هفت‌برکه: با رای سفید سعید جعفری و رای غیرحضوری منصور فیروزی، اعضای هیات رئیسه شورای اسلامی شهر گراش با چهار رای برای سال آخر در سمت‌های خود ابقا شدند. روز یکشنبه ۱۴ مردادماه ۱۴۰۳، در آخرین سال ششمین شورای اسلامی شهر، اعضای شورای شهر گراش در سالن جلسات شورا گرد هم آمدند و انتخابات هیات رئیسه آن برگزار شد.

Shora6

ترکیب ثابت و رای سفید تکراری 

به گزارش هفت‌برکه، در رای‌گیری هیات رئیسه سال چهارم شورای شهر گراش، علیرضا دانشور با چهار رای موافق و یک رای سفید به عنوان رئیس شورا در سال چهارم ابقا شد. علی بیضایی کاندیدای نائب رئیس شورا  چهار رای موافق و یک رای سفید داشت. برای جایگاه دبیر یا منشی هیئت رئیسه شورا نیز ناصر دلخوش نامزد و با کسب چهار رای موافق و یک رای سفید انتخاب شد. تا ترکیب هیات رییسه شورای شهر در سال آخر دست نخورده بماند.

با توجه به حضور منصور فیروزی در کشور عراق پس از تماس تلفنی با فرماندار گراش اعلام شد امکان رای‌گیری غیابی و آن‌لاین وجود دارد. منصور فیروزی که امسال برای نخستین‌بار در انتخابات هیات رئیسه حضور داشت به ترتیب به دانشور، بیضایی و دلخوش رای داد.

رای سفید اعتراضی همانند دو سال گذشته به سعید جعفری تعلق داشت. جعفری در سخنانی کوتاه گفت: «صحبت‌های زیادی دارم و در دلم مانده است و همیشه برای حفظ وحدت سکوت کردم و با تمام بی‌مهری‌هایی که در حق من شد چیزی نگفتم و صحبت‌هایم را برای پایان شورا می‌گذارم.»

علیرضا دانشور در پاسخ با انتقاد از این فضا گفت: «اصلا شورا برای صحبت کردن است و اگر حرف نزنیم چه فایده دارد! چرا باید سکوت کنیم و فکر کنیم کمکی کرده‌ایم؟ کمک کردن یعنی کفش آهنین به پا کردن برای خدمت به مردم، نه گله و سکوت کردن! چرا باید با این صحبت‌ها سوتفاهم و فضای منفی به وجود بیاید؟»

سپس علی بیضایی دو طرف را به آرامش دعوت کرد و افزود: «این جلسه جای این بحث‌ها نیست و بهتر است در جلسه‌ی دیگری این موضوعات مطرح شود.»

14030514 Shora 6 Ali Daneshvar

دانشور: ما هم به کندی برخی پروژه‌ها نقد داریم

جلسه‌ی انتخاب هیات رئیسه‌ی شورای اسلامی شهر با حضور طاهره فروزش، بخشدار مرکزی؛ امین نجفی، نماینده‌ی فرمانداری؛ و اعضای شورا سعید جعفری، علی بیضایی، علیرضا دانشور و ناصر دلخوش برگزار شد. مهندس فیروزی غایب این جلسه و در سفر کربلا بود اما امکان شرکت او به صورت ویدئوکنفرانس وجود داشت.

علیرضا دانشور، رئیس شورا، در ابتدای جلسه گفت: «در سالی که گذشت شهرداری و شورا با همه‌ی کاستی‌ها با همکاری شورای شهر و پرسنل شهرداری همه متفق‌القول عزم بر این بود که پروژه‌های عمرانی تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد. گاها همشهریان نقدهایی بر سیر کند برخی پروژه‌ها داشتند و به ما منعکس شده است و ما هم این نقدها را به پیمانکاران پروژه‌ها داشته‌ایم. بر اساس روال قانونی اگر پیمانکاری کم‌کاری کرده با او برخورد و از قرارداد او کسر شده است. ساز و کارهای اداری باید رعایت شود و وقت زیادی می‌گیرد. بلوار سرداران فاز اول و میدان شهید برزگران بعد از مشخص شدن طرح و المان میدان ولایت که اخیرا اطلاعیه آن منتشر شده است، در اسرع وقت شروع می‌شود و بر اساس تجربیات در میدان شهید برزگران و وقتی که تلف شد، امیدواریم این میدان با کیفیت بهتر و زمان کمتر تا پایان دوره‌ی ششم به بهره‌برداری برسد.»

