بستن

جنگ پزشکی و طب اسلامی این بار در میدان کرونا

هفت‌برکه – راحله بهادر: این روزها به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، بحث بر سر دوگانه‌ی علم پزشکی و طب اسلامی-سنتی جان دوباره‌ای گرفته است. برای مقابله با ویروس ناشناخته‌ای که هر روز اطلاعات جدیدی درباره‌اش کشف و منتشر می‌شود، طرفداران هر دو جبهه نسخه‌هایی برای تجویز دارند. از طرفی دیگر، بحث در مورد تفاوت بین طب اسلامی و طب سنتی، ارتباطشان با هم، گستردگی هر کدام و مورد تایید بودنشان نیز همواره وجود داشته است.

برای تهیه‌ی گزارشی درباره‌ی این موضوع، نزدیک به دو سال پیش به سراغ فعالان در این دو حوزه رفتیم. حجت‌الاسلام اسکندری و حجت‌الاسلام هرمی، دو تن از مروجان طب اسلامی-سنتی در گراش؛ و دکتر عبدالرضا ایزدی و دکتر مرتضی فتحی، دو پزشک عمومی گراشی. این گزارش را اکنون به بهانه‌ی همه‌گیری ویروس کرونا، به‌روز کرده‌ایم اما نقل قول‌ها را بدون تغییر گذاشته‌ایم.

 

مخالفان و موافقان طب سنتی-اسلامی

ابتدا به سراغ مخالفان طب اسلامی رفتیم. پزشکانی که برای سلامتی بخشیدن به بیمار، سال‌ها عمرشان را گذاشته‌اند و مویی سفید کرده‌اند. دکتر ایزدی، رئیس نظام پزشکی گراش و پزشک عمومی، یکی از مخالفان سرسخت این موضوع است. دکتر ایزدی می‌گوید: «شخصا اعتقاد دارم چیزی به اسم طب اسلامی نداریم و وزارت بهداشت هم این را صریحا تایید کرده. فقها و اساتید حوزه هم وجود چنین چیزی را رد کرده‌اند اما این وسط یک عده با سوءاستفاده از نام ائمه و به نام دین، به حوزه‌ی سلامت، که خطرناک‌ترین حوزه‌ی حیات انسان است ورود کرده‌اند و متاسفانه این مسئله ابعاد پیچیده‌ای پیدا کرده است. دکان زده‌اند و از راه‌هایی که نه علمی است و نه شرع اسلام با آن سازگار است، کلاشی می‌کنند.»

دکتر مرتضی فتحی، پزشک عمومی، هم با عدم تایید طب اسلامی می‌گوید: «بخشی از طب و درمان، توصیه‌های امامان و بخشی از فرهنگ خودِ ماست. طب سنتی موجود است، اما طب اسلامی نداریم. فرهنگ ایرانی-اسلامی است. در ده-پانزده سال اخیر، بخش زیادی از داروها که گیاهی است به شکل کارشناسی و مورد تایید وزارت بهداشت وارد بازار شده و خوب است و ما هم گاهی برای بیمار تجویز می‌کنیم و این طب سنتی است. اما باید توجه داشت که همین هم باید کارشناسی شده باشد که برای همه مفید نیست. مثلا جنسینگ که الان خیلی معروف شده یا شربت گل ختمی که برای یک نفر ممکن است خوب باشد و برای دیگری مضر. به طبع افراد بستگی دارد. کسی که تجویز می‌کند باید به فواید و مضرات آن کاملا واقف باشد.»

دو سال پیش، مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، دکتر محمود خدادوست، نیز وجود چیزی به نام طب اسلامی را رد و اظهار کرد این موضوع به هیچ وجه مورد تایید وزارت بهداشت نیست. بر اساس قانون اساسی نیز طبابت افراد غیر پزشک خلاف قانون است.

اما حجت الاسلام اسکندری، کارشناس طب اسلامی، که به گفته‌ی خودش اولین فردی است که طب اسلامی را در گراش معرفی کرده، نظر دیگری دارد. او می‌گوید: «وزارت بهداشت رویکرد منفعت‌طلبانه دارد؛ به خاطر طب غربی که منفعت زیادی به آنها می‌رسد، می‌گویند طب اسلامی وجود ندارد.» او با اشاره به بخشی از صحبت‌های دکتر عبداللهی در همایش پیشگیری از سرطان در بهمن ماه هشتاد و پنج، می‌گوید: «مخاطب صحبت‌های دکتر عبداللهی هم بنده بودم که گفتند برخی در لباس روحانی می‌آیند و از مردم کلاشی می‌کنند. من اولین فردی بودم که طب اسلامی را در گراش معرفی کردم.» در حالی که دکتر ایزدی مرجع قانونی برای تصمیم در مورد طب اسلامی را تنها وزارت بهداشت می‌داند، اسکندری با ارجاع به سخنان رهبری در مورد لزوم احیای طب اسلامی، معتقد است چیزی که فرمایش رهبری باشد، خودِ قانون است: «کل علمای ما، مراجع و در صدر همه مقام معظم رهبری گفته‌اند دغدغه‌ی اصلی من در این عصر طب اسلامی است. پزشکان محترم حداقل به بیانات مراجع توجه کنند.»

حجت الاسلام هرمی، یکی از فعالان طب اسلامی در گراش، در حوزه مشغول تدریس همین رشته است. او هم نظری مشابه حاج آقا اسکندری دارد. او فرمایش مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب می‌داند و می‌گوید: «اصول کلی نظام و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و اسناد بالادستی که از سوی رهبر انقلاب بیان شده، همان فراقانون است. متاسفانه ما چون در قانون‌گذاری پشتوانه نداریم و خلاء قانونی داریم، نمی‌توانیم صحبت کنیم و فعلا قانون علیه ماست. اما وجود یازده هزار حدیث در طب اسلامی، و منابع اسلامی دیگر، و همچنین پانزده بند از بندهای اصول اقتصاد مقاومتی در مورد احیای طب اسلامی و سنتی، دلیل سندیت حرف ماست.» هر چند هرمی حرف زدنِ بیشتر را در شرایط کنونی مصلحت نمی‌داند.

حجت‌الاسلام اسکندری هم وجود احادیث و روایات بی‌شمار را پشتوانه‌ی وجود این طب می‌داند و می‌گوید: «طب اسلامی صد در صد وجود دارد و یازده هزار روایت و حدیث، سندیت موجودیت طب اسلامی است. حالا از این یازده هزار روایت و حدیث بر فرض نُه هزار تا جعلی باشد؛ باقی چه؟! طب اسلامی وجود دارد، اما قبول داریم ایراداتی دارد.» اسکندری مشاور یکی از مغازه‌هایی است که در گراش به فروش داروهای مرتبط با این طب مشغول است.

دکتر ایزدی در ادامه می‌گوید: «این‌ها عملا بدیهیات پزشکی را هم زیر سوال برده‌اند، در حالی‌که صلاحیت ندارند. مسائل قانونی و مورد تایید مراجع مثل پیوند عضو و واکسن را قبول ندارند. اینها تکلیف‌شان معلوم است و عده‌ای برای پول از مردم سوء استفاده می‌کنند.»

