هفت‌برکه: تیراندازی و ترقه‌بازی در عروسی‌ها همیشه محل بحث و اعتراض بوده است. اما وقتی این کار در نزدیکی بیمارستان و محل‌های حساسی همچون سی‌سی‌یو و آی‌سی‌یو اتفاق می‌افتد، عملا به کاری غیرقانونی و غیر اخلاقی تبدیل می‌شود که می‌تواند موجب خطر جانی برای بیماران شود. گفتنی است که حتی بوق زدن در نزدیکی کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها هم از لحاظ قانونی ممنوع است و جریمه دارد، چه برسد به تیراندازی و ترقه‌بازی!

این عکس و مطلب کوتاه را یکی از پرستاران بیمارستان امیرالمومنین برای هفت‌برکه فرستاده است و در آن به صورت واضحی توضیح داده است که منظور از خطرات جانی جبران‌ناپذیر چیست.

14030228 Taraqqeh CCU

پرستار بیمارستان گراش: این عکس واضح و باکیفیتی نیست، ولی چند دقیقه پیش از پنجره‌ی بخش مراقبت‌های ویژه قلبی سی‌سی‌یو ccu گرفتم. ظاهرا مراسم عروسی بود و طبق عادت نادرستی که هست، قبل از میدان بیمارستان، روبه‌روی مجتمع سیمرغ، دقیقا جایی که پنجره‌های بخش سی‌سی‌یو مشرف به آنجاست، توقف می‌کنند و شروع به تیراندازی و استفاده از انواع و اقسام ترقه می‌کنند.

امشب یکی از مریض‌های قلبی به علت صدای انفجار، دچار بی‌قراری، افزایش شدید ضربان قلب و افزایش فشار خون شد. البته خدا را شکر مدیریت و کنترل شد و به خیر گذشت.

اینجا مریض‌هایی که سکته قلبی کرده‌اند یا مشکوک به سکته هستند، برای جلوگیری از ایجاد لخته و سکته قلبی مجدد، داروی هپارین را که ضد لخته است به صورت مداوم دریافت می‌کنند. اگر بیماری که خونش به سبب گرفتن دارو رقیق شده، دچار افزایش شدید فشار خون شود، از آن طرف احتمال ریسک پارگی عروق مغز و سکته مغزی بالا به وجود می‌آید.

دقیقا مشابه همین اتفاقی که شرح دادم، حدود دو سه روز قبل برای یک مریض گراشی رخ داد. طبق شنیده‌ها از همکاران بخش، مریض به علت افزایش فشار خون در ccu بستری بوده و بعد از کنترل فشار، با دستور دارویی ترخیص می‌شود. به هر دلیل در خانه دچار افزایش فشار خون می‌شود و متاسفانه به خاطر خون‌ریزی مغزی، سکته مغزی و نهایتا بعد از دو روز در icu فوت می‌شود.

خلاصه این موارد را نوشتم که باید از یک جایی فرهنگ‌سازی کرد که حداقل این سروصداها در نقاط حساس شهر نظیر میدان بیمارستان ایجاد نشود. با قاطعیت می‌گویم تابه‌حال حتی یک بار از مریض‌ها و همراهانشان بابت این سروصداها، آرزو و دعای خیر نشنیدم.