بستن

استعفا از شورا: پشت کردن به مردم و فرار از پاسخگویی

 هفت‌برکه امیرحسین نوبهار: قبول شدن استعفای دکتر فتحی از شورای شهر گراش، وضعیت شورا را کمی بیشتر از پیش روشن کرد: او دلیل استعفایش را بیماری قلبی عنوان کرده است، اما به نظر می‌رسد این بیماری مربوط به دکتر فتحی نیست، بلکه این شورای شهر است که از آغاز شکل‌گیری دچار بیماری قلبی است. شاهد این بیماری، سکته‌هایی است که گاه‌وبی‌گاه در قالب استعفا به سراغ شورا می‌آید.

 ‌شورای پنجم هنوز به نیمه‌ی راه نرسیده است، اما رکورددار استعفاهای پذیرفته شده و رد شده در تمام تاریخ شهر گراش است. هر فرد مختار است که استعفانامه‌ای بنویسد و از سمتش استعفا دهد، اما باید بداند که این اقدام او نه فقط برای شخص خودش، که برای همه مردم شهر تبعاتی دارد که به نظر نمی‌رسد اعضای کنونی شورا به آن واقف باشند؛ عدم پاسخگویی اعضای شورا در بزنگاه‌های مختلف، شاهد این قضیه است.

یکی از تبعات استعفاهای پی‌درپی اعضای شورا و سه شهردار گراش، شکسته شدن قبح این اقدام است. بدین صورت که با عادی شدن این رفتار برای اعضا و مردم، دیگر پرسشی درباره چرایی آن مطرح نمی‌شود و در این فرآیند، نخستین بازندگان این رخداد، مردم خواهند بود. مخصوصا اگر فرد مستعفی با رای مردم منصب‌دار یک کرسی شده باشد.

«پشت کردن به مردم» شاید دقیق‌ترین عبارتی باشد که می‌توان در خصوص هفت استعفای شورا و شهرداری از آغاز تاکنون به کار برد. پشت کردن به مردم زمانی است که افراد با هزارگونه شعار رنگارنگ وارد گود انتخابات شوند و پس از پیروزی در انتخابات، نه تنها به شعارهایشان عمل نکنند، بلکه منصبی را که از آنِ مردم است رها کنند و راهِ خود را در پیش گیرند، گویی که اصلا چند هزار رای مردم برای آنها به صندوق ریخته نشده است.

استعفا‌های زنجیره‌ای زمانی برای مردم دردناک‌تر می‌شود که در خصوص هیچ‌کدام از آنها، هیچ پاسخ شفافی به مردم داده‌ نشده است. استعفای سه شهردار و چهار عضو شورا شاید برای آنها که از منظر قدرت به قضیه نگاه می‌کنند، عادی و بیشتر شبیه به یک بازی باشد، اما باید توجه داشت که هر کدام از این استعفاها شهر را متاثر می‌کند؛ و شهر خانه‌ی چند هزار انسان است که با امیدی و آرزویی به اعضای شورا رای داده‌‌اند و به شهرداران اعتماد کرده‌اند.

البته این غیر پاسخگو بودن، صرفا به همینجا ختم نمی‌شود. کمتر از دو سال از عمر شورا سپری شده، اما هنوز هیچ‌کدام از مدیران و تصمیم‌گیران شورا، یک نشست خبری با همه رسانه‌ها و مردم نداشته‌اند. تاکنون هیچ کدام از اعضای شورا در یک نشست رسمی، در جمع جوانان، دانشجویان، نخبگان، فعالان اجتماعی، انجمن‌ها و… حاضر نشده‌اند تا به صدها سوال بی‌پاسخ جواب بدهند. البته به جز جلسه‌ای که در مدرسه علمیه برگزار شد و به جای پاسخگویی به سوالات مردم، به محلی برای تسویه‌حساب‌های شخصی اعضا بدل گردید.

از اردیبهشت ٩۶ تاکنون ٢۶ ماه گذشته است. آیا وقت آن نرسیده که اعضای شورا در خصوص «مسئله محدوده» که شعارش را می‌دادند با مردم صریح و بی‌پرده صحبت کنند؟ با گذشت چندین سال از طرح این مسئله و استفاده کاندیده‌ها در دو دوره اخیر شورا از این شعار، آیا مردم حق ندارند بدانند که موکلانشان در این‌باره چه کرده‌اند؟

آیا تصور می‌کنید مردم شعارهای کاندیداها درباره مسکن‌ ارزان، افزایش قدرت جوانان، راه‌اندازی کمیسیون‌های تخصصی، احداث پارکینگ‌ها، کارگروه نظریه‌پردازان شهری، ایجاد شورای بزرگان و مجربین، راه‌اندازی اتاق مشاوره جوان در مدیریت شهری و ده‌ها شعار ریز و درشت شما را فراموش کرده‌اند؟

البته مخاطب این یادداشت هرکسی می‌تواند باشد الا اعضای شورا، چرا که برای نویسنده به کرات اثبات شده که تصمیم‌گیران کنونی مدیریت شهری نه عزمی برای پاسخ به مردم دارند و نه اعتقادی به افکار عمومی. شاهد این قضیه مواردی است که در سطور فوق به آن اشاره شد. لذا این انتظار از همه مسئولین شهرستان، اعم از امام جمعه محترم، فرماندار و بخشدار و در رأس آنها شهروندان گراشی وجود دارد که با طرح پرسش و استفاده از جایگاه قانونی، اجازه ندهند حق مردم چنین تضییع شود.