اسکندری هم با انتقاد شدید از وفور قطع انگشت و پا به دلیل دیابت و همچنین عوارض جبران‌ناپذیر شیمی‌درمانی در درمان سرطان، طب اسلامی را درمان قطعی بسیاری از بیماری‌هایی می‌داند که به گفته‌ی او طب غربی از درمان آن عاجز است: «بارها گفته‌ایم بیمارانی که شما داشته‌اید و درمانی نداشته، ما صد درصد درمان کرده‌ایم و نمی‌آیند ببینند، چون منافع‌شان در خطر است. آیا قطع پای مردم علمی است، اما درمان در یک روز با پودر یا قرص غیر علمی است؟ اگر شک دارید که طب اسلامی می‌تواند هپاتیت یا سرطان را درمان کند، بیایید اثبات می‌کنیم. آزمایش کنید تا اثبات شود.»

در مورد برخی روش‌های درمانی طب اسلامی و داروهای آن نیز حاج آقا اسکندری می‌گوید: «دارویی داریم به نام قرص جامع امام رضا (ع). خود امام رضا فرموده و حدیث آن هم هست. هشت گیاه در آن مخلوط وجود دارد، از زعفران گرفته تا فلفل سفید که با عسل مخلوط می‌شود و روش ترکیب و استفاده از آن هم دقیق فرمایش کرده. که برای بسیاری از امراض از سرفه تا فلج و عفونت مفید است. یا پودر امام کاظم (ع). می‎گویند باید علمی باشد. خب بسم‌الله! روی آن کار کنید. اگر شک دارید با آزمایش‌ها، علمی یا غیرعلمی بودن آن‌ را اثبات کنید.»

طب اسلامی یا طب سنتی یا طب اسلامی-سنتی؟

از سوی دیگر، ارتباط بین طب اسلامی و طب سنتی مطرح می‌شود. طب اسلامی و طب سنتی یکی نیست. در بسیاری موارد، فعالان این دو حوزه به طور همزمان از آن استفاده می‌کنند. یک پایی که در متافیزیک و اسرار ناشناخته است و پایی دیگر که به انواع و اقسام داروها و گیاهان وصل است. دکتر ایزدی در مورد طب سنتی می‌گوید: «بنده معتقدم طب مدرن امروز ادامه‌ی طب سنتی است و طب سنتی الان دیگر تمام شده است. هرگونه فعالیت باید در چارچوب قانون باشد و در مورد ضایعات برگشت‌ناپذیر برخی از این درمان‌های سنتی به مردم آگاهی داده شود. من اسم طب سنتی را طب ایرانی می‌گذارم. افرادی مثل ابن سینا بسیار قابل احترام‌اند و امروز هم اگر تحت نظر پزشک متخصص باشد و دخالت در امور پزشکی نباشد، با مجوز و به صورت محدود، مانعی ندارد. الان دنیا در طب ایرانی خیلی جلو است و ما عقب افتاده‌ایم در حالی که ایرانیان از دوران کهن در امر درمان سرآمد بوده‌اند. ذکر این نکته هم لازم است که طب سنتی جواب‌گوی تمام حوزه‌ها نیست.»

دکتر فتحی نیز نظری مشابه دکتر ایزدی دارد. در صحبت هر دو، هم تاکید بر تفکیک طب اسلامی از طب سنتی است و هم تایید نکردن اولی. دکتر فتحی می‌گوید: «موافقم که طب سنتی مجموعه‌ی تجربیات گذشتگان ایران، هند و اعراب است که در دوران قدیم به واسطه‌ی روابط تجاری گسترش داشته و بعد چین هم به آن اضافه شده است. چیزی که باید روشن شود سوءاستفاده از آن و چیزی به نام طب اسلامی است که به دین ربط می‌دهند. در اینکه مزاج‌شناسی وجود دارد و مزاج گرم و سرد و حساسیت‌ها در افراد مهم است، حرفی نیست. الان هم در اروپا تقریبا سهم طب مدرن و طب سنتی نصف نصف است. آنها خواص آن را می‌فهمند مثل بابونه که خیلی معروف است. طب سنتی پارامدیسین است اما درمان نیست.»

حجت‌السلام اسکندری می‌گوید بین این دو ارتباط وجود دارد اما طب سنتی در واقع زیر شاخه‌ی طب اسلامی است: «در طب سنتی بعضی کثیفات و نجاسات مثل فضله‌ی حیوان وجود دارد، اما طب اسلامی اینها را قبول ندارد. داروهای شفابخش و طیب و طاهر را قبول دارد.»

موارد درمان در طب اسلامی-سنتی

اما دلیل روی آوردن بسیاری از افراد به چیزی که پزشکان و صاحبان تخصص آن را قبول ندارند چیست؟ شاید دلیل آن، جدای از میزان علمی بودن و نبودنشان و هزینه‌ی کمتر، فقط یک چیز است: جستجوی سلامتی. درد و تضعیفِ سلامتی آنقدر رنج‌آور و سخت است که فرد بیمار برای بهبود به هر سویی که کورسویی از امید به سلامتی باشد، خواهد رفت.

پیشتر گفته شد که دکتر ایزدی هرگونه صلاحیت فعالان طب اسلامی را برای درمان بیمار رد می‌کند. او در مورد یکی از مراجعین خود که برای درمان به طب اسلامی متوسل شده، توضیحاتی می‌دهد: «خانمی را که سرطان سینه داشت، به شیراز ارجاع دادیم و آنجا بعد از طی چند جلسه شیمی درمانی، از اطرافیانش شنیده بود که به قم برود و آنجا طب اسلامی معجزه می‌کند. این خانم بعد از استفاده از داروهای عجیب و غریب و طی یک دوره‌ی درمانی با وضعیتی بسیار بد و نگران‌کننده‌تر از قبل، به پزشک خودش مراجعه می‌کند و پزشک حتی حاضر نبود به دلیل درمان خودسرانه و غیر علمی و بدون مشاوره با وی، ایشان را مجدد قبول کند. عوارض زیادی که بخشی از آنها جبران‌ناپذیر بودند برای این خانم به وجود آمد.»

حجت‌الاسلام اسکندری در زمان تهیه‌ی این گزارش در قم است و گفتگوی ما تلفنی است. او از چند باری که به گراش آمده و مراجعینش می‌گوید: «آنطور که ما فهمیدیم استقبال مردم خوب بود. خودِ همین دکترها آمار بگیرند و ببینند مردم چند درصد راضی هستند. درصد خوب‌شده‌ها بالا بود. البته بیست تا سی درصد از درمان عاجز بودیم اما یک سری از بیماری‌ها درمان‌شان صددرصد بود اما دکترها حاضر نیستند قبول کنند. جلسه یا کنفرانس بگذارند و ما هم شرکت می‌کنیم و نظرخواهی مردمی کنند. اما چون منافع‌شان در خطر است، این کار را نخواهند کرد.» از سوی دیگر، حجت‌الاسلام هرمی نیز معتقد است: «ما درمان نمی‌کنیم؛ بیماران درمان می‌شوند.» 

در شرایط کنونی، شاید اگر طب اسلامی و طب سنتی (و ترکیب اینها که حتی در نام‌گذاری هم مورد نزاع اصحاب آن است) در علم پزشکی و در ابتدا با استفاده از روش‌های آزمایشی انجام شود، بهترین گزینه باشد. به نظر می‌آید حرف مخالفان طب اسلامی هم همین است: که اول باید از فیلتر آزمایش و تحقیقات علمی گذشت، بعد دست به درمان زد. اگر چه یکی از فعالان این حوزه که در شهر به تازگی به شهرت رسیده است می‌گوید: «با وجود یازده هزار حدیث از ائمه، برای ما حرف فلان مسئول اصلا اهمیتی ندارد.»

