بستن

عزاداری محرم فقط ساعت ۱۰ تا ۱۲ با رعایت پروتکل بهداشتی

هفت‌برکه: در جلسه پنجشنبه ۱۶ مردادماه ۱۳۹۹ شورای هماهنگی تشکل‌های دینی شهرستان برای جلوگیری از شیوه و انتشار کرونا درباره نحوه برگزاری عزاداری روزهای محرم تصمیم‌گیری شد. 

اطلاعیه پایانی این جلسه با امضای شورای سیاست گذاری و هماهنگی تشکل های دینی، مذهبی و ملی شهرستان گراش، اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گراش و شورای هیئات مذهبی شهرستان گراش منتشر شد

 

خدمت و توفیق نوکری در هیئت های مذهبی، مساجد، حسینیه ها و تکایا امری است که از جانب حضرات معصومین علیهم السلام شامل حال بندگان خاص می شود، لیکن انجام وظیفه درباره معنویات مردم با برگزاری مراسم و بزرگداشت مناسبت های دینی نیاز به برنامه ریزی منسجم و دقیق در این برهه از زمان که بیماری ناخواسته را گریبانگیر سراسر دنیا نموده، دارد که خود می تواند روند تأثیرگذاری آن را بیشتر کند.

در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و همچنین جلسات مکرر ستاد مقابله با بیماری کرونای شهرستان گراش و بر اساس دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر، در جلسه شورای سیاست گذاری و هماهنگی تشکل های دینی شهرستان گراش که در روز پنجشنبه مورخ ۱۳۹۹/۵/۱۶ برگزار شد تصمیمات زیر اتخاد شد.

این تصمیمات به منظور جلوگیری از انتشار و شیوع بیماری کرونا و اجرای مطلوب برنامه های عزاداری گرفته شده، ضمن اینکه مصوبات برای کلیه هیئت های مذهبی، مساجد، حسینیه ها، تکایا، منازل، روحانیون معزز، مداحان گرامی و همچنین شهروندان عزیز لازم الاجراست.

۱- کلیه عزاداری‌ها اعم از روضه‌خوانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی در فضای باز و با رعایت پروتکل های بهداشتی که شامل استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و ضدعفونی اماکن با محلول ضد عفونی کننده انجام و اجرای مراسم در فضای بسته ممنوع می باشد.

۲ ـ عزاداری دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی به صورت سیار ممنوع و می‌بایست در مکان روباز به صورت ثابت عزاداری کنند.

۳ ـ هیئت‌ها به هیچ عنوان حق دسته‌روی به صورت سیار ندارند. و فقط می‌بایست در مکان مشخص شده به عزاداری، سینه زنی و یا زنجیرزنی بپردازند. لذا هر هیئت فقط در محدوده مکانی و محله خود عزاداری کند و از حضور در محله ها و مکان‌های دیگر بپرهیزد.

۴ ـ سینه‌زنی سنتی و گراشی و بوشهری به هر شکل ممنوع است.

۵ ـ حضور افراد مسن در برگزاری مراسم برای سلامتی خودشان ممنوع می باشد.

۶ ـ هیئت هایی که مکان مناسب برای عزاداری ندارند می توانند از مکان هایی مثل پارک ها، حیاط مدارس و فضای های ورزشی، با هماهنگی متولیان آنها استفاده کنند. ضمن اینکه مجوز و تأییدیه مکان باید از طریق درخواست هیئت به اداره تبلیغات اسلامی گراش به تأیید هیئت ۵ نفره برسد. لذا کلیه مسئولین هیئت ها برای مشخص کردن مکان خود می بایست به اداره تبلیغات اسلامی مراجعه کنند.

۷ ـ هیئت های زنجیرزنی فقط حق استفاده از یک سنج و یک طبل را دارند. و از دست به دست شدن وسایل و حتی زنجیر جدا خودداری نمایند.

۸ ـ زمان برگزاری مراسم عزاداری شب ها از ساعت ۲۲ الی ۲۴ می باشد. ضمن اینکه هیئت ها نباید از مدت زمان مشخص شده تخطی نمایند.

۹ ـ لازم است هیئت امنا حسینیه ها و هیئت های مذهبی زمان برگزاری مراسم خود را طوری تنظیم کنند که کلیه مراسم از قبیل سخنرانی، سینه زنی، زنجیر زنی فقط در زمان مشخص شده صورت گیرد.

