بستن

آموزش و نظارت برنامه‌‌ی اصلی برای مبارزه با قاچاق است

هفت‌برکه: تمایل مردم به استفاده از کالای خارجی و اختلاف قیمت بین برخی اجناس از محرک‌های قاچاق در گراش است.

به گزارش هفت‌برکه اولین جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۸، صبح پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه به ریاست قاسم فرسوده معاون فرماندار گراش برگزار شد.

فرسوده با تشکر از اقدامات انجام شده گفت: «در راستای نامگذاری امسال به نام رونق تولید هر کدام از دستگاه‌های بر اساس وظایف ذاتی خود اقدام کرده‌اند. ما در حد شهرستان خودمان باید حرکت داشته باشیم. در بحث قاچاق ما شهرستان مرزی نیستیم و مشکلات کمتری داریم.»

فرسوده در مورد برنامه سال جدید گفت: «در سال ۱۳۹۸ باید به دنبال پیشگیری و اقدامات فرهنگی و آموزشی باشیم. افزایش نظارت‌ها اقدام بعدی است و به دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی باید نظارت‌ها را افزایش دهیم. ما در برخی ادارات نیرو کم داریم ولی نمی‌توانیم بی‌تفاوت از کنار موضوع قاچاق بگذریم.»

معاون فرماندار با تشکر از نیروی انتظامی، گمرک، تعزیرات و ناحیه مقاومت بسیج در بحث کشفیات گفت: «در بازرسی و کشفیات به دلیل حساسیت موضوع از نیروهای کارشناسی استفاده شود تا بعد از کارشناسی پرونده تشکیل شود. در این بحث ۹۸ درصد موارد صحیح بوده است اما یک مورد جزیی پیش می‌آید که همه زحمات دوستان زیر سوال می‌رود. ضابطین قضایی باید در مورد نحوه شناسایی اجناس قاچاق آموزش ببینند تا اجناسی که به صورت قانونی حمل می‌شود به اشتباه توقیق نشود.»

سرهنگ مزارعی جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان گراش گفت: «یکی از وظایف ما مبارزه با کالای قاچاق است و ما هفته‌ای سه چهار مورد کشفیات داریم و حتی گاهی به درگیری هم منتج می‌شود. در این مورد گاهی تشخیص بین کالای قاچاق و انتقال کالا برای مصرف شخصی مشکل است. در مورد کالای قاچاق به صورت خرد یا کوله‌باری قانون مبهم است بر اساس آیین‌نامه ما، حتی یک کولر یا آب‌سردکن هم قاچاق محسوب می‌شود که ممکن است باعث نارضایتی شود.»

سرهنگ مزارعی در مورد نوع قاچاق گفت: «امسال کشفیات مواد خوراکی کم شده ولی مردم تمایل زیادی به مصرف کالای خارجی به ویژه کولر اسپلیت دارند. در این بخش تفاوت قیمت خیلی محسوس است و افراد را متمایل به خرید کالا از مبادی غیررسمی می‌کند.»

نماینده گمرک لارستان در مورد پرونده‌های قاچاق تشکیل شده گفت: «در سال گذشته ۷۴ پرونده مربوط به گراش بوده که ۵ درصد کمتر شده است. در فروردین امسال هم ۸ پرونده در حوزه شهرستان گراش تنظیم شده است. از اول بهمن‌ماه ما ارز آزاد را برای ارزیابی استفاده می‌کنیم به همین علت ارزش کالاهای کشف شده به شدت افزایش یافته است.»

صادق ایزدی رییس اداره صمت گراش گفت: «در بخش قاچاق ما در بحث خرده‌فروشی برخورد نمی‌کنیم و نظارت بیشتر در سطح عمده‌فروشی و انبارها است که ما انبارهای بزرگی هم نداریم. با این وجود ما با همکاری نیروی انتظامی کلاس‌های آموزشی برای اصناف داشته‌ایم.»

محمد جنگجو نماینده اتاق اصناف در این جلسه گفت: «در مورد حضور تعزیرات در گراش ما چند ماه است که پیگیری می‌کنیم. این اداره باید در شهرستان مستقر باشد تا مردم بتوانند در یک روز مشخص برای پرونده‌ها مراجعه کنند.»

دکتر ندا موغلی نماینده معاونت دارو دانشکده علوم پزشکی گراش گفت: «در عرضه لوازم بهداشتی باید با هماهنگی اداره صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی نظارت کنیم و هر سه ماه یک بار باید آمار کشفیات هم ارسال شود.»

محمد خواجه‌پور مدیر رسانه‌های هفت‌برکه در مورد حمایت از مصرف داخلی گفت: «ما از سال گذشته اعلام آمادگی کردیم برای حمایت از تولید داخلی و بومی در گزارش‌هایی تولیدات شهرستان را به رایگان معرفی کنیم. چند مورد انجام شد و هنوز این پیش‌نهاد پابرجاست. تقویت صنایع کوچک شهرستان را وطیفه رسانه‌ای خودمان می‌دانیم.»

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

5 نظر

  1. شما مسئولان اگه دلسوز مردم هستین یه کم به نمایندگی های فروش خودرو سری بزنید تا ببنید دارن چکار میکنن بامردم جلسه ای که هیچ خروجی و سودی برای مردم نداشته باشه چه فایده ای داره

  2. ایا مسولین مبارزه با قاچاق کالا وارز میدانند که کل طلاهایی موجود در طلا فروشان که از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد گراش میشود و درسطح ایران توزیع و به صورت عمده بفروش میرسد قاچاق است ارزش ریالی ان بیش از خروج گازوییل قاچاق از ایران است چرا اقایان ورود نمی کنند شما گیر میدین به چند بسته ویتامین سی و شکلات ولی این همه طلا وارد گراشمیشد چشمها بسته است لطفا اگر واقعا قصد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارید از همین ورود طلاها جلوگیری کنید میدانیددچقدر به اقتصاد مملکت خسارت وارد میشود میدونی چقدر ریال بابت نپرداختن گمرکی به بیت المال ضرر میرساند ِچند مورد طلاهای قاچاق کشف شده است مردم میدانند ولی چی بگویند

  3. بازم حرف حرف حرف ,دست بردارین دیگه,مردم به سخره گرفتین ,هی جلسه میگیرین ,دلتون خوشه ,فقظ زیر کولر نشستین ,کولر داره زحمت میکشه نه شماها

  4. بابا برین فکر گرونی بکنین فکر مسکلات مردم بکنین واسه یه کیلو شکر مردم صف کشیدن مگه ما انقلاب کردیم و شهید دادیم و پای همه چی وایسادیم که بعد از ۴۰سال وهسه مرغ و نفت و شکرو …..توصف وایسیم؟اخه انصافم خوب چیزیه الانم دست گذاشتین رو درامد مردم بابا ولمون کنینن بذار توشهرهای،بزرگ و همجوار خودمون جلو قاچاق بگیرن شما چرا کاسه داغ تر از اش میشین بذارین به درد خودمون بسوزیم شمادیگه نمک نریزین مواد مخدر که قاچاق نمیشه اینجا

  5. ایا ارگانی هست که نظارتی بر داروخانه ها داشته باشه ؟؟
    به شخصه چند روز پیش رفتم داروخانه و یک پماد گرفتم قیمتی که پرداخت کردم دو برابر قیمتی بود که روی جعبه زده شده بود میگم چرا؟؟؟؟ میگن الان باید گرونتر بخریم دیگه نمیشه به قیمت قبل داد. میگم خب این که قیمت روش خورده میگه همینه که هست نمیخوای نگیر …….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top