بستن

به برنامه زیر نظر «مجمع جهانی شیرخوارگان حسینی»، رسمی گفته می‌شود

هفت‌برکه – گریشنا: پس از انتشار پیش‌خبر برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی (در گریشنا) انتقادهایی در بخش نظرات مطرح شد. بیت‌الزهرا(س) گراش در توضیحی به برخی مسائل مطرح شده، از جمله استفاده از عنوان «رسمی»، زمان و مکان برگزاری، انتخاب مداح و سابقه این برنامه در گراش پاسخ داده است.

بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تبارک و تعالی فی کتابه الکریم :
ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا

و قال علی(علیه السلام) : الا و ان الخطایا خیل شمس حمل علیها اهلها و ان التقوی مطایا ذلل حمل علیها اهلها (نهج البلاغه خطبه ۱۶)
آگاه باشید گناهان همچون مرکب‌های سرکش است که گنهکاران بر آنها سوار می‌شوند و تقوا مرکبی است راهوار و آرام که صاحبانش بر آن سوار می‌شوند.

در راستای مطلبی که گریشنا در رابطه با همایش های شیرخوارگان حسینی نوشته و کامنت های مربوطه، بر خود لازم دانستیم با توجه به اظهارنظرها درباره مراسم شیرخوارگان نکاتی را عرض کنیم:

اولا نقد کردن کار بدی نیست، ولی چگونه نقد کردن در مورد برنامه‌ای که احتمالا شما به کم و کیف و ریزه‌کاری های آن آگاهی ندارید، دقت بیشتری را می‌طلبد که خدای ناکرده بی جهت شخصیتی مورد هتک و اهانت قرار نگیرد و از این بالاتر سخنی گفته نشود که مورد خشم و غضب خدا قرار گیرد.

اینکه آقای عباسپور اظهار کرده اند برنامه شیرخوارگان حسینیه ابوالفضل، تنها مراسم رسمی است. آیا به کار بردن کلمه رسمی و غیر رسمی از نظر شما توهین به جلسه امام حسین(ع) است؟ پس بگذارید معنای رسمی و غیر رسمی را در این رابطه برایتان تبیین کنیم. 

منظور از رسمی این است که برنامه زیر نظر مجمع جهانی شیرخوارگان با تمامی مصوبات جلسه از جمله پاسخ گو بودن به هرگونه اتفاق، اهدا جوائز و … می باشد و غیر رسمی یعنی اینکه زیر نظر مجمع جهانی شیرخوارگان نمی‌باشد. این همه حاشیه و بگو مگو که در مقوله مجادله باطل می‌گنجد، با این جملاتی که فهم آن بسیار آسان است (گفت‌‌های آقای عباسپور) تعجب هر انسان عاقلی را بر می انگیزد.

کسانی که رسمی و غیر رسمی را لقلقه زبان خود کرده‌اید، آیا از خود نمی‌پرسید شاید این برچسب‌ها خلاف واقع باشد و در پیشگاه خدا مسئول باشید؟ چه قضاوت‌های نادرستی که در کامنت ها نشد؛ معلوم هست بعضی، آگاهی‌شان نسبت به اینگونه مراسم کم است. 

نسبت به اجرای زمان مراسم (صبح یا بعد از ظهر) باور بفرمایید سال‌های قبل از طرف سازمان تبلیغات به ما گوشزد می‌شد که باید مراسم همزمان با کشور، صبح اجرا گردد اما عملی شدن این پیشنهاد زمان‌بر بود تا این که سال گذشته موفق به انجام این کار شدیم.

ضمنا اعلام می‌داریم اول ارگانی که در شهر گراش نسبت به اجرای این مراسم اهتمام داشته است، بیت الزهرا و هیئت پیروان عترت (واحد خواهران هیئت رزمندگان اسلام) می‌باشد که شروع کار با پیشنهاد آقای حاج کریم جعفری مسئول هیئت رزمندگان با دستور از استان بود. این برنامه اولین بار در گراش در سال ۱۳۸۴ و در بیت الزهرا(س) اجرا شد که سال‌های بعد به علت شرکت گستردگی و استقبال خواهران مکان آن به حسینیه ولی عصر (برق روز) منتقل شد که حدود ۱۵ سال است سابقه اجرا دارد.

