بستن

جلسه کرونا در شرایط قرمز غلیظ

هفت‌برکه – گریشنا: تعطیلی صنوف از شنبه ۷ تیرماه، کنترل ورودی‌های شهر گراش، قاطعیت در جلوگیری از برگزاری مجالس عروسی، مراسم ترحیم و نماز جماعت از مهمترین تصمیمات جلسه ستاد کرونا در شرایطی بود که دکتر عبداللهی وضعیت کرونا را قرمز غلیظ خواند.

به گزارش گریشنا، جلسات فوق‌العاده ستاد مقابله با کرونا شهرستان گراش با حضور اعضای شورای تامین ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه سوم تیرماه ۱۳۹۹ در فرمانداری گراش برگزار شد.

فرماندار: اگر مردم به کمک نیایند، نمی‌توانیم

فرماندار گراش در آغاز جلسه گفت: «ما وضعیت خوبی نداریم. شرایط، شرایط مساعدی نیست. وضعیت شهرستان ما علی‌رغم همه تلاش‌ها قرمز شده است و ما مجبوریم محدودیت‌های بیشتری را اعمال کنیم. تا امروز آمار نشان می‌دهد که با وجود همه تلاش‌ها رسیده‌ایم به نقطه اول. تا امروز ما ۵۳۰ مبتلای قطعی داشته‌ایم و چه بسا افرادی که مبتلا شده ولی آزمایش نرفته‌اند.»

فرودی در توصیف وضعیت فعلی شهرستان گفت: «از مهمترین ویژگی‌های این ویروس، مرموز بودن و غیرقابل پیش‌بینی بودن این ویروس است و ممکن است ما تا چند سال این مهمان ناخوانده را داشته باشیم. ما قبلا خبرنگارها را دعوت نمی‌کردیم ولی الان ما در عین بلا هستیم. روزانه قریب ۳۰ نفر مبتلا داریم. کادر درمانی ما خسته هستند و بسیاری از کادر درمانی خودشان مبتلا شده‌اند و مردم حساسیت خودشان را از دست داده‌اند.»

فرماندار گراش گفت: «باید دستگاه‌های نظارت به کمک بیایند و با کمک مقامات قضایی و نیروی انتظامی باید نظارت‌ها تشدید شود. باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشیم. با وجود این که وزارت گفته است آمار ندهید، نظر من این است که آمار داده شود. مردم ترس‌شان از بیماری کم شده است در حالی که بیماری فوق العاده خطرناک است.»

نماینده دولت در شهرستان گراش از کاهش فعالیت ادارات گفت: «فقط اداراتی که کار ضروری مردم را انجام می‌دهند باید باز باشد. مردم باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. اگر مردم به کمک نیایند ما نمی‌توانیم کاری بکنیم. نظر من این است که صنوف غیر ضروری را کلا تعطیل کنیم. مساجد علی رغم این که گفته شده است تعطیل باشد، کم و بیش باز است.»

فرماندار با تایید گلایه‌ها در مورد تصمیمات ستاد کرونا گفت: «هر تصمیمی بگیریم معایب و تبعیض‌هایی دارد. اگر صددرصد هم نتوانیم باید هشتاد درصد کار را انجام دهیم. در مورد گلایه‌ها من پاسخگو هستم اما چاره دیگری نداریم.»

دکتر احمد عبداللهی با اشاره به تعطیلی بخش‌هایی از بیمارستان گراش گفت: «شرایط ما قرمز غلیظ است. بر اساس آخرین آمار ما از ۲۳۰۰ تست انجام شده ۵۳۰ تست مثبت داشته‌ایم که در حالت خیلی خوشبینانه ۱۵۰۰ نفر مبتلا داریم. سختگیری‌ها باید دچار فوکوس شود و بر روی عوامل اصلی تمرکز کنیم. البته نظر من این است که ما از این شرایط بد می‌توانیم عبور کنیم.»

تعطیلی دوباره اصناف از شنبه ۷ تیرماه

امینی، رییس اتاق اصناف، با اشاره به سختی تعطیل کردن همه اصناف گفت: «درخواست ما این است که مسئولین در اتاق‌شان را قفل کنند و باید بیایند وسط خیابان  و نیروهای اداری محدود به ساعت اداری نباشند.»

فرماندار گراش خواستار قاطعیت در اجرای مصوبه ستاد مقابله با کرونا شد و گفت: «بعضی دوستان دغذغه معشیت مردم دارند که دغدغه درستی است ولی جان مردم مهم‌تر است. خواهش من از دوستان این است که در پاسخ‌ به درخواست‌ها به صراحت گفته شود و تبصره نیاورید.»

