هفت‌برکه: سال‌هاست صبح عاشورا برای گراشی‌ها با روضه‌خوانی آقا عباس و پیراهن بر تن دریدن او آغاز می‌شود. اما امسال که سن آقا عباس به ۸۶ سالگی رسیده است و او با بیماری درگیر است قرار است پسرش آیت‌الله سیدجواد معصومی روضه شورانگیز صبح عاشورا را بخواند. 

حجت‌الاسلام سید عباس معصومی بیش از هر چیز به فعالیت‌های سیاسی، مذهبی و اجتماعی‌اش در ابتدای انقلاب اسلامی و به عنوان اولین امام جمعه گراش شناخته می‌شود. خاندان معصومی چهره‌های شناخته شده زیادی در گراش دارد و آقا عباس نوه آقا عباس بزرگ و فرزند آقا محمود ادامه دهنده این درخت علم‌گستر در شهر گراش بوده است. 

آقا جواد سال ۱۳۸۳ در کتاب «خاندان معصومی» بزرگان و تمامی افراد این خانواده را معرفی کرده است. آقا جواد در این کتاب اشاره و معرفی کوتاهی از زندگی پدر دارد. جا دارد که زندگی و خاطرات یکی از موثرترین چهره‌های مذهبی و سیاسی سال‌های اخیر به صورت مفصل تدوین شود اما آقا عباس با روحیه مردمی خود همیشه از این کار طفره رفته است. 

به مناسبت محرم ۱۴۴۴ فرازهایی از زندگی حجت‌الاسلام و المسلمین سید عباس معصومی را از کتاب فرزندش مرور می‌کنیم.

Mahsoomi Ashora 2

سید عباس فرزند مرحوم حاج آقا سید محمود، به سال ۱۳۱۵ شمسی گراش متولد شد. دروس ابتدایی را در زادگاهش آموخت و سپس به کرمانشاه رفت. مقدمات تحصیل حوزوی خود را در کرمانشاه شروع کرد. پس از چند سال ادامه تحصیلات خود وارد حوزه علمیه قم شد و از اساتید و علوم متداول آن حوزه استفاده برد، و سپس به زادگاهش گراش برگشت.

در گراش فعالیت تبلیغی و دینی خود را شروع کرد و در اندک زمان مورد توجه مردم و محوریت شهر گراش قرار گرفت. با شروع انقلاب اسلامی، به امامت جمعه گراش منصوب شد. با توجه به همت بلند و پر تحرکی که داشت، در سطح شهر کارهای عالم المنفعه و خدمات ارزنده و شایانی را انجام داد.

مدرسه علمیه چهارده معصوم یادگار جدش مرحوم آیه الله سید عباس بزرگ با تلاش و جدیت ایشان در گراش به طرز جالب و ارزشمندی بازسازی و احیا شد و در جنب آن حسینیه‌ای بسیار بزرگ و مجلل و با شکوه به کمک مردم احداث کرد.

از این روحانی خلاق و ایثارگر دو اثر تالیفی به چاپ رسیده است:

۱. مقدمه و تجدید چاپ کتاب (محاسن الاخلاق)
۲. سیمای وارستگان

هم‌اکنون در گراش اقامه نماز جماعت و اداره کردن مجالس و منابر مهم تبلیغی و سخنرانی و انجام امور مذهبی و رسیدگی به مشکلات دینی مردم به عهده ایشان است.