حاج آقا اسکندری نیز پزشکان طب غربی را به مناظره دعوت می‌کند: «وسط بیایند و روی آن کار کنیم. البته هر کس نباید به صرف اینکه چند تا کلاس رفته طب اسلامی کند. مطالعه کنند، بحث کنند و در حضور رسانه‌ها و مردم مناظره می‌کنیم. اما مساله این است که آنها ما را در حد و اندازه‌ی خودشان نمی‌بینند؛ همین دکتر عبداللهی که متخصص سرطان است بیاید و ما از طریق احادیث و هم علمی برایشان اثبات خواهیم کرد. بارها هم دکترها را دعوت کرده‌ایم اما نمی‌آیند. اگر شما راستگو هستید، بفرمایید مناظره. تا الان نمی‌دانستند اما الان می‌دانند مثلا برای قطع پا درمان وجود دارد.»

حاج‌آقا اسکندری هم‌نظر با حاج آقا هرمی می‌گوید: «ما طب اسلامی را راه می‌اندازیم و انقلابی در این طب وجود دارد. طب مدرن به نام درمان، مواد مخدر در قرص‌ها تجویز می‌کند. پنهان هم نیست و در داروخانه‌ها به وفور یافت می‌شود و همه عوارض کشنده دارند. دکترها می‌گویند ما نمی‌خواهیم به مردم ضرر برسد. ما هم دقیقا همین را می‌گوییم اما به روش خودمان. هدف طب اسلامی این است که از استعمار یهود و غرب که بر درمان و دارو در مملکت اسلامی سیطره دارند رها شویم.»

حجت‌الاسلام هرمی هم می‌گوید: «طب اسلامی با این حرف‌ها از میدان به در نخواهد شد و ما ادامه می‌دهیم.» و معتقد است «مردم نهایتا خودشان انتخاب می‌کنند».

سوءظن و نگرانی مردم نسبت به وفور داروها و مواد شیمیایی در مواد غذایی، صرف هزینه‌های زیاد در درمان پزشکی مدرن و در بسیاری موارد نتیجه نگرفتن، باعث گسترش طب اسلامی یا طب سنتی شده است. دکتر فتحی می‌گوید: «بسیاری از این افراد معتقدند داروی گیاهی اگر سودی نداشته باشد، پس ضرری هم ندارد». آنچه ضروری به نظر می‌آید بالا بردن سطح آگاهی مردم است. علمی‌تر برخورد کردن مردم و استفاده از مشاوره‌ی پزشک حداقل می‌تواند عوارض را –اگر وجود داشته باشد- کم کند یا از خطر پیشگیری کند.

طب سنتی اسلامی و علم پزشکی تا به امروز: مطالعه موردی کووید-۱۹

مروری کوتاه و کلی بر بروز یک مورد گسترده از یک بیماری که زندگی عادی را در تمام دنیا برای ماه‌ها متوقف کرد، این فرصت را فراهم کرد تا بار دیگر رویارویی دو سوی این بحث را دقیق‌تر بررسی کنیم. از همان ابتدای شیوع کرونا در ایران، تقابل طب اسلامی-سنتی و پزشکی دوباره خبرساز شد. اما ناشناخته بودن ابعاد بیماری کووید-۱۹ کفه را باز هم به سمت علم پزشکی سنگین کرد.

در آغاز شناسایی این ویروس در چین توسط پزشک جوانی به نام لی ون لیانگ که در مورد این ویروسِ نوظهور هشدار داد، تا شناسایی تدریجی علائم بیماری توسط متخصصان در سرتاسر دنیا و اخیرا تایید و تجویز دو دارو در آمریکا و اروپا برای موارد وخیمِ بیماری، نشان داد علم پزشکی بیش از آنکه بخواهد بر تئوری‌های روی کاغذ تکیه کند و نسخه‌ای بپیچد، با تحقیق و بررسی مداوم و عملی بیماران و شرایط وابسته به آن که بسیار زمان‌بر است، در مسیر علمی و مستند به پیش می‌رود. بر طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی WHO از زمان شیوع این همه‌گیری، نزدیک به هشتاد گروه تحقیقاتی و آزمایشگاهی در سرتاسر جهان در تلاش برای ساختن داروی موثرتر و واکسن این بیماری هستند و این عزم پزشکی برای کنترل و توقف یک همه‌گیری در جهان، در تاریخ این علم بی‌سابقه است. البته می‌توان گفت درهم‌تنیدگی بحث انسانی و نجات بیماران و خسارت‌های شدید اقتصادی به کشورهای جهان، محرک اصلی این تلاش گسترده است و حتی دولت‌ها را برای پشتیبانی از این تلاش‌ها مصمم کرده است. تاکنون نیز خبرهایی از آزمایش موفقیت‌آمیز دو نوع واکسن در مراحل اولیه در چین و دانشگاه اکسفورد انگلستان منتشر شده که البته به گفته‌ی همین پژوهش‌گران، هنوز راه درازی تا کشف واکسن باقی مانده است و همه چیز در مرحله‌ی آزمون و خطا قرار دارد.

اگر بخواهیم بحث درمان و مراقبتِ این بیماری را نیز به این فهرست اضافه کنیم، دست علم پزشکی پر است. ماه‌ها گذشت و از ابتدا پزشکان و پرستاران سربازانِ جنگی شدند که آمار تلفات آن از نیم میلیون نفر گذشته و البته آمار بهبودیافتگان رقمی چند برابر تلفات آن است. جان باختن صدها پرستار و پزشک در سرتاسر دنیا بر اثر ابتلا به این ویروس و مبتلا شدن بسیاری دیگر از کادر درمان، سنگ محک واقعی و راستی‌آزماییِ دوباره‌ای برای جبهه‌ی علم پزشکی است. اکنون نیز پزشکان توصیه می‌کنند کم‌هزینه‌ترین و موثرترین راه برای کنترل این بیماری استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دست‌ها است و این دست‌آورد ارزان و عملی به خصوص برای کشورهای فقیر، موهبت بزرگی است تا بتوانند موارد ابتلا را کاهش دهند.

از سوی دیگر، طب اسلامی-سنتی از همان ابتدا بدون در نظر گرفتن نوظهور بودن این بیماری و عدم آگاهی کافی از منبع انتشار آن و چگونگی رفتار ویروس در بدن انسان، که حتی برای علم پزشکی با مشاهدات علمی و تدریجی پیش رفت، نسخه‌های متعددی تجویز کرد. در بحث عملیِ مقابله با این بیماری، به یاد می‌آوریم که از همان آغاز استفاده از روغن بنفشه و خوردن مواد غذایی با طبع گرم که تجویز طب سنتی یا اسلامی بود در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های مجازی دست‌به‌دست شد. اما گسترش سریع بیماری در دنیا و تغییر علائم بیماری نشان داد این ویروس از آنچه در ابتدا تصور می‌شد خطرناک‌تر است و طب اسلامی-سنتی با فقدان بزرگی به نام تحقیق و پژوهش روبه‌رو است و خوشبینی ساده‌انگارانه برای مقابله با این بیماری، به درمان و حتی کنترل و پیشگیری از آن کمکی نکرد. به‌هم‌پیوستگیِ زنجیره‌ی پیشگیری، کنترل، تحقیق و درمان نشان می‌دهد طب سنتی و اسلامی در نسل جدید خود حلقه‌های گمشده‌ی بسیاری دارد. حتی اگر اهمیت منافع اقتصادی در علم پزشکی که موافقان طب سنتی و اسلامی آن را مذمت می‌کنند را کنار بگذاریم؛ همین حلقه‌های خالی تحقیق بر مبنای مستندات و به‌روزرسانی منابع و دست‌آوردهای درمانی در این طب کافی است تا قدرت عملی آن مورد تردید جدی قرار بگیرد.

