بستن

پایش ۱: آقای فرماندار، چقدر بر شهرداری نظارت دارید؟

هفت‌برکه گریشنا: «پایش» عنوان ستون جدیدی در سایت گریشنا است که مهندس ابراهیم وقارفرد، رییس سابق نظام مهندسی گراش، در راستای حقوق شهروندی می‌نویسد. در این سلسله مطالب، مهندس وقارفرد اقدام به پاییدن عملکرد مسئولان شهر با استناد به مدارک و مستندات و یا بر اساس واقعیت‌های عینی، بدون تهمت و افترا می‌کند. این پایش ممکن است به صورت سوال مطرح گردد و یا به صورت درخواست شهروندی.

در پایش اول، مهندس وقارفرد سوالاتی را رو به اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش، در خصوص عدم اجرای آرای دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال مصوبات شهرداری گراش مطرح کرده است. او از فرماندار پرسیده است که آیا فرمانداری در این زمینه به نقش نظارتی‌اش عمل کرده است یا نه؟ چرا شهرداری تاکنون ملزم به ابطال مصوبه‌هایش نشده است؟

 مهندس ابراهیم وقارفرد:

«آبی که برآسود زمینش بخورد زود

دریا شود آن رود که پیوسته روان است»

 

جناب اقای فرودی، فرماندار محترم شهرستان گراش، زحمات فراوان شما در طی سال‌های گذشته بر همه شهروندان واضح است و بنده سپاسگزار شما بوده و هستم. اما اجازه بدهید به بهانه انتشار گزارش عملکرد فرمانداری و شرایط شهر گراش، و در راستای احقاق «حقوق شهروندی» که به یقین جنابعالی نیز بر آن صحه گذاشته و همت ورزیده‌اید، سلسله یادداشت‌هایی با عنوان «پایش» را در کمال احترام به همه‌ی خدمتگزاران بیان کنم. امید که دیگر شهروندان نیز در این زمینه و احقاق حقوق شهروندی مشارکت نمایند.

 

عدم اجرای رای دیوان عدالت اداری

همانگونه که مستحضرید، رای دیوان عدالت اداری برای تمام ارگان‌ها لازم‌الاجراست. اما متاسفانه شهرداری گراش به بهانه‌های مختلف از اجرای آن سر باز می‌زند و موجب تضییع حقوق شهروندی می‌شود.

به عنوان مثال، عوارض تفکیکی زمین‌های زیر ۵۰۰ متر مربع (پیوست ۱) یا ابطال عوارض حق‌النظاره مهندسین و برخی عوارض دیگر که جنابعالی نیز بر اساس نامه استانداری، به شهرداری اعلام نموده‌اید (پیوست ۲). و اینک نیز ابطال مصوبه شورای اسلامی شهر گراش در خصوص عوارض تمدید پروانه ساختمانی (پیوست ۳) و موارد دیگر.

اما علیرغم ابطال مصوبه‌ها توسط دیوان عدالت اداری، شهرداری گراش بر صراط خود اصرار داشته و دارد.

 

نقش هیات تطبیق؟

اگر از این موضوع بگذریم که مصوبه‌های خلاف قانون شورای گراش در هیات تطبیق فرمانداری تایید شده است یا خیر، حال که رای دیوان مبنی بر ابطال مصوبات مذکور صادر گردیده، چرا شهرداری را ملزم به اجرای قانون نمی‌نمایید؟

جناب آقای فرماندار، آیا نظارت بر اجرای دقیق قانون توسط شهرداری جزو وظایف فرمانداری نیست؟ یا اینکه منتظر خواهد ماند تا شهروندی لب به اعتراض بگشاید و آنگاه وارد عمل شود؟

اگر نظارت جزو وظایف فرمانداری نیست، آیا مراتب تخلف به ارگان‌های نظارتی و بازرسی ارجاع شده است؟

 

درخواست ارائه عملکرد در حوزه نظارت

جناب آقای فرودی، استدعا دارم همانگونه که آمارهای مختلف و عملکرد فرمانداری (که نشان از همت و تلاش شما و همکاران زحمت‌کش شماست) را منتشر کرده‌اید، آماری از اعمال قانون در کمیته تطبیق و همچنین عملکرد فرمانداری در حوزه نظارت بر شهرداری و شورا را نیز منتشر نمایید تا خدای نکرده شائبه‌ی منفعل بودن به اذهان عمومی خطور نکند.

