هفت‌برکه – سمیه کشوری: معرفی فیلم گردبادها Twisters  لی ایزاک چانگ (۲۰۲۴) و آهنگ جدید گروه بمرانی با عنوان «خارجی»

Komod 99 Twisters

گربادها، فیلمی در ژانر فاجعه‌ای

«گردبادها» یک فیلم فاجعه‌ای Disaster Film آمریکایی محصول ۲۰۲۴ به کارگردانی لی ایزاک چانگ و از فیلم‌نامه‌ای اثر مارک ال. اسمیت است. این فیلم براساس داستانی از جوزف کوشینسکی ساخته شده است. حدس زده می‌شد این فیلم دنباله‌ای بر گردباد (Twister) یک فیلم حماسی و فاجعه آمریکایی در سال ۱۹۹۶ به کارگردانی یان ده بونت باشد، ولی گویا با اینکه موضوع مشترک است ولی داستانی تقریباً مستقل از هم دارند و به صورت دنباله ساخته نشده است. در فیلم «گردبادها» دیزی ادگار جونز، گلن پاول، آنتونی راموس، برندون پریا، مورا تیرنی و ساشا لین ایفای نقش می‌کنند.

در مطالعات ژانری، فیلم فاجعه‌ای گونه‌ای داستانی در فیلم‌های سینمایی است که در آن تمرکز اصلی بر روی به تصویر کشیدن یک فاجعه است. در این دسته از فیلم‌ها معمولاً حادثه‌ای بزرگ رخ می‌دهد و شخصیت‌های داستان نیز در تلاش برای بقا و نجات خود هستند. آثاری که در ژانر فاجعه ساخته می‌شوند عموماً دارای شخصیت‌های زیاد و خطوط داستانی متعدد هستند و تمرکز آن‌ها نیز بر روی تلاش این شخصیت‌ها برای نجات و رهایی از فاجعه است.

فیلم «گردبادها» داستان دختری جوان به نام کیت با بازی دیزی ادگار جونز را روایت می‌کند که با گروهی از دوستانش در حال انجام آزمایشی روی گردباد هستند. آن‌ها نام خودشان را رام‌کننده‌ی گردباد گذاشته‌اند. ولی فاجعه اتفاق می‌افتد و فیلم به سال‌ها بعد پرتاپ می‌شود. جایی که کیت در مرکز هواشناسی کار می‌کند و دیگر به‌دنبال گردبادها نیست. ولی فاجعه همچنان در حال رخ دادن است و کیت باید کاری کند.

به عبارتی کیت، شکارچی سابق گردباد، برای مطالعه مجموعه‌ای از گردبادها، دوباره به اوکلاهاما برمی‌گردد. او که هنوز تحت تاثیر ترومای خودش است و در طول سال‌های دانشگاهش توسط یک گردباد ویرانگر تسخیر شده است، سفر قهرمانش را شروع می‌کند و در این راه با تایلر اوونز (گلن پاول) بی‌باک، وبلاگ‌نویس مدرن امروزی و تیم فوق‌العاده‌اش برخورد می‌کند.

فیلم «گردبادها» از همان ابتدا هدف را مشخص می‌کند و از آنجا پایش را از روی گاز برنمی‌دارد. داستان همان‌طور بی‌وقفه جلو می‌رود و حوادث پشتِ سرِ هم اتفاق می‌افتند. بازیگرها بازیِ خوبی ازخود ارائه می‌دهند. به‌خصوص گلن پاول در نقش تایلر هرازگاهی طنز بسیار خوبی به فیلم تزریق می‌کند. با اینکه فیلم کمدی نیست، اما طنز و جذابیتی در قد و قواره‌ی خودش بروز می‌دهد. طرح و ایده‌ی فیلم سبک است، ولی درکنارش عنصر سرگرم‌کننده‌ی خود را حفظ می‌کند.

یکی از امتیازهای فیلم، جلوه‌های بصری فوق‌العاده زیبا، تخریب و جلوه‌های ویژه‌ی گردبادها است. کارگردان کار بزرگی برای به تصویر کشیدن زیبایی غرب میانه آمریکا انجام داده است. یان دی بونت سبک کارگردانی جذابی با نماهای هوایی بزرگ و صحنه‌های اکشن دارد. به عبارتی جلوه‌ها شگفت‌انگیز هستند و چندین لحظه‌ی تماشایی و میخکوب‌کننده به وجود می‌آورد.

فیلم «گردبادها» با اینکه با مضمون فاجعه‌ی زیستی پیش می‌رود ولی می‌توان گفت اثری شخصیت‌محور است. این فیلم می‌خواهد روایتش را روی سفر قهرمانی و رهایی و رستگاری شخصیت اول قصه‌اش یعنی کیت کارتر بنا کند. کیت که قهرمانی سرگشته، مضطرب، بی‌هدف است می‌خواهد در دل گردبادی برود که همه‌ی زندگی‌اش را نابود کرده است. این کیت است که می‌خواهد از آن تروما عبورکرده یا به نوعی گذشته را جبران کند.

یکی از نقد‌هایی که به فیلم وارد می‌شود این است که فیلم به شدت قابل پیش‌بینی است تا جایی که بسیاری از تعلیق‌ها را از بین می‌برد، ولی با این حال باز هم می‌تواند لحظات هیجان‌انگیزی برای مخاطب ارائه دهد.

Komod 99 Bomrani

بمرانی و قطعه‌ی «خارجی»

گروه بمرانی قبلاً به شما معرفی شده است، گروهی که تلاش می‌کند در هر آهنگ جسارت و شجاعت خود را نشان دهد و حرف تازه‌ای بزند و نگاه تازه‌ای به مخاطب ببخشد. این گروه آهنگی به نام «خارجی» در آلبوم «احتمالا قهرمانی در کار نیست» دارد که زیبا، بکر و تفکربرانگیز است. این قطعه‌آهنگ زاویه دید جذابی به موج مهاجرت دارد.

این آهنگ را در سایت آپارات بشنوید و ببینید: