بستن

باقرزاده: بودجه شهرداری برای گلزار شهدا ۵ برابر شده است

هفت‌برکه – گریشنا: بهسازی گلزارهای شهدای گراش به بیش از دو و نیم میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. که شهرداری بخشی از این بودجه را تامین می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گراش نیوز، یکشنبه ۲۵ خردادماه، کارگروه ساماندهی و مرمت گلزارهای شهدای شهر گراش به ریاست قاسم فرسوده معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی فرمانداری گراش و با حضور فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش، رئیس شورای اسلامی شهر گراش، شهردار، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان و اعضای هیات امنای گلزارهای شهدا و معتمدین در فرمانداری برگزار شد.

قاسم فرسوده معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی فرماندار گراش بر ضرورت ساماندهی و نگهداری گلزارهای شهدا در شهرستان گراش تاکید کرد و اظهار داشت: گلزارهای شهدا برای نسل امروز و آینده، الگوی درست زندگی است و فرهنگ ایثار و شهادت را بین آنها زنده می‌کند

قاسم فرسوده از اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان اعتبارات دولتی در سال گذشته خبر داد و افزود: در حال حاضر برای تکمیل پروژه بهسازی گلزار شهدا بالغ یک میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: گلزارهای شهدا در بخش ارد و دهستان‌های فداغ و خلیلی ساماندهی شده است.

فرسوده با بیان اینکه یادواره‌های شهدا فرصتی برای بازخوانی سیره شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، اضافه کرد: گرامیداشت یاد و نام شهدا، تبیین فرهنگ ایثار،از خودگذشتگی و مقاومت در مقابل دشمنان و عشق به خاک میهن است.

اکبر باقرزاده رئیس شورای اسلامی شهر گراش با تاکید بر اینکه بهسازی گلزار شهدا باید در اولویت قرار گیرد، اظهار داشت: با وجود محدودیت‌های مالی امسال بودجه اختصاصی شهرداری برای بهسازی گلزار شهدا افزایش ۵ برابری داشته است.

وی با اشاره به شان و جایگاه شهدا و خانواده‌های شهیدان گفت: در شهر گراش دو پروژه ساماندهی گلزار شهدای وجود دارد که نیاز است با تلاش دستگاه‌های متولی به یک جمع بندی جامعی برسیم.

ابراهیم خداشناس شهردار گراش از اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای بهسازی گلزارهای شهدای این شهر در سال جاری خبر داد و افزود: با مساعدت و پیگیری‌های شورای اسلامی شهر امسال ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل پروژه بهسازی گلزار‌های شهدا اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: از سال ۹۵ تاکنون بالغ بر ۷۸۰ میلیون تومان اعتبارات شهرداری به بهسازی گلزارهای شهدا اختصاص پیدا کرده است.

سرگرد دهقان فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش با بیان این که سازماندهی گلزار شهدا در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، اظهار داشت: ساماندهی گلزارها و یادمان‌های شهدا در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یکی از وظایفی است که مسئولین باید به آن اهتمام جدی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه آشنایی نسل جوان با اهداف شهدا زمینه ساز شکست توطئه‌های دشمن می‌شود، تصریح کرد: عزت، پایداری و اقتدار انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ثمره خون شهدا و مجاهدت جانبازان و ایثارگران است که باید به نسل جوان انتقال داده شود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش با تاکید بر اینکه امریکا رو به افول است، افزود: دنیا به سمت عدالت خواهی پیش می‌رود و همه شاهد انزوا و فروپاشی ابرقدرت‌ها و استکبار جهانی هستیم.

نوروز رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان گراش در ابتدای این جلسه گزارشی از نحوه ساماندهی گلزارهای شهدای گراش ارائه و بر ضرورت بهره برداری از این پروژه و اختصاص اعتبارات مورد نیاز تاکید کرد.

وی گفت: شهرستان گراش ۱۲۸ شهید را تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده است. این شهرستان ۲۴۰ جانباز، ۷ آزاده و بیش از ۱۰۰۰ رزمنده و ایثارگر تقدیم نظام کرده است

طرح بهسازی گلزارهای شهدای گراش هم اکنون توسط هیات امنا ساماندهی قبور مطهر شهدا در حال اجراست. در این جلسه بعد از بحث و تبادل‌نظر، تصمیم‌های لازم در خصوص تعویض سنگ مزار شهدا و ساماندهی گلزارهای شهدا اتخاذ شد.

