هفت‌برکه – سیده عاطفه معصومی: نوشیدن آب، مخصوصا در هوای گرم و ساعات طولانی که بیرون از منزل هستیم، چه برای کار، چه خرید و یا سفر و پیک‌نیک، اجتناب‌ناپذیر است. نظر اکثر مردم معمولا این است که «یه آب معدنیه دیگه، همه‌جا هم هست و می‌خریم»؛ و خیلی محیط زیستی که فکر کنند، می‌گویند بطری آن را در سطل بازیافت می‌اندازیم.

ولی همین اول تکلیف یک موضوع را مشخص کنیم: بازیافت بیشتر به یک شوخی شبیه است. می‌دانید که کمتر از ۹ درصد زباله‌ی پلاستیکی در جهان بازیافت می‌شود و به مرور محصولی با کیفیت پایین‌تر تحویل می‌دهد (که آن هم در نهایت پلاستیک است و چیزی از بین نمی‌رود)؟ این هم قابل ذکر است که بازیافت فرایندی است که انرژی زیادی مصرف می‌کند. در مطالب آتی به این موضوع می‌پردازیم که بازیافت ضروری است و باید انجام شود، ولی هدف نهایی و کلی پسماند صفر، کاهش تولید زباله و کاهش مصرف انرژی به نفع محیط زیست است.)

پس هنر این است که زباله‌ای تولید نشود، نه این که صرفا زباله‌ای ریخته نشود. همین خرید یکی یکی بطری آب، تبدیل می‌شود به ۵۸۳ میلیارد بطری پلاستیکی که طبق آمار در سال ۲۰۲۱ فروخته شده است!

پس هم وطن #قمقمتوبردار!

کمپین #قمقمتوبردار راهی است که می‌توانیم با آن ردپای کمتری از خودمان به جای بگذاریم. یک بطری پلاستیکی به بیش از ۱۰هزار تکه تبدیل می‌شود و با داشتن یک قمقمه می‌توان سالیانه از مصرف ۱۴۶۰ بطری پلاستیکی جلوگیری کرد.

همراه داشتن یک قمقمه اصلا سخت نیست و بعد از چند روز به یک عادت تبدیل می‌شود، یک عادت لذت‌بخش و حال خوب کن. سر کار، موقع خرید، سفر، باشگاه، پیک‌نیک و …

علاوه بر قمقمه، همراه داشتن لیوان هم کمک بزرگی می‌کند. مخصوصا در محل کار، اگر آبسردکن وجود دارد، بهتر است لیوان شخصی خودتان را روی میز کار بگذارید و از مصرف لیوان‌های یکبارمصرفی که معمولا کنار آبسردکن قرار داده شده، اجتناب کنید.

لیوان‌های تاشو انتخاب خوبی برای داخل کیف است و جای کمی می‌گیرد. اگر عادت به استفاده از کیف بزرگ دارید و یا در کوله سفر و… بهتر است که از لیوان‌های فلزی استفاده کنید و یا انواع لیوان‌هایی که به این منظور طراحی شده‌اند.

موضوع قابل توجه این است که قمقمه و یا لیوان باکیفیت بخرید. هدف کاهش تولید زباله است و اگر قرار باشد جنس بی‌کیفیتی بخریم که خیلی زود از چرخه مصرف خارج شود، خب همان آش و همان کاسه است! خرید قمقمه فلزی به خاطر دوام و کیفیت آن، نسبت به انواع پلاستیکی آن ارجحیت دارد و همچنین بهتر است که از خرید قمقمه‌های نی‌دار صرف نظر شود. شستشوی قسمت نی‌دار سخت‌تر و آلودگی آن بیشتر است و معمولا زودتر خراب و یا سوراخ و از چرخه مصرف خارج می‌شود.

همچنین، انتخاب قمقمه به عنوان هدیه می‌تواند یک ایده جذاب و متفاوت باشد. پیشنهاد ما برای خرید حضوری، فروشگاه لوازم ورزشی بانوان واقع در خیابان آبیاری است که تنوع نسبتا خوبی دارد. برای خرید اینترنتی، فروشگاه اینترنتی «ماگ‌فروش» www.mugfurush.com که تابه‌حال بیش از ۱۰ ماگ و قمقمه را از سایتشان خریداری کرده‌ام، پیشنهاد می‌شود. کیفیت و تنوع محصولات که متناسب با نیاز مصرف‌کننده است، بارزترین ویژگی فروشگاه‌شان است. برای منبع آمار و ارقام و همچنین راه‌اندازی هشتگ #قمقمتوبردار، پیج @uturncampaign را ببینید.

 

ستون پسماند صفر را از این صفحه دنبال کنید.

Pasmand Sefr 15 Qomqomeh 1