هفت‌برکه (گریشنا): فعالان میراث فرهنگی در جلسه‌ای دغدغه‌های خود را با شهردار گراش مطرح کردند.

Shardari Miras 1

به گزارش روابط عمومی شهرداری جلسه هماهنگی برنامه‌های نوروزی با حضور اعضای گروه‌های مردم نهاد «دوست داران میراث گراش»، «ایکوموس» و نماینده اداره میراث فرهنگی و گردشگری چهارشنبه ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۶ در شهرداری برگزار شد.

بخشی از این جلسه به برنامه‌ریزی برنامه‌های نوروزی در گراش اختصاص داشت. شهرداری گراش برای برگزاری خونه کدیم ۴ در خانه شهیدان عزیزان اعلام همکاری کرد.  از مصوبات دیگر این جلسه پاکسازی برکه کل و آماده‌سازی بزرگترین آب‌انبار ایران برای دیدار گردشگران در نوروز بود. پاکسازی برکه کل را هلال‌احمر با همکاری شهردار و انجمن ایکوموس انجام خواهد داد.

فقهیی‌کیا شهردار گراش در این دیدار از انجمن‌ها و فعالان میراث فرهنگی خواست مشارکت بیشتری در فعالیت‌های شهرداری در حوزه میراث فرهنگی داشته باشند. شهردار گراش در مورد طرح هفت‌برکه گفت‌: « فعالیت عمرانی در این سایت آغاز شده است. ارائه نظرات کارشناسانه و تخصصی و نظارت متخصصین میراث فرهنگی بر عملکرد پیمانکار مجموعه هفت برکه می‌تواند این طرح را به یک طرح شاخص برای گردشگران تبدیل کند.»

عبدالعلی صلاحی از انجمن دوستداران میراث فرهنگی در مورد هفت‌برکه گفت: «طرح قبلی هفت‌برکه بعد از بارها مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی تایید نهایی شد. در حال حاضر که طرح تغییر کرده است برای این که در مراحل اجرایی کار توسط میراث فرهنگی متوقف نشود باید طرح به تایید کارشناسان میراث فرهنگی برسد.»

شهردار گراش ساخت برکه بر بالای کلات را اقدام پیمانکار اعلام کرد و گفت: «قرار بود پیمانکار پیش از هر اقدامی با فعالان میراث فرهنگی هماهنگی کند که بعد از ساخت من متوجه شدم این کار انجام نشده است. در حال حاضر هم حداقل کار این است که پیمانکار باید رنگ برکه را با رنگ زمینه کلات تطابق دهد.»

یکی از موضوعات دیگر مطرح شده در مورد پنج برکه بود. حامد عبداللهی رییس هیات مدیره انجمن ایکوموس در مورد این مجموعه گفت: «برکه‌های این مجموعه با مصالح سنتی ساروج مرمت شده است و طرح آن نیز از سوی انجمن ایکوموس آماده و تحویل شهرداری شده است. یکی از مشکلات ورودی مجموعه از خیابان بسیج است که شهرداری برای تملک زمین با مالک مذاکره کند.» شهردار گراش اعلام کرد که پس از هفت‌برکه و حمام دهباشی، هفت‌برکه یکی از اولویت‌های شهرداری گراش است.

پیگیری برای جابجایی دکل ایرانسل واقع در مجموعه هفت‌برکه و همچنین حل مساله قرار گرفتن حمام دهباشی در مسیر جاده در طرح تفصیلی از دیگران موضوعات مورد درخواست فعالان میراث فرهنگی بود که شهردار گراش قول پیگیری داد.

Shardari Miras 2