بستن

گراشی‌ها در کدام موکب‌ها از راهپیمایان اربعین پذیرایی می‌کنند؟

هفت‌برکه – گریشنا: گراشی‌ها با برپایی دو موکب، و حضور در چند موکب دیگر، خادم و پذیرای زائران کربلا در پیاده‌روی اربعین حسینی می‌شوند: موکب شباب المحسن در مسیر نجف به کربلا، و موکب قمر بنی‌هاشم(ع) در مرز شلمچه برپا می‌شود، و گراشی‌ها در موکب آیت الله میرزا جواد تبریزی، موکب جهانی حسین رهبر آزادگان، و موکب صاحب الزمان(عج) نیز حضور خواهند داشت.

موکب شباب المحسن در مسیر نجف به کربلا

موکب شباب المحسن در عمود ۴۰۶ مسیر نجف به کربلا قرار دارد. محمد اسدی، مدیر این موکب، و حاج حسن شوریده، مدیر اجرایی آن است. اسدی فعالیت‌های این موکب را اینگونه لیست می‌کند: «موکب شباب المحسن مجمع القرآن هر سال در اربعین حسینی در مسیر نجف به کربلا و در عمود ۴۰۶ خدمت‌گزار زائرین است. پذیرایی صبحانه، ناهار و شام از جمله فعالیت‌های این موکب است. در نوبت صبحانه حدود دو هزار پرس، در نوبت ناهار حدود هزار پرس، و در نوبت شام نیز حدود هزار پرس غذا بین مردم توزیع می‌شود. در این موکب، هر روز حدود هزار قرص پخت نان و شیرینی نیز انجام می‌شود و در میان‌وعده روزانه با چای و شربت که روزانه به حدود شش هزار لیوان می‌رسد از زائران پذیرایی می‌شود.»

فعالیت موکب شباب‌المحسن تنها معطوف به پذیرایی نیست. اسدی پیرامون دیگر برنامه‌های فرهنگی و مذهبی این موکب توضیح داد: «امسال طرح ختم قرآن کریم داریم که در این طرح هر نفر یک صفحه از قرآن را ختم می‌کند. همچنین تصحیح قرائت حمد و سوره نیز از طریق مربیان مجرب به مردم آموزش داده می‌شود. برگزاری سخنرانی و سینه‌زنی گراشی و همچنین برگزاری نماز جماعت از دیگر فعالیت‌های این موکب است.»

این موکب برای اسکان زائران خانم و آقا نیز برنامه‌هایی دارد. اسدی می‌گوید: «در ماه محرم تعدادی از بناهای مجرب شهرستان و استاد کاشی‌کار و سفیدکار برای ساخت سالن در موکب به کربلا اعزام شدند که همه‌ی این عزیزان به صورت مجانی حدود دو هفته شبانه‌روز کار کردند و سالن را بنا کردند. البته این سالن جهت اسکان خادمین است. قسمتی از سالن زائران هم ساخته شده که به خاطر نبود وقت و نبودن بودجه کافی، ادامه‌ی ساخت سالن اسکان زائران به بعد از اربعین موکول شده که تا الان برای ساخت این بنا شصت میلیون تومان هزینه شده است. ان‌شاءالله بعد از اربعین، این سالن اسکان زایرین تمام خواهد شد که باز بنا‌های گراشی به کربلا اعزام می‌شوند تا کار ساخت سالن را تمام کنند. مقداری از هزینه‌ای که جهت ساخت سالن کمک کردند، الان در حساب موکب هست که برای ساخت آن استفاده خواهد شد.»

موکب هیات قمر بنی هاشم(ع) در مرز شلمچه

به گزارش هفت‌برکه، موکب هیات قمر بنی هاشم(ع) مسجد صاحب الزمان(عج) برای بار اول در مرز شلمچه برپا می‌شود. حاج علی دیباچی، یکی از اعضای هیات امنای این موکب، در گفت‌وگو با هفت‌برکه می‌گوید: «این اولین تجربه‌ی ما است و برای بار اول موکب هیات قمربنی‌هاشم(عج) را در مرز ایران و عراق برپا می‌کنیم تا به زواری که در راه رفت و یا برگشت از کربلا هستند خدمات‌رسانی کنیم. ۲۰ نفر گراشی در این موکب به عنوان خادم حضور خواهند داشت.»

دیباچی در مورد خدمات این موکب گفت: «در این موکب از زوار پذیرایی صبحانه، چای، آب و شربت خواهیم داشت وعده اصلی شام را هم خواهیم داشت. در ضمت کاروان‌ها از کاروان‌ها یا گروه‌های گراشی که از قبل هماهنگ کنند برای پذیرایی نهار هم در خدمت خواهیم بود.»

