بستن

«خطه‌ی لار»، نوری بر گوشه‌های تاریک تاریخ محلی

هفت‌برکه – گریشنا: کتاب «خطه‌ی لار: بررسی متون تاریخی در پیوند با لارستان» با پژوهش و نگارش غلامحسین محسنی در روزهای آینده در کتابفروشی‌های منطقه عرضه خواهد شد. این کتاب که نگارش آن چند سال پیش به اتمام رسیده، در زمستان ۱۳۹۸ توسط انتشارات حقوق اسلامی در ۴۲۷ صفحه (همراه با پیوست تصاویر و نقشه‌ها) و به قیمت ۷۰هزار تومان منتشر شده است.

پیش از این در آبان‌ماه ۱۳۹۸، پیشگفتار این کتاب در مطلبی با عنوان «ذره‌بین تاریخ ۱: خطه‌ی لار، از گمان تا راستی» در سایت گریشنا (اینجا) منتشر شد و مورد توجه زیادی قرار گرفت. محسنی در انتهای این پیشگفتار نوشته است: «با توجه به وجود ‌زمینه‌های متعدد، این پژوهش را چند سال پیش آغاز کردم. خرسندم که با کندوکاو در بیش از ۲۶۰ جلد کتاب و مجله در زمینه‌ی تاریخ و جغرافیا، خطی و چاپی، سایت‌های اینترنتی مرتبط با موضوع و دست‌نوشته‌های محلی، چکیده و ماحصل زحماتم را تحت عنوان «خطه‌ی لار: بررسی متون تاریخی در پیوند با لارستان» تقدیم علاقه‌مندان کنم.»

محسنی: تا واقعیات از مطالب نادرست جدا شود

غلامحسین محسنی متولد ۱۳۲۹ در گراش است. او فرهنگی بازنشسته و دانش‌آموخته جغرافیای طبیعی و محقق تاریخ است، و کتاب «خطه‌ی لار» را حاصل بیش از ده سال تحقیق کتابخانه‌ای می‌داند. او در صفحات ابتدایی کتاب، آن را به دکتر طالب میرزاده که هزینه چاپ و انتشار کتاب را تقبل کرده، تقدیم کرده است.

محسنی در گفتگو با گریشنا می‌گوید پدرش اصالتا اهل بیدشهر و مادرش گراشی است، و به همین خاطر، برچسب تعصب داشتن روی شهر گراش و یا عناد با شهر لار به او نمی‌چسبد. از سوی مقابل، او کارش را نقد کردن تعصبی می‌داند که بسیاری از تاریخ‌نویسان در نوشتن تاریخ محلی به خرج داده‌اند. او درباره‌ی عنوان کتاب توضیح می‌دهد: «من عنوان کتاب را گذاشته بودم «خطه‌ی لار: از گمان تا راستی» اما به پیشنهاد دوستان، آن را به عنوان کنونی تغییر دادم.»

محسنی می‌گوید ایده‌ی نوشته شدن این کتاب از زمان مطالعه‌ی کتاب «تاریخ مفصل لارستان» در ذهنش جدی شد. او کتاب «خطه‌ی لار» را عمدتا شامل بررسی و درستی‌سنجی منابعی می‌داند که در کتاب‌های تاریخ محلی معرفی شده است، که به نوعی نقد و تحلیل متنی آن کتاب‌هاست. او می‌گوید: «هدف اصلی من روشن کردن گوشه‌های تاریک تاریخ است که هر کسی برداشت خودش را از آن دارد. من به اسناد و مدارکی که تاکنون وجود داشته است، مراجعه کرده‌ام و از آنها نقل قول کرده‌ام تا نور کوچکی به این گوشه‌های تاریک تاریخ محلی خودمان بتابانم تا واقعیات از آنچه نادرست، تخیل یا برساخته است، جدا شود.»