15 نظر

  1. بسم رب شهدا و الصدیقین

    جالبه که این آقایون همه دم از انقلاب و رهبری می‌زنند اما اطلاع ندارند که رهبر معظم انقلاب با اجرای این گونه طرح ها که تحت عنوان یکسان سازی قبور شهدا در کل کشور کلید خورد مخالف هستند.
    ایشان در زیارت قبور شهدای تهران فرمودند:
    «یکی از کارهای بدی که بعضی از مدیران گلزارهای شهدا انجام میدهند، این کار غلط یکسان‌سازی قبور شهدا است.

    این [جا] خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدرانشان، مادرانشان، فرزندانشان، همسرانشان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است.

    این شکل، شکل طبیعی است. هیچ لزومی ندارد که ما این [علامت‌ها] را صاف کنیم، به خیال اینکه میخواهیم زیباسازی کنیم. زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است؛ زیبایی انسان، زیبایی باغ، ‌ زیبایی قبرستان، زیبایی هر چیزی را باید به حَسَب خودش محاسبه کنیم»

    وقتی رهبری می‌فرماید شکل طبیعی قبرستان یعنی باید شکل طبیعی داشته باشد. شکل طبیعی گلزار این نیست که عده ای برای آن سقف بسازند و هزینه‌های چندصد میلیونی انجام بدهند به اسم خدمت به شهدا.

    این مسئله یعنی اینکه قبلا یک فضای روحانی در اونجا بود. به خصوص غروب پنج شنبه ها وقتی که نسمی می‌آمد و پرچم های ایران بالای قبور شهدا به اهتزاز در می‌آمد. اما الان حس خفگی به آدم دست می‌ده. اون احساس آزادی و آزادگی به زائر دست نمی‌ده.
    ای کاش مسئولین به جز بیلان کار و کارنامه مدیریتی به فضای بصری و حسی مقبره الشهدای گراش فکر می‌کردند.

    والسلام و علیکم و رحمه الله

  2. مگر شورای شهر منحل نشده است واقعا گراش اینقدر بی صاحب است والله شهدای عزیز ما بخاطر حفظ انقلاب و قانون اساسی از جان خود گذشتن و امام هم غگفرمودند تخطی از قانون حرام است آیا شورایی که منحل است و طبق قانون فعالیت آن غیر قانونی است آیا شهدای عزیز ما راضی هستند به اسم شورا و ریاست شورا که کاملا خلاف قانون و شرع است بیایید برای شهدا بودجه ای اختصاص دهد اگر شخصی باشه خدا خیرش بدهد ولی حق ندارد از طرف شورایی که وجود ندارد حرفی بزند آقای نماینده مجلس تو را خدا ورود پیدا کنید و تکلیف شورا را روشن کنید شما در مجلس قانون تصویب می کنید و وظیفه دارید با افرادی که قانون را اجرا نمی کنند برخورد کنید از آقای فرماندار بپرسید باز خواست کنید چرا شورایی که از حد نصاب افتاده است و فقط یکنفر که اینقدر هزینه کرد تا به شورا برسد از این یک نفر حمایت می کند و چرا باید از این یکنفر حمایت کند تحقیق کنید لطفا

  3. یه دیوونه یه سنگ میندازه تو چاه که صدتا عاقل نمیتونن درش بیارن.از اولش اجرای این طرح اشتباه بود
    اکثر خانواده های شهدا هم راضی نبودن و نیستن

  4. کمال احترام خدمت دوستان گریشنایی؛

    وقتی همه گلزار شهدا یه مدل و یه طرح باشه و در کل دستوری باشد حس نزدیکی با شهدا دورتر و دورتر می رود.
    هنوز در حکمت این طرح ؛ یک دست سازی گلزار شهدا کل کشور مانده‌ام و دقیقاً نمی دانم دیدگاه چه شخصی و ایده پشت موضوع چیست؟
    اگر یه نظرخواهی از مردم بکند فکر کنم درصد بالایی از اینکه هوای تازه و آرامش غروب جمعه ازقسمت شهدا گرفته شده مشخص میشود

