بستن

مردم خلیلی از ترس زلزله خواب ندارند

هفت‌برکه – گریشنا: «مردم از ترس زلزله، دیشب در گرمای شدید بیرون از خانه‎‌ها ماندند. بیشتر اهالی تنها روزها می‌خوابند. همین امروز تا همین ساعتی که دارم با شما حرف می‌زنم [ظهر سه‌شنبه چهارم تیرماه ۱۳۹۸]، در خلیلی بیش از ۷۰ زلزله آمده است. بیش از ۶ ماه است که هر روز این وضعیت ادامه دارد. مردم گله‌مند هستند. می‌گویند مقاوم‌سازی راه حلی است که در درازمدت جواب می‌دهد. ما در حال حاضر باید چیکار کنیم؟»

این یک دیالوگ از یک فیلم آخرآلزمانی نیست؛ نقل قولی است از اسماعیل اسدی، رئیس شورای روستای خلیلی. پیش از این در خبری با تیتر (آیا زلزله‌های خلیلی طبیعی است؟) گزارشی از عبدالله فضلی، بخشدار مرکزی، پیرامون گمانه‌زنی‌های دلایل این زلزله‌های متوالی و اقدامات انجام شده‌ برای مهار این وضعیت را خواندید. در این خبر، صحبت‌های اسدی، رئیس شورای روستای خلیلی از وضعیت پرتنش در بین اهالی روستا و گله‌مندی اهالی از مسئولین را بخوانید.

اسدی با این خبر که بزرگترین زلزله‌‌ به شدت ۴.۳ ریشتر دوشنبه، سوم تیرماه، اتفاق افتاد و میزان تنش و اضطراب را در بین اهالی افزایش داد، می‌گوید: «زلزله‌ی ۴.۳ ریشتری عصر دوشنبه خلیلی را لرزاند. در اثر این زمین‌لرزه، کوه ریزش کرد و ساعت‌ها پس از آن گرد وخاک منطقه را پوشانده بود. بیشتر خانه‌های روستاییان ترک برداشته و بیشتر مردم امشب را در حیاط خانه و در گرما به سر می‌برند. ۶ ماه است که روزانه میانگین ۲۰ زلزله داشته‌ایم، ولی تاکنون مسئولین اقدامی که محسوس باشد انجام نداده‌اند.»

او با اشاره به تعداد جمعیت دهستان خلیلی، درخواست خود را از مسئولین مطرح می‌کند: «دهستان خلیلی بزرگترین دهستان شهرستان گراش است. این دهستان، بیش از پنج هزار نفر جمعیت دارد و روستای خلیلی که مرکز دهستان است، نزدیک به دو هزار نفر جمعیت دارد. از دوم یا سوم بهمن‌ماه ۱۳۹۷ زلزله‌ها در خلیلی شروع شده و بعضی مواقع روزانه بیش از ۱۰۰ زلزله داریم. درخواست ما از فرماندار و بخشدار بخش مرکزی این است که دست به دست هم بدهند، حتی شده تا تهران بروند و علت‌یابی سریع‌تر شود.»

رییس روستای خلیلی از دو گمانه‌ی اصلی در خصوص دلیل این زلزله‌ها صحبت می‌کند: «چون اطراف کوه‌های خلیلی بیش از ۱۰ تا ۱۲ حلقه گاز است که دارد به شدت برداشت می‌شود. شاید یکی از علت‌های زلزله، برداشت گاز باشد و شاید هم گسل دلیل آن باشد. این موضوع باید بررسی شود و نتیجه به مردم روستای خلیلی اطلاع داده شود.» اما در گزارش فضلی، بخشدار مرکزی، هر دوی این گمانه‌ها به استناد نامه‌های سازمان‌های کشوری رد شده بودند (اینجا بخوانید).

