بستن

اولین واکنش نامزدهای تایید نشده: اعتراض و تعجب

هفت‌برکه – گریشنا: اعلام بررسی صلاحیت‌های نامزدها مانند همیشه با شگفتی همراه بود. مهره‌های شطرنج انتخابات چیده شده است اما مهره‌های کنار گذاشته شده هنوز امیدوار به بازگشت هستند. 

یکشنبه بیست و دوم دیماه ۹۸ نتیجه بررسی صلاحیت‌های حوزه انتخابیه لارستان، گراش، خنج و اوز منتشر شد. از مجموع ۳۹ نامزد ثبت نامی، ۱۶ نفر در هیات نظارت تایید صلاحیت شدند. بر اساس آمار منتشر شده ۲ نفر از نامزدها تاکنون از ادامه فعالیت انتخاباتی انصراف داده‌اند. از ۲۱ نفر نامزد تایید نشده ۱۱ نفر با عدم تایید صلاحیت و ۱۰ نفر با عدم احراز صلاحیت روبه‌رو شده‌اند.

 از ۱۸ ثبت نامی شهر لار تاکنون ۱۰ نفر تایید شده‌اند و از ۷ ثبت‌نامی شهرستان لارستان دو نفر تایید شدند. در شهرستان گراش ۳ نفر و در شهرستان خنج یک نفر تایید شده‌اند. هر سه نامزد شهرستان اوز نیز رد صلاحیت شده‌اند.

هیات نظارت تنها به ۶ نامزد جدید مجوز حضور در انتخابات را داد و از آن جالب‌تر چهار نفر که در دوره گذشته تایید صلاحیت شده بودند این بار پشت سد هیات نظارت شورای نگهبان گیر کردند. ناصر دلخوش، حامد توانا، محمود عسکرپور، مصیب علی‌شیر، یعقوب موحدی، حمید افروشته شش نامزد جدیدی هستند که با کسانی مانند علاالدین بروجردی، جمشید جعفرپور و یوسف محبی که سابقه نمایندگی مجلس را دارند، رقابت خواهند کرد. 

فرق رد و عدم تایید صلاحیت

عدم احراز وجود صلاحیت به این معنا است که ناظران علی‌رغم انجام تحقیقات نتوانسته‌اند در خصوص شرایط موضوع ماده ۲۸ قانون انتخابات به علم قطعی برسند. این تعریف حقوقی عدم احراز صلاحیت است، اما نتیجه با رد صلاحیت یکی است و فرد نمی‌تواند نامزد انتخابات شود.

افراد تایید شده از اکنون خود را آماده تبلیغات انتخاباتی می‌کنند اما تایید نشده‌ها دو فرصت دیگر برای اعتراض دارند. اعتراض به هیات نظارت استان که نتیجه آن تا ۱۱ بهمن مشخص می‌شود و اعتراض به شورای نگهبان که نتیجه آن تا دو روز قبل از آغاز تبلیغات انتخاباتی، یعنی ۲۱ بهمن، مشخص خواهد شد. 

نتایج بررسی صلاحیت‌ها را در این اینفوگرافی گریشنا در یک نگاه مشاهده کنید. در این گزارش، واکنش نامزدهای تایید صلاحیت نشده را به تصمیم هیات نظارت انتخابات پرسیده‌ایم. 

رحیمی‌نژاد: بیش از این وظیفه‌ای بر عهده ما نیست

در کنار چهره‌های تایید صلاحیت شده لار، چند چهره نیز پشت سد هیات نظارت گیر کردند. کاظم رحیمی‌نژاد همان‌گونه که پیش‌تر گفته بود با رد صلاحیت تکلیف خود را انجام شده می‌داند. او رسمی‌ترین واکنش را داشت و با انتشار یک بیانیه کوتاه در واتساپ و صفحه اینستاگرام خود نوشت: «هدف ما از مشارکت در امر انتخابات تلاش برای اصلاح امور، ایستادگی در برابر چپاولگران ثروت ملت و کمک به پیشرفت منطقه تاریخی لارستان است. در این راه به زعم ما باید طرحی نو در انداخته شود و انسان هایی پاکدست جایگزین مدعیان دروغین خدمت به ملت شوند.»

«اینک دو راه پیش روی ماست. اگر از طرق قانونی موفق به حضور در میدان رقابت شویم وظیفه شرعی و میهنی ما ادامه تلاش در راه اعتلای وطن است و اگر فرصت رقابت از ما گرفته شود تکلیف خود را انجام داده ایم و بیش از این وظیفه‌ای بر عهده ما نیست.»

عنایت الله انصاری‌فرد، دیگر نامزد شناخته شده شهر لار و رییس پیشین فرودگاه لارستان گفت: «به فرمانداری لار مراجعه نکردم. هنوز من لار نیستم. اعتراض می‌کنم.»