    طرحی با هزینه بسیار بالا برای کل کشور که می توانست جای دیگر با بازدهی بهتر داشته باشد.
    مثلا راه‌اندازی کارخانه و یا اشتغال زایی برای فرزندان شهدا و دیگر مردم باشد ؛ راهی است بسیار منطقی و قابل ارزش.
    در هر صورت این نظر شخصی است و شاید دیگر دوستان موافق این نظر نباشند

    همیشه شاد و سالم باشید

  5. بله آقای نوروز شهرستان ۱۲۸ شهید،۲۴۰ جانباز،۷ آزاده… و تعداد کثیری رزمنده تقدیم اسلام کرده …
    اما این وسط کی پاسخگوی زحمات این افراد است جز اینکه یکی امثال شما نشسته فقط با نام و یاد شهدا چرخه ی مدیریت رو هر جا به نفع خود است هدایت میکند
    مانعی نیست (خدا میبیند)

  6. با سلام به فرموده رهبر عزیز یکی از کارها غلط یکسان سازی قبور شهدا هستش….بازم این جماعت دم از هر چی بخواهید میزنن (مسولین)هیات از عمل…..فهم عوام بیشتر آزیتا هست…

  7. سلام بر شما شهدای عزیزم.دلم برایتان حسابی تنگ شده.
    آنان که خاک را بنظر کیمیا کنند
    آیا شود که گوشه‌ی چشمی به ما کنند
    .
    .
    .
    و این شعر با آن نوای حز‌ن‌انگیز توی مغز چه کسانی هنوز شبهای جمعه در حال نواخته شدن است.حال و هوای دردناک آن روزهای جدایی.
    شبهای جمعه می‌شوم
    چشم انتظارت مادرم
    پیشم نشین بهر خدا
    پیشم نشین بهر خدا

  8. سلام

    یکسان سازی، بهسازی، همسان سازی، ساماندهی، زیباسازی و مناسب‌سازی همه واژه‌هایی است که برای این طرح به کار می‌رود و هر مسئولی بسته به سلیقه خود بر کاربرد یکی از این واژه‌ها اصرار دارد. در پی این یکسان‌سازی‌ها، اتفاقات تلخی رخ داد همانند: قبور شهدا بدون اجازه خانواده‌هایشان یک‌دست و یک‌شکل شدند، نقوش سنتی و نمادهایی که به‌دست خانواده‌ها کنار قبور ایجاد شده بود، ویران شد، یک‌دست شدن گلزارها باعث شد تا مادران کهنسال مزار فرزندشان را گم کنند و با چشمان اشکبار میان قبور تکراری نشان خاصی برای عزیز از دست رفته‌شان پیدا نکنند.
    قبور شهدا بدون اجازه خانواده‌هایشان یک‌دست و یک‌شکل شدند، نقوش سنتی و نمادهایی که به‌دست خانواده‌ها کنار قبور ایجاد شده بود، ویران شد، یک‌دست شدن گلزارها باعث شد تا مادران کهنسال مزار فرزندشان را گم کنند. تا سال ۸۷ برای اجرای این طرح حتی رضایتی از خانواده شهدا گرفته نمی‌شد و کار با امضای صورت‌جلسه‌هایی که توسط اعضای کارگروه در جلسات امضا می‌شد، پیش می‌رفت اما از سال ۸۷ به همه ادارات، اکیداً دستور داده شد تا از خانواده شهدا رضایت‌نامه گرفته شود.

  9. “طرح بهسازی گلزارهای شهدای گراش هم اکنون توسط هیات امنا ساماندهی قبور مطهر شهدا در حال اجراست. در این جلسه بعد از بحث و تبادل‌نظر، تصمیم‌های لازم در خصوص تعویض سنگ مزار شهدا و ساماندهی گلزارهای شهدا اتخاذ شد”
    اگر تصمیم اتخاذ شده مبنی بر تغییر سنگ قبور شهدا باشد این دقیقا خلاف منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و نقض سفارش اکید رهبری جامعه است.