مسئولیت موکب گراشی‌ها در مرز شلمچه را هیات امنای موکب هیات قمر‌بنی‌هاشم(ع) مسجد صاحب‌الزمان(عج) بر عهده دارد. این موکب از ۱۷ مهرماه ۱۳۹۸ تا ۳۰ مهرماه فعال است و افراد و گروه‌ها برای هماهنگی می‌توانند با ابوالقضل دیباچی، مهدی رضایی و حاج رضا قاسمی‌زادگان تماس بگیرند.

موکب آیت‌الله میرزا جواد تبریزی در مسیر نجف به کربلا

موکب آیت‌الله میرزا جواد تبریزی در عمود ۲۹۹ مسیر نجف به کربلا قرار دارد. این موکب مربوط به شهر قم است که معمولا خادمین از سراسر کشور در این موکب به زوار خدمات‌رسانی می‌کنند. گروه ۴۵نفره‌ی گراشی‌ها شامل ۴۰ مرد و شش خانم به سرپرستی حاج عبدالرضا تاج‌بخش، نعمت حسنی و محمود تاب‌زر در این موکب فعالیت خواهند کرد.

نعمت حسنی به خدمات و امکاناتی که این موکب در اختیار زائران قرار می‌دهد اشاره می‌کند: «در این موکب از زائران در سه وعده اصلی و دو میان‌وعده پذیرایی انجام می‌شود. تعمیرات موبایل، غرفه فرهنگی، غرفه احکام، خیاط‌خانه ویژه خانم‌ها و آقایان، کفاشی، درمانگاه، ماساژور ویژه خانم‌ها و سه سالن حسینیه برای اسکان زائران از جمله امکاناتی است که این موکب دارد.»

موکب صاحب‌الزمان (عجل الله) کنار مسجد سهله کوفه

«چهار تا شش نفر از گراشی‌ها در موکب صاحب‌الزمان (عجل الله) کنار مسجد سهله کوفه، جنب حسینیه لبنانی‌ها، نیز فعال هستیم.» این مطلب را موسی جنگجو به خبرنگار گریشنا می‌رساند و ادامه می‌دهد: «رییس این موکب آیت‌الله صدیقی، امام جمعه موقت تهران، و حاج آقا پناهیان هستند.» درباره‌ی نوع خدمات‌دهی این موکب نیز می‌گوید: «این موکب عمومی است و همه چیز مهیاست.»

موکب طریق الخلود در عمود ۱۰۹۷

برای اولین سال، گراشی‌ها بخشی از موکب جامعه‌المصطفی که مدرسه طلاب غیر ایرانی است، را در اختیار گرفته‌اند و به موکب طریق‌الخلود اختصاص داده‌اند. حمید نجاتی در گفتگو با خبرنگار گریشنا در این مورد توضیح می‌دهد: «جامعه‌المصطفی چند سالی است که موکبی به نام حسین رهبر آزادگان دارند. ما امسال ما بخشی از فضای موکب آنها را در اختیار گرفته‌ایم و تحت عنوان موکب طریق الخلود فعالیت فرهنگی طبی می‌کنیم. این موکب با سه موکب دیگر تفاوت دارد. بقیه موکب‌ها پذیرایی می‌کنند، یعنی پخت‌وپز و اسکان دارند. اما موکب ما مخصوص کار فرهنگی-طبی است. البته ما از همکاری موکب شباب المحسن نیز سود می‌بریم. موکب وابسته و زیر نظر به دفتر امام جمعه و حوزه علمیه گراش است.»

به گفته نجاتی، «۱۵ تا ۱۷ نفر از گراش برای ارائه خدمات در این موکب راهی می‌شوند. او می‌گوید: «این ترکیبی از طلبه‌ها و کسانی است که غیرطلبه‌اند و کار طبی می‌کنند. افرادی از اشکنان و خنج هم با ما هستند.»

نجاتی در مورد فعالیت‌های این موکب نیز می‌گوید: «فعالیت اصلی ما در بخش طبی، کار بادکش از زانو به پایین است. ما عمدا بعد از عمود هزار موکب را برپا کردیم، چون زائرین سه‌چهارم راه را آمده‌اند و بیشتر دچار گرفتگی پا می‌شوند و نیاز بیشتری به این خدمات پیدا می‌کنند. ما ده تا تخت و یک دستگاه بادکش با وسایل مورد نیاز دیگر تهیه کرده‌ایم. طبق برآورد، ما روزانه به ۲۴۰ نفر خدمات خواهیم رساند.» او فعالیت‌های فرهنگی را نیز اینگونه برمی‌شمرد: «بازنشر فیلم‌های جشنواره عمار، برپایی نماز جماعت و مداحی، جلسات پرسش و پاسخ، مشاوره نیز از فعالیت‌های دیگر این موکب است.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

  1. واااای درمانهاشونو!!!!….
    مکه روش علمی چشه؟؟؟!!!!
    تو اون محیط ها با اون حجم از آلودگی!!!
    حجامت؟!!!
    طب سوزنی؟!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top