بستن

پرونده «تنگ حسین» از اختیار فرمانداری خارج است

هفت‌برکه: ساکنین و دامداران تنگ حسین برای حل مشکلات خود دوباره راهی فرمانداری شدند. فرماندار هم اعلام کرد در این مدت همکاری شده است اما با توجه به  صدور رای قضایی، حل مشکل از اختیار فرمانداری خارج است.

تنگ حسین منطقه‌ای در حاشیه شمال شرقی گراش و بعد از کشتارگاه شهرداری است. ۴ مردادماه ۱۳۹۹ حدود ۲۵ خانوار و دامدار که در این منطقه ساکن هستند، بعد از مراجعه به دفتر نماینده، به فرمانداری آمدند و در دفتر فرماندار مشکل خود را مطرح کردند.

خاکی‌نهاد از ساکنین این منطقه در مورد ریشه مشکل خود گفت: «۲۵ سال قبل به خاطر مسائل بهداشتی، منطقه‌ای را در خارج شهر برای دامداران در نظر گرفتند و تعدادی از دامداران آنجا ساکن شدند. الان راه و شهرسازی مدعی است این واگذاری نبوده و کار غیر قانونی بوده است و هر بار با لودر برای تخریب می‌آیند. والله ما زمین‌خوار نیستیم. عده‌ای آدم بدبخت به دستور مسئولین وقت آنجا ساکن شده‌اند و الان نزدیک ۲۵ خانوار گرفتار هستند.»

اصغر فرودی با اشاره به آشنایی خود با موضوع گفت: «متاسفانه این افراد آن زمان به دلیل جهل به قانون برای تکمیل واگذاری اقدام نکرده‌اند و دادگاه هم بر اساس اسناد موجود حکم تخریب صادر کرده است. ما چندین بار اجرای حکم را به تاخیر انداخته‌ایم و در آخرین مورد هم مهلت یک‌ماهه داده شده است. ولی حکم در دادگاه تجدید نظر هم نهایی شده است و از اختیار ما خارج است.»

خاکی‌نهاد، پزشک و رهنورد که به نمایندگی از دیگر خانواده‌ها با فرماندار دیدار می‌کردند. خواستار کمک برای حل این مشکل شدند. 

فرودی گفت:‌ «ما مجری قانون هستیم و نمی‌توانیم از قانون تخطی کنیم. پیش‌نهادهای مختلفی مطرح شده است. پیش‌نهاد وکیل مطرح شد که موضوع را در دیوان پیگیری کنند اما این خانواده‌ها ضعیف هستند و امکان گرفتن وکیل ندارند. نقض این حکم در حیطه اختیارات ما نیست. وزیر راه و شهرسازی به عنوان شاکی در این مورد می‌تواند اقدام بکند. بهتر است نماینده و امام جمعه محترم از طریق وزیر پیگیر باشند.»

سرهنگ ستاری، فرمانده ناحیه مقاومت سپاه بسیح گراش، گفت: «در این مورد لازم است که نماینده وارد شود. متاسفانه پیگیری موضوع با بیماری نماینده برخورد کرد و ایشان در حال حاضر امکان پیگیری ندارد. ولی ما به دنبال راه حل هستیم.»

فرماندار گراش در مورد پیش‌نهاد دیگر گفت: «در جلسه، منابع طبیعی برای واگذاری زمین نیز اعلام آمادگی کرد اما این خانواده‌ها اعلام کردند که توان ساختن در زمین واگذاری را ندارند و سال‌هاست که اینجا ساکن هستند.»

خاکی‌نهاد در مورد وضعیت فعلی اهالی این منطقه گفت: «هر شب با اضطراب این می‌خوابیم که فردا سرپناه خودمان را از دست بدهیم و با لودر بیایند خراب کنند. به جای تخریب سرپناه ما و دام‌های‌ ما با زمین‌خوارهای واقعی برخورد کنید.»

بعد از مسائل شهرک آزادگان، محمدآباد و سلطان‌آباد، پرونده‌ی تنگ حسین و گله‌دانی‌ها یکی از دیگر چالش‌های حاشیه‌نشینی در شهر گراش است. پرونده‌ای که با توجه به نهایی شدن حکم دادگاه، روزهای سختی را برای ساکنان آن به وجود آورده است.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top