  10. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از زیارت قبور مطهر شهدا درباره یکسان سازی قبور شهدا فرمودند: «یکی از کارهای بدی که بعضی از مدیران گلزارهای شهدا انجام می‌دهند، این کار غلط یکسان‌سازی قبور شهدا است. این [جا] خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدرانشان، مادرانشان، فرزندانشان، همسرانشان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است. این شکل، شکل طبیعی است. هیچ لزومی ندارد که ما این [علامت‌ها] را صاف کنیم، به خیال اینکه می‌خواهیم زیباسازی کنیم. زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است؛ زیبایی انسان، زیبایی باغ، زیبایی قبرستان، زیبایی هر چیزی را باید به حَسَب خودش محاسبه کنیم. این از بیانات گهر بار مقام معظم رهبری است حالا چرا چند نفر بر خلاف نظر رهبر عزیز عمل کرده اند اگر واقعا دنبال منافع شخصی خود بوده اند آنان را محاکمه کنید.

  11. مزار‌ها نمایشگاهی از تفکرات و اعتقادات مردم بعنوان اصلی‌ترین عنصر دفاع‌مقدس هستند که شعار‌های حک شده بر سنگ‌هایش، آثاری هنرمندانه براساس حال و هوای خانواده‌ها و بازماندگان شهدا و تحت تاثیر فضای قهرمانانه و حماسی دفاع مقدس بود، اما با غفلت رسانه‌ها و فقدان هوشیاری ارگان‌های انقلابی و در نتیجه اجرا شدن طرح یکسان‌سازی قبور شهدا، نماد‌های هنرمندانه ساخته دست مادران شهدا به سالنی مشابه گورستان کشتگان جنگ‌های جهانی، پر شده از سنگ‌های هم اندازه، بی روح و بدون نماد‌های هنرمندانه خاص هر شهید ساخته دست بنیاد شهید، شهرداری‌ها و وزارت کشور تبدیل شد.
    شهدا

    گلزار‌های شهدا پیش از تخریب و یکسان‌سازی، بعنوان فرهنگستان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، محل حفظ فرهنگ ایثار و شهادت و تجدید عواطف و عقاید خانواده‌ها با شهدایشان بود که با حذف حجله و سنگ مزارهاو دیگر نماد‌های اصیل، طراحی شده توسط خانواده‌های شهدا، ذوق انگیزه زیارت را از مردم و نسل‌های بعد از دفاع مقدس که جنگ هشت‌ساله را درک نکرده‌اند، سلب کرد و باعث خلع هویت انقلابی، فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، تبعیت از تفکر وهابیت و فراماسونری و کم شدن ارتباط مردم با خانواده‌های شهدا شد.

    غیرفرهنگی و غیر تخصصی بودن این طرح در تمام بخش‌های آن نمایان است؛ اول آنکه هیچ کارشناس و نخبه فرهنگی انقلاب اسلامی، در کارگروه‌های مربوطه وجود نداشته است و قطعا چند مدیر و پیمانکار عمرانی، صلاحیت طراحی پروژه‌ای فرهنگی و معنوی را ندارند.

    دوم: اقدامات اشخاص ودستگاه‌ها نسبت به تخریب سنگ قبور شهدا و تعویض آن بدون رضایت خانواده‌ها بعنوان صاحبان اصلی خلاف موازین شرعی است و طبق قانون، بنیاد شهید، استانداری‌ها و شهرداری‌ها حق مالکیت مادی و معنوی یا صلاحیت فرهنگی در تملک و تخریب میراث شخصی خانواده شهدا و میراث فرهنگ و تفکر انقلاب اسلامی را ندارند، اما عناصر بی اطلاع و مغرض این طرح، برای خانواده شهدا بعنوان مالکان این میراث ارزش و توجهی قائل نبوده و با گمان حق و اختیار در تغییر شکل و تخریب گلزار شهدا، دست به اقدامی ضد فرهنگی و ضد انقلابی زدند که باعث شد تاریخ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تحریف شود و در نتیجه اصالت گلزارها، سیره و ماهیت شهدای انقلاب نابود و به فراموشی سپرده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 نظر
scroll to top