بستن

بیت‌کوین قانونی: ۹ مجوز در گراش صادر شد

هفت برکه: از ۱۰۷ مجوز استخراج رمز ارز در استان فارس، ۹ مجوز در گراش صادر شده است. 

تب بیت‌کوین هر از چند وقتی بالا می‌گیرد. از طرف دیگر دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین یکی از متهمان خاموشی‌های زمستان امسال بودند. 

در روزهایی که بیت‌کوین رکوردهای خودش را می‌شکند و قیمت آن از ۵۰ هزار دلار گذشته است، سرمایه‌گذاری در بیت کویین ایده‌ی برخی از جوانان برای آینده و کسب درآمد‌ی آسان است. تاکنون استخراج بیت‌کوین در گراش به صورت غیرقانونی با استفاده از برق خانگی یا کشاورزی انجام می‌شد و هر از چند وقتی اداره برق برای جمع‌آوری ماینرهای غیر قانونی اقدام می‌کند. به گفته مهندس قدرت فانی مدیر اداره برق گراش در طی این مدت: «۳۶ دستگاه ماینر از ۶ مشترک کشف و جمع‌آوری شده است.»

یک سال و نیم پیش هفت‌برکه وضعیت و چالش‌های بازار بیت‌کوین را در نشست گاف بررسی کرده بود. (لینک در هفت‌برکه) مزرعه یا فارم بیت‌کوین محلی است که چند صد دستگاه استخراج رمزارز 

با افزایش روزافزون ارزش بیت‌کوین، حالا استخراج‌کنندگان گراشی به دنبال بیت‌کوین قانونی هم هستند.  اسماعیل بلبلی، روابط عمومی اداره‌ی صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: «در گراش ۹ نفر مجوز استخراج رمز ارز گرفته‌اند و درخواست حدود ۱۰ نفر دیگر نیز در حال بررسی است.»

بلبلی در مورد نحوه صدور مجوز گفت: «مجوزهای استخراج رمزارز فقط برای داخل شهرک‌های صنعتی صادر می‌شود. بعد از صدور مجوز افراد برای درخواست زمین اقدام می‌کنند. با توجه به هزینه‌ی بالا این نوع سرمایه‌گذاری افراد فقط در صورت داشتن سرمایه اولیه کافی برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.»

استقرار فقط در شهرک صنعتی

حمید‌‌‌‌ رضا ایزد‌‌‌‌ی رییس سازمان صمت استان فارس در گفتگو با خبرجنوب گفت: «سازمان صمت استان فارس نسبت به راهنمایی متقاضیان براساس د‌‌‌‌ستور العمل صد‌‌‌‌ور جواز تأسیس از طریق سامانه اقد‌‌‌‌ام نمود‌‌‌‌ که تا کنون ۱۰۷ فقره جواز تأسیس با سرمایه گذاری پیش بینی شد‌‌‌‌ه یک هزار و ۳۱ میلیارد‌‌‌‌ تومان و اشتغال ۴۸۱ نفر د‌‌‌‌ر این سازمان صاد‌‌‌‌ر شد‌‌‌‌ه است.»

رئیس سازمان صنعت، معد‌‌‌‌ن و تجارت استان فارس با اشاره به اینکه تعد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ی از د‌‌‌‌ستگاه های استخراج ارزهای د‌‌‌‌یجیتال نیز به صورت قاچاق وارد‌‌‌‌ کشور شد‌‌‌‌ه است، ابراز د‌‌‌‌اشت: بعضاً این د‌‌‌‌ستگاه توسط سازمان های نظارتی ضبط شد‌‌‌‌ه و اد‌‌‌‌اره کل تعزیرات حکومتی به عنوان قاچاق برای آن ها پروند‌‌‌‌ه تشکیل د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ه است که طی جلسه‌ای با نمایند‌‌‌‌ه تعزیرات حکومتی بخشی از موارد‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر این جلسه حل و فصل شد‌‌‌‌. متقاضیان د‌‌‌‌ر ابتد‌‌‌‌ا باید نسبت به ثبت نام د‌‌‌‌ر سامانه بهین یاب -به عنوان خود‌‌‌‌ اظهاری د‌‌‌‌ستگاه‌های توقیفی و یا د‌‌‌‌ر اختیار- اقد‌‌‌‌ام کنند‌‌‌‌.

