IMG 1845حجت‌الاسلام خوشنویس دبیر ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان فارس شش ساعت را به معرفی روش‌های صحیح امر به معروف ونهی از منکر پرداخت. کارگاه آموزش امر به معروف و نهی از منکر روز سه‌شنبه در سالن کنفرانس دانشگاه علوم پزشکی گراش برگزار شد. با توجه به تبلیغات مناسب و دعوت‌نامه‌ای که از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای تمامی ادارات و مراکز فرهنگی شهرستان ارسال کرده بود سالن تقریباً کامل پر شده بود.

خوشنویس در بخش نخست این همایش به لزوم اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پرداخت. او گفت: «کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که مردم با زبان نصح و اندرز با همدیگر صحبت کنند. متاسفانه در جامعه ما اگر کسی درباره مشکلات مالی یا مثلا خطرات بی‌توجهی به مقررات راهنمایی رانندگی صحبت کند کسی چیزی نمی‌گوید. اما وقتی سخن از امر به معروف و نهی از منکر می‌شود به دلیل اینکه در جامعه درست جا نیافتاده ناخوشایند به شمار می‌آید. اگر امر به معروف و نهی از منکر در خانواده‌ها رواج پیدا کند بسیاری از مشکلات اجتماعی از بین خواهد رفت.»

حجت‌الاسلام خوشنویس در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: روش گمشده در سیره ما، امر و نهی با ملاطفت است. منظور ما امر و نهی پادگانی نیست. همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده‌اند باید به تذکر لسانی اکتفا کنیم. جایی که دیگر تذکر فایده‌ای نداشت و جرمی در حال انجام است، وظیفه نیروی انتظامی و مقامات قضایی است که پیگیری کنند که به حمدالله کارشان را خوب انجام داده‌اند.

در بخش دیگر این همایش با معرفی عوامل مهم ناامنی فرهنگی در جامعه، سخنران این همایش به برشمردن سرفصل‌ها و شرح آن و راه‌های مقابله با آن‌ها پرداخت که می‌توان به مواردی چون، گرویدن به ادیان منسوخ، عرفان‌های کاذب، ایده‌های آلوده و خرافات نو اشاره کرد. خوشنویس گفت: گرایش‌های جنسی جوانان با گرویدن به ادیان منسوخ جنبه خدایی پیدا خواهند کرد.

عوامل ناامنی فرهنگی در فضای مجازی هم از دید خوشنویس بسیار مهم تلقی شد که به سایت‌های مستهجن و زمینه‌های سیاسی سوء اشاره کرد. او گفت سایت‌های علمی وشبکه‌های اجتماعی، جایگزینی برای سایت‌های مستهجن و اماکنی مثل فیس‌بوک هستند. مسئولین شهرستان می‌توانند با هزینه کردن پانزده میلیون تومان اینترانت را در این شهرستان راه‌اندازی کنند که راه مقابله‌ای است با این حملات فرهنگی دشمن. حجت‌الاسلام خوشنویس همچنین گفت: مشکل از کم‌کاری خودمان هم هست. وقتی جوانی بخواهد سایتی فرهنگی و دینی را جستجو کند به منابع کمی دسترسی دارد. کار فرهنگی در این زمینه می‌تواند جوانان را به سوی سایت‌های ارزشمند سوق دهد.

دبیر ستاد امر به معروف استان در بخش دیگری ازصحبت‌هایش درباره اخبار اخیر در خصوص اختلاس ۳۰ هزار میلیارد تومانی گفت: حکومت جمهوری اسلامی در حال حاضر نماد بهترین حکومت بر روی زمین است. کشف این باند کمال نظام را می‌رساند که با پیگیری و تعقیب این باند توانستند تمامی افراد مرتبط به این باند را شناسایی و دستگیر کنند که متاسفانه برخی از دشمنان به وارونه نمایی اخبار این مسئله پرداخته‌اند.

در بخش پایانی این همایش حجت‌الاسلام خوشنویس به ذکر نحوه‌های مختلف تذکر لسانی در خصوص نهی از منکرات پرداخت. او گفت: برای اجتناب از گسترش فساد و عدم مواجهه با گارد فرد متخلف باید راههایی نظیر تذکر برای نهی از فعل حرام و نه تذکر به فرد انجام دهنده اجرا شود. صحبت با فرد مورد نظر و اقناع او، تذکر جمعی به صورتی که جمعی از برادران و خواهران در محیط شهر حضور داشته باشند و به افراد تذکر دهند و البته اصرار هم نورزند. تذکرات خصوصی هم بهترین روش برخورد است که با این کار حرمت فرد مورد نظر هم حفظ شود. این همایش با تاکید خوشنویس به اکتفا به تذکر لسانی برادران و خواهران پایان یافت.

مسعود محسن‌زاده دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان گراش در پایان این همایش اظهار امیدواری کرد به زودی جلسات دیگری را در این خصوص شاهد باشیم.