بستن

مانور امسال پدافند غیر عامل: اگر ایستگاه گاز آتش بگیرد؟

هفت‌برکه – گریشنا: اگر ایستگاه انتقال گاز گراش دچار آتش‌سوزی شود چه اتفاقی می‌افتد؟ مانور امسال پدافند غیر عامل، بررسی آمادگی اداره گاز و دیگر نیروهای امدادی در صورت وقوع این حادثه بود.

صبح سه‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه ۱۳۹۸ ایستگاه تقلیل فشار گاز در نزدیکی شهرک صنعتی گراش واقع در منطقه اناغ، شاهد حضور خودروهای امدادی و امنیتی بود. مهندس قائدی، رییس اداره گاز گراش، در مورد اهمیت این ایستگاه گفت: «این ایستگاه در مسیر لوله تامین گاز شهر لار قرار دارد. فشار گاز در این ایستگاه کم شده و در قالب پنج ایستگاه دیگر گاز شهر گراش تامین می‌شود. در زمان اجرای مانور با اجرای تمهیداتی بدون قطع گاز شهری، ایستگاه از مدار خارج شده است.» 

بعد از صحبت‌های رییس اداره گاز، بر اساس سناریو، این مانور آتش‌سوزی در ایستگاه تقلیل فشار ورودی شهر به پست امداد گاز گراش اطلاع داده شد. با اعزام نیروهای امداد، گاز شیرهای ورود و خروج ایستگاه بسته و محوطه محل حادثه به وسیله نوار زرد رنگ خطر گاز محصور شد.

با رسیدن خودرو آتش‌نشانی به محل حادثه، عملیات خاموش کردن آتش آغاز و همزمان نیروهای امدادی اورژانس و هلال‌احمر عملیات امداد، نجات و تریاژ مصدومین را انجام دادند و آن‌ها را به بیمارستان انتقال دادند. نیروهای امداد برق نیز روی پایه برق حضور داشتند.

امنیت محل با کمک نیروی انتظامی و نیروهای بسیجی پایگاه ولی‌عصر(عج) تامین شد. بخش پایانی مانور بررسی علت حادثه و وصل مجدد گاز بود.

فرماندار: پدافند غیر عامل فقط نظامی و امنیتی نیست

فرماندار گراش با اشاره به هفته پدافند غیر عامل گفت: «پدافند غیر عامل فقط برای زمان جنگ نیست. باید آمادگی داشته باشیم هر وقت دشمن اقدام خصمانه‌ای انجام داد، کمترین خسارت و تلفات را داشته باشیم. پدافند غیر عامل فقط در حوزه نظامی و امنیتی نیست، بلکه در حوزه اجتماعی و اقتصادی نیز باید اصول پدافند غیرعامل رعایت شود. همه دستگاه‌های باید اقدامات جایگزین را در زمان بحران آماده داشته باشند.» او به ذکر مثال‌هایی در خصوص پدافند غیر عامل نیز پرداخت: «مثلا دو سال قبل مشکل اجتماعی اعتصاب کامیون‌داران بود و برخی اقلام مخصوصا آرد به شهرستان‌های نمی‌رسید و ما در آن ایام راه‌های جایگزینی داشتیم که با مشکل برخورد نداشتیم. مثلا اگر آب قطع شود، چاه‌های جایگزین داریم. اگر برق قطع شد، آیا ما برای مراکز حساس و حیاتی ژانراتور برق داریم؟»

فرماندار گراش در پایان از نیروهای عمل‌کننده در عملیات به ویژه رییس اداره گاز تشکر کرد. 

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

3 نظر

  1. سلام
    مانور عالی بود
    ولی هدف از اجرامانور نتیجه گیری این عمل که در شرایط واقعی چه کمبود های داریم و در حالت عادی اون رو برطرف کنیم
    فرماندار محترم درقسمتی از سخن هاش بیان کرد که خیلی از یگان های اجرای کمبود های دارد
    حال جای سوال که چرا برای برطرف کردن این مشکلات کاری یا برنامه ریخته نمیشه ! همیشه در شرایط بحران میشینیم دست به سر میگیرم که کاشکی ….
    گاهی وقت ها کاشکی ها گرون تموم میشه پس لطفا. جدی بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top