هفت برکه (گریشنا): «قیمت دام زنده از گوشت کمتر است، حتی شهرهای همجوار مثل ارد و لار هم قیمت گوشت پایین‌تر از گراش است.» این پچ‌پچه‌هایی است که در شهر و بین مردم رد و بدل می‌شود.

سال گذشته قیمت گوشت به یک باره بیش از دو برابر شد و تا ۱۲۰ هزار تومان رسید. امسال با وجود کاهش قیمت دام زنده و حتی رسیدن قیمت آن به نصف، قیمت گوشت به نسبت کاهش نداشته است. در این پست به سراغ یک دامدار، یک قصاب و رئیس اداره‌ی صنعت و معدن و تجارت رفته‌ایم تا این موضوع را بررسی کنیم.

Ghosht Koshtargah

یک دامدار: ۱۰ هزار تومان قیمت دام زنده ارزان شده است

یکی از دامداران نمونه‌ی گراش در گفتگو با گریشنا با بیان این که ارگان خاصی در گراش نداریم که قیمت دام زنده را تعیین کند، می‌گوید: «کسی که دام زنده را در گراش قیمت‌گذاری کند، نداریم. ما دام زنده را کیلو ۲۷ هزار تومان می‌فروشیم و قصاب گوشت را به قیمت ۹۰ تومان می‌فروشد و هیچ کسی نیست که بگوید، چرا؟ ۱۰ ماه قبل هر کیلو دام زنده ۳۸ هزار تومان هزینه داشت اما گوشت به قیمت ۹۰ تومان به فروش می‌رسید، در حال حاضر ۱۰ هزار تومان از قیمت دام زنده کم شده ولی قیمت گوشت هنوز ۹۰ هزار تومان است. در صورتی که در شهرهای همجوار قیمت گوشت ارزان‌تر است. مثلا قیمت گوشت در ارد ۸۰ هزار تومان است. یا بز زنده‌ی سبک وزن کیلو ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان و سنگین وزن ۳۸ تومان است ولی قصاب ۹۰ تا ۹۵ تومان می‌فروشد. کسی نیست که روی قیمتها نظارت داشته باشد. البته قیمت دام زنده بسته به میزان تقاضای مردم کم و زیاد می‌شود.»

او با اشاره به این که دام زنده از عشایر منطقه و خارج از منطقه تهیه می‌شود، ادامه می‌دهد:«من خودم دامدارم اما دام زنده‌ی دامداران گراشی کفاف نیاز شهر را نمی‌کند. من در طول یک سال ۱۰ تا ۱۵ گاو نر پرورش و به فروش می‌رسانم. بعضی از مناسبت‌ها مانند تاسوعا و عاشورا و رمضان در طول یک روز ۲۰ تا ۲۴ کشتار دام داریم و همین دلیل باعث می‌شود مردم و قصابان دام زنده را بیرون از شهر گراش خرید کنند.»

او با این گله که از دامداران هیچ حمایتی نمی‌شود، می‌گوید:«مسئولین از دامداران شهر هیچ حمایتی نمی‌کنند، نه دامپزشکی و نه بیمه. تصمیم دارم اگر شرایط این طور ادامه پیدا کرد این شغل را کنار بگذارم.»

یک قصاب: گوشت برزیلی به ضرر ما است

حیدر مقتدری نیز یکی از قصابان قدیمی شهر است او در جواب به این که چرا در گراش قیمت گوشت از دام زنده، بیشتر است، گفت:«مردم فقط می‌گویند که قیمت دام زنده ارزان‌تر از گوشت است ولی نمی‌دانند ما هزینه‌ی کشتارگاه و نگهداری آن در پیش سرد را هم داریم و از طرفی دورریزها را هم باید در نظر گرفت مثلا ما گوشت یک بز یا گوساله را می‌توانیم به چند نفر بفروشیم؟»

او در توضیح قیمت گوشت در گراش ادامه می‌دهد:«در حال حاضر قیمت گوشت روی دنده گوساله ۷۵ هزار تومان قیمت گوشت دست ۸۰ و ران ۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. گوشت بز بزرگ ۸۰ هزار تومان و بز کوچک هم ۹۰ هزار تومان فروش می‌رود. قیمت گوشت گرم از ۷۵ تا ۸۵ متغیر است از طرفی گوشت برزیلی هم است که توزیع آن به ضرر ما تمام می‌شود قیمت گوشت برزیلی ۷۲ هزار تومان است. مثلا ما اگر روزی یک گاو می‌فروختیم حالا با توزیع گوشت برزیلی یک گاو برای یک هفته می‌کند.»

همکاران گریشنا قیمت گوشت را در نقاط مختلف شهر پرسیدند. گوشت کهره در روز پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ در گراش ۸۵ و ۹۰ هزار تومان و گوشت گوساله ۹۰ هزار به فروش می‌رسید. اما در بعضی فروشگاه‌ها گوشت تا ۹۵ هزار تومان نیز به فروش می‌رسید.

