بستن

فروشگاه‌ها و پاساژها باز می‌شود، مساجد و مدارس همچنان بسته است

هفت‌برکه گریشنا: امروز صبح در آخرین روز فروردین ۱۳۹۹، جلسه ستاد مبارزه با بیماری کرونا شهرستان گراش در فرمانداری گراش محل تضارب آرای حاضرین بود. برآیند اصلی این جلسه، دو جهت‌گیری عمده بود: حرکت به سمت بازگشایی بخش‌هایی از جامعه و اقتصاد شهر، در عین حالی که آگاهی‌بخشی و نظارت در مورد رعایت امور بهداشتی ادامه پیدا می‌کند.

در این جلسه که برای نخستین بار با حضور تعداد بیشتری از افراد تشکیل می‌شد، اصغر فرودی، فرماندار گراش؛ حجت الاسلام و المسلمین بخشایش‌پور، امام جمعه گراش؛ رحیم روان‌بین، رییس دادگستری شهرستان گراش؛ دکتر احمد عبدالهی، رئیس دانشکده علوم پزشکی گراش؛ معاونین سیاسی امنیتی و عمران و برنامه‌ریزی فرمانداری، فرماندهان نظامی و انتظامی، بخشداران بخش مرکزی و ارد، شهردار گراش، معاونین دانشکده علوم پزشکی، رئیس اتاق اصناف و برخی از روسای ادارات و نهادهای شهرستان و خبرنگاران حضور داشتند. شاید دعوت از این تعداد افراد به جلسه، خود یکی از نشانه‌های تغییر در رویکرد نسبت به بیماری کرونا بود. این رویکرد در مصوبات جلسه، که برگرفته از مصوبات ستاد کرونای کشور است، نیز نمود پیدا کرد.

بدین ترتیب، مهم‌ترین مصوبات جلسه این بود: نظارت بر رعایت موارد بهداشتی از سوی اصنافی که مجاز به بازگشایی هستند؛ بازگشایی مراکز تجاری سرپوشیده و پاساژها از ابتدای اردیبهشت؛ ادامه‌ی تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد و حسینیه تا ۱۵ اردیبهشت؛ ادامه تعطیلی کلاس‌های دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش.

فرماندار: حساسیت مردمی باید ادامه پیدا کند

اصغر فرودی، فرماندار گراش، در ابتدای جلسه ستاد مبارزه با کرونا شهرستان گراش از کادر درمان و مجموعه علوم پزشکی و همه دستگاه‌ها و نهاد‌هایی که به نحوی در این امر سهیم بودند، تشکر کرد؛ و گفت باید یک تشکر هم از مردم شهرستان و مخصوصا اصناف گراش به عمل آورد که علیرغم مشکلات اقتصادی، تاکنون در زمینه‌ی مهار کرونا کمک کرده‌اند.

فرماندار با تاکید بر این که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان پابرجاست، در مورد موضوعات جلسه گفت: «اکثر اصناف، به غیر از اصناف پرخطر، اکنون باز هستند. البته اینها هم باید کد دریافت کرده باشند و موارد بهداشتی را نیز رعایت کنند. و این وظیفه نظارت و بازرسی را سخت‌تر کرده است. باید تلاش شود که با کسانی که موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، برخورد شود.»

او به نزدیک شدن ماه رمضان نیز به عنوان دومین موضوع جلسه اشاره کرد و گفت: «طبق چیزی که تا به امروز اعلام شده، کماکان مساجد و تجمعات مذهبی و فرهنگی و ورزشی و هر نوع تجمع دیگر تعطیل است، چون احتمال شیوع کرونا را افزایش می‌دهد.» فرودی موضوع سوم جلسه را نیز ادامه یافتن حساسیت عمومی نسبت به بیماری اعلام کرد: «علی‌رغم این که در کشور شیوع کرونا رو به نزول است، متاسفانه آمار شهرستان در روز گذشته اضافه شده است. به همین خاطر باید حساسیتی که قبلا در این مورد وجود داشت، همچنان ادامه پیدا کند.»

