بستن

گزارش از تلاشی بی‌ثمر برای اجماع در گراش

هفت‌برکه – گریشنا: چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، گروه ده‌نفره که در جهت اجماع نامزدهای شهرستان گراش در انتخابات مجلس فعالیت می‌کنند، دومین جلسه را با سه نامزد حاضر در رقابت انتخاباتی برگزار کردند. گزارش این گروه را از فعالیت‌های صورت‌گرفته و نتایج آن را در ادامه می‌خوانید.

 

بسمه تعالی

دومین جلسه از فاز دوم فعالیت گروه ده‌نفره برای حصول اجماع نامزدهای شهرستان گراش در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه‌شب، ۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ برگزار شد. در این جلسه، داریوش سپاده و حسینعلی فقیهی، دو تن از نامزدهای محترم همراه با معتمدین‌شان، و نماینده‌ی ناصر دلخوش، دیگر نامزد حاضر در رقابت انتخاباتی، و همچنین پنج تن از جوانان به نمایندگی از جمعیت جوانان گراش حضور داشتند.

این جلسه برای ارائه‌ی سازوکار طراحی شده برای اجماع نامزدها و کسب نظر نهایی آنها برای ورود به این فرآیند برگزار شد. این طرح پس از انتشار فراخوان طرح اجماع (خبر در گریشنا) و استفاده از نظرات همشهریان و صاحب‌نظران و با همکاری جمعیت جوانان گراش تهیه شده است، و بر دو عامل اصلی مشروعیت گروه انتخاب‌کننده و تبعیت نامزدها از نتیجه استوار است.

شرح کامل این فرآیند در ادامه خواهد آمد، اما به طور خلاصه، در این طرح لیستی ۵۰۰ نفره از معتمدان شهرستان گراش تهیه می‌شود و در اختیار سه نامزد قرار می‌گیرد تا هر کدام ۴۰ + ۱۰ نفر را (۴۰ نفر لزوما از داخل لیست، به اضافه‌ی ۱۰ نفر به پیشنهاد خودشان و خارج از این لیست) به عنوان معتمد انتخاب کنند. از این معتمدان در روز ۲۴ بهمن‌ماه دعوت می‌شود که برای رای دادن به سه نامزد در مکانی عمومی حاضر شوند. رای‌گیری نیز در دو مرحله و به روش حذفی صورت می‌گیرد، تا در انتها، نامزدی که بیشترین آرای این معتمدان را کسب کند، به عنوان نامزد اصلی گراش معرفی شود.

پس از ارائه‌ی طرح، به نامزدها و نماینده‌ی نامزد، و همچنین به نماینده‌ی جمعیت جوانان گراش، فرصت داده شد که نقدها و نظراتشان را در مورد طرح بیان کنند. در انتها نیز فرصتی دو روزه (تا ظهر روز جمعه، ۱۸ بهمن‌ماه ۹۸) به نامزدها داده شد تا در صورت موافقت با ورود به این فرآیند، تعهدنامه‌ای را مبنی بر قبول طرح و رضایت به ورود به آن و قبول نتیجه‌ی حاصل از آن امضا کنند و به امضای دو تن از معتمدان خود نیز برسانند.

به نامزدها اعلام شد تنها در صورتی این فرآیند قابل اجراست که خود نامزدها بپذیرند در آن شرکت کنند، و گروه ده‌نفره حربه‌ای جز شفاف‌سازی موافقت‌ها و گزارش به افکار عمومی در اختیار ندارد.

لازم به ذکر است که تا این لحظه (صبح روز یکشنبه ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۰) و بعد از گذشت حدود دو روز از مهلت ارائه شده به نامزدهای محترم، «تعهدنامه‌ی پایبندی به نتیجه‌ی طرح همراستایی (اجماع) نامزدهای شهرستان گراش» را تنها حسینعلی فقیهی امضا و برای گروه ده‌نفره ارسال کرده است. دو نامزد دیگر، ناصر دلخوش و داریوش سپاده، تا این لحظه تصمیمی برای حضور در طرح اجماع نگرفته‌اند.