اداره صمت: قیمت گوشت عرفاْ دو برابر دام زنده است

ایزدی،رئیس اداره‌ی صنعت و معدن و تجارت با اشاره به این که قیمت گوشت دو برابر قیمت دام زنده است می‌گوید:«معمولا قیمت گوشت بر اساس دام‌ زنده مشخص می‌شود و از آن جایی که ما بیشتر واردکننده‌ی دام زنده هستیم و دام زنده در گراش زیاد پروار نمی‌شود ما نمی‌توانیم خیلی روی این موضوع صحبت کنیم. معمولا عرف این است که دو برابر قیمت دام زنده، گوشت فروش می‌رود یعنی اگر هر کیلو دام زنده ۴۵ تومان باشد گوشت ۹۰ هزار تومان است.یعنی قیمت گوشت بستگی به وزن دام‌ زنده دارد. هرچه دام سبک‌تر،گوشت آن گران‌تر است. »

رئیس اداره‌ی صنعت و معدن و تجارت عقیده دارد بر خلاف تصور، در منطقه زیاد تفاوت قیمت در فروش گوشت نداریم و ادامه می‌دهد:«ما در منطقه زیاد اختلاف قیمت در فروش گوشت نداریم. گوشت در گراش نسبت به شهرهایی مثل سروستان، جهرم و فیروزآباد گران‌تر است ولی تقریبا هم سطح با لار و شهرهای همجوار است. هر چند کارگروه تنطیم‌ بازار لارستان،مصوب کردند و قیمت انواع گوشت را ۱۰‌ هزار تومان‌ پایین‌تر آوردند.»

او ادامه می‌دهد: «نظارت بر قیمت فروش گوشت در قصابی‌ها،به عهده اداره‌ی صمت و اتاق اصناف است و نظارت بر قیمت دام‌ زنده،بر عهده جهاد کشاورزی است.»

ایزدی، دلایل گران بودن گوشت در گراش را نیز لیست می‌کند و توضیح می‌دهد:«نداشتن‌ میدان دام و تهیه دام‌ زنده از دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها،تازه‌تر‌ بودن‌ و کیفیت مناسبت‌ گوشت در گراش نسبت به شهرستان‌های همجوار و ناهماهنگی‌های بعضی از قصابان می‌تواند از جمله دلایل گران بودن قیمت گوشت در گراش باشد.»

دامپزشکی: شهرستان گراش وارد کننده دام زنده است

دکتر ایزدی، رئیس اداره‌ی دامپزشکی گراش، در بالا یا پایین بودن قیمت گوشت اداره‌ی تعزیرات، صنف و امور جهاد کشاورزی را دخیل می‌داند و می‌گوید:«قیمت گوشت را این سه ارگان تعیین و نظارت می‌کنند. شهرستان گراش بیشتر وارد کننده‌ی دام زنده است و ما بیشتر ناظر بر واردات دام زنده هستیم و یکی از دلایل بالا بودن قیمت گوشت در منطقه همین هزینه‌ی حمل و نقل است. هزینه‌ی دام زنده را هم جهاد کشاورزی تعیین می‌کند که بر اساس قیمت جو، یونجه و سبوس مصرفی آن‌ها قیمت دام پروار زنده نیز تعیین می‌شود و عموما به خاطر این عوامل قیمت گوشت در منطقه و گراش نسبت به فیروزآباد و مرودشت و اطراف شیراز گران‌تر است. به هر حال نهادهای مربوط باید بنشینند چک کنند با توجه به این عوامل آیا قیمت گوشت در گراش مناسب است یا خیر.»

دکتر ایزدی کیفیت گوشت در گراش را مناسب دانست و گفت:«از آن‌جایی که در حال حاضر دام در کشتارگاه، کشتار می‌شود و همه قصابان گوشت را یک روز در پیش سرد نگهداری می‌کنند و لیبل می‌خورد، گوشت در گراش کیفیت خیلی بالایی دارد

در تماسی که با راجی، روابط عمومی جهاد کشاورزی داشتیم او نیز پرورش دام زنده در گراش را اندک دانست و گفت:« متاسفانه ما واردکننده‌ی دام زنده از شهرهای دیگر هستیم و این روی قیمت دام زنده و گوشت تاثیرگذار است.»

با توجه به این که گراش به عنوان یکی از مراکز توزیع گوشت در منطقه شناخته می‌شود. کیفیت و قیمت گوشت گراش نسبت به برخی مواد خوراکی دیگر اهمیت بیشتری دارد اما به نظر نمی‌رسد عملا برنامه‌ای برای نظارت و تقویت این صنعت در شهرستان وجود داشته باشد یا حداقل این که بین ادارات برای مدیریت این صنعت برنامه مشترکی وجود ندارد. شما گوشت را کیلویی چند می‌خرید؟