هفت‌برکه: فرماندار و مسئولین پای صحبت بانوان مشاغل خانگی نشستند. درخواست برپایی بازارچه هفتگی برای فروش محصولات، تامین مواد اولیه به صورت تعاونی و

به گزارش هفت‌برکه، دوشنبه ششم دی‌ماه ۱۴۰۰ جلسه پیگیری و رفع مشکلات مشاغل خانگی بانوان و دو تعاونی بانوان نیک‌اندیش و بنفشه با حضور مجید غلام‌پور، فرماندار شهرستان گراش و مدیران این دو تعاونی در سالن اجلاس فرمانداری برگزار شد.

پیش از این فرماندار شهرستان گراش در هفته‌های گذشته از این دو تعاونی بازدید و در جریان مکشلات قرار گرفته بود و این جلسه برای بررسی و رفع مشکلات تشکیل شده بود.

بانوان مسئول خوب کار کرده‌اند

مجید غلام‌پور، فرماندار شهرستان گراش در این جلسه گفت: «در هفته‌های گذشته از این مراکز بازدید شد و قول داده بودیم که مسائل و مشکلات بررسی با حضور بانوان و مدیران ادارت مرتبط بررسی شود تا مسائل و مشکلات حوزه بانوان بررسی و حل شود. توانمندی بانوان را در شهرستان می‌دانیم. بخش اعظمی از جامعه را بانوان تشکیل می‌دهد و من هم به عنوان مدیر شهرستان هم به توانمندی‌ها واقف هستم و به جد دنبال می‌کنم چون آینده سازان هستند. در انتخابات شورا هم تاکید کردم که حضور بانوان در شورا لازم است و تاکید کردم که حضور حداکثری داشته بشته باشند. حضور بانوان در انتخابات شورا پررنگ نبود و توقع می‌رفت جامعه هم نگاه ویژه‌ای به همان حضور حداقلی بانوان داشه باشد. در همین مدت اخیر دو نفر از بانوان را به عنوان مسئول معرفی کردیم که انصافا خوب هم دارند کار می‌کنند که درخواست ما این است که اگر موارد این چنینی است مراجعه کنند، پیشنهاد دهند تا بتوانیم از ظرفیت این بانوان در پست‌ها استفاده کنیم.»

فرماندار گراش با اشاره به لزوم حمایت از بانوان کارآفرین گفت: «زنان کارآفرین با تلاش مستمر و شبانه روزی در چرخاندن چرخ های اقتصادی کشور نقش‌آفرین هستند و با این وجود برای تاثیرگذاری بیشتر در عرصه های اقتصادی نیاز به حمایت ویژه مسئولان دارند.»

فرماندار گراش بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی در تبلیغ و معرفی دستاوردها و تولیدات بانوان تاکید کرد.

47

کاظمی: بازارچه هفتگی یکی از ملزومات شهرستان است

فوزیه کاظمی، مشاور فرماندار شهرستان گراش در این جلسه گفت: «بابت دغدغه و پیگیری‌های فرماندار در حوزه بانوان بسیار تشکر دارم، در این دوره که شما حضور دارید این تحول در حوزه بانوان بسیار ملموس است. اشتغال در جامعه نقش تاثیرگذاری در کشور و رشد آن جامعه خواهد داشت. هر جا و در هر بخشی از جامعه که بانوان حضور پیدا کرده‌اند نه فقط حوزه اقتصادی نتیجه بسیار خوب و عالی را دیده‌ایم. در حوزه کرونا دیدیم که بانوان به صورت جهادی وارد میدان شدند و برای تولید انواع ماسک‌ها و ژل و حتی توزیع آن بین مردم و نیازمندان خیلی خوب توانستند در مبارزه با بیماری کرونا نقش آفرینی کنند.»

کاظمی گفت: «ما می‌تواینم در زمینه اشتغال هم قدم‌های بسیار خوبی را برداریم، همانطور ک امسال هم سال تولید و مانع زدایی معرفی شد که اهمیت کار را می‌رساند این اتفاق نمی‌افتد مگر ما بخش دوم جامعه که بانوان هستند را هم در نظر داشته باشیم.»