حسین فولادی از اعضای اتاق اصناف گفت: «تعطیلی اصناف گراش تا زمانی که لار باشد تاثیری ندارد. اگر قرار است تعطیلی باشد باید به صورت هماهنگ با شهرهای همجوار باشد و گرنه این کار به جز ضرر به اصناف شهر تاثیری دیگری ندارد. باید دید تاثیر اصناف و مغازه‌ها در شیوع کرونا چند درصد است و بعد تصمیم‌گیری کرد.»

فرماندار گراش در پاسخ گفت: «در مورد جلسه فرمانداران شهرستان‌های همجوار صحبت شده است اما حوادث مختلف مثل زلزله باعث شده که زمان مناسبی مشخص نشود. اما ما نمی‌توانیم در مورد شهرستان‌های دیگر تصمیم بگیریم. در اوز که از چند روز تعطیلی اصناف آغاز شده است تاثیر مثبتی در آمار داشته است.»

اعضای جلسه پیش نهادها مختلفی در این مورد ارائه کردند. در مورد زمان آغاز تعطیلی اصناف غیر ضروری نیز ابتدای روز پنجشنبه پیش‌نهاد ولی در نهایت برای ایجاد آمادگی در اصناف قرار شد که تعطیلی اصناف غیر ضروری به مدت ۱۴ روز از شنبه ۷ تیرماه آغاز شود. در جلسه هفته قبل تعطیلی اصناف پرخطر تصویب شده بود اما در این جلسه تعطیلی‌ها به اصناف غیرضرور گسترش یافت و تنها اصناف ضروری مانند فروشگاه‌های مواد غذایی با رعایت نکات بهداشتی باز خواهند بود.

فرماندار گراش گفت: «تعطیلی فقط شامل صنوف نیست بلکه ادارات هم باید با یک سوم ظرفیت خودشان کار کنند و تنها کارهای ضروری انجام شود. هدف اصلی این است که شهر خلوت شود و مردم در خانه بمانند.»

در مورد مساجد و مراسم‌ها، برخوردها شدیدتر می‌شود

فرسوده، معاون سیاسی فرماندار گراش، گفت: «در مورد تعطیلی مساجد حداکثر مساجد همکاری داشته‌اند. فقط چهار پنج روحانی هستند که اصرار به برگزاری نماز دارند که در این مورد باید از امام جمعه محترم کمک بگیریم.»

فرودی، فرماندار گراش، نیز بر اجرای قانون در این مورد تاکید کرد: « روحانیون باید در این کار پیش‌قدم باشند. امام جمعه محترم از همان روز اول همراه بودند و از بقیه هم توقع داریم که همراه باشند. مصوبات ستاد کرونا طبق دستور مقام معطم رهبری لازم الاجرا است. برای این کار اگر لازم باشد خودم پیش قدم می‌شوم و در مساجد را می‌بندیم.»

علی‌اکبر فتحی، رییس شورای هیئات مذهبی شهرستان گراش، در مورد تعطیلی مساجد گفت: «در قضیه کرونا هم باید امر به معروف و نهی از منکر انجام شود و نهی از منکر فقط برای حجاب نباشد. فقط روی مساجد زوم نکنید. ولی اگر مصوب شود ما مساجد را تعطیل می‌کنیم.»

فضلی، بخشدار مرکزی گراش، نیز خواستار اقدام قضایی در مورد برخورد با برگزارکنندگان مراسم‌ها به ویژه عروسی‌ها شد: «ما خسته شدیم و کرونا خسته نشد. مردم می‌گویند که اگر وضعیت قرمز است چرا به مردم منتقل نمی‌شود. کار گروهی کمی انجام می‌شود. ضعف اصلی ما در این است مصوبات اجرایی نمی‌شود.»

فضلی با اشاره به تجربه پویش مردمی فداغ گفت: «ما در فداغ کاری انجام دادیم و مردم و فرهنگیان وارد شدند. اما فقط مردم هستند و باید ادارات هم همکاری کامل داشته باشند.»

ماسک، دستکش، ژل

دکتر مهدی محسن‌زاده، معاون پشتیبانی دانشکده علوم پزشکی گراش، گفت: «در ابتدا به کمک خیرین کار را انجام دادیم ولی الان حساب مجمع خیرین هم خالی شده است. الان از محل بودجه دولتی درخواست‌های اقلام بهداشتی را تامین می‌کنیم ولی باید پیش‌بینی خودمان برای آینده را داشته باشیم. به خاطر همین نمی‌توانیم به درخواست‌های اقلام بهداشتی رایگان پاسخ مثبت بدهیم. در بحث اقلام بهداشتی، ماسک کم و بیش وجود دارد. در بخش دستکش با کمبود روبه‌رو هستیم. کارگاه ماده ضد عفونی هم دوباره فعال خواهد شد.»

