هفت‌برکه: دوازدهمین سوگواره فیلم و عکس عاشورایی گراش امروز دهم شهریور ۱۴۰۳ در گالری اُ افتتاح شد. عدم حضور مدیران و مسئولان شهرستان در این نمایشگاه مذهبی از سال‌ها پیش سابقه‌دار است، اما امسال نیم ساعت پس از مراسم، برق هم قطع شد تا نور موبایل تماشاگران برای دیدن عکس‌های عاشورایی، فضایی معنوی‌تر را ایجاد کند.

نمایشگاه سوگواره عاشورایی از ۱۰ تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ در گالری اُ واقع در بلوار سرداران، کنار سینما فرهنگ پذیرای تماشاگران است. ساعت بازدید از نمایشگاه از ساعت ۱۸ الی ۲۳ است. در این نمایشگاه عکس‌های ۱۹ عکاس به نمایش گذاشته شده است: مهدی ابراری، سعید اسماعیل‌زاده، فاطمه ابراهیمی، هادی افشار، ابوالفضل بیواره، کوثر پورشمسی، مسلم پورشمسی، مهدی پورشمسی، حسین خسروی، حسنا خواجی، حامد درویش‌زاده، آرش زارعی، سوگند سجادی، محمدصالح شاکری، محمدرضا فربود، محمد قاسمی، داریوش مسیح‌نژاد، سهیلا نوروزپور و حسین وفایی‌فرد.

14030610 Sougvareh Ashuraei 1

گزارش رییس فرهنگ و ارشاد

علی‌اکبر فتحی، رییس شورای هیئات مذهبی شهرستان گراش، مراسم را با قرائت آیاتی از قرآن شروع کرد. سپس سجاد فتحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، در سخنانی پیش از بریدن روبان نمایشگاه گفت: «فراخوان دوازدهمین دوره سوگواره ۱۸ تیر منتشر شد و مهلت ارسال آثار تا ۲۹ مرداد بود. در پایان این مهلت، ۱۵۶ عکس از عکاسان گراشی و ۱۱۵ عکس از عکاسان غیر گراشی به دبیرخانه ارسال شد. داوران این دوره از جشنواره، آقایان مهدی ناظری از بندرعباس، اسحاق آقایی از یاسوج و سیدعلی دُرمیانی از اصفهان، از میان این آثار ارسالی، ۳۰ عکس از ۱۹ عکاس را برگزیدند که در این نمایشگاه به روی دیوار رفته است. البته تعدادی از عکس‌ها به دلیل پایین بودن کیفیت، چاپ نشده است.»

فتحی در مورد خصوصیات و نقطه قوت سوگواره دوره دوازدهم نیز گفت: «این دوره سوگواره منحصر به گراش نبود و هنرمندان استان‌های همجوار هم عکس ارسال کردند. در بخش علمی سوگواره هم دو کارگاه با حضور داوران برگزار شد» (خبر در هفت‌برکه).

فتحی از مجید افشار دبیر دوازدهمین سوگواره و رییس انجمن فیلم و عکس گراش، و دیگر هنرمندانی که در برگزاری این سوگواره تلاش کرده بودند تشکر کرد. بخش آخر صحبت او نیز تقدیر و تشکر از حامیان این دوره سوگواره یعنی موسسه فرهنگی هنری پندری، موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه، شورای اسلامی شهر گراش، موسسه شباب‌البرکه و بنیاد فرهنگی نوبهار بود.

پس از این، به رسم سال‌های گذشته، هدیه‌ای از طرف شورای هیئات مذهبی به مجید افشار، دبیر سوگواره، اهدا شد. عبدالعلی صلاحی و طباطبایی، دستیار بهروز افخمی، روبان سوگواره را قیچی کردند.

14030610 Sougvareh Ashuraei 2

تاثیر سوگواره بر هنر و فرهنگ در گراش

مجید افشار، دبیر سوگواره، در حاشیه نمایشگاه گفت: «حضور عکاسان غیر گراشی از شهرهای بندرعباس، شیراز، لار، زرین‌دشت و نیریز در کنار عکاسان گراشی، باعث بالا رفتن تعامل هنرمندان و انتقال تجربیات خواهد شد.»

او در مورد تاثیر این سوگواره بر هنر عکاسی در گراش نیز گفت: «بسیاری از عکاسانی که اکنون در جاهای مختلف از جمله در رسانه‌ها و آتلیه‌ها و شاخه‌های مختلف هنر عکاسی فعال و موفق هستند، کارشان را برای اولین بار در همین سوگواره به نمایش گذاشته‌اند. امسال نیز پنج نفر سال اولی از گراش در نمایشگاه حضور دارند: کوثر پورشمسی، حسین وفایی‌فرد، حسنا خواجی، سوگند سجادی و ابوالفضل بیواره. حتما در سال‌های آینده از این افراد بیشتر خواهیم شنید.»

یسنا یزدان‌پناه، از هنرمندان عکاس لار و یکی از همراهان همیشگی سوگواره عاشورایی گراش، نیز در حاشیه نمایشگاه گفت: «من چندین سال است که با این سوگواره همراهم. اعتقاد دارم که حیف است که این عکس‌ها در پستو بماند و به معرض دید عموم گذاشته نشود. اینها سندهای فرهنگی و مذهبی ما هستند که سال به سال ثبت می‌شوند. مراسم ما سال به سال تغییر می‌کند، اما این عکس‌ها باقی می‌مانند. من همیشه پیشنهاد داده‌ام که اگر عموم مردم به دیدن عکس‌ها نمی‌آیند، عکس‌ها را ببرید به میان عموم مردم، و در جاهایی مثل حسینیه اعظم یا حسینیه سنگ‌آوی نصب کنید. همچنین می‌توان عکس‌های هر دوره را به صورت کتاب عکس در آورد و در تعداد محدودی چاپ کرد که به عنوان هدیه نفیس از آن استفاده شود.»

14030610 Sougvareh Ashuraei 10