بستن

اختتامیه‌ای بر ده‌ روز جشن فرهنگ و مردم

هفت‌برکه – گریشنا: «بزرگترین دست‌آورد خونه کدیم بعد از ۴ دوره برگزاری این است که از سرمایه اجتماعی برخوردار شده و به یک خواست عمومی تبدیل شده است.» این سخن مهندس غلامرضا آرمان‌مهر در اختتامیه‌ی خونه‌ی کدیم ۴ در خانه تاریخی محسن‌زاده بود که دوشنبه، ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ برگزار شد. دبیر برگزاری خونه کدیم و مدیر عامل انجمن ایکوموس گراش، خونه کدیم را با در نظر گرفتن مولفه‌هایی چون تعداد کادر اجرایی، زمان آماده‌سازی و برگزاری و تعداد بازدیدکننده، بزرگترین برنامه فرهنگی گراش دانست. او دو پیشنهاد هم داشت: «فعال بودن کارگروه مالی در طول سال و ثبت برنامه خونه کدیم در تمام تقویم‌های رسمی و غیررسمی نهادها، گروه‌ها و ارگان‌ها.»

بعد از ده روز میزبانی از بازدیدکنندگان، اختتامیه خونه کدیم ۴ به همان سیاق افتتاحیه برگزار شد: غیر رسمی و کوتاه. مهندس آرمان‌مهر تنها سخنران برنامه بود، و عمده‌ی زمان برنامه به نمایش چهار کلیپ، اجرای موسیقی محلی و تقدیر و تشکرها گذشت.

ارجاع به خونه کدیم در سال‌های گذشته

افتتاحیه پر بود از ارجاع به سرگذشت خانه‌های علی‌پور، سعادت و شهیدان عظیمی که میزبان طرح خونه کدیم ۱ و ۲ و ۳ بودند. کلیپ کوتاه مصاحبه با حاج غلامعلی علی‌پور، معمار سنتی و پسر استاد امیدعلی علی‌پور؛ حاج عبدالکریم سعادت، مالک سرای سعادت؛ و عبدالعلی صلاحی که پیگیر تبدیل خانه شهیدان عظیمی به موزه مردم‌شناسی بود، مورد توجه قرار گرفت. حضور عبدالکریم سعادت و برادرانش در برنامه اختتامیه نیز از نکات چشمگیر این برنامه بود، چون آنگونه که مهندس حامد عبدالهی، رییس هیات مدیره انجمن ایکوموس، می‌گوید: «اتفاقی که برای خانه‌ی سعادت بعد از اجرا شدن طرح خونه کدیم ۲ افتاد، نمونه‌ای عالی از تحقق آرزوهای اعضای انجمن است. ما همیشه این روند را به عنوان یک مدل موفق ارائه می‌کنیم.» مرمت و احیای خانه تاریخی سعادت از سال گذشته شروع شده است و قرار است به زودی تبدیل به یک مکان گردشگری و فرهنگی تبدیل شود (گزارشی درباره این خانه در گریشنا).

تشکر از خانواده محسن‌زاده

مهندس آرمان‌مهر در همان اوایل صحبتش، از خانواده‌ی محسن‌زاده نام برد، و با همراهی مهندس حامد عبدالهی، رییس هیات مدیره انجمن ایکوموس، از سه تن از اعضای خانواده که مستقیم‌تر درگیر تصمیم‌گیری برای اجرای برنامه‌ی خونه کدیم ۴ بودند با اهدای لوح تقدیر تشکر کرد: حاج مسعود و حاج عبدالمحسن محسن‌زاده و حاج مهدی ستودیان. او به نمایندگی از انجمن ایکوموس برای همکاری با خانواده محسن‌زاده، چه در بحث عملی (مرمت و احیا و…) و چه در بحث تئوری (مشاوره و…)، نیز اعلام آمادگی کرد و گفت: «امید که داستان خونه کدیم ۴، آغاز داستان حفظ و احیای خانه ارزشمند محسن‌زاده باشد.»

