هفت‌برکه – گریشنا: طرح بهسازی قبرستان پیر پنهان و گلزار شهدای برق روز بعد از چهار سال پیگیری هنوز اجرایی و آغاز نشده است. این موضوع ما را به سمت دیباچی، یکی از اعضای هیات امنای مسجد صاحب‌الزمان(عج) کشاند. او با این خبر که فاز اول این پروژه قبل از اتمام سال جاری آغاز می‌شود، از دلایل تاخیر اجرای این طرح حرف می‌زند.

به گزارش هفت‌برکه، سال ۹۵ در گزارشی تفصیلی در نشریه افسانه با تیتر «گورستانی که باید گلستان شود» با متولیان اجرای این پروژه گفت‌وگو داشتیم. دیباچی در این گزارش به شهرداری و اوقاف پیشنهاد داده بود که پیر، بقعه و قبرستان از نظر قانونی به مسجد واگذار شود تا با ادغام و تجهیز آن با بهترین سنگ‌فرش‌ها و امکانات، مسجد جامع گراش ساخته شود. اما طرح هیات امنای مسجد صاحب‌الزمان(عج) مبنی بر ادغام این پیر با حیاط مسجد، رد شد و قرار بر این شد که پروژه‌ی دیگری در قالب مجموعه‌ی فرهنگی و مذهبی در این مکان ساخته شود.

پیش از این، شهرداری و اوقاف متولی اجرای این طرح بودند. معید، رئیس سابق اداره‌ی اوقاف شهرستان گراش، در گفت‌وگو با هفت برکه با بیان این که اوقاف مالکیت این مکان را بر عهده دارد، گفته بود: «قرار است با همکاری شورای اسلامی شهر، شهرداری، هیات امنای مسجد و اوقاف، پروژه را شروع کنیم، ساخت زائرسرا، احداث سالن برگزاری مراسم‌ها، تربت‌خانه پیر پنهان و بهسازی قبور شهدا برنامه‌هایی است که برای این پیر در نظر گرفته شده است که فعلا در مرحله‌ی تهیه نقشه طرح جامع و توپوگرافی است.»

اما بعد از گذشت چهار سال، پیگیری اجرای این طرح را افراد دیگری انجام می‌دهند. دیباچی می‌گوید: «در حال حاضر من و هیات امنای مسجد و مهندس قاسم وقارفرد و محمد نام‌آور پیگیر به سرانجام رساندن این پروژه هستیم.» دیباچی با تایید این خبر که کلنگ فاز اول این پروژه قبل از پایان سال به زمین زده خواهد شد، گفت: «طی جلسه‌ای که با فرمانداری، بنیاد شهید، و شهرداری و شورا داشتیم مقرر شد فاز اول شامل توسعه و بهسازی گلزار شهدا و قبور اطراف آن و ساخت سالنی نزدیک به ۴۰۰ تا ۴۵۰ متر مربع تا قبل از پایان سال آغاز شود. طبق برآورد هزینه‌ی ما، فاز اول این پروژه حدود ۱۳ تا ۱۵ میلیارد ریال هزینه‌بر خواهد بود.»

او با بیان این که دلیل تاخیر در اجرای این پروژه، مشکلات مالی است، به منابع تامین بودجه‌ی این طرح اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «طرح آماده است و ما هم یک مبلغ جزیی از محل کمک خیرین آماده کرده‌ایم. تا اینجای کار یک نفر به ما قول پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان را داده که ۷۰ میلیون آن را پرداخت کرده و مابقی را در نوبت دیگری پرداخت خواهد کرد و یکی از مادران شهدا نیز ۱۰ میلیون به این طرح کمک کرده است و شورا هم قول کمک جزئی به ما داده است. اما این مقدار اعتبار جمع شده اصلا کافی نیست و مردم و خیرین نیز تا حدی می‌توانند کمک کنند نه بیشتر. باید سازوکاری اندیشیده شود تا برای این طرح تامین بودجه شود.»

13850102 Ghabr pir

او در پایان اشاره‌ای به فاز دوم این طرح می‌کند و می‌گوید: «در فاز دوم، قبور مومنین اطراف گلزار بهسازی خواهد شد و مکان به وسایل بازی و مربی مجرب مجهز می‌شود تا نمازگزاران و مردم در مناسبت‌های مذهبی بتوانند کودکان خود را در این مکان سرگرم و نگهداری کنند.»

 

باقرزاده، رییس شورای شهر گراش، نیز صحبت‌های دیباچی را تایید کرد و گفت: «۴۰ میلیون تومان مبلغی است که در حال حاضر از طرف شورای اسلامی شهر برای بهسازی گلزار پرداخت شده است و در آینده نیز قصد داریم ۱۰۰ میلیون تومان برای این پروژه هزینه کنیم. خود من نیز پیگیر اجرای این پروژه هستم و حسابی که برای جمع‌آوری کمک خیرین باز شده است به نام من و آقای نام‌آور و یک نفر دیگر از اعضای هیات امنا است. سعی داریم بهسازی گلزار را تا قبل پایان سال شروع کنیم.»

Pire Penhan