بستن

طرح تفصیلی گراش تا پایان سال ۹۹ تصویب می‌شود

هفت‌برکه:‌ تهیه‌ی طرح تفصیلی شهر گراش که در سال‌های اخیر با نظر شورای پنجم متوقف شده بود، دوباره به جریان افتاد. در حالی که در حال حاضر گراش، شورای شهر ندارد، مهندس مهرابی، مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، با توجه به پایان قانونی طرح جامع، از تلاش برای تصویب طرح تفصیلی تا پایان سال ٩٩ خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، سلمان مهرابی از تلاش برای تصویب طرح تفصیلی شهر گراش تا پایان سال ٩٩ در شورای عالی معماری و شهرسازی خبر داد و اظهار داشت: «با توجه به ضرورت تعیین تکلیف طرح مذکور و جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان، شهرداری، دولت و بیت المال (به دلیل هزینه قابل توجهی که طبق قرارداد از طرف شهرداری به مشاور پرداخت گردیده بود) پس از تغییر و تحولات صورت پذیرفته در مدیریت شهری شهر گراش، جلسه‌ای با حضور تمامی اعضا در محل اداره کل راه و شهرسازی لارستان تشکیل گردید.»

او به این نکته اشاره کرد که چندین جلسه کمیته فنی جهت بررسی مطالعات انجام شده توسط مشاور در ارتباط با وضع موجود در سال ٩۵ و ٩۶ به میزبانی اداره کل برگزار گردیده بود. او در ادامه افزود: «پس از این تاریخ، به دلیل رویکرد خاص شورای شهر، تهیه طرح و جلسات بررسی طرح بیش از دو سال و نیم به تعویق افتاد.»

مهندس مهرابی در خصوص چشم‌انداز کنونی طرح تفصیلی گفت: «نظر به اتمام افق طرح جامع در سال ١۴٠٠ و با توجه به این موضوع که در تهیه طرح تفصیلی رعایت اساس طرح جامع ضروری است، در تلاشیم که با اخذ مجوز از دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران افق طرح تفصیلی را تا سال ١۴١٠ در نظر گرفته و به تصویب برسانیم. از این رهگذر، برخی از موارد از جمله پیش‌بینی و تحولات و افزایش جمعیت، افزایش تراکم و محدوده و … را اصلاح و در طرح می‌گنجانیم، هرچند این تغییرات در قالب مغایرت اساسی می‌بایست به تصویب شورای عالی برسد. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود طرح تفصیلی شهر گراش تا پایان سال ٩٩ به تصویب مراجع ذیربط رسیده و ابلاغ گردد.»

مهرابی با بیان اینکه بر اساس طرح جامع مصوب، محدوده‌ی شهر گراش ١۵۶۵ هکتار و حریم آن ۵٣٨۵ هکتار است، افزود: «در سرشماری رسمی سال ۱۳۹۵، جمعیت گراش ٣۴۴۶٩ نفر بوده و طرح جامع برای سال ١۴٠٠ جمعیت شهر گراش را ٣٩٩٧٨ نفر پیش‌بینی نموده است.»

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی لارستان خاطرنشان کرد: «طرح تفصیلی در واقع تلاشی است برای ساماندهی مفصل برنامه‌ها و اقدامات در تمامی نقاط شهری، به گونه‌ای که مشکلات مدیریت شهری در اجرا را به حداقل ممکن کاهش دهد و هدف عالی این طرح ارتقا کیفیت محیط زندگی شهروندان و رفع حداکثری کمبودهاست. به همین دلیل، این طرح عملاً بخشی از طرح جامع محسوب می‌شود و جدا از آن نیست و تنها تفاوت این دو در میزان پرداختن به جزئیات است.»

مطالب مرتبط با طرح تفصیلی شهر گراش را در هفت‌برکه (اینجا) بخوانید.

 

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top