30 نظر

  1. متاسفانه از استفاده روغن بنفشه سوءبرداشت شد.حدیث داریم.برای بریدن تب استفاده از شیاف روغن بنفشه موثر است.البته این ها همه سیاست کثیف وزارت بهداشت برای منحرف کردن افکار ملت بود.چرا اسرائیل دارد از طب ایرانی و اسلامی بهره میبرد ولی ماها آن را به سخره گرفته ایم

  2. طب اسلامی واسه همه همون داروی خاص رو داره تحویز می کنه و کلا سو استفاده از این مورد که قیمت های دارو های سنتی سرسام اور بردن بالا و متاسفانه کسی هم نیست باهاشون برخورد کنه و اینکه تجربه شخصی خودم یکبارمراجعه کردم داروی امام کاظم رو برام تجویز کردن وقتی استفاده کردم باور بفرمایید چنان حالم بد شد که کارم به بیمارستان و بستری کشید

  3. تکلیف بچه هایی که تحت تاثیر طب اسلامی واکسن نمیزنن چی میشه؟و من شنیدم پزشکان خانواده فقط مسولیت رو به عهده والدین میندازن و از اونها امضا میگیرن که در صورت عوارض بیماری مسولیت به عهده والدین هست.اون کودک چه گناهی کرده؟ نظام پزشکی باید فکری کنه

  4. من به شخصه طب اسلامی رو قبول دارم. نه به این خاطر که حاج آقا اسکندری دامادمونه تایید میکنم. نه،. چون سال هاست برای خیلی از بیماری ها از داروهای طب اسلامی استفاده میکنم و خواص دیدم. برای همین کرونا هم، من از پودر امام کاظم و چند داروی دیگه استفاده کردم که به حمدالله هیچ مشکلی برام پیش نیومد و خوب شدم. بهرحال هر کسی نظری داره و قابل احترامه.

  5. من شنیدم بعضی از خانواده ها تحت تاثیر طب اسلامی واکسن به کودکانشون نمیزنن و پزشکان خانواده نیز با گرفتن امضا هر گونه عارضه برای طفل رو به عهده والدین میندازن .وازارت بهداشت باید کاری کنه

  6. متاسفانه در تمام عرصه ها واژه اسلام وارد شده در صورتی که چنین برداشتی نادرست است.مثلا هنر ایران بعد اسلام را کلا هنر اسلامی میدانند در واقع چنین نیست و هنر اسلامی نعریف خودش را دارد .همانطور که هنر مسیحی تعریف خود را دارد.به عنوان مثال باغ ارم هنر اسلامی نیست و یا قالی منقش به انواع شکلهای حیوانات و انسان هنر اسلامی نیست چون در اسلام هر شکلی ممنوع است.طب اسلامی هم به همین صورت تمام طب سنتی را به یک جا گرفته به همراه توصیه های اسلامی بر گرفته از احادیث به عنوان طب اسلامی معرفی میکند.

  7. اقا هرکی واکسن کرونا را ساخت راس میگه و اون یکی کاسه کوزه اش رو جمع کنه.همچنین ایت الله مکارم گفتند چیزی بنام طب اسلامی نداریم.قابل توجه اقایون

  8. متن بسیار خوبی بود و به یکی از مسائل مهم جامعه بهداشت و درمان پرداخته شده. به نظر من نکته بسیار مهمی که باید تاکید شود این است که طب مدرن و طب سنتی در تقابل با هم نیستند بلکه هردو با هم و در شرایط مختلف باید استفاده شوند. مثال ساده آن عرق نعنا برای نفخ یا مشکلات گوارشی‌ست که هیچکس آن را نفی نمی‌کند. مشکل اینجاست که طرافداران طب اسلامی بدون هییییچ مدرک مستدل از مافیای دارو و درمان و اسرائیل و یهود و … حرف میزنند در حالیکه اگر دقت کنیم طب اسلامی با استفاده از مقدس کردن خودش و امیدهای واهی در حال سودجویی از مردم است. اقای اسکندری تاکید کردند ۱۱ هزار! حدیث در طب اسلامی داریم که بر فرض ۹ هزارتای آنها جعلی باشد!!! شما از این جمله چه برداشتی دارید؟ یعنی حداقل نصف این طب با قاطعیت همراه نیست ولی چطور وقتی به دکانشان مراجعه میکنیم با قطعیت دوای هر دردی را میدانند؟؟؟؟
    ایشون در قسمتی دیگر گفتند :طب مدرن به نام درمان، مواد مخدر در قرص‌ها تجویز می‌کند. این نشان از سطح علمی بسیار پایین و کوته بینی ایشان است مثلا در هسته سیب سم سیانور وجود دارد پس نباید سیب بخوریم و سمی است!!!!!. همه میدانند مواد مخدر مضر و خانمان سوز است اما میتوان با تغییر و خالص سازی این مواد مورفین بسازیم. شما درد یک مریض سرطانی را با چه چیزی آرام میکنید؟؟؟ آیا مصرف مورفین هنگام سخت ترین دردها مشکلی دارد؟ تا کی میخاهید مردم را با حرف های خود گول بزنید؟ باید مردم بدانند طب مدرن با طب اسلامی مشکل دارد، نه طب سنتی.

  9. طب اسلامی دکان جدیدی است که باز شده تا عده ای نان برخوردند.
    در مورد این مسائل گوش به حرف شخصیت های علمی و دانشمند شهرمان هستیم
    والسلام

  10. باسلام
    آقای اسکندری که می گوید وزارت بهداشت رویکرد منفعت طلبانه پیش گرفته ، خب آقای اسکندری فکر نمیکنید که شما هم چنین رویکردی را پیش گرفته اید و دکون برای خود باز کرده اید؟
    در صورتی که طب سنتی جزئی از تخصص پزشکی است و حتی اگر شما بخواهید با طب سنتی و نه اسلامی مردم را مداوا کنید باید حداقل مدرک پزشکی عمومی را داشته باشید.
    شما به چه حقی و با کدام مدرک به خود اجازه داده اید که مردم را مداوا کنید؟
    شما که اینقدر ادعا دارید سرطان و دیابت و … را می توانید درمان کنید خب بفرمایید افرادی را درمان کنید و نتیجه را به وزارت بهداشت گزارش دهید و خودتان را اثبات کنید بسم الله
    یه سوال شما که اینقدر ادعا میکنید که طب اسلامی سرتر از پزشکی نوین هست آیا شما میتوانید با داروهاتون عملی مثل عمل پیوند یا عمل قلب انجام دهید؟ یا در این اپیدمی چرا شما با آن داروهای توانمندتون به کمک مردم نمیشتابید و باری از رو دوش کار زحمتکش درمان بر نمی دارید یا واکسن تهیه نمی کنید و دنیا را از نگرانی‌ها برهانید؟
    تا حالا شما با این همه ادعا سری به بیمارستان و بخش مبتلایان به کوید ۱۹ زده اید؟؟ درصورتی که کادر جان فشان درمان شبانه روز از این بیماران دارن مراقبت میکنن
    لطفاً دست از این همه ادعا بردارید
    شنیدم توصیه طب اسلامی به دوست دارانش اینه که به بچه هاشون واکسن نزنن
    واقعا جای تاسف داره مخصوصا برای اون مردمی که عقلشون رو دادن دست شما
    اگه اون بچه فلج شد یا هزاران بیماری جبران ناپذیر دیگری به علت نزدن واکسن گرفت، شما چگونه میخواهید آن طفل معصوم ها را درمان کنید و یا چگونه میتوانید به چشمان اون بچه و خانواده اش بخاطر نابود کردن زندگیشون نگا کنین؟؟
    چیزی که من میدونم اینه که هیچ وقت اسلام در تضاد با سلامت نیس و هیچ وقت دستوری نمیده که جان مردم به خطر بیفته و متاسفانه شما دارین از اسم اسلام سوءاستفاده میکنید