بنابراین، با توجه به نبود وقت کافی برای ادامه فرآیند، گروه ده‌نفره اعلام می‌کند موفق به کسب رضایت نامزدهای محترم برای حضور در طرح اجماع نشده است. در نتیجه، فعالیت گروه در این فاز پایان یافته است.

با وجود این که سازوکار ارائه‌شده را با توجه به شرایط موجود، بهترین راه‌ حل ممکن می‌دانیم و تمام تلاش خود را برای اجرای آن انجام دادیم، اما همچنان امیدواریم که نامزدها بتوانند با گفتگوی مستقیم یا به شیوه‌ای دیگر به توافق برسند تا جایگاه و اعتبار سیاسی شهر گراش در این انتخابات حفظ شود.

بدیهی است که در جهت برگزاری یک انتخابات پرشور در شهرستان گراش، این گروه فعالیتش را در فاز دیگر، که همان ایجاد کانال‌هایی برای گفتگوی مستقیم مردم با نامزدهاست، ادامه خواهد داد.

ما اعتقاد داریم طرح آماده شده برای اجماع نامزدهای گراش، طرحی قابل توجه است، و به اجرای آن در دوره‌های آتی امید داریم. به همین امید، این طرح را به طور کامل برای عموم منتشر می‌کنیم.

سپاده: من هم طرح اجماع را پذیرفته‌ام
➕خبر تکمیلی

▫️داریوش سپاده یکی از نامزدهای شهرستان گراش در تماس با گریشنا گفت: من در جلسه طرح جامع شرکت کردم و حتی به صورت صوتی موافقت خودم را فرستادم. اما ارسال تعهدنامه با مشکلاتی روبه‌رو شد.

▫️سپاده گفت: ما اننقاداتی به طرح داشتیم. ولی طرح فعلی نیز اگر نامزدهای دیگر شهرستان، قبول کنند قابلیت اجرا و نتیجه‌گیری دارد تا در نهایت یک‌ نامزد از شهرستان گراش در انتخابات حضور داشته باشد.

▫️از میان سه نامزد شهرستان گراش، حسین فقیهی و داریوش سپاده با طرح همگرایی ارائه شده موافقت کردند، اما ناصر دلخوش پاسخی به این طرح نداد.

طرح را به فرمت الکترونیکی پی‌دی‌اف نیز می‌توانید از این لینک دریافت کنید.

طرح همراستایی(اجماع) نامزدهای انتخابات در گراش

بسمه‌تعالی

مساله: مشروعیت مساله تبعیت

مبانی:

الف. اجماع کردن یا اجماع نکردن تصمیمی است که نامزدها باید بگیرند و مسئولیت کل مسیر بر عهده نامزدها است.

ب. مطلوب‌ترین حالت این است که نامزدها خود بتوانند با توافق بین یک دیگر به یک فرد برسند. فرآیند طراحی شده به عنوان جایگزین در صورت عدم نتیجه‌گیری از گفتگوهای مستقیم خواهد بود.

ج. هدف انتخاب یا شناسایی فرد نهایی نیست بلکه هدف طراحی ساز و کاری برای رسیدن به فرد است.

مرحله یک : لیست مقدماتی

تهیه لیست ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفری از معتمدین مقدماتی

این لیست شامل نام، شماره تلفن و معروف‌ترین عنوان یا سمت افراد خواهد بود.

منابع تهیه لیست: شورای شهر – امام جمعه – لیست دوره‌های گذشته – گروه ۱۰ نفری – سمن‌ها – جمعیت جوانان

حداقل ۱۰ درصد لیست از بخش مرکزی و بخش ارد باشد.

حداقل ۱۰ درصد لیست شامل بانوان باشد.

مرحله دوم: تهیه لیست نهایی

با توجه به تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده هر کدام از نامزدها ۲۵+۵ نفر را به عنوان معتمدین نهایی انتخاب می‌کند. ۲۵ نفر اولیه قطعا باید از لیست مقدماتی باشد اما نامزدها در صورت تمایل می‌توانند ۵ نفر را خارج از لیست نیز انتخاب و اضافه کنند.

