بستن

چهارشنبه‌ها، میعاد جوان‌ها در هیات هفتگی

هفت‌برکه – گریشنا: فعالیت بیشتر هیات‌های مذهبی به دهه اول محرم یا روزهای مشخصی در سال محدود می‌شود. اما یک هیات متفاوت وجود دارد که هر هفته جوان‌ها را دور هم جمع می‌کند: هیات هفتگی محبان اهل‌بیت(ع) تنها هیات‌ مذهبی هفتگی گراش با اعضایی جوان است که علاوه بر فعالیت‌های مذهبی در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز در جامعه حضور پررنگ دارد.

در گفت‌وگوی گریشنا با حجت الاسلام محمد عالی‌پور، مسئول هیات هفتگی محبان اهل بیت(ع)، او علاوه بر معرفی هیات، به فعالیت‌های این هیات در طول سال اشاره می‌کند و می‌گوید: «هیات هفتگی محبان اهل بیت(ع) به صورت هفتگی از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۹۶ ثبت سامانه‌ی طوبی شد. برگزاری اعتکاف دانش‌آموزی در ماه رمضان تاثیر بسزایی در روند شکل‌گیری و ادامه فعالیت هیات محبان اهل بیت(ع) داشته است.»

 

حجت‌الاسلام عالی‌پور می‌گوید که هیات در طول سال، هر چهارشنبه‌شب به مناسبت‌های مختلف برنامه‌های متنوعی را اجرا می‌کند: «ما برای تمام مناسبت‌های ملی و مذهبی برنامه و فعالیت‌هایی داریم. از جمله فعالیت‌هایی که چهارشنبه‌شب‌ها در حسینیه حضرت زینب(س) برگزار می‌کنیم، جلسات عزاداری و یا مولودی‌خوانی با توجه به مناسبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ملی- مذهبی است. برنامه‌ی کتاب و کتابخوانی را نیز با هدف ترویج و تعمیق فرهنگ کتابخوانی در این هیات دنبال می‌کنیم. جلسات روشنگری‌های سیاسی و فرهنگی با توجه به تحولات منطقه و کشور از دیگر فعالیت‌های ما محسوب می‌شود.»

او همچنین می‌گوید: «ما چند مناسبت را به صورت گسترده‌تر دنبال می‌کنیم و فعالیت ما در این ایام پررنگ‌تر است از جمله دهه‌ی اول محرم، دهه‌ی آخر ماه صفر، عید غدیر، جشن نیمه شعبان و ایام فاطمیه که معمولا مداح و سخنران‌های مطرح کشوری را به هیات دعوت می‌کنیم.»

اما برگزاری برنامه‌های این هیات تنها معطوف به چهارشنبه‌‌شب‌ها نیست، حجت‌الاسلام عالی‌پور می‌گوید: «ما ویژه‌برنامه‌های دیگری نیز داریم که خارج از چهارشنبه شب‌ها و خارج از هیات برگزار می‌شود. مانند پویش غدیر مهربانی در عید غدیر که برنامه‌ی اطعام نیازمندان شهرستان است. این برنامه در گراش از هیات محبان اهل‌بیت(ع) شروع شد. عیادت از بیماران در عید غدیر یا جشن شکوفه‌ها و توزیع لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان کم‌بضاعت شهرستان و همچنین توزیع سبدهای کالاهای حمایتی و غذاهای گرم در طول سال به مناسبت‌های مختلف و یا برپایی ایستگاه صلواتی کنار شهرداری که در تمام مراسمات ملی و مذهبی فعال است و امسال با طرح ابتکاری خیمه‌ی رویش‌های حسینی همراه بود. از طریق اجرای این طرح، ۵۰ دانش‌آموز و نونهال مقطع ابتدایی به هیات جذب شدند.» او در ادامه می‌گوید: «هیات ما شامل دو بخش هیات جوانان و هیات نونهالان می‌شود. هیات نونهالان ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی است که به صورت هفتگی و دائم فعال است. ما در دهه‌ی اول محرم با حضور یک روحانی به مدت یک ساعت ویژه‌برنامه‌های آموزشی و اخلاقی و همچنین برگزاری مسابقه برای جذب این دانش‌آموزان داشتیم.»

او با لیست کردن دیگر فعالیت‌های این هیات مذهبی به صحبت‌های خود پایان می‌دهد: «برگزاری کلاس قرآن و جلسات خانگی قرآن‌خوانی در منازل اعضای هیات، برگزاری سه اردوی راهیان نور در نوروز، سفر مشهد مقدس در تابستان و اردوهای تفریحی به قشم و شیراز و … در طول یک سال با تاکید بر روی جنبه‌های فرهنگی و تربیتی آن، برنامه‌ی اردوهای جهادی با همکاری بسیج سازندگی سپاه در جهت محرومیت‌زدایی و کمک به اقشار کم‌درآمد جهت بهبود وضعیت زندگی آنها، برگزاری کلاس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قرانی در قالب طرح نور هدایت ویژه‌ی تابستان، انتشار گاهنامه‌ی فانوس به سردبیری مجتبی بنی‌اسدی و ایجاد انگیزه و اشتیاق در بین اعضای هیات در زمینه‌های علمی، فرهنگی، مذهبی و… و  فراهم کردن بستر مناسب برای پیشرفت اعضا در زمینه‌های مختلف در اجتماع از دیگر فعالیت‌های هیات محبان اهل‌بیت(ع) است.»

به گفته جحت الاسلام عالی‌پور، این هیات باعث پرورش چند مدیحه‌سرا نیز شده است: «مدیحه‌سرانی که مداحان مطرح کشوری همچون طاهری از شعرهای آن‌ها استفاده می‌کنند. یکی از آنها مصطفی کارگر، چهره‌ی ادبی شهر است که سروده‌های مذهبی او را همه شنیده‌اند. خسرو جولافیان و مهدی کهندلی نیز مدیحه‌سرایان نوظهور این هیات محسوب می‌شوند.»

هیات هفتگی را می‌توان فعال‌ترین هیات گراش در فضای مجازی دانست. این هیات در اینستاگرام (+)، تلگرام (+) و ایتا(+) حضور دارد و عکس‌ها، برنامه‌ها و صوت برنامه‌های برگزار شده به ویژه در دهه اول محرم به صورت منظم در فضای مجازی منتشر می‌شود.

نخستین شماره فانوس، نشریه داخلی هیات هفتگی محبان اهل بیت (ع) را می‌توانید از گریشنا دانلود کنید.(+)

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top