت برین جایش باد

  5. جناب دلسوز متاسفانه اکثرما گراشیها مشاورپذیر نیستیم ودیدگاهمان تا نوک بینیمان بهتر است بیوگرافی خیریه خیر بزرگوار شهرمان مرحوم حاج شیخ احمد انصاری تحقیق کنید ایشون عایدات سالانه تولید اب میوه رانی توسط شرکت عوجان مستقر درایران امورات خیریه بیمارستان راتامین میکنه بگذریم از دها تولیدی دیگر که دارند ودر امورات خیریه های دیگه هزینه میکنه .پس بیائید بروز باشیم وعینک بدبینی تولید کنار بگذاریم وبروز باشیم ومشاور پذیر باشیم

  6. تاجایی که حقیر اطلاع دارم خانواده خیر وبزرگوار دیانت یک عمر است در لوازم خانگی مهارت دارندواستادهستند .چه میشود یک واحد مونتاژه اسپلیت وکولرگازی ویخچال در گراش راه اندازی کنند ؟
    مثل دهشیخ لامرد که بزرگترین مجموعه درجنوب فارس مونتاژوتولید لوازم خانگی راه اندازی کردند

  7. سال قبل، در مراسم روز خبرنگار وقتی از من پرسیده شد چه کارایی کردم و گفتم به کمک مردم برای نیازمندا خیلی از کارا مخصوصا ساخت دو خونه برای گراش و لب اشکن کردیم بهم گفت احسنت. ایشالله خدا خیرت بده. دو جمله بیشتر بهم نگفت اما کلی این حرفش بهم انرژی داد. خدا رحمتش کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top