سپس علی بیضایی، سخنگوی شورا، گفت: «ما همچنان از سال اول پیگیر پروژه‌هایی هستیم که کند بوده یا گره‌هایی داشته است. مخصوصا در هفتاگرام [لایو اینستاگرامی هفت‌برکه] این بحث هست، به خصوص طرح تفضیلی. اگر پیشرفت شهری می‌خواهیم باید با طرحی که چشم‌انداز شهر را مشخص می‌کند پیش برویم. طرح مسکن ملی باعث شد الحاقاتی به محدوده‌ی خدماتی شهر داشته باشیم. الان طرح تفضیلی در آخرین مرحله است و فقط تایید نقشه مانده است. این طرح‌ها در دستور کار شورای ششم قرار گرفت.»

سال اول دو موتوره کار کردیم

بیضایی گفت: «مردم از ظاهر شهر خسته شده بودند و می‌گفتند تغییراتی نیست و نوآوری ایجاد نشده است، از بحث المان‌ها تا نورپردازی تا میدان‌ها و بهسازی. می‌خواهیم طرح‌ها را به سمتی ببریم که خواست عمومی و تقاضای شهروندان است یعنی طرح ولایت و پارک بانوان که با هزینه‌ی ۱۵ میلیارد تومان برای بحث عمرانی و طراحی در نظر گرفته شده است. میدان ولایت هم فراخوان آن منتشر شده است و پارک بانوان هم با چندین مهندس صحبت شده و نگرش شورا بیشتر این است که نظر شهروندان را منعکس کنیم. ما سال اول شورا همه‌ی اعضا برای عقب‌ماندگی شورای قبلی دو موتوره کار می‌کردند و تمام وقت جلسه فشرده روزانه داشتند. امیدواریم سال آخر هم این‌گونه باشد.»

علیرضا دانشور در بخش دیگری از جلسه با اشاره به اهمیت خواست‌ها و نظرات مردمی در تصمیم‌گیری‌های شورا گفت: «گاهی به ما می‌گویند خواست مردم در المان‌ها و طراحی گنجانده نمی‌شود اما این طور نیست. این یک امر آرمانی است که بخواهیم خواست همه‌ی مردم را لحاظ کنیم. این ظرفیت در همه‌ی اعضای شورا است که در حوزه‌ای که تخصص ما نیست نظری ندهیم و در حد مشورت است و نهایتا جمع‌بندی می‌کنیم و اقدام به اجرای پروژه می‌کنیم. ما نهایت تعامل را با شهروندان داشته و داریم. ما با آرای آنها چند صباحی مسئولیت گرفته‌ایم و سعی می‌کنیم دغدغه‌های آنها را بشنویم و تا جایی که تامین مالی آن اجازه می‌دهد اجابت کنیم. نواقصی هم بوده اما هم‌عهد هستیم سال آخر که پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم. »

ناصر دلخوش نیز افزود: «این شورا توانست شورایی فراتر از شهرداری باشد و شورای شهرستان باشد و بسیاری از خدماتی که در حوزه‌ی شهرداری نیست را پیگیری کند. در طرح نهضت ملی مسکن از شهرستان‌های ردیف اول استان هستیم. بحث نهایی شدن طرح شهرک ۸۵۰ هکتاری که از دستاوردهای ماندگار این شورا است. طرح تفضیلی که سال‌ها بر زمین مانده بود و بحث محدوده‌ی گراش و در هر دو در حال پیگیری هستیم. بحث گرفتن تسهیلات و امکانات از تهران که مثلا دو ون یا خودور ایسوزو را توانستیم از آنجا بگیریم و خودرو آتش‌نشانی هم در تلاش برای گرفتن آن هستیم.»

