هفت برکه (گریشنا):خبر و فیلم و عکس‌های آتش‌سوزی در بازار بزرگ عجمان خیلی زود در گراش و کل دنیا پیچید. حداقل ۶ گراشی در این اتفاق سرمایه‌ی خود را از دست دادند. در یک فایل صوتی که چند ساعت بعد از این اتفاق منتشر شد یکی از صاحبان مغازه در این بازار می‌گفت:«تمام سرمایه زندگی‌مان، تمام ثمره‌ی تلاش چندین‌ساله‌مان از دست رفت.»

ده روز بعد از خاموش شدن شلعه‌های بازار عجمان حاج قاسم کشوری و یکی دیگر از همشهریان گراشی که نام او محفوظ است در مورد آن روز و اتفاقی که برایشان افتاد با هفت‌برکه گفت‌وگو کرده‌اند.

AjmanFire 09

۱۳۵ مغازه در آتش سوخت

حاج قاسم کشوری خودش را معرفی می‌کند و می‌گوید: «من حاج قاسم کشوری ساکن و اهل گراش در بازار عجمان هستم. ۴۶ سال در امارت متحده‌ی عربی فعالیت داشتم که سی سال از آن را در این بازار و در شغل فروش لوازم خانگی بوده‌ام. در طول مدت فعالیتم در بازار عجمان با کسی شریک نبودم و تنها دو پسرم با من کار می‌کردند که یکی از آن‌ها دو سال قبل بی‌جهت کنسل شد و دیگر نتوانست به امارات برگردد و پسر دیگرم قبل از شیوع کرونا به گراش برگشت و  پشت پروازهای بسته‌ی کرونا ماند.»

حاج قاسم از دلیل این حادثه می‌گوید: «این حادثه عصر روز چهارشنبه، ۱۵ مرداد ماه اتفاق افتاد. دور بازار در حال تعمیر بود و چند جوشکار مشغول کار بودند. این اتفاق از کنار یکی از مغازه‌های رختخواب و پتو فروشی شروع شد که ظاهرا جرقه‌‍‌‌های آتش جوشکاری باعث شعله‌ور شدن و شروع آتش سوزی شده است و کنار این مغازه هم ظرف‌فروشی بود که پیک‌نیک‌های مسافرتی می‌فروخت و انفجار آن شدت آتش را زیاد و غیر قابل کنترل کرد. سقف این بازار از آلومینویم دو لایه بود وسط آلمینیو‌م‌ها نیز فوم‌هایی بود که خیلی مشتعل بود و اول از همه سقف می‌سوخت و می‌ریخت پایین، آتش‌نشانی که رسید به ما گفتند آتش خیلی گسترده شده است و متاسفانه کاری از آن‌ها ساخته نیست.»

بازار بیمه نبود ولی به کمک شیوخ امیدواریم

هیچ کدام از مغازه‌هایی که در این حادثه خسارت دیدند، بیمه نبودند، حاج قاسم دلیل بیمه نبودن مغازه‌ها را توضیح داد و گفت:«از آن‌جایی که این بازار شرایط استانداردی نداشت و بازار‌ها به هم چسبیده بود و دیوار واحد نداشت، ما نمی‌توانستیم که مغازه‌ها را بیمه کنیم.»

او در جواب به این سوال که آیا نسبت به بازگشت سرمایه‌ی از دست‌رفته‌شان خوش‌بین هستند یا نه، می‌گوید:«در مورد بازگشت سرمایه، مطمئن نیستم فقط از ما خواستند که لیست اقلام را بگیریم. حدودا ۱۳۵ مغازه در این بازار فعالیت می‌کردند که دو باب از این مغازه‌ها مال من بود. به همه مغازه‌داران گفتند لیستی از اقلام را گزارش کنند  این که چقدر ضرر کردیم، ضررکرد‌ها را نوشتند و گفتند که می‌خواهند جواب بدهند. ما فعلا امیدواریم چون به شیخ‌ها سفارش کردند که این‌ها باید حمایت شوند حالا تا چه اندازه صحت داشته باشد و پرداخت کنند یا نکنند را نمی‌دانم فقط امیدوار هستیم که پرداخت کنند.»