  11. . امیرکبیر به جسد کودک نگاهی انداخت و گفت: ما که برای نجات جان بچه هایتان آبله کوب فرستادیم. پیرمرد با اندوه گفت: به من گفته بودند اگر بچه را آبله کوبی کنیم جن زده می شود. امیر فریادش از جهل و نادانی بلند شد و ادامه داد: گذشته از اینکه فرزندت را از دست دادی باید پنج تومان هم جریمه پرداخت کنی. پیرمرد با التماس گفت باور کنید که هیچ ندارم. امیرکبیر دست در جیب خود کرد و پنج تومان به پینه دوز داد و گفت: حکم برنمی گردد. در همان روز مرد دیگری به همراه فرزند مرده اش آمد. امیرکبیر با دیدن یک جنازه دیگر شروع به گریستن کرد. از او پرسیدند برای چه برای دو بچه شیرخواره اینجور گریه سر دادی؟ امیر هم در جواب گفت: ما سرپرستی این ملت را بر عهده داریم و مسوول مرگ و جهل شان هستیم.

  12. مهم ترین سوالی که پیش میاد اینه که طب اسلامی از زمان پیامبر بوده یا طب جدید مندراوردی امروزه هس؟
    اگه مربوط به زمان پیامبر هست چرا بزرگان دین اسلام از جمله شیخ مفید، شیخ بزرگ شیخ مرتضی انصاری، شهید اول، شهید دوم و … که صدها جلد کتاب در جهان شیعه دارند چرا کتابی درباره طب اسلامی ندارند؟؟؟

  13. طب اسلامی روی بعضی اثر دارد .مثلا همون ابلیمو و عسل و یا سیاه دانه و عسل برای کرونا عالی هست .حتی از سیاه دانه به عنوان بهترین ماده برای علاج بیماری ها نام برده شده که رجوع شود به سخن حضرت محمد در مورد سیاه دانه .مثلا من همین که سرما می خورم سعی می کنم دوره نقاهت و سختی را چند روز بگزرونم چون اگر بلافاصله دکتر بروم و آمپول بزنم دوباره مثلا در فصل سرما سرماخوردگی به سراغم می آید .خوردن انگوزه و چیزهای گرم برای بدن خیلی مفید هست .حتی در طب سنتی گفته شده کسانی که طبع گرم دارند راحت تر با بیماری کنار می آیند .خیلی چیزا اثر دارد ولی برای همه جواب نمی دهد .

  14. به نظر بنده طب اسلامی یکی از راههای برون رفت از مشکلات جسمی و روحی بشر تو این برهه هست چراکه براساس احادیث و دستورالعملهای ائمه علیهم السلام که از علم لایزال سرچشمه میگیره،استنتاج داره میشه.البته تعصبهایی از طرف کارشناسان محترم این حوزه وجود داره که به نظرم نوعی افراط هست .خود مقام معظم رهبری هم رعایت اصول بهداشتی براساس همین طب به اصطلاح غربی رولازم میدونن و در اون دستاوردهای زیادی وجود داره که نمیشه نفی کرد.در مقوله طب اسلامی اول سندیت احادیث خیلی جای تحقیق و تفحص داره در ضمن لازم هست در مورد بیماریهای جدید مثل کرونا کار علمی و مستند مانند تمام کارهای علمی دیگر صورت بگیره تا اعتمادمتولیان بهداشت جلب بشه.و در اخر خود پزشکان محترم و مسوول نباید خودشون تافته جدا بافته از این طب بدونن چرا که ما بزرگان دین رو در همه زمینه ها عالم کامل میدونیم ونفی کلی طب اسلامی با اموزه های دینی ما در تضاد هست.به نظر من تعامل و گفتگو و تحمل نظر مخالف از طرف هر دو گروه از این عزیزان میتونه مارو به قله های علم پزشکی و حل مشکلات صعب الحل این روزها برسونه.

  15. منصفانه
    با سلام خدمت همه مدافعان سلامت ، پزشکان طب جدید و سنتی و اسلامی خصوصاً پرستاران عزیزی که در این مدت جان خود را در معرض خطر قرار دادند .

    نکته اول : دکتر ایزدی فرمودند « طب سنتی الان دیگر تمام شده است » در حالی که دکتر فتحی اشاره کردند « الان در اروپا تقریبا سهم طب مدرن و طب سنتی نصف نصف است » این دو حرف مخالف یکدیگر است . کدام صحیح است ؟
    عجیب تر اینکه دکتر ایزدی فرمودند « بنده معتقدم طب مدرن امروز ادامه‌ی طب سنتی است » در حالی که افرادی که با این دو طب آشنایی دارند می دانند این دو طب از اساس با هم اختلاف دارند .

    نکته دوم : در مورد واکسن حتماً مستحضرید که عوارضی دارد که حتی در خود آمریکا خانواده های زیادی هستند که فرزندان خود را واکسینه نمی کنند . مگر در همین گراش خودمان افرادی نیستند که بعد از زدن واکسن فلج شده اند ؟ مستندهایی که در این رابطه ساخته شده را مشاهده کنید . شاید به خاطر این نگرانی هاست که بعضی ها واکسن نمی زنند . ما خودمان مانده ایم که چه کنیم ؟ واکسن بزنیم نگرانیم . واکسن نزنیم نگرانیم . وقتی این نگرانی بین عده ای وجود دارد راه حل آن سرکوب و سرکوفت نیست ؛ بلکه باید شرایطی مهیا شود که مسئله تبیین شود و نگرانی ها رفع شود .

    نکته سوم : هر چند از دستورات اسلامی بسیار استفاده می کنم و آنها را بر دستورهای دیگر ترجیح می دهم چون با این دستورات طبی اسلام بود که به زندگی برگشتم (بعد از اینکه سالها از داروهای طب جدید استفاده کرده بودم) با این حال به شخصه تعصبی ندارم و طب جدید ، طب سنتی ، طب اسلامی ، طب سوزنی چینی و طب های مختلف دیگر را هر کدام در جای خود قبول دارم و اعتقاد دارم از ظرفیت های همه طب ها باید استفاده کرد . در حقیقت باید همه طب ها در شرایط مساوی با هم رقابت داشته باشند و مردم هم اختیار داشته باشند به هر کدام خواستند مراجعه کنند . مگر دکتر فتحی نفرمودند در اروپا تقریباً سهم طب مدرن و طب سنتی نصف نصف است ؛ چرا در ایران اینگونه نیست ؟ چرا بودجه طب سنتی بسیار ناچیز است ؟ چرا منصفانه با طب سنتی و آموزه های اسلامی رفتار نمی شود ؟

    نکته چهارم : خانم بهادر اشاره کردند که در مقابله با کرونا « دست علم پزشکی پر است » . اما در شرایط نامساوی . در شرایطی که فعالان طب سنتی و اسلامی اجازه ورود ندارند ؛ در شرایطی که زمینه فعالیت برای آنها نه تنها تسهیل بلکه در زمین آنها سنگ اندازی می شود . الان که هر چند وقت یک بار خبرهایی منتشر می شود داروی فلان بیماری روی کرونا جواب داده چرا داروهای طب سنتی اسلامی را آزمایش نکنند ؟ وقتی امکانات و بودجه دست طب جدید است این جا هم خیرخواهانه وارد عمل شوند و داروهای دیگر را آزمایش کنند . از آقای دکتر ایزدی و فتحی هم خواشمندم خیرخواهانه شرایط را مهیا کنند . باور کنید افرادی از این طب ها نتیجه دیده اند پس مانعشان نشوید .