محمد منفرد، مدیر عامل مجمع خیرین سلامت گراش، گفت: «ما نزدیک به دو میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و از ما می‌پرسند که نتیجه آن چی شد؟ ما چرا نمی‌آییم از کشورهایی که موفق شدند درس نمی‌گیریم. همه توپ را در زمین مردم نیاندازیم. می‌توانیم ۱۴ روز تعطیل کنیم ولی بعدش چه کار کنیم؟ دولت باید اقلام پیشگیری را به وفور در اختیار قرار دهد تا بتوان جلو بازگشت کرونا را گرفت.»

دکتر هدی موغلی، مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی گراش، گفت: «ماسک به تعداد کافی در داروخانه‌ها و کالا پزشکی وجود دارد ولی با این موجود درخواست کرده‌ایم کارگاه‌های تولید ماسک دوباره فعال شود. در مورد دستکش، کمبود وجود دارد که از هفته بعد تامین خواهد شد. خرید الکل انجام شده و کارگاه تولید مایع ضدعفونی دوباره فعال خواهد شد.»

کنترل ورودی و خروجی‌ها: پلاک هرمزگان ممنوع

فرودی فرماندار گراش گفت : «وجود ایستگاه‌های کنترل در ورودی‌ها شهر این احساس را به مردم می‌دهد که شرایط چقدر خطرناک است. به خاطر همین این ایستگاه‌ها باید دوباره راه‌اندازی شود.»

فرماندار گراش در مورد تاثیر وضعیت قرمز هرمزگان گفت: «سرویس‌های اتوبوس و شخصی به استان هرمزگان باید تعطیل شود. در این مورد با اوز هم هماهنگ خواهیم کرد.»

مصوبات جلسه بعد از نهایی شدن در ادامه این خبر منتشر خواهد شد.

 

۲۸ مصوبه ستاد مقابله با کرونا شهرستان گراش

۱- تعطیلی کامل صنوف به جز مراکز فروش و ارائه خدمات ضروری شامل سوپر مارکت‌ها، میوه و سبزی فروشی ها، قصابی ها و مرغ فروشی ها، نانوایی ها، لبنیاتی ها، جایگاه های سوخت، داروخانه ها، مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی از تاریخ ۷ تیر تا ۲۰ تیرماه ۱۳۹۹

۲- مراکز تعمیر خودرو و مراکز بیرون بر با برنامه‌ریزی اداره صمت شهرستان و اتاق اصناف در روز تنها در دو واحد می‌توانند به ارائه خدمات بپردازند. (از تاریخ ۷/۴/۹۹ لغایت ۲۰/۴/۹۹)

۳- تعطیلی اماکن مذهبی، بقاع متبرکه و مساجد و عدم برگزاری نماز جماعات در سطح شهر و روستا. از تاریخ۴/۴/۹۹ لغایت ۲۰/۴/۹۹

۴- تمامی مدیران و مسولان دستگاه های اجرایی ترتیبی اتخاذ نمایند تا یک سوم کارکنان دستگاه وظایف خود را به صورت دورکاری انجام دهند و درصورت عدم امکان انجام وظایف، با توجه به ضرورت کاهش حضور دو سوم کارکنان در محیط اداری برای تحقق اهداف فاصله گذاری اجتماعی، نسبت به اعطای مرخصی برای بقیه کارکنان تا سقف یک سوم به صورت نوبت بندی اقدام کنند، این مرخصی‌ها جزو مرخصی استحقاقی کارکنان که ٣٠ روز در سال است حساب نمی‌شود و حقوق آنها هم پرداخت می‌شود، بانوان شاغل در دستگاه ها که فرزند خردسال دارند، همچنین معلولان و کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند در اولویت هستند و بقیه کارمندان در صورت وجود ظرفیت خالی می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

۵- روسای ادارات شهرستان با هماهنگی روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی نسبت به تهیه و انتشار کلیپ‌های هشدار آمیز درخصوص شیوع بیماری کرونا اقدام نمایند.

۶-  تداوم گند زدایی و ضدعفونی مراکز و اماکن پر تردد توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها.