مشاور فرماندار شهرستان گراش با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل حوزه بانوان بیمه است افزود: «مشکلی که در حوزه مشاغل بانوان می‌بینم مهم‌ترین آن بیمه است، از نظر بیمه مشکل دارند که اگر برطرف شود خیلی می‌تواند جهت پیشرفت در حوزه کاریشان انگیزه و امید بدهد. بخش دیگر که لازم است در حوزه شهرستان به آن توجه شود بازارچه‌های دائمی است که هفتگی در سطح شهرستان داشته باشیم، اگر مثل خیلی از شهرها شنبه بازار یا جمعه بازار مثلا نداریم لااقل هفتگی یک بازارچه برای عرضه این محصولات تولیدی شهرستان داشته باشیم با این کار کالا تولیدی شهرستان هم به مردم معرفی می‌شود و هم انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان است.»

فوزیه کاظمی در ادامه اظهار گفت: «بانوان ما محصول تولید می‌کنند ولی برای عرضه در بازار یا معرفی در فضای مجازی آنقدر آموزش دیده و حرفه‌ای نیستند، خیلی از این محصولات تولیدی بسیار هم کیفیت بالایی دارند ولی کسی شناختی روی آن ندارد چون معرفی نشده است و حتی انتظار داریم با پتانسیلی که وجود دارد کارها را معرفی کنیم. نمایشگاه‌های فصلی با بازارچه می‌تواند کمک بسیار زیادی به این مسئله داشته باشد. مورد بعدی تامین مواد اولیه برای تولید محصولات است که باید رایزنی‌هایی شود که با قیمت مناسب‌تر پرداخت کنند، اقلام خوراکی مثل آرد، مرغ یا پارچه‌هایی که برای تولید لازم است. اگر با قیمت مناسبت‌تر خرید کنند با سود بهتری به فروش می‌رود و با قیمت مناسب‌تری به دست مردم می‌رسد و انگیزه بیشتری برای این تعاونی‌ها است. وام‌های خود اشتغالی را خیلی از ادارات می‌توانند کمک کنند که هم مبلغ افزایش پیدا کند و هم بهره هم کمتر شود تا بهتر اطلاع رسانی شود تا کارگاه‌ها و بانوان بهتر از این خدمات استفاده کنند.»

photo 51

مواد اولیه با قیمت مناسب می‌خواهیم

لیلا مقامی، مدیر مسئول تعاونی بانوان نیک‌اندیش: «امیدوارم با برگزاری این جلسات به نتیجه مطلوب و دلخواه برسیم، قبلا این جلسات در دوره‌های قبل بوده ولی عملا کاری پیش نرفته است. بازارچه‌های هفتگی در بیشتر شهرها برگزار می‌شود ولی در گراش همچین چیزی را نداریم، اکثر بانوان در گراش در منزل فعالیت دارند، اگر بازارچه‌های هفتگی برگزار شود محصولات معرفی و به فروش خوبی هم می‌رسد. تامین مواد اولیه به سختی و با قیمت بالا تهیه می‌شود، لااقل برای ما که به صورت تعاونی هستیم برخی مواد اولیه مثل مرغ، آرد و روغن باید به صورت سهمیه به ما پرداخت شود. تعاونی ما ۷ سال است که فعالیت دارد، محصولات ما تا بوفه مدارس، ادارات و بیمارستان هم می‌رود که بخاطر شرایط کرونا کمی کمرنگ شده است.»