در صورتی که تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده کم باشد. افراد انتخابی توسط هر نامزد افزایش می‌یابد. به گونه‌ای که در مجموع حداقل ۱۶۰ اسم توسط نامزدها ارائه شود

مرحله سوم: دعوت از معتمدین

لیست نهایی باید شامل حداقل ۱۰۰ و حداکثر ۱۵۰ باشد. در صورت زیاد بودن افراد مشترک و یا عدم تمایل معتمدین برای حضور در نشست همراستایی از دو نامزدی که بیشترین افراد مشترک انتخاب می‌شود دعوت می‌شود که ۵ نفر جدید را از لیست اولیه انتخاب کنند.

هر چند معمتدین توسط نامزدها انتخاب می‌شوند اما هیچ تعهدی به نامزد مورد نظر ندارند و با توجه به تشخیص خود رای خواهند داد.

بعد از پایند فرآیند در صورت نیاز و درخواست نامزدها، لیست معتمدین انتخاب شده توسط نامزدها منتشر خواهد شد تا نامزدها از انتخاب افراد ضعیف به عنوان معتمد خودداری کنند.

مرحله‌ چهارم: رای‌گیری

انتخابات به صورت حذفی و چند مرحله‌ای برگزار می‌شود. اگر به عنوان مثال ۴ نامزد تایید صلاحیت شوند. انتخابات در سه مرحله برگزار می‌شود.

در مرحله نخست هر کدام از معتمدین به یک نفر رای می‌دهد و بعد از شمارش آرا نامزدی که دارای کمترین رای است از گردونه خارج می‌شود.

بین سه نامزد باقی مانده، همه معتمدین دوباره به یک نفر رای خواهند داد و نفر سوم دارای کمترین رای حذف می‌شود. در مرحله نهایی بین دو نفر نیز همه معتمدین دعوت شده به یکی از نامزدها رای می‌دهند تا نامزد نهایی انتخاب شود.

در صورت تساوی دو نامزدی که کمترین رای را دارند در یکی از مراحل، در برگ رای اضطراری بین این دو نامزد رای‌گیری می‌شود.

در هر کدام از مراحل اصلی رای‌گیری نامزدی بیش از نصف+یک آرا را به دست آورد ادامه فرآیند بلاموضوع شده و این فرد به عنوان خروجی اجماع معرفی خواهد شد.

شرایط:

حالت مطلوب این است که تمام نامزدها در ابتدا فرآیند اجماع را بپذیرد. قبل از آغاز رای‌گیری تمام نامزدها به همراه دو نفر از معتمدین خود رضایت کتبی می‌دهند که نتیجه اجماع را بپذیرند.

در صورتی که نامزدی از ورود به فرآیند اجماع خودداری کند نامزدهای دیگر تصمیم می‌گیرند که آیا فرآیند اجماع انجام شود یا خیر.

گروه ما در واقع پیش‌نهاد دهنده طرح است و اجرای آن می‌تواند توسط هر نهاد مورد تایید نامزدها انجام شود.

به جز تصمیم و اخلاق خود نامزدها و استفاده از ابزار افکار عمومی روشی برای فشار بر نامزدها جهت اجماع یا کناره‌گیری وجود ندارد.

 

وضعیت جدید:

تعداد کم نامزدها فرآیند حذفی را سخت می‌کند. به خاطر همین یک مرحله دیگر برای بالانس اضافه خواهد شد.

در مرحله دو:

هر کدام از نامزدها سه مرجع را تایید می‌کند تا این مرجع هر کدام ۱۰ نفر را به لیست مدعوین اضافه کند. یعنی هر مرجع اجتماعی می‌تواند ۱۰+ ۴۰ نفر را معرفی کند. یعنی ۱۰ نفر قطعی و ۴۰ نفر پیش‌نهاد به نامزدها

سهم هر نامزد در لیست نهایی ۱۰+ ۴۰ نفر خواهد بود. یعنی ده نفر از افراد دلخواه و ۴۰ نفر از لیست ارسالی مراجع اجتماعی

زمان‌بندی:

اعلام نظر نامزدها: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸

فراخوان از مراجع: ۱۹ تا ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

تاییدیه مدعوین: ۲۲ تا ۲۳ بهمن

جلسه رای‌گیری: ۲۴ بهمن (روز شروع تبلیغات)

 

16 نظر

  1. در جلسه انتخاب هییت اجرایی، ۳۰ نفر حق رای داشتن که چند نفرشون از بخش مرکزی بودن. گراشی ها نذاشتن حتی ی نفر از روستاها جزو هییت اجرایی بشه. همه رای به خودشون دادن. چجور توقع دارین که روستاهای شهرستان همدل با گراش باشن وقتی تبعیض و تکبر میبینن.