۷- تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها و تفرجگاه ها، باشگاه ها و سالن های ورزشی عمومی و مسابقات سطح شهر و روستا

۸- پخت غذا توسط آشپزخانه ها و رستوران های سطح شهرستان برای هرگونه تجمعی ممنوع می باشد

۹- کنترل مبادی ورودی و خروجی شهرها و روستاهای شهرستان و انجام تب سنجی. (ورودی گراش-لار  با مدیریت ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان و ورودی گراش-اوز با مدیریت فرماندهی انتظامی کنترل شود) (از تاریخ ۷/۴/۹۹ لغایت ۲۰/۴/۹۹)

۱۰- ممنوعیت ورود خودرو های سواری با پلاک استان هرمزگان به شهرستان گراش (از تاریخ ۷/۴/۹۹ لغایت ۲۰/۴/۹۹)

۱۱- لغو تمامی سرویس های حمل و نقل عمومی (اتوبوس و تاکسی) از مبدا استان هرمزگان به شهرستان گراش و بالعکس. (از تاریخ ۷/۴/۹۹ لغایت ۲۰/۴/۹۹)

۱۲- تمامی جلسات غیر ضروری ادارات تا تاریخ ۲۰ تیرماه ۱۳۹۹ لغو می‌گردد.

۱۳-  اقدام لازم جهت راه اندازی هرچه سریعتر نقاهتگاه در شهرستان گراش صورت پذیرد

۱۴- تعطیلی آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی و لغو آزمون های راهنمایی و رانندگی(تا تاریخ ۲۰/۴/۹۹)

۱۵- تعطیلی مدارس وآموزشگاه‌هایی که با حضور دانش آموزان، کارآموزان و هنر جویان فعالیت می نمایند.(تا تاریخ ۲۰/۴/۹۹)

۱۶-  ممنوعیت برگزاری مجالس ختم، عروسی، جشن، عزاداری و هرگونه اجتماعاتی از این قبیل که موجب شیوع بیماری میگردد.

۱۷-  تشدید نظارت و بازرسی اتاق اصناف و معاونت بهداشتی بر کسبه و بازار و تاکید بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی اعلامی از سوی وزارت بهداشت. 

۱۸-  ضرورت همکاری تمامی ادارات ونهادهای شهرستان با حوزه بهداشت و درمان

۱۹- مراسم دفن اموات بدون اطلاع رسانی عمومی مکان و زمان دفن اموات و تنها با حضور اقوام نزدیک انجام گیرد.

۲۰- اعلام زمان برگزاری مراسم دفن اموات و زمان و مکان برگزاری مجالس ختم در رسانه های محلی ممنوع می‌باشد

۲۱- مردم زمان و مکان هرگونه تجمعی از قبیل مراسم جشن و عروسی و … را به شماره واتساپی ۰۹۳۹۴۹۳۰۷۰۵ گزارش نمایند

۲۲-مجمع خیرین سلامت و نیروهای بسیج اقدام لازم را جهت افزایش تولید ماسک ارزان قیمت و در اختیار عموم قرار گرفتن ماسک ها بعمل آورد

۲۳- تمامی باغ‌ها و تالار های برگزاری مجالس و عروسی ها پس از اتمام محدودیت های کرونایی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی تنها در صورتی مجاز به فعالیت هستند که پروانه فعالیت صنفی را از مراجع ذی صلاح اخذ نموده باشند.

۲۴-  استفاده از ماسک برای ارباب رجوع تمامی ادارات، دفاتر، بانک ها، مراکز خرید و فروشگاه ها الزامی می باشد و شخص رئیس اداره و مدیر مسئول کنترل می باشد.

۲۵- استفاده از ماسک توسط تمامی کارکنان دستگاه های دولتی و خصوصی، بانک ها، شرکت ها، دفاتر خدماتی و مراکز خرید، کسبه و بازار الزامی می باشد

۲۶- دانشکده علوم پزشکی گراش اقدام لازم را جهت اطلاع رسانی عمومی تعداد افراد بستری بخش کرونا بیمارستان امیرالمومنین علی (ع) گراش ، تعداد بستری های جدید و تعداد بیماران با وضعیت حاد معمول دارد.

۲۷- دانشکده علوم پزشکی، معاونت بهداشت دانشکده و بیمارستان امیرالمومنین علی (ع) اقدام لازم را جهت ارائه آمار تحلیلی بیماران کرونا مثبت به فرمانداری شهرستان معمول دارد

۲۸- حضور افراد کرونا مثبت تا قبل از طی کردن دو هفته قرنطینه خانگی در محل کار دولتی و یا خصوصی ممنوع می باشد و مدیران و مسئولان دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی ملزم به رعایت این موضوع هستند.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

9 نظر

  1. متاسفانه کسانی که تست اونها مثبت بوده بارها و بارها دیده شده قبل از گذروندن دوره نقاهت تو جمع و مغازها حضور دارند.میدونم پیشنهاد جالبی با توجه به جو فرهنگی به خصوص گراش نیست،ولی شاید بهتر باشه روزانه تستهای مثبت با مشخصات کامل فرد و تاریخ شروع بیماری اعلام بشه تا شاید لااقل مردم از اون دوری کنند.متاسفانه شیوع بین کادر درمان به شدت زیاد هست و علت اون در ارتباط بودن با بیماران بدون علائم هست،که این موضوع میتونه به گسترش بیش از پیش بیماری منجر بشه.هر چه کادر درمانی فریاد زدند بعضی ها فکر کردند مشکل خودشونه ولی الان معلوم میشه مشکل همه هست.