او اذعان می‌کند که به همین دلیل، ممکن است کتاب تنها به عنوان یک تحقیق تاریخی خوانده نشود، و مسائل هویتی و سیاسی نیز به آن ضمیمه باشد: «به طور کلی خود کتاب چالش‌برانگیز است. هر کسی در کتاب‌های تاریخ محلی کنکاشی کرده است، موقعی که این کتاب را می‌خواند، حتما مسائل و سوالات زیادی برایش پیش می‌آید.» او می‌گوید: «من استقبال می‌کنم از این که دوستان مطالعه کنند و آن را به چالش بکشند و حتی معایب کتاب را عنوان کنند، تا ما با همدیگر صحبت کنیم و یک سری نکات برای من هم روشن شود تا در نوشته‌های بعدی از آنها استفاده کنم.» او به همین دلیل، مخاطب اصلی کتابش را «کل جامعه‌ی اهل مطالعه» معرفی می‌کند.

 

مروری بر فصل‌های کتاب

کتاب «خطه‌ی لار» شامل ۶ فصل است. در فصل اول، پندار بخشش «لاد» به گرگین میلاد از سوی کیخسرو کیانی مورد بررسی قرار گرفته است. چند تن از تاریخ‌نویسان منطقه، با استناد به این بیت: «سپاهان به گودرز گشواد داد / به گرگین میلاد هم لاد داد» که به فردوسی در شاهنامه منتسب می‌شود، تاریخ خطه‌ی لار را به زمان اساطیری می‌رسانند. محسنی در این فصل می‌کوشد نشان دهد این بیت چقدر سندیت دارد، و چقدر می‌توان این تاریخ اساطیری را از این بیت استخراج کرد. فصل دوم کتاب نیز عنوان مرتبط و گویایی دارد: «گرگین میلاد کیست؟»

فصل سوم کتاب حدود یک سوم کتاب را به خود اختصاص داده است. در این فصل با عنوان «لار در گذر زمان»، پیشینه‌ی لار کنونی در متون تاریخی بررسی شده است: از تاریخ جنوب و جنوب‌شرق پارس در عهد باستان تا جنوب فارس پس از صفویه تا پایان پهلوی. بخش‌های مختلف این فصل عبارتند از جنوب و جنوب‌شرق پارس در عهد باستان، تقسیمات فارس پس از ساسانیان، شهرها و آبادی‌های جنوب و جنوب‌شرق فارس، ایراهستان- سیراف، جزیره‌ی کیش، نواحی پس‌کرانه‌ای خلیج‌فارس، شبانکارگان در ولایت دارابگرد، آل مظفر و جنوب فارس، جنوب فارس پس از آل مظفر، جنوب فارس در عصر تیموریان و ترکمانان، هرموز و روابط آن با لار، چکیده‌ی گفتار، بررسی سفرنامه‌ها و نقشه‌ها، جنوب فارس پس از صفویه تا پایان پهلوی.

عنوان فصل چهارم کتاب، «حکام لار» است و به بررسی این موارد می‌پردازد: پیشینه‌ی سیاسی، تاریخ‌نویسان بومی، حکام لار در تواریخ عمومی، اسامی حکام لار از ایرج تا قطب‌الدین مؤید، اقوام یوتی و جَت (کولی)، اسامی حکام لار پس از قطب‌الدین مؤید تا ابراهیم‌خان.

فصل پنجم کتاب به «حدود، وسعت و آثار تاریخی شهر لار» اختصاص دارد، و در آن بزرگنمایی‌هایی که در مورد وسعت شهر لار صورت گرفته است، مورد نقد قرار می‌گیرد.

فصل ششم نیز به بررسیِ موردیِ «سکه‌ی لارین (لاری)» می‌پردازد و به گفته‌ی محسنی، از اولین نوشته‌هایی است که ارتباط این سکه به شهر لار را رد می‌کند و آن را تنها نتیجه‌ی یک شباهت اسمی می‌داند. پیوست مفصلی از تصاویر و نقشه‌ها در مورد مطالب ارائه شده نیز در انتهای کتاب آمده است.

