بستن

اطلاعیه اداره برق: از تعرفه‌ی تابستان تا ماینرِ بیت‌کوین

 هفت‌برکه – گریشنا: با وارد شدن به فصل تابستان و گرم شدن هوا، مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف برق بیشتر از قبل الزامی می‌شود. روابط عمومی اداره‌ی برق شهرستان گراش به همین منظور اطلاعیه‌ای را منتشر کرده است. در این اطلاعیه می‌توانید نکاتی درباره‌ی تعرفه برق در تابستان، حذف قبوض کاغذی، نحوه مشاهده و چاپ قبض، نحوه‌ی مدیریت مصرف در ساعات اوج بار و محدود کردن استفاده از ماینرها (دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال) را بخوانید.

پیش از این در گزارشی با عنوان «ماینرِ بیت‌کوین: مرغ تخم‌طلا یا قمار پرخطر؟» در گریشنا، درباره‌ی نصب دستگاه‌های ماینر با استفاده از انواع برق‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی بحث و گفت‌وگو شده بود. اطلاعیه کنونی، وضعیت قانونی نصب دستگاه‌ها رو روشن‌تر می‌کند.

متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:

حذف قبوض کاغذی

در راستای تحول دیجیتال و ارتقای سطح خدمات و رفاه مشترکین، بهره‌مندی از فناوری‌های نو، صرفه‌جویی اقتصادی، توسعه دولت الکترونیک، ارتباط دوسویه با مشترکین، ارائه خدمات غیر حضوری، مدیریت کارآمد و حفظ محیط زیست، از مهرماه سال جاری قبوض کاغذی برق حذف و ارائه قبض فقط از طریق پیامک ارسال خواهد شد.

جهت بهره‌مندی از سرویس اطلاع‌رسانی پیام کوتاه در زمینه‌های اطلاع از آخرین وضعیت بدهی برق، دریافت اخطاریه‌ها، دریافت اطلاعات قبض برق و اعلام وصول مبلغ واریزی، مشترکین گرامی می‌توانند شناسه قبض برق خود را از طریق خط تلفن همراه خود به سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۷۴۱۲۱ ارسال کنند. همچنین در صورت تعویض خط تلفن همراه، با خط جدید خود شناسه قبض مذکور را مجدداً به شماره ۳۰۰۰۷۴۱۲۱ پیامک کنند.

مشاهده و چاپ قبض

مشترکین می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت توزیع نیروی برق استان فارس به آدرس www.farsedc.ir در صفحه اصلی سایت، قسمت پرداخت الکترونیکی قبوض، شناسه قبض خود را وارد کنند و علاوه بر پرداخت آنلاین از درگاه پرداخت آنلاین، می‌توانند قبض برق خود را مشاهده و در صورت نیاز پرینت تهیه کنند.

تعرفه برق در تابستان

محاسبه قبض برق بر اساس جداول تعرفه مصوب هیأت وزیران که در سایت توانیر قابل دسترسی است انجام می‌شود. در شهرستان‌های گراش لار و خنج از ابتدای خرداد تا پایان مهر، جهت مشترکین خانگی تعرفه گرمسیری ۱ اعمال می‌شود. در این تعرفه، مصرف ماهیانه به صورت پلکانی با پله‌های ۱۰۰۰ کیلوواتی قیمت‌گذاری می‌شود. از آن‌جا که پلکان قیمت تصاعدی است، مشترکین با مصرف کم و متعارف (پایین‌تر از الگوی مصرف) از نرخ پایین بهره‌مند می‌شوند و برای مشترکین پر‌مصرف نرخ‌های بالاتر محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، هزینه ماهیانه برق یک منزل مسکونی با مصرف متوسط ماهیانه ۲۰۰۰ کیلووات-ساعت، مبلغی برابر ۵۱۰ هزار  ریال، و برای مصرف متوسط ماهیانه ۴۰۰۰ کیلووات-ساعت مبلغ دو میلیون و ۲۳۰ هزار ریال خواهد شد.