تعاونی بانوان نیک اندیش واقع در انتهای بلوار صیاد شیرازی و تهیه انواع نان‌های محلی، ترشیجات، سبزیجات تازه و فریز شده، انواع شیرینی‌های خانگی، تهیه غذای بیرون‌بر، تهیه غذاهای نیمه آماده (سمبوسه و پیراشکی و…) از خدمات این انجمن است.

nikandish

فیروزی، مدیرعامل تعاونی بنفشه در این جلسه گفت: «تعاونی ما سال گذشته در هفته بسیج افتتاح شد، ولی از سال ۸۲ به صورت رسمی و دریافت مدرک فعالیت داشتم. مشکل اصلی تعاونی ما هم تامین مواد اولیه است. در حال حاضر از لار یا گراش تهیه می‌کنیم ولی بسیار سخت است و با هزینه بالا، چندباری هم از نساجی‌های تهران و اصفهان تهیه کردیم ولی باز هم ارتباط گرفتن و شناختن نساجی‌ها و کارخانه‌های تولیدی مواد اولیه در سطح کشور برایمان مشکل است.  برای فروش و فعالیت در فضای مجازی مشکل داریم و قرار بود برگزار شود ولی هنوز محقق نشده است. مهم‌تر از همه این مشکلات بیمه است که نداریم. تعاونی بنفشه در تهیه سیسمونی، خیاطی و دیگر بخش‌ها فعالیت دارد.»

اشتغال ۵۰ نفر با کمک وام بانکی

سعدین، رئیس ادره کار و تعاون اجتماعی گفت: «در حوزه حوزه مشاغل خانگی امسال ۸۷۰ میلیون تومان اعتبار شهرستان بوده که در حال حاضر به طور قطعی ۵ نفر هر کدام مبلغ  ۱۰۰ میلیون تومان را دریافت کرده‌اند که هر پنج نفر هم بانوان بودند. ۹۸ درصد متقاضیان تسهیلات مشاغل خانگی بانوان هستند. در حوزه صنعت و معدن ۱۷ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که ۱۶ نفر آن‌ها بانوان هستند. از میراث فرهنگی ۴ نفر، از حوزه جهاد یک نفر و در حوزه ارشاد هنوز کسی معرفی نشده است که بتوانیم برای دریافت وام به بانک‌ها معرفی کنیم.

رئیس اداره کار و تعاون اجتماعی در ادامه افزود: «این اعتبارات دو مرحله‌ای هستند که در بانک رفاه توانسته‌ایم هر دو مرحله را دریافت کنیم. اگر در یک محدوده زمانی شهرستان این اعتبارات را جذب نکند به شهرستان دیگری واگذار می‌شود. اعتبارات در سال گذشته ۱۰ میلیون تومان بوده و الان تا سقف ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. یک میلیارد و ۸۹۸ میلیون تومان بود که مبلغ ۶۵۶ میلیون تومان را بانوان دریافت کردند، که حدود ۲۹ پرونده بوده که باعث ایجاد اشتغال برای ۵۰ نفر شده بود که با همین وام‌ها جلوی تعطیلی این کارگاه‌ها گرفته شد.

سعدین در پایان گفت: «بانوانی که در منزل مشغول کار هستند حتما مجوز لازم را دریافت کنند تا هم رسمیت داشته باشد و هم کار قانونی باشدف یکی از شرایطی که برای وام‌های مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است.»

عابدی: برای اشتغال زنان ابتدا به تسهیلات نیاز است

حجت عابدی، مدیر دفتر و روابط عمومی فرمانداری شهرستان گراش در بیان مسائل و مکشلات بانوان گفت: «به شخصه این جلسه را جلسه بسیار خوبی می‌بینم و برای اینکه دغدغه دارم اجازه می‌خواهم که در این جلسه صحبت کنم، وضعیت اشتغال زنان در گراش نامطلوب است. نباید تصور شود که جامعه زنان و بانوان پذیرای پست مدیریتی نیست و این تصور که الحمدالله در این مدت بسیار کوتاه تغییراتی هم در خود دیده است.»

