گریشنا: یازدهمین دوره‌ی انتخاب رییس جمهور در ۲۴ خرداد برگزار خواهد شد و از میان کاندیداها یک نفر به عنوان هفتمین رئیس جمهور بر کرسی ریاست اجرایی کشور تکیه خواهد زد.

گراشی‌ها در این هفت دوره در انتخاب رییس جمهور فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذرانده اند. گاه توانسته‌اند نبض جریان‌های سیاسی را به خوبی درک کنند و همگام با این جریانات طعم پیروزی را بچشند. گاه نیز نتوانسته‌اند تحلیل دقیقی از آن چه را در کلیت کشور می‌گذرد، دریافت کنند و بنابراین آرا آنان با آرای کلی کشور تناسبی نداشته است.

گاه به دلایل تضادها و درگیری های فکری منطقه‌ای بین دو شهر همجوار تصمیم خود را تغییر داده‌اند و نتوانسته‌اند خود را حامی دولت پیروز جلوه دهند. این حمایت‌های شهرهای بزرگ و کوچک  از کاندیداها به نو به‌ی خود می‌تواند، در چهار سال آینده فرصت‌های خمایت‌گرانه‌ی دولت را در پی داشته باشد، کما این که در دولت دوم احمدی نژاد مردم گراش به خوبی توانستند از فرصت استفاده کنند و گراش را شهرستان کنند.

در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ در حالی که جهت گیری کلی آرای کشور به سمت محمد خاتمی بود، گراش یکی از معدود شهرهایی بود که ناطق نوری اکثریت آرا را به دست آورد. در انتخابات ۱۳۸۰ محمد خاتمی همانند کل کشور در گراش نیز بیشترین آرا را به دست آورد. در سال ۱۳۸۴ که برای اولین‌بار انتخابات به دور دوم کشید در هر دو مرحله انتخابات آرای کشور تقریبا متناسب با آرای کشوری بود. هاشمی در دور اول و احمدی‌نژاد در دور دوم بیشترین آرا را به دست آوردند. در سال ۱۳۸۸ نیز احمدی‌نژاد با درصدی بالا در گراش رای آورد.

انتخابات امسال از نظر مشخص نبودن کاندیدای دارای بیشترین شانس شرایطی همانند سال ۱۳۸۴ دارد. از سوی دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری در زیر سایه انتخابات شورای شهر قرار گرفته و کمتر از سوی فعالین سیاسی و عامه مردم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. با گذشت ده روز از آغاز تبلیغات انتخاباتی تاکنون از هشت نفر تنها ستاد محمدباقر قالیباف در گراش راه‌اندازی شده است.

آیا این بار گراشی‌ها درک صحیحی از آن چه در دیگر شهرها و کلیت کشور می‌گذرد پیدا کرده‌اند و با شم سیاسی خود درخواهند یافت که چه کسی رئیس جمهور خواهد شد؟

به نظر شما این بار گراشی‌ها به کدام کاندیدا رای می‌دهند؟

 jomhoor