امید است که با عملکرد شما در این مساله، مجموعه‌ی شهرداری گراش نیز متوجه شود که ممکن است مردم گراش سعه صدر به خرج دهند و در مقابل عملکردها، بخصوص در مورد آرای صادره در دیوان عدالت اداری، سکوت اختیار کنند. ولی بدانید که مردم به حق و حقوق خود آگاه هستند و حتی اگر ارگان‌های نظارتی شهرستان اقدام ننمایند، این حق را برای خود قایلند که از طریق مراجع بالاتر پیگیر باشند.

۲۷ خرداد ۱۳۹۸

 

پیوست ۱: رای دیوان مبنی بر لغو عوارض تفکیکی زمین‌های زیر ۵۰۰ متر مربع 

دانلود فایل الکترونیکی پی‌دی‌اف

پیوست ۲: ابطال برخی عوارض و عوارض حق‌النظاره مهندسین

پیوست ۳: رای دیوان مبنی بر لغو عوارض تمدید پروانه ساختمانی 

دانلود فایل الکترونیکی پی‌دی‌اف

10 نظر

  1. بنده به نمایندگی از خیلی ها میگم‌، از عملکرد شهردار و شورای شهر به شدت ناراضی هستیم تا جاییکه حاضریم شورا منحل بشه ، تا اینکه ببنیم فقط اسمش شوراست در حالی که فقط دونفر قدرت دارن ، مردم عزیز آگاه باشید قدرتِ بدون‌نظارت ، فساد میاره.

  2. فرماندار گراش، فقط امارهای ساختگی ارائه بده، ما فعالیت بیشتری میخواهیم.ایشان که از دوستان نزدیک جعفرپور و فرماندار و مدیرکل های لار هستند، بهتر میتونن عملکردشون رو نشون بدن
    اقای فرماندار ما شما رو از قدیم بعنوان یک اصولگرا میشناختند هرچند حالا دم از اصلاحات میزنید و اعتدال رو بهانه کردید، اما بدانید بیشتر گراشیا چه اصولگرا و چه اصلاح طلب شما رو خوش ندارند.برای خودتون پدر امرزدگی بجا بذارید

  3. سلام جناب مهندس وقارفرد
    ممنون از گریشنا بخاطر انعکاس نظرات همشهریان

    به نظر می رسد فرماندار محترم به این درد دل و سوال یک شهروند، پاسخ مناسب خواهند داد و راه گفتگوی همراه با مدارا و مستدل و مستند را بیش از پیش باز خواهند گذاشت. کمک به گفتگوی محترمانه می تواند به تلطیف جو و همگرایی فعالان گراش کمک کند. جوی که برخی دوست ندارند در مسیر درست قرار گیرد.

    ما منتظر پاسخ شفاف هستیم.

  4. در شهرداری ها کسی به کسی نیست هرچه ظلم به مردم میشه خصوصا در شهرداری ها میشه
    بنده یک قطعه زمین در ۸۰ هکتاری دادرم ۲۰ سال است خریدم و سند پلهمی هم دارم چند روز قبل رفتم برای انتقال میگویند زمین شما در فضای اموزشی است .تعجب کردم یک بلوک زمین اکثرا ساخته شده حتی زمین کناری ان ساخته شده مگر میشود فقط زمین من ان هم ۲۳۰ متر یک فضای اموزشی باشد

  5. جناب فرماندار. چرا هیچ گونه نضارتی بر ریس بنیاد مسکن جمشیدی را نمیکنید … شما برین از مردم بپرسین تا در جریان قرار بگیرین.

  6. درود بر مهندس وقارفرد و دست اندرکاران گریشنا
    امیدوارم چنین پایش هایی ادامه داشته باشد و مسئولین نیز خود را ملزم به پاسخگویی بدانند.

  7. خیلی سخته جواب دادن به این سوالات اینکه بگن نکردم، چرا نکردی؟
    اگر بگه کزذم، خوب نشون بده چه اقدامی کردی
    فکرمیکنم سکوت میکنن به این سوالات مثل دوستانشون در شورا
    گراش خییلی مظلومه، چرا اینهمه ظلم؟؟
    مگه شما مسلمون نیستین؟مگه ما مسلمون نیستیم؟چرا خونمون رو تو شیشه بکنید؟

  8. با سلام خدمت همه همشهریان عزیز

    چرا این شهرداری این همه هزینه خلاف قانون میگیره و فرمانداری هیچ عکس العملی نشون نمیده

    من خودم بابت تفکیک زمین چندین بار با جناب شهردار و شورا بحثم شده و میگم هر چی شهردارهای قبل و هر چی شهردار اوز و لار و … میگیرن شما هم بگیرین. میگه اونا توجیح نیستن

    متاسفانه ما مهندسا که هر چی داد میزنیم که هزینه زیادی از مردم نگیرید که گوششون نمی شنوه. امیدوارم جناب فرماندار طبق وظیفه این امر رو محقق کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top