  2. شورای استان حسین شیری و حسین زاده را رد صلاحیت کرد و چند تا کم نفوذ را صلاحیت داد .به نظرم این با برنامه ریزی بوده و کار فرمانداری لار هست .لاری ها دست از سر ما گراشی ها بر دارید گناه ما چیه چنگ این آدم ها نمک نشناس افتادیم.همه جا پیشرفت و جاده کشی مناسب دارند هنوز شهر مظلوم ما زیر نظر اداره کل راه و ترابری لار هست بعد سالیان دراز یه جاده مستقل به بخش و روستاهاش نداره و از این محرومیت بالاتر هست مگر .فرماندار گراش هم دکوری هست و حداقل مصوبات را پیگیری کند .

  3. تلاشهای این عزیزان ( جمعیت جوانان گراش ) جهت رسیدن به اجماع بسیار ستودنی است و نشان از دلسوزی دارد ، ساز و کاری که طراحی کرده اند نیز منطقی و برخوردار از پشتوانه ی علمی است .
    از کاندیداهایی که توافق کرده اند در قالب این طرح اجماع کنند هم باید قدردانی کرد ،
    اما اکنون که همه ی کاندیداها آن را نپذیرفته اند ( که یاد آور نپذیرفتن اجماع از طرف کاندیداها دردوره ی قبل می باشد ) ،
    ………..جمعیت جوانان گراش کار خود را تمام شده نپندارد ،
    به نظر حقیر ماموریت جدید این جمعیت می تواند تشویق مردم به رای دادن به یک کاندیدای با لیاقت غیر از شهر گراش باشد ( مثلا آقای سپاده یا کاندیدایی از سایر مناطق حوزه ی انتخابیه .)
    با این روش آرای مردم گراش هدر نمی رود .
    جناب اقای فقیهی نیز اگر صلاح دانستند می توانند حامی و حتی جلو دار این اقدام باشد .

  4. سلام مشخصه که نماینده لاری خواهد بود چرا که لار نخواهد گذاشت کسی غیر از لاری به مجلس برود من که به بروجردی رای خواهم داد چرا که بروجردی نماینده ای لایق،کار بلدو خوش اخلاق هستن حالا تا یکی جدید بیاد بره مجلس کارها رو یاد بگیره دوره اش تمومه

  5. مردم فهیم و با شعور شهرستان گراش..
    به هر کسی رای بدین جز لاری ..
    به خداوندی خدا قسم لاری ها دشمن قسم خورده گراشیها هستن.
    مخصوصا جعفرپور و بروجردی ..اینا جفتشون همیشه بر علیه گراش بودن

  6. اگر داریوش سپاده باشد فداغیها رای میدهند و در غیر این صورت به هیچ عنوان به نمایده گراشی را نمیدهند. اگر سپاده نباشد به لاری رای خواهند داد
    اگر گراشی ها کنار بروند و برای او تبلغ بکنند میتواند رقابت خوبی داشته باشد

  7. باسلام
    جواب یک هم وطن،اگر شما گراشی هستی مگر همین بروجردی با تجربه بقول شما نبود که برای شهرستان شدن گراش مخالفت میکرد .اگر باتجربه بود که درحوزه خودش بروجرد کاندید میشد چرا اومده اینجا؟ما الحمدلله در لار تشنگان قدرت خیلی داریم نیازی نیست از جایی وارد کنیم.اگر لاریها خودشون همین بروجردی از دور خارج نکردن دیگه.
    اقای فداغی عزیز شما هم با یک برگ رای منت سر گراش نگذارید ازادید به هرکس دلتان خواست رای بدید.