و در پاسخ به افرادی که گفته اند «چرا هر سال به آقای عباسپور می‌گویید و به دیگر مداحان شهر نمی‌گویید؟» قدری انصاف به خرج دهید. در اجرای مراسم شیرخوارگان از بسیاری از مداحان شهر (آقایان حسین شیری، خوشبخت، غیاثی، رزمان و عباسپور) استفاده شده است.

من آنچه شرط بلاغ است با تو میگویم
تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

بیت الزهرا(سلام الله علیها)

توضیح گریشنا: تنها کامنت‌های با نام و ایمیل مشخص در این مطلب منتشر می‌شود.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

4 نظر

  1. به‌نام خداوند جان و «خرد»

    سلام علیکم
    ۱-رسم بر این بوده که در جمعه‌ی دهه‌ی اول محرم هر سال و در هر شهر، در یک مکان مشخص و یک زمان مشخص هم‌آهنگ با کل کشور مراسم را برگزار کنند و این تجمع انجام بگیرد تا بازتاب جهانی داشته و یک پیام مشخص که همان مظلومیت اهلبیت( علیهماالسلام) هست رو به سمع و نظر جهانیان برسانند.
    ۲-ظاهراً حسین(علیه‌السلام)حسینیه‌ها و به تبع آن علی‌اصغرهای آن‌ها در شهر ما هم با هم فرق دارند که واژه‌ی رسمی و غیررسمی به‌کار برده شده هست!
    ۳-نقش «شورای هیئات مذهبی» و خروجی جلسات قبل از محرم این شورا و تعهداتی که کتباً از رؤسای هیئت‌های سطح شهر گرفته می‌شود چیست؟!
    ۴-همان افت همیشه‌گی ما گراشی‌ها…
    عدم سازگاری، هم‌بستگی و اتحاد در موارد مختلف کلان و خرد -من‌جمله این بحث مورد نظر- با هم و اعمال سلایق شخص، قومی، گروهی و یا حتی محله‌ای در این مواقع هنوز که هنوز هست، بلای جان شهر ما شده هست.حرف و نکات زیاد‌اند؛ ولی برای این مجال همین‌قدر کافیست.
    ان‌شاءالله که خداوند به حقّ خون اباعبدالله‌الحسین(علیه السلام) در ذیل پرچم آن حضرت به همه ما بینش حسینی عطا بفرماید.

  2. سلام
    حالا خوب شد که کامنت تو این مطلب باید با اسم باشه.
    چون دیگه کسی جرأت نمی کنه توهین کنه.
    نظر من اینه که گریشنا اگه همه کامنت ها توی همه خبرها با اسم بزنه خیلی بهتره و بهرش بیشتره.
    ولی بقیش بعضا نا آگاهی، غ ر ض و … است.
    بعضا عرض کردما. کسی به خودش نگیره.