حاج قاسم می‌گوید این اتفاق تاثیری روی ویزا و پروانه اشتغال آن‌ها ندارد: «ویزا کاری به آتش‌سوزی ندارد ویزاها سرجای خودش است و ما بر اساس پروانه اشتغالی که در ایران می‌دهند این‌جا اقامت داریم که آن پروانه اشتغال باید سالی یک بار تمدید شود که ما انجام دادیم تا ۵،۶ ماه دیگر این مجوز را داریم و بعد از آن یک باب مغازه می‌زنیم که پروانه باطل نشود.»

او امیدوار است بازار عجمان با امکانات و رعایت استاندارد‌های لازم بار دیگر سرپا شود:«به ما قول دادند بازار با امکانات و استاندارد‌های بهتر ساخته شود و اگر این اتفاق بیافتد ما هم از نو در همین بازار فعالیتمان را شروع کنیم چون قبلا ما کولر نداشتیم و فقط از پنکه استفاده می‌کردیم که خیلی زحمت داشت.»

حاج قاسم از مردم که به خاطر این حادثه با او همدردی کرده‌اند، تشکر کرد و گفت:«خیلی بستگان و قوم و خویشان و دوستان از طریق تلفن و واتس آپ پیام دادند. و خیلی از آن‌ها متشکرم و مردم هم فقط دعا کنند که بتوانیم جوابگوی بدهکاری‌هایی که به شرکت‌ها هستیم بدهیم.»

از لطف همشهریان سپاسگزاریم

و اما همشهری دیگر با اشاره به این که بنا به دلایلی از بردن نام و نام خانوادگی خودم معذورم، می‌گوید:«ما حدود ۲۰ سال است که در این بازار مشغول به کار بودیم. و سه گراشی در این مغازه با هم شراکت داشتیم و کارگرها بین ٢تا ٣کارگر هندی و بنگلادشی به صورت متغیر با ما همکاری داشتند. مغازه ما از صنف لوازم خانگی بود و بیشتر لوازم آشپزخانه می‌فروختیم.»

او در زمان وقوع حادثه در ایران بوده و همین‌جا از آتش‌سوزی در بازار عجمان باخبر می‌شود:«من زمان حادثه ایران بودم و اما یکی از شرکا در محل حادثه بود و او ما را از این حادثه مطلع کرد.»

این همشهری گراشی نیز حرف‌های حاج قاسم در مورد بیمه‌ نبودن مغازه‌های بازار عجمان تایید کرد و گفت:«بیمه نبودیم چون شرکت‌های بیمه از قبول مسوولیت به دلیل موقعیت و مشخصات فیزیکی مغازه سر باز می‌زدند و امکان بیمه شدن وجود نداشت.»

او امکان بازگشت سرمایه را بسیار کم می‌داند و می‌گوید:«با وجودی که امکان بازگشت سرمایه کم هست ولی باز هم توکل بر خدا. البته تصمیم ما برای آینده این است که با خدا بخواهد با فراهم شدن شرایط باز هم به تجارت در شغل خود در دبی ادامه خواهیم داد.»

او در مورد ویزا و پروانه کسب توضیح می‌دهد:«برای ویزا مشکلی نداریم ولی برای پروانه کسب (لایسنس)در کشور امارات قائم به مکان است و جهت شغل جدید باید مکان جدیدی مشغول و اقدام به کسب مجوز کنیم.»

او با اشاره به این که همشهریان بعد از این اتفاق مودبانه و از سر دلسوزی ابراز همدردی و محبت کرده‌اند، می‌گوید:«من از طرف سایر همشهری‌های شاغل در بازار ایرانی در عجمان از ابراز لطف و محبت آن‌ها تشکر می‌کنم.»