رییس سازمان صمت فارس گفت‌‌‌‌: با توجه به این که استقرار این د‌‌‌‌ستگاه‌ها صرفاً با تعرفه برق صاد‌‌‌‌راتی امکان‌پذیر است د‌‌‌‌ارند‌‌‌‌گان آن تحت هیچ شرایطی حق استفاد‌‌‌‌ه از برق صنعتی و خانگی را ند‌‌‌‌ارند‌‌‌‌.

 استقرار دستگاه‌ها صرفاً د‌‌‌‌ر «نواحی و شهرک های صنعتی»، «مناطق آزاد‌‌‌‌ تجاری، صنعتی و ویژه» و همچنین «نیروگاه ها» امکان پذیر است‌‌.

پیچ و خم‌های سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین

افرادی مختلفی در این بازار فعال هستند. مهدی پورشمسی ۳۴ ساله یکی از این افراد است. او که در رشته برق صنعتی و برق شبکه تحصیل کرده است و خانوادگی در زمینه برق فعال هستند. از دو سال پیش به صورت تخصصی بیت‌کوین و تحلیل ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کند.

او روند گرفتن مجوز بیت کویین در ایران را سخت و دشوار می‌داند و می‌گوید:«در ایران مراحل صدور مجوز فارمینگ رمز ارز خیلی به سادگی انجام نمی‌شود. چون برای دریافت مجوز راه دشواری را باید طی کرد و مبالغ زیادی باید هزینه کرد. گرفتن مجوز در شهرستان امکانش نیست. به صورت کلی برای جواز تاسیس صنعتی از مرکز استان (شیراز)باید اقدام کرد البته بعضی مدارک مثل تاییدیه، کد پستی و فیش ابطال تمبر دارایی و گرفتن کد اقتصادی در شهرستان انجام می‌شود.»

پورشمسی از تابستان امسال موفق شد مجوز فارمینگ را بگیرد و برای راه اندازی فعالیت خود مشغول ساخت سوله و ساختمان است. او می‌گوید:«قبل از گرفتن مجوز در حال تحقیق و بررسی ارز‌های دیجیتال و خرید و فروش دستگاه و صرافی دیجیتال بودم. حالا با گرفتن مجوز، در تلاش هستم که مزرعه فارمینگ را با ظرفیت ۴۰۰ دستگاه ماینر با مصرف و تولید متوسط فعال کنم»

پورشمسی با اشاره به این که دستگاه ماینر برق زیادی مصرف می‌کند،می‌گوید:«مصرف برق ماینر بیش از حد بالا هست و به جز مصرف برق خود دستگاه چون حرارت زیادی ایجاد می‌کند باید سیستم تهویه هوا و خنک کننده هم نصب شود در غیر این صورت عمر دستگاه خیلی پایین می‌آید.»

او با بیان این که استخراج ارز دیجیتال به صورت غیر قانونی پیامد‌های زیادی دارد، می‌گوید:« یکی از این پیامدها هدر رفتن برق شهری و مصارف خانگی است و با توجه به پیگیری مداوم اداره برق از راه‌اندازی غیر مجاز این دستگاه‌ها و جمع‌آوری و جریمه کلان افرادی که به صورت غیر مجاز در این حوزه مشغول هستند، پیشنهاد من این است به هیچ عنوان افراد وارد مسیرهای غیرقانونی نشوند. البته یکی از دلایل که افراد به سمت راه‌اندازی غیر مجاز می‌روند، نبودن جایی برای نگهداری مجاز دستگاه‌‍‌ها است. به نظر بنده دستگاه‌هایی که غیر قانونی نصب است باید جمع‌آوری شود چون فشار زیادی به ترانس برق شهری وارد می‌کند و مشکل برای برق شهر ایجاد می‌کند.»

پورشمسی در پایان می‌گوید:«سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی ماینر می تواند پر سود و منفعت باشد در صورتی که افراد قبل از وارد شدن به آن با پیچ و خم‌های این نوع سرمایه‌گذاری آشنا شوند و طی کردن مسیر قانونی را برای فعالیت ترجیح دهند.»

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top