    نکته پنجم : داروی امام کاظم (ع) ما که استفاده می کنیم و واقعاً عالی بوده ؛ و خیلی ها را می شناسم از این دارو استفاده می کنند و می گویند خوب است ؛ آخر چه اصراری است که بگویید خوب نیست . ما که اگر کسی هنگام بیماری استامینوفن یا هر قرص دیگری می خورد و به آن دلخوش است اعتقادش را سست نمی کنیم ؛ اجازه می دهیم با لذت بخورد و امیدواریم اثر خوب ببیند .

    نکته ششم : اشاره شده بود به روغن بنفشه . اشاره خوبی نبود ؛ یعنی منصفانه نبود . وقتی در پزشکی نوین برای شیاف ، انواع خواص ذکر شده ، حتی تزریق مدفوع ، بله تزریق مدفوع با افتخار علمی شمرده می شود اما روغن بنفشه تمسخر می شود ؛ این انصاف نیست . انصاف چیز خوبی است . انصاف چیز خوبی است .

    نکته هفتم : اسلام آموزه های بس عمیق و عظیم دارد . نمی گویم طب اسلامی همه داروها را در خود دارد اما درست نیست به بهانه مخالفت با طب اسلامی ، آموزه های خوب آن نیز به فراموشی سپرده شود .

    نکته هشتم : نظر مخالفان طب اسلامی محترم ؛ اما اختلافی بس عظیم نیز بین طرفداران طب اسلامی وجود دارد . عده ای معتقدند که اسلام اصول کلی را بیان کرده و تجربه را هم صحیح می دانند . این ها با طب جدید مخالف نیستند بلکه بخش هایی از طب جدید را رد می کنند و بخش هایی را هم قبول دارند . مثلاً در طب اسلامی عمل جراحی به عنوان آخرین راه پذیرفته شده است و لذا متخصصان طب جدید مثل دکتر عبدالهی عزیز که افتخار شهرمان گراش است و خدا حفظشان کند چون در این حیطه تخصص دارند این طور نیست که در طب اسلامی نیازی به ایشان نباشد . البته اگر عده ای در طب اسلامی افراط کنند و عمل جراحی را اصلاً قبول نداشته باشند قطعاً راهشان اشتباه است . من این مثال جراحی را از یکی از مجتهدان در طب اسلامی شنیدم که می گفت (با این مضمون) که : پزشکی جدید در قسمت جراحی چون بسیار پیشرفت کرده در این حیطه از آن باید استفاده کرد (البته همین مجتهد هم بعضی جراحی را ممکن است قبول نداشته باشد و معتقد باشد با روش های دیگر قابل بهبود است)

    نکته نهم : اگر عده ای واکسن نمی زنند (که البته خود من هم در زدن یا نزدن آن تردید و در حال تحقیقم) بچه را به حال خود رها نمی کنند . با تغذیه سالم و طبیعی و همچنین با حجامت سیستم ایمنی فرزند خود را سالم نگه می دارند و در کنار آن با عقیقه و صدقه ؛ فرزند خود را تحت حمایت الهی می آورند . شاید این دسته مثل جاهلان زمان امیر کبیر نباشند .

    نکته دهم : در این که پزشکی می تواند عرصه ای برای سوء استفاده های اقتصادی باشد شکی نیست . چه پزشکی جدید چه پزشکی سنتی و اسلامی و چینی و …. این قابلیت را دارد . اما پزشکی جدید بیشتر در معرض اتهام است ؛ نه در ایران ، بلکه در کل جهان . البته صحبت بر سر پزشکان عزیزی مثل دکتر ایزدی و دکتر فتحی و دکتر عبدالهی و عزیزان دیگر نیست ؛ صحبت بر سر نظام پزشکی جهانی است . چیزی که نوک پیکان اتهام را در کشور ما بیشتر متوجه پزشکی جدید می کند یکه تازی در عرصه درمان است . اگر بودجه بیشتری به طب های دیگر داده شود به نفع مردم است . پیامبر اکرم (ص) فرمودند : بهترین مردم سودمندترینشان برای مردم است .

    نکته یازدهم : در زمینه طب سنتی و اسلامی حرف بسیار است . از همه خوانندگان خواهش می کنم خودتان بروید با اولیات طب سنتی و اسلامی آشنا شوید و تأثیر آن را در زندگیتان مشاهده کنید . طب جدید هم هر وقت لازم شد بروید . ولی طب سنتی و اسلامی را به بهانه اینکه فلانی رفت و نتیجه نداد یا بدتر شد نباید کنار گذاشت . شاید پزشک طب سنتی یا اسلامی اشتباه تشخیص داده همان طور که در طب جدید هم سالانه افراد زیادی به خاطر خطاهای پزشکی کشته می شوند .

    نکته دوازدهم : شاید در گفتارم به خطا رفته باشم . اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید :
    – بین این عزیزان مناظره رودررو برگزار شود .
    – باید بودجه بین طب های مختلف عادلانه تقسیم شود .
    – باید مردم قدرت انتخاب داشته باشند .
    به امید روزی که شاهد عدالت در همه عرصه ها باشیم .