  8. به نظر اومدن جناب بروجردی با توجه به نفوذش ،رساندن لاریها به ارزوهای دیرینشون هست.و اگه اجماع کنن که به احتمال زیاد همین طور هم خواهد شد،کار برای رقبا به شدت سخت خواهد شد.متاسفانه لار میتونه حتی به اراءشهر خودش متکی باشه ولی با توجه به امار واجدین شرائط تو گراش ،واقعا فردی برجسته و معتمد تو کل منطقه و البته دارای کارنامه کاری موثرنیاز هست،که متاسفانه با تائید نشدن دو داوطلب گراشی،کار واقعا سخت تر شده.تجربه نشون داده رقیب واقعی ما گراشیها خود ما هستیم چنان که کامنتها هم نشون میده با درج نام محله سعی داریم گوشه ای از شهر رو پررنگتر نشون بدیم.شاید هم این طور نباشه ولی دوره های قبل همین تعصب محله ای و نپذیرفتن رغبت مردم ،کار دستمون داد،و مردم رو حتی از پای صندوق رفتن هم مایوس کرد.به نظرم برنامه ریزی ما برای انتخابات مجلس فقط طی چند ماه شکل میگیره،اگه همین ۵۰۰ نفر معتمد شهر تو معرفی داوطلبین و در نظر گرفتن وضعیتهای مختلف از قبل فعالیت داشتند،الان گزینه ها و راهها این قدر محدود نمیشد.

  9. کاندیدای گراش فقط برگ رای همشهری خودتون را شمارش کنید.اونم اگه همه بهتون رای بدهند.اگه سپاده کاندیدای گراش بشه بیشتر از بقیه رای میاره.چون خودتون و همه میدونن کسی به گراش و گراشی رای نمیده.حتی ارد و فداغ

  10. چون امکان پاسخ به تک تک کامنت ها نیافتم نظرم رو در چند بخش اعلام می کنم:
    اول. تجربه گذشته نشان داده که نمایندگان لار از هر طیفی که بوده اند پس از راهیابی به مجلس هیچگاه به فکر سایر مناطق حوزه انتخابیه نبوده و تنها و تنها بودجه ها را به سمت لار هدایت کرده اند
    دوم. لازم است مردم ما هم در انتخاب اصلح دقت کنند و دلایلی مانند هم محلی بودن و همشهری بودن و چپ بودن و راست بودن را رها کرده و به شخصیت خود کاندیدا توجه نمایند. چه بسا زمانی که از ما در مورد انتخابمان پرسیده شود دلایل مرسوم فوق الذکر مورد توجه خداوند نخواهد بود
    سوم. کاندیدایی که سالها به انحاء مختلف در حوزه انتخابیه دیگری توانسته به مجلس راه یابد ولی پس از آنکه متوجه شده دیگر خریداری ندارد و حوزه خود را تغییر داده به وضوح نشان می دهد کارامد نیست. صرفا به دنبال حزب خود بوده و زدوبندهایش. که اگر اندکی برای مردم حوزه انتخابیه اش ارزش قائل بود مجبور نمی شد حوزه اش را تغییر دهد.
    چهارم. به نظر حقیر در دوره جدید انتخابات مجلس، نماینده ای کارآمد تر است که کم تجربه تر در مجلس باشد البته با این شرط که بخواهد در راه رضای خدا به مردم و کشورش خدمت کند. کسی که سالهاست در مجلس بوده راه های فرار از قانون را یاد گرفته، در باندهای فساد شناخته شده تر است، دولت فاسد بیشتر برایش برنامه ریزی کرده و حتی ممکن است گلویش پیش یک سمت دولتی نیز گیر کرده باشد. لذا هر چه به کاندیداهای جوان بهای بیشتری داده شود نتیجه بهتری کسب خواهد شد. امثال آنانکه در لار خود را پیشاپیش راهیافته می پندارند و خود را با تجربه می شمارند قطع به یقین خسارت شان به کشور بیشتر از نفعشان خواهد بود کما اینکه تا کنون هم جز این از آنان ندیدیم.

    والسلام من التبع الهدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 نظر
scroll to top