هفت‌برکه: در حالی که در آغاز واکسیناسیون پوشش واکسن در گراش معمولا بالاتر از متوسط کشوری بود در دو ماه گذشته به تدریج واکسیناسیون در گراش کند شده است.

Vaksan 140000822

بر اساس آمار منتشر شده از طرف وزارت بهداشت از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران ۶۵ درصد دز اول و ۴۸ درصد هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند و پوشش واکسن به زودی به ۷۰ درصد خواهد رسید.

البته باید در نظر داشت که حدود ۲۰ درصد از جمعیت کشور زیر ۱۲ سال هستند و هنوز در برنامه واکسیناسیون قرار ندارند. پوشش واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال در حال حاضر حدود ۶۰ درصد است.

اما در بررسی هفت‌برکه در گراش تا ۲۲ آبان‌ماه حدود ۲۵ هزار نفر یعنی ۴۵ درصد افراد دو نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند که ۱۰ درصد از آمار استان فارس کمتر است. در تزریق نوبت اول هم آمار گراش ۵۸ ذرصذ است که ۷ درصد از متوسط کشوری و ۱۱ درصد از متوسط استانی کمتر است.

علیرضا مساح معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش در مورد میزان واکسیناسیون در گراش گفت: «مبنای محاسبه رصدخانه سلامت آمار جمعیتی مرکز آمار کشور است که جمعیت گراش ۵۶ هزار نفر در نظر گرفته شده است. افراد تحت پوشش ما در سامانه سیب ۴۹ هزار نفر است به همین علت یک اختلاف آمار وجود دارد در رصدخانه سلامت ما از آمار کشوری واکسیناسیون عقب هستیم اما در سامانه سیب میزان واکسیناسیون نزدیک به متوسط کشوری است.»

مساح در مورد دلیل این اختلاف آمار گفت:‌ «بخشی از جمعیت که در سرشماری به عنوان جمعیت گراش ثبت شده است در شهرهای دیگر یا خارج از کشور هستند و خدمات بهداشتی خود از جمله واکسن را از ما نمی‌گیرند و به نظر ما آمار سامانه سیب سلامت دقیق‌تر است. برخی از افراد هم در خارج از کشور واکسن زده‌اند که در آمار ما همچنان واکسن نزده ثبت شده است. با همه این مسائل تلاش همکاران ما این است که حداکثر پوشش واکسیناسیون را داشته باشیم.»

اگر آمار ۴۹ هزار نفر سامانه سیب را نیز در نظر بگیریم. واکسیناسیون در گراش نزدیک به متوسط کشوری است اما ۵ درصد از متوسط جمعیت واکسن شده استان فارس کمتر است. 

روند واکسیناسیون نیز کند شده است و از ابتدای آبان تا ۲۲ آبان به طور متوسط هفته‌ای کمتر از هزار نفر برای واکسن نوبت اول مراجعه کرده‌اند. مثلا از ۱۵ تا ۲۲ آبان در طول بیش از یک هفته فقط ۵۰۸ نفر واکسن نوبت اول را دریافت کرده‌اند. اگر این روند تغییر نکند تا دو ماه دیگر هم تزریق دز اول به ۷۰ درصد نمی‌رسد.

علوم پزشکی لارستان آمار واکسیناسیون تا ۱۷ آبان را منتشر کرد.(لینک) آمار جمعیتی سه شهرستان در سرشماری سال ۱۳۹۵ معادل ۲۵۵ هزار نفر بود اگر رشد سالانه یک درصد را در نظر بگیریم برآورد می‌شود جمعیت این شهرستان‌ها به ۲۶۷ هزار نفر رسیده باشد. با توجه به واکسیناسیون به این ۱۱۹۱۳۲ نفر دو دز واکسن و ۱۵۷۶۰۷ نفر یک دز را دریافت کرده‌اند، آمار علوم پزشکی لارستان نیز پوشش ۵۹ درصد برای نوبت اول و ۴۵ درصد برای دو نوبت را نشان می‌دهد که تقریبا وضعیتی مشابه  گراش دارد. یعنی در لارستان، خنج و اوز نیز پوشش واکسیناسیون کمتر از متوسط کشوری و استانی است. 

علوم پزشکی لارستان پیش‌بینی کرده است: «اگر باهمین میانگین، واکسیناسیون ادامه یابد،  ۲۷ روز دیگر زمان نیاز است تا به ۱۵ درصد باقیمانده جمعیت نیز واکسینه شوند و به ایمنی نسبی دست یابیم. (منظور از ایمنی نسبی واکسیناسیون کامل ۷۰ درصد جامعه است.» زمانی که به نظر خوشبینانه است زیرا در بخش پایانی جمعیت هدف واکسیناسیون مراجعه کاهش خواهد یافت. 

با توجه به این که تقریبا افرادی که مایل به دریاف واکسن هستند برای واکسن مراجعه کرده‌اند باید هر چه سریع‌تر لکه‌گیری پوشش واکسن انجام شود و مشخص شود این فاصله آماری از کجا می‌آید. چه تعداد افراد در خارج از کشور واکسن زده‌اند؟ میزان افرادی که کلا مایل به واکسن زدن نیستند چقدر است؟ و چه مقدار از واکسن نزده‌ها کلا زیر پوشش خدمات بهداشتی نیستند؟

در حال حاضر راهی به جز واکسن برای کاهش آسیب‌های کرونا وجود ندارد. با همه تاخیرها اکنون واکسن به مقدار بیش از نیاز موجود است و باید با افزایش تلاش‌ها به دنبال کامل کردن پوشش واکسیناسیون بود.