هفتبرکه (گریشنا): با فعالیت در دو شیفت کاری، ۳۴۰ متر از تونل شهدای خلیج فارس حفاری شده است.
به جای وارد شدن به گردنه پر و پیچ خم بالنگستان، به سمت راست میپیچیم تا به کمپ کارگران تونل بالنگستان برسیم. ساعت ۸:۳۰ صبح، کمپ خلوت است. کارگاه شیفت شب در حال استراحت هستند و کارگران شیفت روز در تونل مشغول کارند. با رسیدن معاون اداره کل برنامه و بودجه با خودروهای شاسی بلند راهی دهانه تونل میشویم.
مشکل اصلی پروژه تامین مالی آن است. یکی از پیمانکاران میگوید حقوق برخی از کارگران هشت ماه عقب افتاده است، اما با قول سازمان مدیریت و برنامهریزی استان فارس عملیات حفاری تونل شهدای خلیج فارس ادامه خواهد شد. علی سلحشوری، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامهریزی استان فارس، پنجشنبه ۲۷ مهرماه در بازدید از کارگاه حفاری تونل شهدای خلیج فارس با این گونه مشکلات پروژه آشنا شد.
خودروها در انتهای بنبست تونل، کنار سر و صدای یک ماشین بزرگ راهسازی متوقف میشوند. در عمق ۲۴۰ متری تونل شهدای خلیج فارس هستیم. صدای سلحشوری در سر و صدای ماشینهای راهسازی گم شده است. او در مورد مشکلات تامین مالی این پروژه میگوید: «بیشتر پروژههای استان با این مشکل روبهرو هستند، اما ما تلاش داریم از منابع موجود حداکثر استفاده را داشته باشیم. تکمیل سریعتر پروژههای نیمهتمام مانند همین تونل از اولویتهای ماست.»
مشاور پروژه تونل شهدای خلیجفارس در مورد مشخصات فنی این تونل میگوید: «تونل شهدای خلیج فارس به طول ۸۲۰ متر احداث میشود. ۸۰ متر حفاری در جبهه جنوبی در سالهای پیش انجام شده است و در حال حاضر حفاری کار در در جبهه شمالی انجام میشود و به عمق ۲۴۰ متری رسیدهایم.»
یکی از انتقادها کندی عملیات حفاری در این پروژه است. مهندس محمدباقر تنهاییپور، رییس اداره راه و شهرسازی گراش، در مورد دلیل کندی روند حفاری این پروژه گفت: «خاک محل حفر تونل از نوع ریزشی است و نمیتوان با انفجارهای شدید کار را به پیش برد. هر متری که عملیات حفاری انجام میشود، همزمان عملیات بتنریزی و استحکام بدنه تونل نیز انجام میشود.» دور تا دور خبری از سنگ نیست. پوشش بتن در دیوارهها و سقف تونل قابل مشاهده است.
تنهاییپور در مورد گردنه بالنگستان گفت: «این گردنه در بین ارد و فداغ یکی از محورهای قدیمی و حادثهخیز است. در حال حاضر نیز عملیات راهداری در این گردنه در حال انجام است. با پایان عملیات ساخت تونل و همچنین ساخت نقاط اتصال، این مسیر ۱۲ کیلومتر کوتاهتر خواهد شد.»
در حال حاضر اداره کل راه و شهرسازی لارستان سه تونل را در جنوب استان فارس در دست ساخت دارد. تونل شهدای خلیج فارس در حوزه شهرستان گراش قرار دارد و با ساخت آن گردنه بالنگستان حذف خواهد شد.
تونل شهید باقری در حوزه شهرستان لامرد قرار دارد. این تونل با طول ۲۶۰۰ متر بزرگترین تونل جنوب کشور است و با ساختن آن گردنه احشام از مسیر خنج – لامرد حذف میشود. با ساخت این دو تونل دسترسی مناطق جنوبی و مرکزی استان فارس به عسلویه و منطقه ویژه پارسجنوبی تسهیل خواهد شد.
تونل وحدت، موازی با تونل بزن در جاده لار به جهرم، سومین تونل در دست ساخت است. با ساخت این تونل امکان دو بانده شدن بزرگراه لار- جهرم- شیراز فراهم میشود.
صمد
۵ آبان ۱۳۹۶
تونل بخاطر عسلویه زده میشه تا ترانزیت راحت تر بشه و به پارسیان دسترسی پیدا کنیم وگرنه واسه ما ارزش قایل نیستن
مجتبي ام
۲ آبان ۱۳۹۶
این همه زمین توسط اداره راه شهرسازی در گراش به فروش میرسه بجای اینکه بفرستید به تهران خرج همین تونل کنید
متاسفانه کشور فقط شده تهران تهران تهران تهران چه کاری برای دیگه شهرهای جنوبی انجام داده تا امروز ؟
برای گداهی کردن دست درازی به منابع شهرستانها میکنند ولی برای کار در شهرستانها بودجه ندارن
باید اسم کشور رو تغییر بدن به کشور جمهوری اسلامی تهران
عباس
۳ آبان ۱۳۹۶
درسته بعد میگن تهران شلوغ شده شهرستانی ها چرا هجوم اوردن به سمت تهران!!