گزارش مالی و آمارها

به گفته دبیر برگزاری خونه کدیم ۴، کل مراحل آماده‌سازی و برگزاری این طرح ۳۳ روز به طول انجامیده است، و بعد از اختتامیه نیز چندین روز ادامه خواهد داشت. کمیل باقرپور، مدیر اجرایی و تدارکات؛ نازنین قزلی، مدیر داخلی؛ و حسین ناصری، مدیر ارتباطات و ویژه‌برنامه‌های خونه کدیم ۴ بودند که از کمک ۶۵ نفر در کادر اجرایی بهره می‌بردند. ۳۵ نفر از این اعضا به طور مستقیم در کار دخیل بوده‌اند و ۲۰ تن از آنها روزانه در کادر اجرایی حضور داشته‌اند. به این ترتیب، به گفته‌ی مهندس آرمان‌مهر، ۵۲۸۰ نفر/ساعت کار مفید در خونه کدیم ۴ انجام شده است.

نتیجه‌ی این تلاش در آمار بازدیدها از خانه تاریخی محسن‌زاده منعکس می‌شود: تعداد کل بازدید‌ها ۶۳۸۰ نفر؛ متوسط روزانه ۶۳۸ و متوسط تعداد حاضران در ویژه‌برنامه‌ها ۲۵۰ نفر. این آمار با آمار نهایی خونه کدیم ۳ که به مدت ۱۴ روز باز بود، برابری می‌کند.

دبیر برگزاری خونه کدیم و مدیر عامل انجمن ایکوموس سپس به ارائه‌ی یک گزارش مالی کوتاه پرداخت: «مجموع هزینه‌ها تاکنون ۴۹.۳۳۰.۰۰۰ تومان بوده است. برای تامین این هزینه، انجمن ۲۱.۳۳۰.۰۰۰ تومان کمک نقدی و مستقیم دریافت کرده است و ۱۹.۸۰۰.۰۰۰ تومان کمک غیرنقدی و هدایا. در نتیجه، ما هنوز ۸.۲۰۰.۰۰۰ تومان به بازار بدهکاریم.»

تشکرها و تقدیرها

«اسم بردن و تشکر کردن از افراد و نهادهایی که کم یا بیش در برگزاری خونه کدیم سهیم بوده‌اند، وظیفه‌ی ماست و نشان می‌دهد انجام یک طرح اینچنینی به چه حمایت‌ها و کمک‌هایی نیازمند است.» مهندس آرمان‌مهر با بیان این نکته، به معرفی این افراد و نهادها می‌پردازد. او ابتدا با همراهی سید عفیف‌الدین زندوی، رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان گراش، از کارگروه مالی این طرح با اهدای لوحی تشکر می‌کند. قاسم فرسوده، حبیب‌الله مهرابی، مهندس قاسمعلی وقارفرد، مهندس مرتضی وقارفرد، مهندس ابراهیم وقارفرد، عبدالرضا افشار و کمیل باقرپور این کارگروه را از روزهای ابتدایی شروع پروژه در فرمانداری تشکیل داده بودند. حبیب‌الله مهرابی به نمایندگی از کارگروه به روی سن آمد تا لوح تقدیر را دریافت کند.

مهندس آرمان‌مهر حامیان مالی خونه کدیم ۴ را نیز به دو دسته نهادها و افراد تقسیم کرد: فرمانداری شهرستان گراش، موسسه توسعه و همیاری گراش، دفتر نظام مهندسی، اعضای شورای شهر، موسسه شباب البرکه، موسسه آبشار اندیشه، اداره اوقاف و امور خیریه، هیات رزمندگان اسلام، و بانک انصار.