تکمیل خبر: کتاب «خطه‌ی لار» تاکنون در گراش و اوز توزیع شده است. در گراش این کتاب را از کتابفروشی‌ها و لوازم‌التحریری‌های زیر تهیه کنید:

۱نور دانش (آقای ایزدی، خیابان امام)

۲سرای هنر (رسولی‌نژاد، پاساژ سعادت)

۳نوشت‌افزار نوین (آذرآیین، بلوار معلم)

۴نوشت‌افزار مهرابی (مهرابی، بلوار سپاه)

۵فرهنگ‌سرا (اسدی، بلوار معلم)

۶نوشت‌افزار صدرا (پورشمسی، بلوار سرداران)

۷– نوشت‌افزار اسماعیل‌نژاد (خیابان امام، کوچه بانک صادرات قدیم)

۸کلوپ ولی عصر (موسوی، بلوار معلم)

در شهر اوز نیز می‌توانید آن را از کتابفروشی فرید تهیه کنید.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

25 نظر

  1. آخه همکار فرهنگی محترم! شما برو به بررسی تاریخ بی سر و ته شهر خودت گراش بپرداز چکار به ابر شهر تاریخی لار داری؟! این قبا از بهر تو باشد گشاد!

  2. با افتخار این کتاب را مطالعه خواهیم کرد و تقدیر فراوان از تلاش جناب محسنی عزیز بابت زحمتشان برای تحقیق و نگارش این کتاب.
    زمان آن فرا رسیده تا پرده از افسانه ها بیوفتد و همگان حقیقت را ببینند!

  3. ۵۰ ص اول خواندم انگار کل کتاب مطالعه کردی بنظرم چون کتاب اسناد و منابعی را معرفی کرده که موجود و قابل دسترسی است کاری تحقیقی خوبی انجام داده هرچند در چند روز اینده شاهد مناقشاتی در این زمینه خواهیم بود که طبیعی است
    نویسنده تلاش کرده سطح بحث را با ارائه اسنادی معتبر از گفتگوهایی با تعصب به گفتگوی علمی ارتقا بدهد
    منتطر نظر صاحب نظران این حوزه همچون نویسندگان تاریخ مفصل لارستان و دکتر وثوقی و …می مانیم که با ارائه دلیل و اسنادی معتبرتر چگونه ادعای نویسنده خطه ی لار را رد می کنند یا تایید
    از دوستان خواهش میکنم در کامنت گذاشتن به کسی یا نویسنده و ‌… توهین نکنند و فقط نظر خودشان بنویسند

  4. در جواب دیده بان
    گراش و گراشی هیچ ادعایی ندارد که زبان مردم منقطه گراشی است و سر و ته تاریخ گراش موضوع بحث نیست بحث سر کل منطقه است نه شهر گراش.
    ولی کلمه(ابر )شهر برای لار خیلی بزرگه فکر کنم خیلی بادش کردی.
    این بزرگ بینیهای لار است که خود را از چشم مردم منطقه انداخته.

  5. درجواب دیده بان همین است که بهتون کل منطقه میگن لار فقط میخواد حرف خودش قبول داشته باشه بقیه شهرها دیگه هیچی از کامنت که گذاشتی دیگه مطمئن شدم که لاری فقط حرف خودش میزنه یه کم به متنی که نوشته توجه کن[…] که بفهمی از کجای وبه کجا رسیدی یه کم به تاریخ تولد آقای محسنی نگاه کن بعد کامنت بزار […]

  6. با سلام . در جواب به اقا و یا خانم دیده بان .نگرشتان و سطح دیدتان هیچوقت نسبت به دیگران مودبانه نبوده است و نخواهد شد .و واقعا فکر میکنید این اسم( ل ا ر س ت ا ن )برای همه مناطق گویش اچمی عزیز و دوست داشتنی است ؟زهی خیال باطل ..والسلام

  7. در جواب اچمی همیشه پر تعصب بندرعباس نشین!
    لار و لارستان همیشه بزرگ بوده و هست و ان شاالله بزرگتر خواهد ماند
    عینک تعصب را زچشم خویش گیر
    تا جوان دل باشی و خرم نه پیر!

