هفتبرکه-مبینا پزشک: دوم و سوم اردیبهشت ۱۴۰۴ دبیرستان دخترانه حضرت امالبنین (س) به برگزاری نمایشگاه غذا و صنایع دستی اختصاص یافت، که نه تنها فرصتی بود برای نمایش استعدادهای هنری و آشپزی دانش آموزان، بلکه فضایی را فراهم آورد تا دانش آموزان مدارس مختلف و اعضای جامعه فرهنگی و مسئولین در کنار یکدیگر جمع شوند و از هنر و فرهنگ غنی شهر خود بهره ببرند.
این نمایشگاه جهانی از رنگ و طعم را به فضای داخلی مدرسه آورد و با خلق مکانی مناسب فضایی گرم و صمیمی با دکوراسیونی ساده اما جذاب که یادآور نوستالژیهای دوران کودکی بود، شور و شوق تازه را در دلهای دانشآموزان قرار دهد.
سرهنگ سید یاسر موسوی فرمانده سپاه گراش، محمد شاهی فرمانده بسیج دانشآموزی به همراهی مرتضی ایزدی از اداره آ.پ و حجتالاسلام علوی و حجتالاسلام یزدانپرست در روز نخست از این نمایشگاه بازدید کردند.
حاج غلامرضا پولادسنج خیر مدرسهساز، دکتر احمد عبداللهی جراح شناخته شده گراش و خسرو حسنزاده استاد حوزه و دانشگاه از دیگر چهرههای آشنا در این بازدید بودند.
لحظهای درنگ در طعمها صنایع دستی
عطر دلانگیز ادویههای رنگارنگ، همنوا با نغمهی دست سازههای پر نقش و نگار، فضایی شاد و پر از شور و نشاط را در نمایشگاه غذا و صنایع دستی دبیرستان ام البنین (س) رقم زد، گویی مدرسه صحنهای شده بود از رنگها، طعمها و هنرهایی که همگی قصهای از ذوق و سلیقهی دانشآموزان و خانوادههایشان را روایت میکردند.
در یک سو غرفههای غذا با عطر و طعم وسوسه انگیز و چیدمان خلاقانه دلها را می ربود، رنگهای زنده و شاد سالاد ماکارونی و پاستا چون تابلویی نقاشی شده چشمها را خیره و طعم شیرین دسرها، دونات، شعریه، حلوا و طعم ملس آلوچهها خاطرات کودکی را در ذهن زنده میکردند. سیب زمینیهای سرخ شده با آن نمک متعادل و نان گرم محلی لیتک، اشتها را تحریک و بازدید کنندگان را به سوی خود فرا میخواند. هر غرفه قصهای از سنت و اصالت را در خود جای داده بود و هر طعم یادآور دستپخت مادران و مادربزرگهایی بودند که با عشق و مهارت هنر آشپزی را به نسلهای بعد منتقل میکردند.
در سویی دیگر غرفههای صنایع دستی، دنیایی از خلاقیت و نوآوری را به نمایش گذاشته بودند. تابلوهای نقاشی با طرحها و سبکهای متنوع که پاسخ گوی همه سلیقهها بود، از طبیعت بیجان گرفته تا پرترههای زیبا، هر کدام داستانی برای گفتن داشتند. جامدادیهای دستساز با رنگهای شاد جان تازهای به لوازم التحریر بخشیده بودند و همچنین هنر نقاشی بر سفال دنیایی از انتخابها را پیشروی هنرمند باز کرده بود. نقوش سنتی با الهام گرفتن از طبیعت طرحهای گل، نقوش هندسی و … بیننده را به سفری در زمان و مکان دعوت میکرد، در این میان شور و هیجان دانشآموزان خود قصهای دیگری بود. هر کدام با افتخار از هنر دست خود سخن میگفتند از عروسکهای بافتنی گرفته تا گلدانهای دستساز و دستگیرههای آشپزی و …
در گوشهای دیگر غرفهی بازیهای فکری به بازدیدکنندگان فرصت تجربه هیجان و لذت میداد، غرفهی دیگر وسایل امداد بود و دانشآموزان در این غرفه وسایل و تجهیزات ضروری را به نمایش گذاشته بودند. آنها با ارائه اطلاعات در مورد نحوه استفاده از این وسایل به ارتقای آگاهی بازدیدکنندگان در مورد اقدامات لازم در مواقع ضروری کمک میکردند. این غرفه شامل: کیف کمکهای اولیه، انواع پانسمان، روشهای بانداژ و … بود.
غرفه دیگری به کاردستیهای تاریخی اختصاص یافته بود. این غرفه با استفاده از خلاقیت و مهارتهای هنری دانشآموزان به معرفی رویدادهای تاریخی میپرداخت. این غرفه شامل مدلهای سه بعدی از بناهای تاریخی، ساخت ماکتهایی از خیابانهای گراش و مکانهای تاریخی شهر و … بود.
همچنین در این نمایشگاه به غرفهی دستسازه فیزیک، آزمایشگاه، تست اعصاب و غرفه دستسازههای شیمی پرداخته شده بود که دانش آموزان با اشتیاق، دیگران را به چشیدن طعم غذاها و دیدن آثار هنری خود دعوت میکردند.
خندهها و شادیها، در فضا طنینانداز و هر گوشه از نمایشگاه، مملو از انرژی مثبت و حس خوب بود. دانشآموزان که هرکدام مسئول غرفه خودشان بودند با رویی گشاده و رفتاری صمیمانه پذیرای بازدیدکنندگان بودند و با حوصله به سوالات آنها پاسخ میدادند.