14030514 Shora 6 Taereh Foroozesh 2

فروزش: شورا مسئولیت نظارتی دارد نه اجرایی

طاهره فروزش، بخشدار مرکزی، با اشاره به انتظار مردم از شورا برای امور اجرایی گفت: «سه سال گذشت و معتقدم سه سال نسبتا خوبی بود و با توجه به ادوار گذشته‌ی شورا و کاستی‌هایی که وجود داشت خوب طی شد. باید بپذیریم که اختلاف نظر و سلیقه در همه‌ی شوراها بوده است یعنی از سال ۷۸ که شوراها شروع شدند. در جامعه‌ی ایرانی کار تیمی سخت است. با گذشت زمان و کسب تجربه شوراها عملکرد واقعی خود را نشان می‌دهند و در نتیجه ما باز هم کمی باید صبورتر باشیم. امیدواریم روند تکاملی رشد شورا و ثمردهی شورا به نتایج بهتری برسد. یکی از دلایلی که احساس می‌کنم انتقادها سمت شورا زیاد است اینکه مردم فکر می‌کنند کارهای اجرایی شهرداری را باید شورا انجام دهد. در حالی که شورا یک نهاد نظارتی است و اجرایی نیست. باید مردم به این حد از فهم از وظایف شورا برسند. شورا علاوه بر پیگیری مسائل شهرستان در پایتخت و مرکز استان، پیگیر بسیاری از مسائل شهر نیز هست و این یک توقع اضافه برای مردم ایجاد کرده که فکر می‌کنند شورا باید پاسخگو باشد. به نظرم هم و غم شورا باید مسائل کلان‌تر باشد مثلا طرح تفضیلی یا محدوده.»

فروزش با اشاره به موضوع انحلال شورای پنجم و متهم شدن فرمانداری در این مورد گفت: «بحث انحلال شورای پنجم که واقعا مشکلات قانونی داشت اما انگشت اتهام به سمت ما دراز شد، اما شورا از حدنصاب افتاده بود و باعث شد دوره‌ای شهر گراش شورایی نداشته باشد.»

14030514 Shora 6 Beyzaii

بیتشر موارد نظارتی را نمی‌شود به صورت عام اعلام کرد

در بخش بعدی جلسه، خبرنگار هفت برکه چند پریش کوتاه پرسید: «اینکه می‌گویید تقسیم کار دارید اما برای رسانه و مردم همچنان این تقسیم کار و کمیسیون‌های شورا مبهم است.» بیضایی در پاسخ گفت: «چهار کمیسیون داریم، یکی حقوقی و سه تا موضوعی است که ترجیح می‌دهیم در هفتاگرام به تفصیل پاسخ دهیم.»

سپس خبرنگار هفت‌برکه پرسید: آیا تغییراتی در شهرداری مثلا تغییر شهردار و معاونین خواهد بود؟ و مهندس بیضایی در پاسخی کوتاه گفت: «بحث معاونان یک موضوع داخلی است و با نظر شهردار است اما الان معاون مالی جدید معرفی شده است.»

سوال آخر هفت‌برکه این بود: در بعد وظایف نظارتی شورا چه اقدامی شده است؟ آیا تذکری به شهردار بوده و یا اینکه کاملا رضایت داشته‌اید؟ دانشور در پاسخ گفت: «همانطور که نقد به شورا بوده، هر کسی نواقصی دارد و شاید در طول مسیر و بحث سال آخر هم نیست. اگر نقد و تذکری نیاز بوده گفته شده است. علی رغم اینکه اذعان داریم بسیاری موارد را نمی‌شود در عام اعلام کرد. برای مثال در بحث نظارت مزایدات خروجی خوبی داشته‌ایم و می‌تواند مورد استفاده‌ی شوراهای بعدی باشد.»

دلخوش گفت: «کارگروه نظارت بودجه‌ای هم تشکیل شده که یک حسابرس خارج از مجموعه، یک نماینده‌ی شهردار آقای فیوضات و یک نماینده‌ی شورا که سعید جعفری است و اینها کارگروه سه نفره هستند. یک نفر هم ناظر انحرافات بودجه‌ای است که مهندس بیضایی انتخاب شده است و این انحرافات اگر وجود داشته باشد به رئیس شورا گزارش داده می‌شود و او نیز به اعضا، شهردار و سپس هم به استان منتقل می‌کند.»

شورای ششم در سال آخر با چالش‌هایی از جمله عمل به وعده‌های زمان انتخابات، پروژه‌های نیمه‌تمام شهر مانند بلوار سرداران و مسائل همچنان روی میز مانند شهرک ۸۰۰ هکتاری، طرح تفضیلی و محدوده روبرو است. باید در پایان این دوره دید کارنامه‌ی شورای ششم تا چه حد قابل دفاع است و سکوت برخی اعضا کمکی به پیشبرد توسعه‌ی شهر کرده است یا خیر؟