امام جمعه: از برکات رمضان در خانه استفاده کنیم

حجت الاسلام بخشایش‌پور، امام جمعه گراش، نیز در سخنانی گفت: «اگر فرصت حضور در جمع‌های مذهبی از ما گرفته شده است، انشالله در جمع خانواده خودمان بتوانیم از برکات ماه رمضان استفاده کنیم و انشالله که دعای مردم اجابت شود و این بلا از مملکت ما دور شود.»

امام جمعه گراش تقاضای بازگشایی مساجد از سوی مردم را نیز بازگو کرد و گفت: «گلایه‌ای بین مردم است که بعضی از مشاغل پرخطر باز هستند و این باعث می‌شود مردم در بحث مساجد گلایه داشته باشند. باید نظارت بیشتری بر اینها باشد. به هر حال بسیاری از ادارات و مشاغل و … باز هستند، اما مساجد بسته است. مردم هم استدلال می‌کنند که می‌شود مساجد را هم باز گذاشت؛ اما چون اقتضای کشور این است، نباید ساز مخالف بزنیم.» او در مورد مراسم خاکسپاری و مجالس ختم در گراش نیز تذکر جدی داد: «هفته گذشته اینقدر در مراسم خاکسپاری جمعیت آمده بود که قبل از کرونا نبود! مجالس خانگی هم برگزار می‌شود. این مورد هم باید محدود شود. این مجالس ختم می‌تواند ناقل باشد.»

پس از امام جمعه، دکتر محقق، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی، آخرین آمار کرونا در کشور و گراش و همچنین تحلیلی از روند بیماری کرونا ارائه داد. پس از او نیز دکتر عبدالهی، رییس دانشکده علوم پزشکی، چند دقیقه‌ای صحبت کرد و از لزوم برگشتن مرحله‌به‌مرحله به زندگی عادی در شرایط کرونا سخن گفت. (این بخش از جلسه را در این خبر بخوانید.)

در تعطیلی اصناف، ستاد کشوری تصمیم‌گیرنده است

دکتر مهروری، رییس شبکه بهداشت گراش، اعلام کرد در جلسه مشترک با اصناف و فرمانده ناحیه مقاومت بسیج و سپاه، تصمیماتی در مورد نحوه‌ی نظارت بر رعایت موارد بهداشتی از سوی اصناف اتخاذ شده است. او در مورد برخورد با متخلفان هم خواستار این شد که اعمال قانون با قاطعیت صورت بگیرد. سرهنگ اسلامی‌مهر، فرمانده انتظامی شهرستان گراش، نیز در بخشی از جلسه گفت: «هر وقت درخواست شود، ما با کسی تعارف نداریم.»

یوسف امینی و حسین فولادی، نمایندگان اصناف شهرستان، در بخشی از جلسه به دفاع از حقوق اصناف پرداختند. آنها تاکید کردند که چون اصناف گراش از ابتدای بحران کرونا، خودشان داوطلبانه برای قطع زنجیره شیوع ویروس اقدام به تعطیلی مغازه‌ها کرده بودند، انتظار دارند که اکنون گشایش بیشتری در کارشان اعمال شود. مثال اصلی آنها در خصوص تعطیلی آرایشگاه‌ها بود، و درخواست داشتند راهکاری برای باز کردن این صنف هم ارائه شود.

اما فرودی، فرماندار گراش، در جواب این درخواست اعلام کرد: «ما نمی‌توانیم خلاف دستورالعمل‌های ستاد کشوری عمل کنیم. اگر به یک مورد عمل نکنیم، دیگر نمی‌توانیم جلوی هیچکدام از دیگر موارد را بگیریم. باید مصوبات را با قوت و سرعت اجرا کنیم.»

جمع‌بندی تصمیمات از طرف فرماندار

در پایان این جلسه‌ی ۱۵۰ دقیقه‌ای، فرماندار گراش، تصمیمات جلسه را به این شکل خلاصه‌ کرد: «اکنون اکثر اصناف، یعنی حدود ۹۵ درصد آنها به جز اصنافی که پرخطر تشخیص داده شده‌اند، باز هستند. طبق تاکید وزرات بهداشت، این اصناف باید روتکل‌های بهداشتی را راعایت کنند. خانم دکتر مهروری، رییس مرکز بهداشت شهرستان گراش، مسئول مستقیم نظارت بر این بخش است و بقیه ادارت باید به او کمک کنند.» او این مساله را مهم‌ترین مصوبه این جلسه اعلام کرد.