او همچنین از افرادی که از این طرح حمایت مالی کرده‌اند نام برد: عبدالرضا افشار، مهندس احمدعلی عبداللهی، جانعلی دارا، مهندس اکبر باقرزاده، مصطفی خورشیدی، فوزیه ناصری، حاج کریم جعفری، مسعود دیانت، سجاد نورالدینی، رضا نوشادی، محمود نوروزی، عباس روانبخش، حسین فولادی، اویس قائدی، نسرین خندان، سیدعلی مجلسی، محمد صادقی، محسن محسنی، مجتبی پورشمسی، محمدحسن مهرابی و احمد پولادسنج.

پرده‌سرای امیرکبیر، تزئینات اتومبیل گلوریا، رستوران صالح، گالری گلسو، چی‌چکا، دلیزافود، رایانت و نگارین اسپانسرهای خونه کدیم ۴  بودند.

حامیان معنوی این طرح نیز شامل اداره میراث فرهنگی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، بنیاد کهن‌پارسیان، موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه، پندری، هیات کوهنوردی گراش، بنیاد فرهنگی نوبهار، گروه نردبان، انجمن روانشناسی، عبدالعلی صلاحی، مهدی جباری، مهندس سلمان مهرابی، جواد رادمرد و محسن مهرابی بودند.

معرفی و تشکر از کادر اجرایی

بخش آخر برنامه‌ی اختتامیه خونه کدیم ۴ به تشکر از اعضای کادر اجرایی اختصاص داشت. در کنار لوح تقدیری از طرف انجمن ایکوموس گراش، گلدان‌هایی از طرف فوزیه ناصری، از اعضای شورای شهر گراش، نیز به این افراد اهدا شد. امسال نیز همانند اختتامیه خونه کدیم ۳، بانک انصار بسته‌های هدیه برای این برنامه در نظر گرفته بود که با حضور عبدالحسین محمدی، رییس بانک انصار گراش، و مهدی مهرابی، رییس اداره بازاریابی استان، به کادر اجرایی خونه کدیم ۴ اهدا شد.

اسامی برگزارکنندگان خونه کدیم ۴ به ترتیب حروف الفبا به این شرح است: عبدالرضا افشار، علی افشار، مجید افشار، محمد اکبری‌زاده، ابوطالب امانتی، فاطمه استار، جواد آب‌افکن، اسحاق آذرآیین، غلامرضا آرمان‌مهر، محمدرضا آرمان‌مهر، کمیل باقرپور، اسماعیل بلبلی، مینا جباری، احمدرضا جبرالدینی، فاطمه جعفری، نسرین خندان، محمد خواجه‌پور، عوض دبستان، جواد رادمرد، سعید رایگان، ریحانه رودیجانی، ریحانه رهنورد، سعید سرخی، زهرا سلیمی، شیدا شرقی، زهره شعبان‌نژاد، سیاوش شکوه‌زاده، رضا صدقی، محمد عالمی، مجتبی عالی‌پور، حامد عبداللهی، عارفه عبداللهی، راضیه عظیمی، مسعود غفوری، محمد فتاحی، مهدی فتاحی، فاطمه فولادی، مهدی قاسمی، نازنین قزلی، راضیه متین، محمدرضا محسن‌زاده، مریم مظفری‌فرد، محسن مهرابی، علی میرزمانی، محمدمهدی نادرپور، حسین ناصری، امیرحسین نوبهار، محمدامین نوبهار، صادق نوروزی، علی‌اصغر نوروزی، و فاطمه یوسفی.

مجموعه گزارش‌های گریشنا درباره خونه کدیم ۴:

می‌خواهیم خانه محسن‌زاده بماند

شعرخوانی و خاطره‌بازی به یاد دوران مَنکَل و غیری

احیای دنگ در حیاط خونه کدیم ۴

افتتاح خونه کدیم ۴ با گل و نسیم شعر گراشی

گزارش تصویری: آب‌وجارو برای بهار در خونه کدیم

گذر و گذران زندگی در خونه کدیم ۴

خونه کدیم ۴ روح زندگی را در خانه محسن‌زاده می‌دمد

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top