۱۰ ـ هر هیئت یک نفر را به عنوان کادر بهداشتی که وظیفه آن ضد عفونی کردن مکان و رعایت امور بهداشتی و همچنین تذکر به افرادی که رعایت اصول بهداشتی نمی کنند را به اداره تبلیغات اسلامی گراش معرفی تا جهت فراگیری آموزش های لازم به شبکه بهداشت معرفی گردد.

۱۱ ـ هر نوع پذیرایی به جز آب معدنی پلمپ شـده در هیئت های مذهبی و مراسم روضه خوانی و دیگر برنامه ها ممنوع و افراد پذیرایی کننده ملزم به رعایت امور بهداشتی می باشند.

۱۲ ـ در صورتی که هیئت یا حسینیه ای پخت داشته باشد با هماهنگی شبکه بهداشت و مشخص کردن آشپزخانه با نظارت کامل انجام پذیرد و غذا فقط در ظروف آلومینیومی و توزیع آن به صورت بیرون بری درب منازل صورت گیرد و از هرگونه پذیرایی در هیئت جدا خودداری شود.

۱۳ ـ نصب و راه اندازی موکب در سطح شهر چه درخیابان اصلی و چه در خیابان فرعی ممنوع می باشد.

۱۴ ـ نصب هرگونه داربست و ساخت تکیه برای هیئت ها در سرتاسر شهر ممنوع می باشد.

۱۵ ـ اجرای مراسم و برنامه تعزیه و کاروان به هر نحو ممنوع است.

۱۶ ـ اجرای گروه دمام به هر نحو و در هر مکان ممنوع است.

۱۷ ـ مراسم تعزیه و شبیه خوانی شب ۱۱ محرم که موجب ازدحام مردم می گردد ممنوع است.

۱۸ ـ مراسم شیرخوارگان حسینی در هر نقطه از شهر ممنوع است.

۱۹ ـ برگزاری مراسم روضه خوانی و زیارت عاشورا در منازل که احتمال عدم رعایت اصول بهداشتی است ممنوع است.

۲۰ ـ خانواده های محترم در صورت امکان می توانند نذورات خود را به عنوان کالای معیشتی یا تهیه ماسک و اقلام بهداشتی در اختیار متصدیان امور مذهبی قرار دهند.

۲۱ ـ پخت هر نوع غذا، حلیم، نخود، شیر در منازل، کوچه و خیابان و توزیع آن ممنوع است.

۲۲ ـ حسینیه هایی که صبح و یا عصر در ساعت مشخص، روضه خوانی و یا زیارت عاشورا دارند میتوانند فقط به مدت یک ساعت با اجرای تمام دستورالعمل های بهداشتی برنامه داشته باشند.

۲۳ ـ کلیه هیئت امناء حسینیه ها دقت فرمایند برای استماع سخنرانی به هیچ عنوان از فرش و قالی استفاده نکنند و به جای آن از صندلی استفاده نمایند.

۲۴ ـ از جابجا شدن افراد بر روی صندلی ها جلوگیری شود و بعد از استفاده از صندلی در هر برنامه بلافاصله آن را ضد عفونی نمایند.

در پایان از کلیه مردم عزیز تقاضا دارد که در محل های پرتجمع حضور پیدا نکنند و در صورت تجمع در برنامه ها به منازل خود بازگشته و عزاداری را در منزل و از شبکه های تلویزیونی دنبال کنند، تا خدای ناخواسته موجب شیوع بیشتر این بیماری منحوس نشویم.

ان شاالله این قلیل عزاداری موجب رضای حق و سرور و سالار شهیدان واقع شود.

 

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

3 نظر

  1. باید شعور حسینی داشته باشیم حرکتی که باعث خدشه دار شدن به دین و مذهب می شود را کنار بگذاریم . وقتی مراسم حج موقتن برگذار نشد . عزای امام حسین هم میشود موقتن . بصورت جمعی و علنی برگذار نکرد . عزا ی امام را هر کس در حریم خانوادگی خود برگذار نمود .

  2. ممنوعه، تعطیله، و باز هم ممنوعه!!
    کلمه ای که با هر بار خوندنش دلم گرفت. هیچ وقت فکرش رو هم نمیکردم تمام برنامه هایی که برای محرم امسال ریخته بودم و با اومدن یک ویروس بذارمش کنج دلم و چشمامو ببندم و بگم ممنوعه. فراموشش کن.
    دخترم مدام میگه کی بریم یا حسین یا حسین. و من مرددم که ببرمش یا بهش دروغ مصلحتی بگم که امسال اصلا نیست. و بمونیم خونه.
    دلم گرفت از اینهمه ممنوعیت و محرومیت. اما عشق به حسین باید امسال جوری دیگری در سینه هامون موج بزنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top