فرماندار در ادامه گفت: «اماکن مذهبی، مساجد و حسینیه‌ها نیز باید کماکان تا ۱۵ اردیبهشت بسته باشند. مساجد بعد از اذان تا نیم ساعت برای ادای نماز فرادا باز هستند. اگر مسجدی این مقررات را رعایت نکرد، باید در وهله اول امام جمعه را در جریان قرار دهید تا تذکر بدهند؛ و اگر باز هم رعایت نکردند، از طریق قضایی با آنها برخورد شود.»

فرودی در مورد قرنطینه‌ی مسافران از کشورهای خلیج نیز گفت: «من به استاندار پیشنهاد دادم که کسانی که از خارج می‌آیند ۱۴ روز در شیراز با هزینه‌ی دولت یا خودشان در قرنطینه نگه داشته شوند. ما در حال آماده کردن طرحی برای این مساله هستیم.»

فرماندار گراش با تاکید بر این که ستاد شهرستان نمی‌تواند بر خلاف مصوبات ستاد کشوری تصمیم‌گیری کند، سخنانش را اینچنین جمع‌بندی کرد: «ما مصوبات ستاد مبارزه با کرونا را که به تازگی اعلام شده بررسی می‌کنیم و هر چیزی تصویب شده است، اعلام می‌کنیم.» البته او در نهایت افزود: «ما می‌توانیم پیشنهادات خودمان را به ستاد استانی و کشوری ارائه بدهیم. مثلا در مورد قضیه ساعت کاری اصناف در ماه رمضان، پیشنهادتان را به ما بدهید تا به ستاد استان بفرستیم.»

در بین مصوبات ستاد کرونای کشور، چند مورد مهم به این مصوبات اضافه شده است: از فردا، اول اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، بازگشایی مراکز تجاری سرپوشیده و پاساژها مجاز اعلام شده است؛ اما کلاس‌های دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش همچنان تعطیل است و آموزش به صورت مجازی دنبال می‌شود.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

2 نظر

  1. سلام
    گریشنا ازتون خواهش داریم یه گزارش تهیه کنید از این بقالی ها که دارن از آب گل آلود ماهی میگیرن ما تا چند مدت قبل پیاز سیر می خریدیم کیلو ۹ هزار تومان الان شده ۳۵ هزار تومان، عدس می خریدیم کیلو ۸ هزار تومان الان کردن ۲۴ هزار تومان!!!! آیا این انصاف هست؟! آیا این رسم مسلمونی هست؟! آقای فرماندار آقای امام جمعه که خیالتون راحته پول ماهیانه میاد تو حساب تون آیا نظارت هم می کنید بر این قیمت مایحتاج مردم؟!؟؟؟؟ الان نون خشک و خالی ما بخوریم!؟؟؟؟؟ کسی نیست به داد ما برسه؟؟؟؟؟؟؟
    یکی از این مغازه ها مغازه … کوچه روبروی استادیوم میره بالا ما اونجا میخریم چند ساله فاکتور خرید رو هم داریم چون مشتری دایمی شون هستیم هر موقع بهشون میگیم چرا اینقدر شده قیمتش؟؟؟ میگه ماشین به زور برامون جنس میاره از لار همینم که میاره قیمت بالاتر هست و مجبوریم!!! اینا واقعاً راست میگن!؟ کسی نیست با این متخلفین برخورد کنه!؟؟؟ یعنی اینها از آخرت هم نمیترسن!؟؟؟ مثلا مملکت اسلامی هست اخه ما دردمون به کی بگیم!؟؟؟
    آقای خواجه پور و غفوری تو رو خدا پیگیری کنید ما دستمون به جایی بند نیست تو رو جون هر کی دوست دارید ما یه زن و چند تا بچه به کی بگیم!؟!؟؟

  2. گراش از لحاظ قیمت هیچ نظارتی نیست و چند […] در اداره صمت هستند و هیچ نظارتی ندارند .اگر نمی توانند احساس مسئولیت کنند کنار بروند .تفاوت قیمتی بیداد می کند و هیچ قاعده ای وجود ندارد .همش با سیاست در این اداره کار می کنند و فکر خودشان هستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top