فرهاد ابراهیم‌پور*: در جهانی زندگی می‌کنیم که روز به روز اهمیت آب بخصوص آب شرب چندین برابر شده است. مردم اوز به خوبی این را از گذشته‌ی دور با احداث آب انبارهای متعدد در شهر و اطراف اوز درک کرده‌اند. امری که امروز هم آن را باید در اولویت قرار داد، چرا که ما در منطقه ای قرار داریم با کمترین بارندگی با گرمای بسیار و نزولات کم آسمانی و چشمه‌هایی بسیار اندک.

‌Berkeh Ewaz

با توجه به گسترش جمعیت، باید فکر اساسی برای تامین آب در آینده کرد. جدا از برکه‌هایی که به همت خیرین ساخته شده است می‌باید راه‌های دیگری همچون منبع بزرگ آب که هم اکنون دو منبع در حال ساخت است ادامه پیدا کند، تا در شرایط خشکسالی و کمبود آب فشار کمتری برای تامین آب به مردم وارد شود.

شاید ما بتوانیم ده روز یا حتی یک ماه بدون برق با سختی فراوان زنده بمانیم، اما بدون آب امکان ندارد. برای همین است که آب و تامین آن اولویت اصلی و اساسی مردم شهر اوز و اهالی منطقه است.

خیرین بزرگوار که خدمات آن‌ها در بسیاری زمینه‌ها مشهود است در رابطه با منبع‌های بزرگ همت کنند و یا برکه‌هایی با طرح‌های جدید و مهندسی روز ساخته شود تا مشکلات آینده شهرمان در زمینه تامین آب کم شود.

مهندسین شهرمان طرح و برنامه های خود را به عزیزان مسئول همچون هئیت امنای برکه و شورای منتخب شهرمان ارائه دهند. این کار همت جمعی می‌طلبد. پول مردم و خیرین باید در جهت اولویت های اساسی مردم و نیازهای شهر خرج شود.

دیروز ۸ آذرماه عصر که هوا ابری و توام با باد بود و چند جای اطراف اوز باران بارید، من هم مثل سایر مردم مشتاق شهرمان که از بارش باران خرسند می‌شوند به اتفاق دوستانی رفتیم سمت ۱۷ برکه روبروی دانشگاه بین المللی پیام نور اوز. مردم زیادی با ماشین برای دیدن برکه‌ها و برای مشاهده آمدن رودخانه آنجا بودند، هنوز سه برکه خالی بود و مردم آرزو می‌کردند این سه برکه زودتر پر شود.

چند موضوع در این عصر زیبا ذهن مرا معطوف خود کرد که دوست داشتم آنرا با همشهریان و شهروندان اوز به اشتراک بگذارم:

۱- مردم اوز اولویت‌هایشان را می‌شناسند و می‌دانند اّب یعنی زندگی و بودن، حتی در این سرزمین خشک. شور و شوق مردم اوز در روزهای بارانی و پر شدن برکه غیر قابل وصف است.

۲- مردم برای آب شرب و نزولات آسمانی در شرایط بد هم اعلام همراهی می‌کنند، فقط صادقانه باید با مردم گفتگو کرد. شفافیت و صداقت اعتماد می‌آورد.

۳- آقای کریما و هئیت امنای برکه و دیگر همشهریان تلاش زیادی برای مسیردهی آب انجام داده‌اند و خیلی جاها بتن‌ریزی و کانال‌بندی شده که جای تشکر دارد.

۴- زمینی که ۱۷ برکه در آن ساخته شده متعلق به آقای فاروق ضیایی است، از خیرین عزیز که در دبی زندگی می‌کنند که در اختیار بسیاری مجانی قرار داده‌اند تا برکه بسازند که جای تشکر فراوان دارد.

۵- این ۱۷ برکه هنوز هم احتیاج به محوطه‌سازی بیشتری دارد و اگر دور آن محوطه فنس‌کشی شود و دروازه ورودی داشته باشد تا کسانی نخواهند در عرض یک ماه همه‌ی آب برکه‌ها را خالی کنند و نظارتی باشد بسیار مفید خواهد بود.

۶- آب کم است و ما در منطقه خشک و کم باران زندگی می‌کنیم .بهتر است بهینه مصرف کنیم، قدر آب این گوهر گرانبها را بدانیم.
اولویت‌های اساسی شهرمان را که تامین آب مهمترین آن است دریابیم.

*فرهاد ابراهیم‌پور مدیر سایت ستاره‌های اوز