هفت‌برکه – گریشنا: در حالی که ۹ ماه از افتتاح ساختمان دفتر خبرگزاری صدا و سیما در گراش می‌گذرد، مدتی است که از پخش و انتشار اخبار مربوط به شهرستان گراش در شبکه استان فارس خبری نیست.

محمدحسن نام آور، خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در گراش، در گفت‌وگو با هفت‌برکه، دلیل اصلی عدم فعالیت این دفتر را کمبود امکانات اعلام می‌کند.

Mohammad Hasan NamAvar 03

در گفت‌وگوی هفت‌برکه با محمدحسن نام‌آور، او با اشاره‌ به سابقه‌ی فعالیت دفتر خبرگزاری صدا و سیما در گراش می‌گوید: «از بهمن سال ۸۸ دقیقا چند روز قبل از ارتقاء گراش به شهرستان، وارد کار خبرنگاری شدم. آن زمان مکان خاصی برای کار خبری وجود نداشت و من در یکی از اتاق های منزل خودم کار می‌کردم. بعد از آن احمدرضا خودکامه هم با من همکاری داشت. حدود سال ۹۰ با فراخوانی که منتشر کردیم سه نفر از خانم‌ها هم به جمع ما اضافه شدند.»

فاطمه آهنی یکی دیگر از خبرنگاران صدا و سیما در گراش می‌گوید: «ما پنج نفر بودیم. آقایان نام‌آور و خودکامه و خانم‌ها ملیحه حاجی‌زاده، فاطمه ابراهیمی و من. بعد از آن، با وجود این که هیچ دوره خبرنگاری را پشت سر نگذاشته بودیم، به خاطر عشق به گراش و علاقه‌‌ای که به این کار داشتیم، در کنار هم به خوبی کار خبر و گزارش را در یکی از اتاق‌های فرمانداری گراش که در اختیار ما گذاشته بودند، انجام می‌دادیم.»

نام‌آور ادامه می‌دهد: «پس از چند سال فعالیت، کم‌کم فقط من و خانم آهنی در این کار ماندگار شدیم و در بهمن ماه ۹۷ به ساختمان جدید دفتر خبرگزاری صدا و سیما که به همت خیرین و دولت افتتاح شد، نقل مکان کردیم.»

نام‌آور با بیان این موضوع که «دفتر خبر با خبرنگار زنده و پویا است‌ و اگر خبرنگار نباشد گزارشی هم از شبکه فارس پخش نخواهد شد»، دلیل عدم پخش گزارش و خبر گراش را این‌طور توضیح می‌دهد: «دلیل عدم پخش گزارش و خبر گراش این است که دیگر خبرنگاری در دفتر خبرگزاری صدا و سیما فعالیت نمی‌کند. چون این خبرنگاران مشکلاتی دارند که کسی پاسخگو نیست.»

آهنی در تکمیل صحبت‌های همکار خود می‌گوید: «من و آقای نام‌آور از وقت و زندگی خود زدیم و با تمام قدرت در این دفتر کار کردیم. با کمترین امکانات. سالانه بیش از ۲۵۰ خبر، گزارش، خبر مکتوب، ارتباط زنده … از گراش در شبکه استانی، ملی و رادیو پخش می‌شد. ما بعضی اوقات در تابستان گرم گراش در دمای ۴۵ درجه برای تهیه گزارش به دورترین نقطه شهرستان، به دل کوه‌ها و روستاها می‌رفتیم، مثل گزارش قنات حسن‌آباد. وقتی به دفتر برمی‌گشتیم که کار تدوین را انجام دهیم، یک لیوان آب خنک نداشتیم تا رفع عطش کنیم. چون دفتر ما نه یخچال داشت نه آب سردکن و نه امکانات دیگر.»

یکی از مشکلات، نبود خودرو برای این دفتر خبری است: «در بیشتر روزها برای تهیه خبر از ماشین شخصی آقای نام‌آور استفاده می‌کنیم. البته ناگفته نماند که بعضی اوقات از ماشین فرمانداری نیز استفاده می‌شد، ولی بعضا این ماشین یا خراب بود و یا فاقد بنزین. همچنین جا دارد تشکر کنم از اداراتی که برای خبرهایی که مربوط به خودشان بود، وسیله مهیا می‌کردند. ولی در هر صورت، نداشتن وسیله نقلیه تنها یکی از مشکلات دفتر خبر است که با همت مسئولین حل خواهد شد.»

نام‌آور، خبرنگار صدا و سیما، از عدم تعهد به وعده‌های مسئولین گله می‌کند و ادامه می‌دهد: «با افتتاح دفتر خبرگزاری صدا و سیما در شهرستان گراش، تفاهم‌نامه‌ای بین صدا و سیمای مرکز فارس، فرمانداری و شورای شهر گراش منعقد شد که در این تفاهم‌نامه طرفین متعهد شدند تا مشکلات و کمبودهای دفتر خبر را برطرف کنند ولی متاسفانه تا به امروز هیچ یک از این مشکلات مرتفع نشده است. البته ناگفته نماند، در این مدت ۱۰ سال مسئولین و افراد مختلف کمک‌های شایانی به این دفتر کرده‌اند که جای قدردانی دارد.»

فاطمه آهنی با بیان این که دیگر قادر نیست به تنهایی کارهای دفتر خبر را انجام دهد، گفت: «آقای نام‌آور از ابتدای تیرماه ۹۸ اعلام کردند که دیگر کار خبر را انجام نمی‌دهند چون واقعا از وعده‌های مسئولین خسته شده بود. من به تنهایی در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور کار کردم و هر جا با مشکل مواجه می‌شدم و یا به تنهایی نمی‌توانستم کارها را پیش ببرم از آقای نام‌آور تقاضای کمک می‌کردم و او نیز بدون هیچ چشم‌داشتی قبول می‌کردند و به کمک من می‌آمدند. ولی بعد از گذشت ۳ ماه دیگر کار کردن به تنهایی برایم سخت شده بود به همین دلیل به فرمانداری رفتم و به آقای فرماندار اعلام کردم که دیگر قادر نیستم به تنهایی کارهای دفتر خبر را انجام دهم.»

نام‌آور در مورد دلیل عدم فعالیت خود می‌گوید: «مسئولین شهر در این مدت شش‌ماهه بارها به ما وعده برگزاری جلسه برای پی‌گیری و رفع مشکلات دفتر را دادند، تا اینکه این جلسه در تاریخ ۱۱ آبان از طرف فرمانداری تشکیل شد.»

نام‌آور ادامه فعالیت دفتر خبرگزاری را مشروط به عملی شدن وعده‌های مسئولین می‌داند و می‌گوید: «در این جلسه مسئولین وعده‌هایی به ما دادند و در صورتی که مسئولین به وعده‌های خود عمل کنند‌ ما بار دیگر فعالیت خود را آغاز می‌کنیم. البته مردم و خیرین هم می‌توانند به دفتر خبرگزاری کمک کنند. این یک کار شخصی نیست بلکه مربوط به کل شهرستان است و مردم و خیرین باید در این رابطه دغدغه داشته باشند، همان‌گونه که در حوزه‌های مختلف مثل بهداشت و آموزش دغدغه دارند. ما اگر بخواهیم گراش و توانمندی‌های آن را معرفی کنیم بهترین پل ارتباطی همین تهیه گزارش و خبر از این شهرستان است.»