  8. باید خوشحال باشیم که افرادی هنوز هستند که عمر خود را برای منطقه و لارستان کهن وقف می کنند .به هرحال واقعیت ها یی در این کتاب وجود دارد که شاید همه خواننده ها دل خوشی نداشته باشند .در طول سالیان دراز خطه لار دستخوش حوادث زیادی شده هست و واقعیت اش تاریخ لار با توجه با شوش خوزستان و دزفول خوزستان اصلا قدمتی ندارد .به نظرم لار گذشته قدیمی و باستانی نداشته هست که روش مانور بدهد و نسبت به شهرهای مذکور یک شهر نوپا می باشد و قدمتی ندارد .امروز لار در مقابل مرودشت و شوش و… […]

  9. در جواب دیده بان باید عرض کنم لارستان اگه بزرگی داشته به جهت شهرهایی باسخاوت مثل گراش واوزوخنج بوده نه خودلاروهیچگاه لاربه تنهایی لارستان نبوده وازصدقه سری اطراف بوده پس الکی به لارستان ننازیدگراش واوزوخنج الان شهرستان هایی مستقل هستندخودرادرقدوقامت لارمیبینندونمیخواهندبه زبان اونهالاری گفته بشه زبان مااچمی است و کاری به لارولارستان نداریم شما برای پیشرفت لارستانتون تلاش کنیدشماهم برای شهرستان خودمون دیگه هم ازنظرسیاسی تقسیمات کشوری ربطی به هم نداریم وسلام

  10. در جواب دیده بان
    انشاالله لار بزرگتر بشه ما که حسود نیستیم.
    ولی فکر کنم یه کم دیر شده چون لار با خودخواهی هاش و خود بزرگ بینیهاش بستک لامرد خنج گراش و اوز از دست داد.
    فرزند هنرباش نه فرزند پدر
    زیرا که هنر زنده کند نام پدر
    پیشرفت امروز منطقه لارستان بزرگ به قول خودتان چیست؟
    ایا قدمت و تاریخ لار چه تاثیری در پیشرفت منطقه داشته؟
    انشالله شما دست از خودخواهی بردارید و همه تلاش کنیم برای ارتقا لار به استان و توضیع قدرت و منابع بین دیگر شهرستانها و کور شود هر کس جز این بخاد.

  11. این کتاب در حقیقت ردیه ای است بر چند دهه دروغ پردازی عده ای که به نام تاریخ نگاری در صدد عصب منطقه بودنداند.
    درود جناب محسنی ،حقیقتا حرف حساب جواب ندارد.

  12. دیده بان عزیز شما توی به ثبت رسوندن مسقطی و کباب ماستی گراشی یا به قول خودتون لاری وبه ثبت رسوندن زبان لاری موندین چطور میخوایین لارو بزرگ کنین و به ثبت برسونین اون جامه بزرگ قدیم و از تنتون در بیارین که واستون خیــــــــلی گشاد شده

  13. دیگه وقت بحث لار و گراش نیست واقعا اینطور که داره پیش میره نه از لار چیزی خواهد موند نه از گراش نه از زبان اچمی
    الان هم توی لار و هم توی گراش دو اتفاق بزرگ و تلخ داره میفته
    اول مهاجرت بی رویه اقوام غیر اچمی به منطقه
    دوم فارسی صحبت کردن نسل جدید در منطقه که زبان تاثیر خودش رو روی فرهنگ خواهد گذاشت
    لطفا حذف نکنید ممنون