اسدی به تعداد جلساتی که پیرامون این موضوع برگزار شده اشاره کرد و با این انتقاد که حرف زده می‌شود اما عمل نمی‌شود، گفت: «در این مدتی که بحث زلزله‌ها به وجود آمده، جلسات متعددی داشتیم. دو جلسه‌ی کمیته بحران در فرمانداری گراش داشتیم و یک جلسه با معاونت بحران استان به اتفاق بخشدار آقای فضلی رفتیم. ولی متاسفانه تاکنون نتیجه‌ی ملموسی عاید روستا و اهالی نشده؛ و این باعث دلسردی مردم از مسئولین روستا و شهر و نگرانی آن‌ها شده است.»

او در ادامه از گلایه‌های مردم و پیشنهاد جابه‌جایی روستا در صورت لزوم از سوی مسئولین می‌گوید: «گله‌های مردم زیاد است. این که مسئولین چرا نمی‌آیند بررسی کنند، یا کارگروهی را بفرستند که موضوع را پیگیری کنند که دلیل زلزله‌ها چیست. اگر لازم است این زلزله‌ها بررسی شود، زودتر بیایند. الان بیش از شش ماه گذشته، اما هنوز بررسی‌ نکرده‌اند. آخرین اقدامی که برای بررسی زلزله‌ها داشتند، گفتند ما چهار دستگاه زلزله‌نگار می‌خواهیم در اطراف منطقه بگذاریم. ستاد بحران استان و معاونت استاندار می‌گفتند اگر لازم باشد باید این روستا را جا‌بجا کنیم ولی متاسفانه اقدامی انجام نمی‌شود.» در گزارش فضلی هم ضمن اشاره به این دستگاه‌ها، نوشته شده بود که این کار پرهزینه است: «رسیدن به علت این زلزله‌ها نیازمند یک تحقیق محیطی چندماهه و استقرار دستگاه‌های لرزه‌نگاری در منطقه و صرف هزینه ۲۰۰ میلیونی است که در حال حاضر در توان مسئولین مربوطه نیست. اما ما در مکاتبه اخیر درخواست کردیم انجام بشود.»

اسدی با بیان این که دیروز هم جلسه بررسی مشکلات دهستان خلیلی با حضور زمانی، معاونت عمرانی فرمانداری گراش، و دیگر مسئولین شهرستان و شوراها و دهیاران دهستان خلیلی، برگزار شد، گفت: «در این جلسه مردم گفتند که با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و وام‌هایی که کفاف نمی‌دهد، مقاوم‌سازی فعلا جوابگو نیست.  مردم می‌پرسند این راه‌حل در درازمدت نتیجه می‌دهد، اما در حال حاضر باید چیکار کنیم؟»

به گفته اسدی، پیشنهاد مردم خلیلی در این زمینه مشخص است: «مردم یشنهاد خرید کانکس را دادند. مسئولین نیز گفتند در صورت موافقت استان، برای خرید کانکس اقدام می‌کنیم. همچنین مسئولین بعد از بازدید از خانه‌هایی که در جریان زلزله‌ها دچار ترک و شکاف شده بودند، برای علت‌یابی زلزله‌ها و تسریع در اقدامات برای حل مشکلات اهالی، به مردم قول مساعد دادند.»

زلزله‌ها امان مردم منطقه‌ی خلیلی را بریده و چشمشان را به سقف و دیوارهای خانه‌هایشان دوخته است. خواسته‌ی اصلی این مردم، پیدا کردن دلیل این زلزله‌هاست تا بدانند چه تصمیمی باید بگیرند. جواب به این خواسته، به گفته‌ی بخشدار فضلی، نیازمند نصب چند لرزه‌نگار و هزینه‌ی ۲۰۰ میلیون تومان است. 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

3 نظر

  1. اقای اسدی عزیز این مسولین یه بیست لیتری نفت نمیتونن واسه مردم فراهم کنن شما درخواست کانکس و جابجایی روستا رو دارین؟؟؟؟

  2. زلزله چند روز پیش که مرکزش علامرودشت بود و خلیلی هم به علامرودشت و محمله نزدیکه اونجا هم لرزیده .ولی به هرحال این همه زلزله پشت سر هم جای تعجب داره .چاه های گاز خلیلی گراش مشهوره ولی زلزله فکر نمیشه کرد مال این باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top