بستن

قدردانی خانواده اقتداری از مراسم خاکسپاری و یادبود پدر

هفت‌برکه – گریشنا: عصر امروز چهارشنبه چهارم اردیبهشت ۱۳۹۸ یک روز بعد از مراسم تشییع و خاکسپاری دکتر احمد اقتداری در گراش، فرزندان زنده‌یاد با حضور در منزل دکتر صادق رحمانی، وصی فرهنگی دکتر احمد اقتداری، از همه تلاش‌های او و همراهانش در امور انتقال، تشییع و تدفین دکتر در گراش قدردانی و تشکر کردند.

مهندس امید اقتداری، مهندس افشین اقتداری، ژینوس آرمان، یوسف اقتداری و خسرو اقتداری با دکتر رحمانی، رییس هیات مدیره‌ی موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش، دیدار و گفتگو کردند. مهندس افشین اقتداری در ابتدای این نشست، قدردانی و تشکر خانواده‌ی دکتر اقتداری را از همکاری بی‌دریغ امام جمعه، فرمانداری، شورای شهر و شهرداری، و نهادها و ادارات مختلف گراش و لار و همچنین تمام گروه‌های مردمی برای برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری و یادبود دکتر احمد اقتداری ابراز کرد.

در این نشست درباره‌ی برنامه‌های آینده برای زنده نگه داشتن نام و یاد پدر مطالعات خلیج فارس گفتگو شد. اولین موضوع بحث، برگزاری مراسم چهلم دکتر اقتداری در گراش بود. این مراسم در هفته دوم خردادماه ۱۳۹۸ در گراش برگزار و سنگ قبر ایشان طبق وصیت نصب خواهد شد. اقتداری در وصیتش نوشته است بر سنگ قبرش بنویسند: «بدرود باد گیتی با بوی نوبهاران».

پیش از این دکتر رحمانی در مراسم یادبود دکتر اقتداری در حسینیه اعظم، از اهدای یک جایزه‌ی دوسالانه به نام «جایزه فرهنگی احمد اقتداری» برای تحقیقات علمی در حوزه‌ی خلیج فارس و جنوب ایران صحبت کرده بود. در جلسه‌ی امروز، درباره‌ی بخشی از جزییات این برنامه نیز گفتگو شد. مقرر شد که این جایزه هر دو سال یکبار در روز دهم اردیبهشت‌ماه، روز خلیج فارس، در مراسم ویژه‌ای به نفرات برگزیده اهدا می‌شود. روند تشکیل هیات امنا و هیات علمی این جایزه در آینده به شکل مفصل‌تر منتشر خواهد شد.

همچنین تصمیم گرفته شد که هر سال به مناسبت روز خلیج فارس، دهم اردیبهشت، بر مزار پاسبان خلیج فارس برنامه‌ی یادبودی تدارک دیده شود.

طراحی و اجرای عمارت یادبود دکتر اقتداری بر مزار ایشان نیز موضوع بعدی صحبت خانواده دکتر اقتداری با وصی فرهنگی ایشان بود. دکتر رحمانی تاکید کرد که این بنا هم باید گویای ویژگی‌های بومی و شاخصه‌های فرهنگی جنوب ایران باشد و هم نشانه‌ای از بزرگی شخصیت دکتر اقتداری و مطالعاتش.

از دکتر اقتداری بیش از ۳۰ کتاب منتشر شده، اما همچنان ۱۵ کتاب منتشرنشده از او به میراث باقی مانده است. در جلسه‌ی امروز، درباره‌ی انتشار این کتاب‌ها در آینده تحت نظارت مهندس امید اقتداری و دکتر صادق رحمانی صحبت شد. دکتر رحمانی گفت: «برخی از کتاب‌های دکتر اقتداری که مورد نیاز دانشجویان و محققان است، باید با ویرایش و شکل امروزی بازنشر شود. کتاب‌های تخصصی خلیج‌فارس‌شناسی استاد اقتداری محل مراجعه‌ی دانشجویان و پژوهشگران از سراسر ایران و جهان برای نوشتن پایان‌نامه‌ها و تحقیقات علمی است و بهتر است به شکل‌های مختلف از جمله در قالب‌های الکترونیکی در دسترس قرار بگیرد.»

در مراسم یادبود دکتر اقتداری، دکتر رحمانی از طرف مردم گراش درخواست انتقال کتابخانه‌ی ایشان را از مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی در تهران به گراش مطرح کرد. در این جلسه مهندس امید اقتداری اظهار کرد که می‌توان بخشی از این کتاب‌ها را به گراش انتقال داد تا در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

 

2 نظر

  1. الان که پدر و پاسبان خلیج فارس از دنیا رفته اند اجازه نباید بدهیم دشمنان به فکر ناآرامی در خلیج فارس باشند.آری….سلاح ما تفنگ و گلوله نیست سلاح ما قلم و کاغذ هست که باید این مرز و بوم را به دیگران و جهانیان بشناسیم.دکتر احمداقتداری با نوشتن و مطالعه به جهانیان فهمانده که خلیج همیشه فارس و حتی تا فرسنگ ها دور تر از آن متعلق به ایران هست و خلیج همیشه فارس باید برقرار بماند .ایشان با جوهر خودکار به جنگ دشمنان که در خیال باطل شان قصد تجاوز به ایران را دارند رفته هست و در حقیقت بزرگترین جنگ نرم را ایشان آغاز کرده اند .حدود چندین سال هست که هیچ جنگی در منطقه رخ نداده و جنگ امروز جنگ تن به تن شدن نیست .ایشان با مطالعه خلیج فارس دلایل محکمی دارند که خلیج فارس همیشه متعلق به ایرانیان بوده و حتی روزی که بحرین از ایران جدا می شود ایشان بیمار و آزرده می شوند و این یعنی حب وطن و دوست داشتن این خطه پاک ایران.کاش کمی خاطرات ایشان را می خواندیم و می دانستیم که ایشان همیشه دغدغه اصلی اش شناساندن این مرز و بوم به جهانیان بوده هست .پدر پیر خلیج فارس شاید در آخرین نفس هایش می خواستند بگویند شاید من نباشم ولی با این قلم و کاغذ شما جوانان راه من را ادامه بدهید.باید یه نسخه از کتاب هایش ترجمه بشود و برای حکام عرب و غرب فرستاده بشود تا اگر نمی دانند ؛بدانند و اگر خود را به خواب زده اند بیدار شوند و ما را وارد بازی احمقانه نکنند .ان شاالله جوانان راه این مرد بسیجی به تمام معنا و پاسدار بدون ادعا و بدون هیچ گونه ریا را ادامه بدهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top