  3. مجمع جهانی حضرت علی اصغر یک سازمان مردم نهاد و غیرانتفاعی مذهبی در ایران است که در سال ۱۳۸۳ برای برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه ماه محرم تأسیس گردیده‌است این مجمع با بقیه هیتهاییکه در ایران ثبت شده است هیچ فرقی ندارد و قانونی وجود ندارد که مراسم فقط در یکجا برگزار شود و جنبه رسمی و غیر رسمی بگیرد زمانی در جمهوری اسلامی ایرانی موردی قانونی می‌شود که طبق قانون اساسی طرح و لایحه در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و شورای نگهبان و در بعضی مواقع تشخیص مصلحت نظام تایید کنند بنابراین شما نمیتوانید هیئت‌های مذهبی را مجبور کنید که مراسم عزاداریهای امام حسین (ع) و یاران با وفایش در محل دلخواه شما و با تعیین زمان و انتخاب مداح و سخنران بر مردم تحمیل کنید اگر این مجمع بقول شما رسمی و قانونی است چرا امسال اجازه برگزاری در مصلی تهران و بسیاری از میدان‌های مراکز استان ندادند این مجمع با بقیه هیئت‌ها هیچ تفاوتی ندارد و هیچ قانونی در مجلس تصویب نشده است که فقط این مراسم در یکجا باشد و رسمی و غیر رسمی ندارد همه هیئت‌های ثبت شده زیر نظر سازمان تبلیغات رسمی است و لطفا اشتباه بیان سخنگوی خودتون را توجیح نفرمایید اگر شهامت عذر خواهی از هیئت‌ها ندارید حداقل بیانیه را با لحنی بهتر منتشر می‌کردید مادری که یکسال انتظار می کشد توفیق حضور در چنین روزی داشته باشد مادری که میخواد حاجت روا باشد و بچه اش در این سن چشمش به گهواره علی اضغر(ع) بیافتد و گوشش زمزمه نام این دردانه رباب بشنود اگر فقط در محل وزمان دلخواه شما فرصت نکند راهش از محل برگزاری دور باشد وسیله ایاب و ذهاب نداشته باشد خواب باشد خدای ناکرده مریض باشد و… چه گناهی کرده است که قربانی قانون من در آوردی شما شود منطقی فکر کنید بله ما هم اعتقاد داریم که هر مراسمی حتی سینه زنی و زنجیر زنی و سخنرانی‌ها تعداد شرکت کنندگان بیشتر باشد بازتاب بهتری دارد ولی نه اینکه اگر هیئتی خواست در حسینیه و یا تکیه و یا محله خود برگزار کند برچسب غیر رسمی و غیر مجاز بزنید برادر من و یا خواهر من حال فکر کن شما به مردم و هیئت‌ها توهین کردید یا چند نفر منتقد باز هم تاکید می‌کنم بهترین راه این است که عذر خواهی کنید از بکار بردن کلمه رسمی و غیر رسمی چون توهین به همه عزاداران است و بی جهت از عامل خودتون دفاع نکنید که فردای قیامت باید پاسخگو باشید والسلام

  4. عذر بدتر از گناه که میگویند در این بیانیه مشاهده میشود انواع تهمتهای شما نمیدانید شما اگاه نیستید شما ریزه کاریها را نمیدانید و کلمات رسمی و غیر رسمی لقلقه زبانتون کردین به منتقدین میگویند برای دفاع از کسیکه بقول اقای تقی زاده کاملا اشتباه گفته است شما که مردم از نصیحت میکنید چرا خودتون این همه تهمت میزنید این کلمات ناشایست برای منتقدین بکار برده اید ایکاش کمی تعقل میکردین و با عجله و عصبانیت اینگونه به منتقدین حمله نمیکردین شما باز هم تاکید دارید که رسمی هستین و تنها خودتون را شایسته برگزاری مراسم عزاداری میدانید و با این لحنی که بکار برده اید فکر کنم در سالهای آتی قصدتون این است که کل عزاداری در ماه محرم و صفر فقط خودتون برگزار کنید و هییتهای دیگر را غیر رسمی معرفی کنید ایکاش ذره ای از قانون میدانستید که رسمی و غیر رسمی یعنی چی و این لحن پرخاشگری نداشتید و هییت خودتون از هییتهایی با سابقه ۵۰ و ۶۰ ساله بهتر نمیدانستید خداوند همه ما هدایت کند و مهر تاییدی قبولی و اجر و پاداش آن توسط صاحب اصلی آن امام زمان (عج) مشخص گردد نه شما ها ظاهرا اینطور که معلومه خود باور شدید و برتر از دیگران خود میدانید فریب شیطان نخورید و اجر و زحمات خود را هدر ندهید و قبول کنید که استفاده از کلمه رسمی و غیررسمی کاملا اشتباه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top