  2. به نظر من تعطیلی مغازه ها راهش نیست باید ماسک اجباری بشه و هر کسی تو شهر ماسک نزنه مجرم شناخته بشه

  3. خانم یا اقای ناشناس، لطفا جمع نبندید، من تستم مثبت شده، نمیدونم کی و کجا مبتلا شدم، با اینکه مهمونی و… نرفتم و برای خرید مایحتاج روزانه فقط رفتم بیرون و اونم با ماسک و دستکش و رعایت پروتکل بهداشتی
    حتی هنوز جواب تستم نیومده بود خودم رو قرنطینه کردم و حتی غذا هم تو اتاق برام میاوردن و میارن با اینکه حال عمومی م کاملا خوب هست
    همه مثل هم نیستن، یکی ممکنه شعور نداشته باشه، جمع نبندید

  4. امام على (ع) مى فرماید از درى که فقر وارد مى شود از در دیگر ایمان بیرون مى رود ؛
    اگر شیعه ى على هستید کسب و کار مردم رو تعطیل نکنید ، به ولله مردم نون شب ندارن بخورن
    کارگر بدبخت تو این تورم و گرونى از کجا بیاره شکم زن و بچه اش رو سیر کنه،
    استفاده از ماسک رو اجبارى کنید لطفا

  5. سلام اغا راهش تعطیلی مغازه ها نیست ما تازه اجاره عقب افتادمونو تسویه کردیم با ماهی چهار میلیون اجاره شما دارین مارو تعطیل میکنین!؟! ایا ب این فکر کردین چ بلایی سر کارو کاسبی ما میاد این ضررو ما میکنیم شما ک تعطیل میکنین چرا صحبت نمیکنین ک اجاره ها رایگان بشه زورتون ب ما میرسه؟ لطفا صحبت کنین ک حدااقل اجاره مارو نگیرین وگرنه باید جمع کنیم کارمونو

  6. تجمع بیش از دو نفر مطلقا ممنوع در هر گونه مراسمی اعم از مساجد و حسینیه ها و اماکن مذهبی دیگر و عروسی و عزا و صله‌رحم حتی اگر هم با ماسک باشد.اینگونه می‌توانید با کمک پیامبر درون ‌که خدا به بشر داده یعنی عقل عقل عقل ، کرونای لعنتی را شکست دهیم و لاغیر.البته مغازه‌ها در صورتی می‌توانند باز باشند که اصول بهداشتی مخصوص این بیماری را دقیق و لحظه به لحظه رعایت کنند. اینکه حوصله‌ی رعایت کردن را نداشته باشید و ماسک نزنید و غیره و غیره و برای هر نوع کار و مراسمی دور هم جمع بشید و کار اشتباهتونم با دلایل مختلف توجیه کنین و چاره‌ناپذیر جلوه دهید و غیره نتیجه‌ش میشود حال و روز نکبت‌بار الان گراش یعنی وضعیت قررررررمزززززز غلیظ.
    درود بر هر که از عقلش تبعیت کند تا حقی بر گردنش نرود مخصوصا مرگ کسی در اثر این بیماری.

  7. واقعا به فکر کسب و کار مردم باشید. ماسک زدن رو اجباری کنید .البته ناگفته نماند بعد از چند روز رفتم بیرون اکثرا ماسک زده بودند. لطفا مغازه دارها هم به خاطر سلامتی خودشون و هم مردم پروتکل های بهداشتی رو رعایت کنند. بانک ها و ادارات از پذیرش ارباب رجوع بدون ماسک خودداری کنند. به فکر راه حل باشید نه اینکه یاد گرفتید فقط صورت مساله رو پاک کنید.

  8. مشکل بزرگی‌که داریم ناآگاهی افراد مسن شهر و بی خیالی برخی جوان های شهره،فرهنگ سازی کنین اصول بهداشتی رو،آموزش بدید، به نظرم به جای یه مشت دروس به درد نخور مثل پرورشی و نقاشی و… مباحث بهداشتی رو به بچه ها آموزش بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top