12 نظر

  1. اصلی ترین مسئله برای یک شهروند آگاهی از حقوق و تکالیف خود است، بدون آگاهی از حقوق و تکالیف شهروندی، مطالبه گری بی معناست، لذا ازین جهت تلاش سیاه مشق حاضر، در راستای آگاه سازی شهروندان گراشی از رویدادهای پیرامونی شهر خود قابل تامل خواهد بود؛ مع الاسف نبود تحزب موجب شده تا ورود و خروج کنشگران سیاسی بدون هیچ گونه پاسخ گویی همراه باشد.

  2. متاسفانه در شهرهای کوچکی نظیر گراش عدم وجود نظارت مکفی نهاد های مدنی و رسانه ها ،موجبات عدم پاسخگویی پاره ای از مسئولان را بیش از پیش فراهم آورده است.

  3. اگر واقعا دکتر فتحی استعفا داده اند و مورد قبول اعضای کرسی دوست شورا قرار گرفته است بزرگترین خدمت به مردم گراش کرده است و اگر شورا منحل شود قطعا مورد رضایت مردم است و بر خلاف فرمایشات آقای نوبهار علاوه بر اینکه پشت کردن به مردم نیست بلکه اگر یک کار خوب و مردمی در زندگی کرده اند همین استعفای از شورا است تعجب از بعضیها است که در ابتدای ورود به شورا انقدر در شورا شلوغ بازی در آوردن که فکر میکردیم جزهولین نفراتی خواهد بود که ازشورا استعفاه خواهد داد ولی بسوزه منافع شورا وکرسی گرم ان. ازمقامات مسول بویژه بازرسی استان و جناب اقای فرماندار انتظار میرود طبق قانون به شورا ورود پیداکنند و اموال و وامهاییکه اگر بعضی از اعضای شورا و ممکن است برادران و یا بستگان درجه یک در زمان ورودشون به شورا بدست آورده اند بررسی و تحقیق و تفحص شود تا این شبهات ازبین رود و انشاء الله که هیچ مورد خلافی ثابت نشود

  4. شایعاتی در سطح شهر گراش است که یکی از اعضای شورا مبلغ پانصد میلیون تومان وام کم بهره با سود ۳ یا ۴ درصد از یکی از بانک‌های استان دریافت کرده است سخنگوی محترم شورا لطفا صحت و یا تکذیب آن را اعلان فرمایند اگر این خبر صحت دارد لطفا در یافت کننده این وام ما را هم راهنمایی کنند که چکونه می‌شود از بانک وام ۵ میلیون تومانی کم بهره بگیرم خیلی نیاز دارم من پانصد میلیون نمی‌خواهم الان چند سال است که دنبال ۵ میلیون تومان وام هستم ممنون خواهم شد اگر راهنمایی فرمایید

  5. فرار از پاسخگویی بهترین عنوانیست که میتوان برای استعفا های پی در پی شورا به کار برد ، چنانکه نفرات باقیمانده شورا هم میتوانند با بولد کردن این استعفا ها بر کارشکنی و عدم همکاری سایر اعضا تاکید کرده و این را دستاویز و بهانه ای برای عدم تحقق وعده ها قرار دهند ، حال آنکه عدم شفافیت اتفافات شورا و توجیهات غیر قابل باور آن ها برای این اتفافات ، مردم را بیش از پیش نسبت به صحبت های اعضای شورا که تا چندی قبل از معتمدین شهر بوده اند ، بد بین کرده است .
    و از آن بدتر عادی شدن این اتفافات نیز موضوعیست که به سادگی نمیتوان از آن گذشت زیرا در طولانی مدت میتواند بر عملکرد سایر مسولین نیز تاثیر گزار باشد

  6. امروز در خنج دفتر تعویض پلاک افتتاح شد و رسما در خنج تعویض پلاک موتور و ماشین انجام میشود.مسئولین گراش کمی به فکر باشند .

  7. بنظر من خواستن یا خواهش کردن از شورا برای پاسخگویی خیلی مناسب نیست. باید ساختارها جوری باشه که هر کسی که عضو شورا شد مجبور به پاسخگویی باشه و جزو وظایف مهم او قلمداد بشه.

  8. توی دوره قبل که فتحی رییس شورا بود بلایی سربنده اورد که من و خانواده ام را از نون خوردن انداخت خدا از سر تقصیراتت نگذره اقای به اصطلاح دکتر فتحی بنده شنیدم که ایشون گفته اگه منو رییس شورا میکنید در شورا میمانم وگرنه استعفا میدم خب این چه شخص دلسوزیه که بعضی افراد طرفداری میکنن از این شخص خدایا این میز ریاست و بسوزون تا من و امثال من بتونیم نفسی بکشیم ولی بدون اه من و خانواده ام پشت سرته فتحی

  9. از قدیم گفت اند:
    جلو ضرر هر وقت گرفته شود، نفع است .

    وجود این شورا با این افراد و ضرر هایی که برای مردم دارند، هرچه زودتر منحل شود به نفع مردم است.
    شهرداری نیز از دخالتها و توقعات بی جای اینها راحت می شود و بیشتر به کار اصلی شهر رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top