  14. […]
    حالا برگردیم سر حرف خودمون
    لطفا از دوران نماندگی علوی – موسوی مهری – حسنی گراشی بفرمائید خدمات شاخصشون به منطقه چی بوده ؟
    چیکار کردن؟
    یه سری خدمات که مشترک کل نمایندگان است اعلام نکنید چون تمام نماینده ها بودجه های اداری تو کارنامه دارن یه روستا رو به شهر ارتقا دادن . حالا یه دانشگاه کوچیک با یکی دوتا رشته تاسیس کردند – یکی دو تا رشته اضافه کردند. یه چند متری لوله و آسفالت انجام دادن …..
    .
    .
    خوب اگه اینها کاره پس نماینده های لار در ۴۰-۱۲ در بیست و هشت سال دیگه همین کارها رو کردند
    شما کارهای خودتون رو می بینید و کارهای لار را دوست ندارید ببینید
    .
    شما در دوران حسنی اول خودتان را شهرستان کردید بعد دنبال استقرار ادارات بودید به این بهانه که این فرصت از دست میره
    .
    اون نماینده خفری شهر جهرم هست که تعصب ندارد و بعد از ۴ دوره الان زادگاه خود را شهرستان کرد . اما شما همانند علوی و موسوی مهری آینده نگر در صلاح منطقه نبودید .
    نفهمیدید اگر در کنار شما یک مرکز استان بود چه نفعی داشت حالا یکی دو سال شهرستانی دیرتر ولی منفعت دسترسی به مرکز استان چی؟؟؟؟
    اگر اوضاع اینجور نماند و جیب شما همیشه پر پول نبود دیگه چیکار می کنید . نه اینکه کم کم ادارات شما را کوچک می کنند به بهانه نداشتن جمعیت و دوباره باید راهی شیراز با مسافت زیاد شوید ؟
    .
    متاسفان در منطقه ما راه طولانی را به جای میان بر انتخاب کردند . در زمان نمایندگی حسنی و فرمانداری لار آقای محتاجی پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی در محدود بین لار و گراش دادند اما شما قبول نکردید ….الان چقدر بدرد می خورد …. رقابت بی دلیل هر دو امکانات شبیه هم مستقر می کنند … وگرنه الان پول ها به سوی خدمات بیشتر و بهتر هدایت می شد نه تقلید از هم
    .
    . درد دل زیاد است م یخواهیم از مشترکات و فراموشی بدهی ها حرف بزنیم اما نمی گذارید هی حمله می کنید و ما دفاع

  15. درجواب لار دوست گرامی من شهری میشناسم به نام خوسف در استان خراسان جنوبی از توابع بیرجند داخل این شهر که رد شدم تابلو فرمانداری دیدم از ساکنی پرسیدم که مرکز شهرش کجاست گفت همین خیابون که من داخلش بودم بعد تعجب کردم شهری به این کوچکی که اندازه ارد بیش نبود چطوری شده شهرستان همش خدایی یه خیابون بیشتر نداشت ومن فکر شهر خودم افتادم که چقد این شهرمظلوم واقع شده نماینده لاری ما این قد عقمون پامال کرده بود تا اینکه نماینده بعدی حقمون گرفت که شدیم شهرستان شما فقط به شهر خودت نگاه نکن که بشی استان باید شهرهای همجوار بشن شهرستان که لار بشه استان که این کار بعید میدونم شما لاری ها انجام بدین مثل شهرهای بنارویه جویم اینا باید شهرستان بشن که لار بشه استان

  16. البته طبق استدلال و منطق شما هر کس و هر چیزی رو میشه نفی کنید
    دیگه سابقه شما در نفی چهره ماندگار اقتداری و وثوقی دو شخصیت معاصر مشخص است دیگه نمی خواد برید بالای ۱۰۰ سال تکذیب کنید شما نظریات فرد با تجربه و استادی مانند اقتداری رو می گویید اشتباه کرده
    خوب دو نتیجه می گیریم یا میشه اقتداری لاری دانست و در تاریخ لارستان به خودمان ربط دهیم یا اگر نفی شد کلیه سابقه تاریخی و مطالعاتی ایشان قابل نفی است
    پس خلیج همیشه ع ر ب ی درست می شود

  17. نام لار همش حدود ۷۵۰ سال هست شنیده میشود، تا قبل از در هیچ جایی نام لار نیست. ۷۵۰ هم هیچی نیست.
    اگر ۷۵۰ سال را تو ای لاری *کهن* می نامی، پس مثلا بابل ایلام و….. که بیشتر از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد را باید چه نامید؟
    بعدم میگویی *ابر شهر*. در مغز تو چه میگذرد؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟

  18. دوستان عزیز سلام .امروز که ملت ما در مقابل سرسخت ترین تحریم ها ایستادگی کرده زمان وحدت است چه لاری چه گراشی چه اوزی و دیگر نقاط دیگر جنوب زیر یک پرچم زندگی میکنیم و در این زمان هنگام وحدت است مقام معظم رهبری در سفر به لارستان میفرمایند.اگر ارزیابی ما در باره‌ی ملتها تابع این است که مقدار آگاهی آنها را بسنجیم، مقدار عزم و اراده‌ی ملی آنها را بسنجیم، روشن‌بینی و شجاعت آنها در اقدام را بسنجیم – اگر این وسیله‌ی سنجش قدر و قیمت جمعیتها و ملتهاست – باید بگوئیم مردم لار و منطقه‌ی لارستانِ بزرگ، به حسب این مقیاسها و معیارها جزو برجسته‌ترین مردم کشورِ پهناور ما هستند. آن روزی که مسئله‌ی آزادیخواهی و مبارزه‌ی با استبداد در کمتر نقطه‌ای از کشور مطرح بود، در این منطقه به برکت روحانیتِ این مجتهد بزرگ و آگاه، مسئله‌ی مبارزه با استبداد برای مردم مطرح شد. آن روزی که مقاومت در مقابل اشغالگران خارجی برای بسیاری از ملتهای منطقه‌ی ما و ملت خود ما چندان معنای روشنی نداشت، مردم منطقه‌ی لارستان به رهبری این سید بزرگوار در برابر اشغال انگلیس ایستادند؛ در مقابل زورگوئی انگلیسها جان خودشان را کف دست قرار دادند.

  19. اقایی که به اسم رحیم نوشتی تحریم چه ربطی به لارستان به قول شما بزرگ داره اصلا ماگراشیها داوریها وخنجیها ازلاریها دل خوشی نداریم چون لاری جماعت همه چیز فقط برای خودشون میخوان نمیگذارن دیگرمناطق پیشرفت کنندماتازه اززیریوغ لارنجات پیداکردیم و شهرستان مستقل شدیم و هیچ موقع نمیخواهم بالاروحدت داشته باشیم شما برین بالارستان بزرگ خودتون خوش باشین ماهم شهرستان خودمون راابادمیکنیم‌والکی از نام رهبرعزیزمون هم به نفع لارستانتون خرج کنیدشماهم ماراکشتیدبالارستان بزرگ خودتون […]

  20. آقا رحیم وقت اتحاد هست ولی با کی با لاری ها .جای سوال دارد .پیام مسیولان گراش و شهرستان ۵۴ هزار نفری گراش زمانی روشن شد زمانی که فرمانداری جهرم به فرمانداری ویژه ارتقا یافت بنز پارچه ای روبروی شهرداری زده شد و نوشته شد ارتقا فرمانداری جهرم به فرمانداری ویژه را تبریک می گوییم .جاده کشی خنج به سمت جهرم و جاده لامرد و خنج وجهرم گواه رقیبی سرسخت هست .جهرم با داشتن جمعیت دوبرابر نسبت به لار و هم چنین امتیازات خوب و عالی گزینه خوبی برای فارس جنوبی هست .بیشتر شهرها پذیرفته اند که لار دیگر نمی تواند ارتقا یابد و فوقش اگر اعتراض کنند به هرمزگان ضمیمه می شوند .اگر پارامترها کشاورزی جهرم را در نظر بگیریم واقعا یک سر و گردن بالاتر از لار هست .حتی من شواهدی دارم که مسئولین لامردی با جهرم موافق هستند .