تعرفه ماههای گرم مناطق گرمسیر ۱
متوسط انرژی مصرفی ماهیانه (کیلووات ساعت در ماه) قیمت پایه هر کیلووات ساعت(ریال)
۰-۱۰۰۰ ۲۰۲
۱۰۰۱-۲۰۰۰ ۲۲۳
۲۰۰۱-۳۰۰۰ ۲۴۱
۳۰۰۱-۳۵۰۰ ۱۰۰۴
۳۵۰۱-۴۵۰۰ ۱۸۰۸
۴۵۰۱-۶۰۰۰ ۲۳۱۰
۶۰۰۰ above ۲۷۱۰

مدیریت مصرف در ساعات اوج بار

از آن جا که میزان انرژی برق تولیدی نیروگاه‌های کشور و ظرفیت خطوط انتقال محدود می‌باشد، چنان‌چه میزان مصرف برق در کشور در ساعاتی از شبانه‌روز از حد ظرفیت تولید عبور کند، خاموشی‌های مدیریت بار اجرا می‌شود. لذا شرکت‌های توزیع برق با اجرای طرح‌هایی سعی می‌کنند با کاهش مصرف در ساعت اوج بار، از وقوع خاموشی پیشگیری کنند.

خاموشی‌های چاه‌های کشاورزی از ساعت ۱۲ تا ۱۶، استفاده از مولد‌های اضطراری موجود در سازمان‌ها و صنایع، طرح‌های تشویقی کاهش مصرف در ساعات پیک ویژه صنایع، ادارات و واحد‌های تجاری، از جمله روش‌های کاهش پیک بار می‌باشد. اما به دلیل این که عمده مصرف در این ساعت‌ها مربوط به مشترکین خانگی است، همکاری خانواده‌ها در این زمینه می‌تواند بسیار اثربخش باشد. مشترکین خانگی با خاموش نمودن وسایل سرمایشی اضافی در ساعات اوج بار و عدم استفاده از دیگر وسایل پرمصرف مانند لباسشویی، اتو و … در این ساعات، می‌توانند در پیشگیری از خاموشی‌ها موثر باشند.

استفاده از دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال (ماینر)

دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال (ماینرها)، دستگاه‌های پرمصرفی هستند که با توجه به گسترش سریع استفاده از آن‌ها، مشکلاتی در شبکه‌های برق ایجاد شده است. در خصوص مجوز استفاده از این دستگاه‌ها و تعرفه برق مصرفی آن‌ها تاکنون تصمیم‌گیری خاصی صورت نگرفته، اما بر اساس برخی اظهار‌نظرها، دستورالعمل نحوه تعامل و تعیین تعرفه توسط هیأت دولت در حال تدوین است. لذا برابر دستورالعمل موقت صادره از شرکت توزیع برق فارس، موارد زیر به اطلاع می‌رساند:

۱- استفاده از انشعاب پمپاژ کشاورزی جهت دستگاه‌های ماینر ممنوع است و در صورت مشاهده و شناسایی، بعد از اخطار کتبی، یک روز مهلت دارند تا نسبت به جمع‌آوری دستگاه اقدام کنند. در صورت عدم جمع‌آوری پس از مهلت تعیین‌شده، انشعاب قطع می‌شود. وصل مجدد منوط به تعهد کتبی عدم استفاده از ماینر است و در صورت تکرار به مرجع قضایی ارجاع می‌شود.

۲- استفاده از انشعاب‌های مشمول تخفیف نظیر مساجد،حسینیه‌ها، حوزه علمیه، دارالقرآن، و خانه عالم روستایی ممنوع بوده و در صورت مشاهده، پس از هماهنگی با دستگاه اجرایی مربوطه یا مرجع قضایی، نسبت به جمع‌آوری دستگاه اقدام خواهد شد.

۳- در صورت استفاده از انشعابات «خانگی، عمومی و صنعتی» تعرفه انشعاب به سایر مصارف تغییر یافته و دوره‌هایی که دستگاه ماینر در محل بوده، با تعرفه سایر مصارف مجدداً محاسبه و کتباً به مشترک ابلاغ می‌شود.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top