نخبه: می‌خواهند جاده را برای جعفرپور و بروجردی هموار کنند

علی نخبه الفقهایی کاندیدای ثبت نامی از لار برای دومین بار در انتخابات رد صلاحیت شد. دکتر نخبه واکنش صریح‌تری به این موضوع داشت: «من یک قاری قرآن و بسیجی هستم. دلیلی ندارد رد صلاحیت شوم. تنها دلیلش این است جاده برای آقایان جعفرپور و بروجردی هموار شود.»

نخبه‌الفقهایی در پاسخ به این سوال که آیا به رأی هیات نظارت اعتراض می‌کنند یا خیر گفت: «وقتی با این قاطعیت رد صلاحیت می‌کنند دیگر جایی برای اعتراض وجود ندارد، به چه چیزی اعتراض کنم؟ به لیست افراد تایید شده نگاه کنید. همه چیز واضح و مشخص است.»

سید محسن آیت اللهی، دیگر نامزد شهر لار بود که برای بار سوم نیز صلاحیت او تایید نشد. آیت‌اللهی در روزهای بعد از ثبت‌نام در فضای مجازی به حمایت بیت آیت‌اللهی از بروجردی اعتراض کرد. او در پاسخ به گریشنا گفت:‌ «هنوز به فرمانداری لار مراجعه‌ای نداشتم. من لار نیستم. اعتراض حق قانونی هر فرد هست و اعتراض می‌کنم. خودم یا نماینده‌ام به فرمانداری لار یا شیراز برای اعتراض مراجعه ‌می‌کنیم.»

تایید نشدن حتی یک نامزد اهل سنت، جای تعجب دارد

هیچ کدام از ۵ نامزد ثبت‌نامی اهل سنت در این انتخابات تایید صلاحیت نشدند. عین‌الله محمدی اهل چاه‌طوس خنج به گریشنا گفت: «بیش از ۳۵ درصد حوزه انتخابیه را اهل سنت تشکیل می‌دهد و این که حتی یک کاندیدای اهل سنت هم تایید نشده است جای تعجب دارد. یک نامه به نمایندگی از اهل سنت به فرمانداری لار خواهم زد.
البته من هنوز مراجعه نکردم و نمی‌دانم رد صلاحیت بوده یا عدم احراز صلاحیت.»

نعمت الله فیروزی و طیبه نامی کاندیدای دو نامزد ثبت‌نامی از شهرستان اوز تا عصر روز ۲۲ دی‌ماه برای دریافت برگه اعلام نظر هیات نظر مراجعه نکرده بودند.

به عدم احراز صلاحیت، اعتراض می‌کنیم

از ۷ نفر نامزدهای بخش‌های لارستان، کرامت‌الله تقوی در هیات اجرایی رد صلاحیت شده بود و سلمان رنجبر بعد از ثبت‌نام انصراف داد. سه نفر دیگر چهر‌ه‌های تازه بودند که نتوانستند نظر هیات نظارت را برای تایید صلاحیت جلب کنند.

فاضل کامکار، کاندیدای ثبت نامی از جویم، هنوز امیدوار است: «خدا را شکر هنوز به فرمانداری لار مراجعه نکرده‌ام و من هم مثل شما لیست تایید شده‌ها را ار سایت آفتاب لارستان دیدم و نمی‌دانم رد صلاحیت شده‌ام یا عدم احراز صلاحیت، اما من همچنان امیدوار هستم.»

محمود جوکار، کاندیدای ثبت نامی از بنارویه، نامه عدم احراز صلاحیت گرفته است. جوکار به گریشنا گفت: «به نظرم سابقه بدی نداشتم که به آن دلیل رد یا احراز صلاحیت بشوم. من اعتماد کامل به مسئولین و افراد تصمیم‌گیرنده دارم ولی باز هم اگر جای اعتراض داشته باشد اعتراض می‌کنم.»

میلاد خرمی یکی از نخستین ثبت‌نامی‌های انتخابات بود. او در پاسخ به گریشنا گفت: «دلیل عدم احراز صلاحیت را نمی‌دانم و اعتراض می‌کنم.»

مابقی کاندیداهای تایید نشده به تماس خبرنگار گریشنا پاسخ ندادند. خبر مربوط به نامزدهای گراش به صورت جداگانه منتشر خواهد شد. 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

3 نظر

  1. اونی که بالا نشسته حتما معیاری در نظر داشته که طرف رد صلاحیت کرده .همه اش انقلابی بودن کفایت نمی کند باید بیکار و توی کار اداری نباشه .کسانی که اعتراض می کنند و رد صلاحیت شدند مطمئن باشند یه جا مشکل دارند وگرنه نظام مقدس جمهوری اسلامی کارش صحیح انجام می دهد .توصیه من به رد صلاحیت ها این هست که بیشتر مواظب کار و رفتار خود باشید و همیشه پاکدست . […] یعنی می شود اشتباه کرده باشند نظر من این هست که گذشته خود را بیاد بیاورید یه جا زدین به تک لبه

  2. همشون باید رد صلاحیت بشن ,که چی بشه ,باز یه مشت دروغ تحویل جامعه بدن,من که زده شدم اصلا رای هم نمیدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top