بستن

انعکاس محرم در «هفت‌برکه»، طبق سیاست‌های ملی است

هفت‌برکه – محمد خواجه‌پور: حضور ویروس کرونا در این شش ماه بسیاری از مناسبت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به هم ریخته است و رفتار متغیر ویروس باعث شده است که روزانه دستورالعمل‌های جدیدی برای مقابله با آن تدوین شود. کرونا همچنان حضور دارد و جان انسان‌ها را می‌گیرد و بعد از دوره‌های قرنطینه شدید، اکنون رویکرد کلی همزیستی و کاهش اثرات این ویروس خطرناک است.

رویکرد کلی هفت‌برکه در این شش ماه، اطلاع‌رسانی و کمک به نهادهای بهداشتی و سیاسی برای کنترل این ویروس بوده است و در طی این مدت ۹۳ مطلب در سایت هفت‌برکه و بیش از ۶۰۰ مطلب در شبکه‌های اجتماعی هفت‌برکه با موضوع کرونا منتشر شده است. در بیشتر این مطالب، سعی شده است ضمن اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم، به تبعات اجتماعی جهانگیری کرونا نیز توجه شود.

با عملکرد خوب مجموعه کادر بهداشت و درمان و همراهی مناسب نهادهای دیگر و رسانه‌های شهرستان، موج اول و دوم کرونا در گراش با کمترین تلفات پشت سر گذاشته شد. هر چند کرونا هنوز حضور دارد و هر سهل‌انگاری باعث افزایش تعداد مبتلایان و در نتیجه اقدامات سختگیرانه خواهد شد.

در روزهای اخیر، انتشار اطلاعیه‌های مربوط به برگزاری مراسم دهه اول محرم در هفت‌برکه با انتقاد برخی از مخاطبان همیشگی ما روبه‌رو شده است که این مساله را به نوعی تشویق به تجمع می‌دانند. این حساسیت مردمی که در این مدت بیشترین همکاری را برای مهار کرونا داشته‌اند، قابل تقدیر است، اما باید در نظر داشت که انتشار این اطلاعیه‌ها در راستای سیاست‌های ملی مقابله با کرونا است و در واقع ادامه روندی است که در شش ماه گذشته داشته‌ایم.

بعد از سیاست‌های سختگیرانه و کنترلی ماه‌های نخست، در کل دنیا رویکرد فعلی بازگشایی فعالیت‌ها با رعایت حداکثر کنترل است. در ایران هم مواردی مانند برگزاری کنکورها، موافقت با بازگشایی اصناف و در نهایت برگزاری مراسم‌های مذهبی به صورت کنترل شده بخشی از این سیاست است.

برای محرم امسال به جای محدودیت کامل، سیاست کلی اجرای کنترل‌شده و محدود برنامه‌ها است و رسانه‌های هفت‌برکه نیز در ادامه همین رویکرد به وظایف رسانه‌ای خود عمل می‌کنند. برای توضیح لازم است بخشی از سیاست‌ها و عملکرد رسانه‌های هفت‌برکه در موضوع کرونا را شفاف کنیم.

الف. بهترین کار همچنان ماندن در خانه و پیگیری عزاداری از طریق شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون است. در این بخش، موسسه هفت‌برکه و استودیو پارسینا با همکاری مداحان و هیات‌های مذهبی، مجموعه‌ای از نوحه‌ها را آماده کرده است که به تدریج منتشر می‌شود. همزمان شبکه‌های اجتماعی هیات‌های گراش نیز به صورت روزانه معرفی می‌شود تا افراد به جای حضور در هیات، از طریق شبکه‌های اجتماعی مراسم را پیگیری کنند.

ب. سیاست ملی کنترل کرونا در عزاداری‌ها در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش تعداد مکان‌های عزاداری برای جلوگیری از تجمع است. به همین دلیل، ساعت عزاداری به دو ساعت محدود شده و تعداد مکان‌ها افزایش یافته است. اطلاع‌رسانی نیز در این راستا انجام می‌شود که عزاداران به جای حضور در هیات‌های مختلف تنها در یک هیات حضور داشته باشند.

پ. با توجه به سیاست برگزاری مراسم با رعایت پروتکل، بخش اصلی کنترل کرونا در ایام محرم نظارت مردمی است. در این بخش نیز سعی می‌کنیم نقص‌ها یا موارد تخلف در برگزاری مراسم را که از طرف مردم اعلام می‌شود به اداره تبلیغات اسلامی، بازرسین بهداشت و شورای هیئات مذهبی به عنوان نهادهای نظارتی منعکس کنیم.

امیدواریم با امید به خدا و یاری مردم ضمن برگزاری آیین‌های عزاداری امام حسین(ع)، بتوانیم این روزهای سخت را تا کنترل کامل ویروس با کمترین تبعات پشت سر بگذاریم. 

محمد خواجه‌پور – مدیر رسانه‌های هفت‌برکه

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

  1. با سلام/ ابتدا خداقوّت به این جامعه فرهنگی شهرمون و دستمریزاد بابت تلاشهایی که مرقوم فرموده اند در ایامِ کرونا.

    و امّا بعد
    #دلواپسی این بندگانِ خدا که خود را به در و دیوار زده اند در لفّافه و قدری محترمانه و با زبان مخاطبِ‌شان زبان به اعتراض بگشایند، البته در انتها با تحکّمی تهدیدآمیز در قالبِ ارائه تخلّفات!! به فلان و بیسار یک چاشنی‌ای هم اضاف فرموده‌اند، تلخی‌ش رو براحتی میشه حِس کرد.

    امّا
    ما با همین کامِ تلخ شده با رعایتِ تمام پروتکل‌های بهداشتی طبقِ فرمایشِ رهبری عزاداری‌هامون رو خواهیم داشت.

    حیاتِ و مماتِ ما به امام حسین علیه السلام بند است به همین عزاداری‌ها//دلخوشی‌مون نوکری درِ این خونه‌ست.

    جنابِ نویسنده ما مردم پُر از بُغضِ جامانده از اربعینیم
    ما محرّمِ غریبانه‌ی این روزها رو با از دست دادنِ یلی چون حاج قاسم بِ سختی در حالِ گذرانیم؛
    کمی نرم‌تر
    کمی با زبانِ لیّن با ما سخن بگویید
    قدری آرام‌تر
    کمک کنید این سختی و سنگینی رو بگذرانیم،
    این جماعتی که اینگونه تهدیدش میکنید به گواهِ خداوندی در کرونا خودشون رو اثبات کرده‌اند اصلا نه نیازی به ارائه آمار و نه وقتِ بیانِ مطوّلاتِ دست وپاگیر هست

    ما مردمِ میدان‌دارِ تمامِ سختیهاییم
    به گواهِ تاریخِ این سرزمین؛
    وَ
    امروز امّا دلشکسته‌ایم.

    به مخاطبانِ‌تان بفرمایید
    خیالِ‌تان تخت برای تعطیل نشدنِ مطلقِ تکیه شهدا و هیئت‌ها هرکاری میکنیم‌ پروتکل که چیزی نیست(طوری که مخاطبان‌تان هم با اشتیاق اعلامِ حضور کنند.)
    بگویند جان؛ میدهیم
    اما نخواهند میدان‌دارِ امام حسین نباشیم

    هستیم بر آن #عهد که بستیم
    چرا؟
    چون #ما_ملّتِ_امام_حسینیم

    السَّلام علیک یا ابا عبدالله
    السّلام علی الخدّ التریب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top