  16. بهترین راه برای رسیدن به یک نتیجه گیری منطقی برگزاری مناظره با حضور افراد طب سنتی و اسلامی است. مشکل برگزاری این مناطره اینه که زبون طب اسلامیا رو خودشون هم نمیفهمن یعنی چطور یک متخصص میخاد با فردی صحبت کنه که از کارکرد معده و روده و چشم و گوش اطلاعی نداره.
    امامان معصوم ما با استفاده از علم لایزال خود با توجه به شرایط هر فرد چیزی را تجویز میکردند که این مبنای احادیث معتبر ماست. فردی که چند جلسه کلاس های طب سنتی شرکت کرده و شاید چند کتاب خونده چطور دارو تجویز میکنه؟ آیا شرایط جسمی، سنی، جنسیتی و ژنتیکی افراد مثل هم هست که به راحتی برای دو نفر با علایم مشابه یک دارو تجویز میشه؟
    مسئله بعدی اینه سبک زندگی ما چقدر شبیه ۱۴۰۰ سال پیشه که داروهایی روی ما جواب بده که واسه ی فرد خاصی به وسیله امام معصوم داده شده؟ در اون زمان طبع اکثر مردم گرم بوده اما الان بیشتر مردم طبعشون سرده. در اون زمان تحرک مردم زیاد بوده اما الان تحرک خیلی کمتره. این تفاوتا مهم نیست؟
    امامان معصوم ما قطعا بدون چشم داشت و بدون در نظر گرفتن منافع مادی داروها را به مریض میدادند. آیا افرادی که در حوزه طب اسلامی کار می کنند بدون اهداف مالی در این زمینه وارد شدند؟ افرادی که رفتن به دکان طب اسلامی میدونن چقدر این چیزهایی که میدین گرونه!
    یکی دیگه از صحبت هایی که طب اسلامی ها برای مظلوم نمایی از اون استفاده می کنند ندادن قدرت مانور به وسیله وزارت بهداشت برای درمان هست. اما وزارت بهداشت برای طب سنتی مسیر خوبی رو باز کرده. داروهایی که در کتاب های معتبر طب سنتی مثل الحاوی، قانون فی الطب(از ابن سینا)، تحفت المومنین، قرابادین کبیر و … ذکر شده باشند برخلاف بقیه داروهای شیمیایی، با طی مراحل کمتر وارد بازار میشن.
    متن حدیث داروی امام کاظم: امام رضا علیه السلام می فرماید: «امام کاظم(علیه السلام) بیمار شدند و پزشکان نزد ایشان آمده و برایشان نسخه‌های عجیب نوشتند، حضرت فرمودند: به کجاها می‌روید؟! به سید و آقای این داروها اکتفا کنید.
    هلیله و رازیانه و شکر در سه ماه اول تابستان(فصل گرما)، در هر ماه سه مرتبه و در سه ماه اول زمستان(فصل سرما)، در هر ماه سه روز و سه مرتبه (مصرف می شود) و به جای رازیانه، مصطکی قرار داده می شود؛ پس (فرد) به بیماری مبتلا نمی‌شود مگر بیماری مرگ.»
    سوال اول: برای همه افراد مناسبه یا منع دارویی داره؟ اطبا با اون همه روایتی که در فضلیت حجامت وارد شده برای همه مردم و در همه شرایط توصیه نمی کنند. سوال دوم: مقدار جزء تشکیل دهنده هر یک از این سه با هم چقدره؟ بر اهل تحقیق در این فن پوشیده نیست که مقدار هر یک از این ها تاثیر خاص خودش رو داره! اونایی که در این زمینه کار می کنند باید بدونند هلیله در زنان باردار نباید مصرف بشه پس ممکنه داروی امام کاظم در این گروه از افراد خطرناک باشه. طب اسلامی در این شرایط پاسخگو هست؟
    در پایان توجه عزیزانی که مبادرت به درمان با روایات طبی می کنند را به عبارت شیخ صدوق در کتاب اعتقادات امامیه ص ۱۱۵ جلب می کنم: برخی از این روایات با توجه به موقعیت جغرافیایی مکه و مدینه صادر شده، پس احتمال تاثیر شرائط جغرافیایی مطرح است، دوم؛ احتمال دارد امام چون عالم به طبع سؤال کننده است پاسخ اختصاصی به سائل داده است. سوم اینکه برخی از روایات را مخالفین شیعه با تدلیس و تحریف اضافه کرده اند، پس هر روایتی حجت نیست، نکته چهارم آنکه بر برخی روایات احتمال سهو راوی حدیث وجود دارد و در آخر برخی نیز احتمال تقطیع روایت و یا فراموشی بخشی از آن وجود دارد.

  17. در جواب آن علی که مطلبش طولانی تره.
    اشتباهی که جان و سلامتی مردم را تهدید کند از طرف هر گروهی باشد خیلی بد است حالا آن طبیب و معالجه‌ کننده سنتی باشد یا علمی‌ یا اسلامی.برای ما که مردمیم فرقی ندارد ، ما از هیچکدامتان نمی خواهیم آسیبی ببینیم.کم نیست اشتباهات پزشکیی که جان ما و کودکمان را تهدید کرده. کم نبوده بی‌تفاوتی پزشک نسبت به حال مریضش که حتی منجر به فوت شده . ما اشتباه درمانی از هیچ گروهی را نمی‌پذیریم چون جان و سلامتی‌ خود و عزیزانمون برامون در اولویت قرار داره. ما موش آزمایشگاهی هیچ گروهی نیستیم.ما دفتر نهضت سوادآموزی نیستیم که بیایین روی ما سواد تجربی یاد بگیرین بعد بگین طی تحقیقات به عمل آمده این دارو خوبه یا این دارو بده. بهتره توی اتاق طبابت همه‌تون یه قابی بزنین که توش نوشته باشه
    “چه دانم‌های بسیار است لیکن من نمی‌دانم”
    خدایا خودت و فقط خودت می‌تونی بهترین حافظ و بهترین درمانگر و شفادهنده باشی.یه دارو واسه درمان و تسکین درد می‌خوری بعدش دستگاههای دیگه آسیب می‌بینن و درد و بیداد میکنن .
    به نشد بتر شد.پس همه‌شون سر و ته کرباسن.والسلام.

  18. یکی از مشکلاتی که امروزه متاسفانه بلای جان بیماران شده عدم تقوی و بی انصافی اطباء طب مدرن و طب سنتی است چون ابزاری برای در آمد است و از هر دو طیف اطباء دلسوز با نیت خیرخواهانه بسیار کم است و برای همین است که متاسفانه روزانه شاهد مرگ هزاران بیمار هستیم که هزینه درمان ندارند به گذشته قبل گراش برگردیم پیرزن و پیر مردهایی بودند که با تجربه و دست شفا بخشی که داشتن بدون هیچ امکاناتی روزانه بیماران را نجات می‌دادند دعایی که می‌خواندند بالای سر بیمار خودش نوعی دارو بود ولی الان در ایران بیشتر پزشکان طب بقول خودشان مدرن از سهمیه استفاده کرده اند و دکتر شده اند و اینقدر هم بی انصاف هستند که برای یک سرماخوردگی اگر کسی مراجعه کند چند بار حق ویزیت می‌گیرند یکبار بدون اینکه مریض حرفی از دردش بگ. ید دکتر قبلا روی نسخه آماده نوشته آزمایش بدبخت برای نشان دادن نتیجه آزمایش دو باره باید ویزیت بگیرد بعد از دیدن آزمایش دو باره از قبل دهها نسخه آماده داره میگه سی تی اسکن ام آر آی عکسبرداری و سونوگرافی تازه بعد از اینکه برای همه اینها حق ویزیت گرفته می‌گویند چند روز دیگر برگردد وقتی نیت خیلی از این سهمیه بگیران که دکتر شده اند این است انتظار دارید ویروس کرونا جولان ندهند حالا بیمار دیگر می‌رود نزد باصطلاح اطبا سنتی و اسلامی هزار آتا اشغال میزاره توی پاکت میگن این داروها مصرف کن چند روز دیگر برگرد و یک میلیون تومان هم میگیرند. بنطر من هر دو گروه دروغ می‌گویند تا صادق نباشند تا نیتشان خیر نباشد امکان ندارد بیماران شفا یابند البته بعضی ها هم واقعا با انصاف هستند در خدمت مردم هستند حالا تعدادی از داروها هم واقعا شفا بخشند منکر آن نیستم ولی اگر پزشکان ما بیمارستان‌های خصوصی ما انصاف و وجدان داشته باشند بی شک میزان شفا بخشی بیماران بیشتر خواهد بود و درود بر پزشکانی که رعایت جیب بیماران می کنند خدا حفظشون کند

  19. طب یعنی پزشکی و اسلام دین هست هیچ ارتباطی بین این دو نیست . پزشکی علمی نوین و پیشرفته است که با بهره گیری از علوم طبیعی مانند شیمی زیست شناسی و دیگر علوم به دست آمده است که حاصل زحمات و تحقیقات دانشمندان بسیاری در طول چند قرن اخیر است . دین اولا ارتباطی با علوم ندارد که البته دین جایگاه خود را داراست . و ثانیا اینکه دین اسلام در زمانی به وجود آمده که علوم جدید کشف نشده بود . هر نسخه و راهکار پزشکی باید دارای توجیه علمی باشد که البته کشف آنها با تحقیقات طولانی علمی حاصل شده است . اصلا چیزی به نام طب اسلامی نداریم و اسلام دین ماست نه یک مبحث علمی .