  21. درود.
    به نظر می‌رسد بسیاری از افرادی که کامنت می‌گذارند، بر پایه تعصبی که دارند و بدون در نظر گرفتن هدف پژوهشگر، فقط بر طبل غازی می‌کوبند. بیشترشان کتاب را نخوانده‌اند و شاید حتی تاکنون هیچ کتاب تاریخی نخوانده باشند.
    کاش کسانی بر پایه‌ی مطالب پژوهش‌شده در کتاب، از جمله درباره اسناد و مدارک ارائه‌شده، و انطباق آنها با نوشته‌های این محقق و دیگر تاریخ‌نگاران معاصر در لار و خنج و گراش و اوز اظهار نظر بفرمایند.
    هدف من واکاوی اسناد، مدارک و کتب تاریخ و جغرافیا درباره‌ی ولایت لار از گذشته‌های دور است. من خواسته‌ام روشن نمایم از چه تاریخی ولایت لار به کتب جغرافیا و تاریخ وارد شده و به طور کلی سابقه تاریخی لار به کی برمی‌گردد. همچنین بررسی شده تاریخی که تاریخ‌نگاران کنونی برای لار و لارستان نوشته‌اند، تا چه حد بر پایه‌ی اسناد و مدارک و کتب به‌یادگارمانده از سده‌های پیشین استوار است. ما در میان شهرها و شهرستان‌های جنوب فارس اختلافی نمی‌بینیم که به پژوهش آن بپردازیم. به طور کلی کار پژوهشگر تاریخ هم این نیست. پژوهشگر تاریخ بر پایه‌ی اسناد، مدارک، کتب و دیگر آثار به‌جای‌مانده از گذشته، اظهار نظر می‌کند. اگر اسنادی هم در آینده بر رد نوشته‌های او ارائه گردد، پژوهشگر به اصلاح نظر خود می‌پردازد.
    حال این پژوهش در تاریخ لار به هموطنان عزیز تقدیم شده است. پژوهشگران دیگر هم بر اساس اسناد و مدارک، درستی یا نادرستی آن را بررسی کنند و آن را به چالش بکشند.

  22. چمی های عزیز
    مقصر من نیستم متاسفانه این سایت کامنت ها را گزینشی درج می کند اگر واقعا می خواهید بفهمید مقصود من چیست باید کل کامنت ها درج شود .
    بنده اگر میگم از خان های گراش منظور اینکه هرجایی تاریخ خوب و بد دارد . یعنی اگر می خواهی واقعا می خواهید به وقایع تاریخی و علت پی ببرید باید تمام اتفاقات را کامل بررسی کنید و علت و معلول رو بیابید .
    اما
    یه مرد پیدا بشه عملکرد حسنی گراشی – علوی لامردی – موسوی مهری که جمعا ۱۲ نماینده لار بودند به منطقه خودش اعلام کنه
    مثلا حسنی چه خدماتی به غیر از گراش رسانده (کارنامه های تکراری نگید گفتم تمام نماینده ها به اندازه بودجه گرفتن – راه ساختن و …)(یه چیز شاخص که شما میگید نماینده لاری نداده اون رو اعلام کنید)
    یا علوی و موسوی در زمان نمایندگی چه خدماتی به شما و سایر شهرها دادند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    دقیقا اون چیزی که لار واسه خودش برداشته به شما نداده چیست؟
    دقیقا بگید ۲۰ سال قبل شهرهای شما چقدر جمعیت داشته؟
    دقیقا بگید جهرم چه خدماتی به خفر داد؟
    دقیقا بگید زمانی که گفتند اوز و بیرم از شما جدا شد چه حسی پیدا کردید؟؟؟ من میدانم چون ما هم مخالف شهرستان شدن اونها نیستیم اما این که یک حقی از ما ضایع شود ناراحت بودیم
    یعنی شما هم فکر کردید شهرستانی از شما لغو میشه که به خیابان ریختید…..پس همه مردم همین رفتار را دارند
    زمان شهرستان شدن مهر هم این اتفاق در لامرد افتاد
    اما اما اما متاسفانه شما اصلا اهل فراموشی و دوستی نیستید
    .
    شما از لجاجت که شده حاضرید دسترسی به مرکز استان را در نزدیکی خود از دست بدهید اما لج لار را در بیاورید .
    .
    شاید به هدفتان رسیدید اما صد سال دیگر ممکن است شرایط چیز دیگری باشد
    جهرمی ها با پول شما شهر جهرم را آباد تر می کنند .و شما همچنان دلتان خنک باشد.

    اما لار در بدترین شرایط به هرمزگان ملحق شود یک امتیاز بیشتر از فارس میگیرد .

  23. بهتر است که هر شخصی در زمینه ای که تخصص دارد کتاب بنویسد . بنظر شما درست است کسی که جغرافیا خوانده کار دکتر وثوقی که دکترای تارخ و عضو هیات علمی دانشگاه است را نقد بی جا و بی سند کند!!!! آیا اسمش تعصب بی جا نیست؟!!!!!!!!
    کینه توزی تا کجا!!!!!!!!!!!!ً‌‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

25 نظر
scroll to top