مدیر دفتر فرماندار شهرستان گراش در ادامه افزود: «باید در این بحث به وجه‌های دیگر هم ورود کرد، بزرگترین مشارکت اجتماعی در حضور زنان، اشتغال است، اولین و ابتدایی‌ترین موضوع که می‌تواند به بانوان در این حوزه کمک کند تسهیلات است ما اگر بتوانیم تسهیلات برای شروع کار بانوان را فراهم کنیم و فرهنگسازی برای این حوزه داشته باشیم. برای اشتغال زنان ابتدا به تسهیلات نیاز است. بازدید مسئولین از کارگاه‌ها و تعاونی‌های بخش بانوان خوب است ولی کافی نیست و مستلزم این است که پشتیبانی هم شوند. پیشنهاد می‌کنم سالی یک یا دو بار از زنان کارآفرین تجلیل شود تا همین کار باعث تبلیغ و معرفی حوزه فعالیتشان به مردم شود.»

حجت عابدی در ادامه گفت: «قریب ۵۰ تا ۶۰ ارگان در شهرستان داریم که اگر ملزم به خرید از محصولات تولیدی همین بانوان باشد که بعضا کیفیت بسیار بالایی هم دارند. مثلا همین کیک سر میز اگر از محصولات تولیدی شهرستان است. به مهمانان‌هایی که از بیرون از شهرستان به گراش سفر می‌کنند از محصولات تولیدی و صنایع دستی گراش هدیه داده شود. اطلاع‌رسانی حلقه مفقوده این کار است که باید تلاش بیشتری برای اطلاع رسانی تولیدات شهرستان بخصوص بانوان داشته باشیم.»

عابدی در پایان اظهار داشت: «در بخش تسهیلات و بخشودگی اگر جا دارد حمایتی از طرف ما یعنی فرمانداری حمایت شوند، برای یک نمایشگاه زدن شاید با پیچ و خم‌های اداری ما مواجه می‌شوند که باید حمایت کنیم تا بتوانند عرض اندامی داشته باشند و حمایت و دلگرم شوند. نمی‌شود تولید، تسهیلات، آورده، نمایشگاه و تمامی چیزها بر عهده خودشان باشد پس ما کجا حمایت می‌کنیم؟ از فرهنگ بر زمین مانده گراش و حمایت از قشر بانوان به صورت عملی حمایت شود.»

اداره صمت، فمینیست‌ترین اداره است

حلیمه‌خاتون ملکی، رئیس اداره بهزیستی شهرستان گراش با اشاره به آمار اشتغال بانوان در گراش گفت: «اگر میزان اشتغال در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ را بگویم، در سال ۹۹ سه نفر و در سال ۱۴۰۰ تعداد پنج نفر در حوزه اشتغال‌زایی داشتیم. اگر افرادی که تحت پوشش اداره بهزیستی باشند وقتی برای اشتغال وام بگیرند از چرخه خدمات بهزیستی کنار گذشاته می‌شوند برای همین خیلی از وام‌ها هم استقبال نمی‌شود. سقف وام بهزیستی ۵۰ میلیون با سود ۴ درصد است.»

اسماعیل بلبلی، رئیس اداره صمت شهرستان گراش گفت: «در بحث مشاغل خانگی به جرات می‌توانم بگویم که  اداره صمت فمینیست‌ترین اداره است، هر مجوزی که داده‌ایم به بانوان بوده است. برای اعطای تسهیلات استقبال می‌کنیم و خیلی هم آسان می‌گیریم اگر کسی مجوز فعالیت مشاغل خانگی را دارد برای گرفتن وام به اداره صمت مراجعه کند. ما آمادگی لازم برای دادن تسهیلات را داریم و همکاری می‌کنیم، در خصوص نمایشگاه و بازارچه هم پیشنهاد خوبی است و امیدوارم پیگیری‌های لازم انجام شود این اتفاق بیفتد. بازارچه‌های هفتگی باید در تنظیم بازار شهرستان مطرح و بعد مجوزات لازم دریافت و اجرایی شود. تنها نهادی که در قحطی مرغ به آن‌ها مرغ می‌دادیم بانوان نیک‌اندیش بودند که حتی به کبابی‌ها هم ندادیم. در حوزه اقلام خوراکی و تنظیم بازار هر کمکی لازم باشد می‌کنیم. در بحث اعطای وام این را هم اضافه کنم عده‌ای وام را می‌گیرند و دیگر کار را ادامه نمی‌دهند.»

Khanegi