  20. سلام قولا من رب رحیم
    ۱-بنابراذعان آیت الله جوادی،شبیری،مکارم طب اسلامی وجودندارد
    ۲-شیخ مفید(۳۳۶-۴۱۳ق)که نزدیک به عصرامامان می زیسته پیرامون احادیث طبی می گوید:برخی ازاین روایات که فلان دارورابرای شهری تجویزکرده است برای شهردیگرکشنده است
    ۳-محدوداحادیثی که درموردطب دردست داریم یامخصوص طبع سوال کننده بوده،یامخصوص آب وهوای یک شهر می باشدیامخصوص عادات یک قوم بوده یا …
    ۴-بنابرگزارش تاریخی معصومینی چون حضرت محمد،موسی نبی،امام علی وصادق ع درهنگام بیماری به طبیب مراجعه کرده اندلذابهترین اقدام یک بیماردرحال حاضرمراجعه به پزشک آکادمیک می باشد.
    همیشه موید باشید

  21. جناب آقا یا خانم منصفانه اینکه میفرمایید اساس دو طب نوین ‌و سنتی از پایه و اساس با هم اختلاف دارند و سخن دکتر ایزدی را نقض میکنید، دارید اشتباه میکنید
    لطفا بفرمایید بروید درباره طب سنتی و دانشمندان و حکیمانی که با تب سنتی مردم را درمان میکردند بخوانید تا بدانید
    من یک مثال ساده برایتان میزنم یکی از حکیمانی که مردم را مداوا میکرده با استفادع از روده گوسفند شکم کسی رو که جراحی میکرده بخیه میزده و ما امروز شاهد بخیه زدن در طب نوین هستیم

  22. درضمن این آقایان طب اسلامی به نظر هنوز نفهمیده اند که اگر میخواهند به رسمیت شناخته شوند باید خودشان آزمایشاتی که میگویند انجام دهند و نتیجه را گزارش دهند
    خیلی مسخره هست که از پزشکان میخواهند بیایند اینهارا انجام دهند

  23. خانم الناز شما زیادی تند رفتین
    اولا کی میگه شما موش آزمایشگاهی باش؟؟ درطب نوین از اشخاص اجازه گرفته میشه
    دوما شمایی که نمیخوای راجع به دارویی تحقیق نشه خب شما بفرما بگو از کجا بفهمن دارو موثر هست یا نه؟؟
    شماعی که انقد ادعاتون میشه پس بفرمایید بدون تحقیق مشخص کنین چه دارویی برای چه بیماری مناسبه

  24. جناب دانشجوی بزرگوار
    اینکه حکیمی با روده گوسفند بخیه می زند و پزشکان امروز نیز همچنین ، این یک مسئله جزئی است . عرض من این بود که پزشکی نوین و سنتی در مسائل اساسی با هم اختلاف دارند و این برای آشنایان با این دو طب مسئله ای واضح است .
    ضمناً الان امکانات دست پزشکان نوین است ، بودجه دست آنهاست چطور می فرمایید دیگران خودشان آزمایش کنند ،
    حرف ما این است تعصب نداشته باشید در طب اسلامی و سنتی هم نکات مثبت بسیاری یافت می شود همین طور که طب جدید خوبی هایی دارد
    تعصب بد است چه طب جدید چه غیره

  25. با حرف منصفانه موافق هستم.اقای دانشجو جراحی آخرین راه حل در طب اسلامی است.ملاک در صحت وسقم روایات طبی تجربه وآزمایش است.در مورد داروی منتسب به امام کاظم علیه السلام خواص اجزا آن مورد بررسی علمی قرار گرفته وخاصیت ضد ویروسی دارد.و در سایت خبرگذاری جوان داروی امام کاظم علیه السلام را بررسی کن ونظرات مردم در اثر گذاری این دارو را ببین.

  26. حکایت جناب مسلم و جناب منصفانه حکایت کسی هست که خودش رو زده به خواب. هیچ جوره نمیشه بیدارشون کرد.

  27. جناب محمد ، ممنون به خاطر توهینتون اما پاسخ ادب ، توهین نیست

    حداقل سری به سایتهای خارجی بزنید ببینید در مورد تجارت پزشکی جدید چه می گویند تا این تفکر که منتقدان طب جدید مشتی عقب افتاده ایم از ذهن مبارک پاک شود

    حداقل کمی به خودتون هم شک کنید بد نیست
    ما متعصب نیستیم که بگوییم پزشکی جدید همه اش نادرست است بلکه خوبی هایی هم دارد و آنها را قبول داریم
    ما متعصب نیستیم و از زحمات پرستاران و پزشکان تقدیر می کنیم ، بحث ما پزشکان و پرستاران عزیز هم نیست
    بلکه پزشکی جدید است که مبنایش در بسیار موارد غلط است

    از اکثر نظرها معلوم است از طب سنتی و اسلامی جز در حد حرف و صحبت های عادی اطلاعاتی ندارند
    لطفا خودتان در خلوت خودتان بی تعصب در این باره مطالعه کنید و بعد نظر بدهید
    حتی از دکتر ایزدی تعجب است که می فرمایند یک نفر رفت قم و این طور شد و … این که نشد دلیل علمی ، شاید پزشکش اشتباه تشخیص داده
    خیلی ها آمدند پیش پزشکان جدید و بدتر شدند
    نمی شود که با این دلایل یک طب را زیر سوال برد

    صدها هزار نفر به خاطر خطای پزشکی جدید می میرند اما کک کسی نمی گزد ، این انصاف نیست
    در ایران با افتخار اعلام کردند ما فقط چند هزار کشته به خاطر خطای پزشکی بیشتر نداریم اما امان اگر یک نفر در طب سنتی مشکلی برایش پیش بیاید

    اجازه دهید همه طب ها در فضایی آزاد رقابت کنند و مردم خودشان تصمیم بگیرند
    مناظره بگذارید بین روش های طبی مختلف

    به نظر من همه طب ها خوبی هایی دارند طب چینی طب هندی طب سوزنی طب سنتی طب اسلامی طب جدید همه خوبی هایی دارند و باید از همه ظرفیت ها استفاده کرد

    تعصب و تحقیر و انحصار را کنار بگذاریم

  28. در جواب در جواب محمد
    دوست عزیز واقعا فکر می کنید خود را به خواب زدن توهینی بسیار زشته؟ چطور دم از انتقادپذیری میزنید در حالیکه به دنبال کوچکترین اتفاق برای هیاهو هستید؟ عجیبه که استفاده از یه ضرب المثل ساده رو اینقدر بزرگ کردید؟ اگر از ضرب المثل یاسین تو گوش … خوندن استفاده میکردم چیکار میکردید؟
    از کجای کامنت ها و نظرات بالا برداشت عقب ماندگی منتقدان طب جدید کردید؟ این همان مغللطه و سفسطه هست. می خواهید با ایجاد یک جو غیرمنطقی مردم را به بپرانید.
    سری به سایت های خارجی زدم و در مورد اون موارد تحقیق کردم اما متاسفانه سایت های خارجی طب اسلامی نداشتند که در مورد دروغ ها و کلاهبرداری هایش چیزی بنویسند و بتوانم دو طب را مقایسه کنم.
    در آخر لازم است یاداوری کنم شما فقط حرف هایی رو زدید که هرروز طب اسلامی ها میزنند. بهتر است بروید در اتاق و در خلوت خود به کامنت های منطقی زیر این مقاله فکر کنید و جوابی برای آنها بیابید.
    بنده هم از تمام کسانی که فکر کردند بهشان توهین کردم عذرخواهی میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

30 نظر
scroll to top