بستن

پارکینگ بازار طلا را برای شهرداری خریده‌ایم

هفت‌برکه – گریشنا: حذف پارکینگ از ساختمان بازار طلای گراش، بخصوص با انتشار صحبت‌های چند تن از اعضای شورای ترافیک، در روزهای اخیر باز هم مورد بحث قرار گرفته است. هیات مدیره‌ی بازار طلا تاکید می‌کند با این که پارکینگ را از ساختمان حذف کرده‌اند، اما زمین روبه‌روی بازار را برای تامین پارکینگ خریداری و در اختیار شهرداری قرار داده‌اند. این زمین اکنون خانه‌ی اوسه، محل اداره ثبت گراش، است که قرار بوده با نقل‌ مکان این اداره، تخریب و به عنوان پارکینگ استفاده شود.

عملیات ساخت بازار طلای گراش در شهریورماه ۱۳۹۵ کلنگ خورد. در همان زمان هم فولادی، رییس هیات مدیره بازار طلا، اعلام کرد زمینی برای پارکینگ روبه‌روی بازار خریداری و مشکل حذف پارکینگ حل شده است (خبر در گریشنا).

 

جرقه بحث در شورای ترافیک

در جلسه‌‌ی شورای ترافیک که ۱۵ اسفندماه برگزار شد (خبر در گریشنا)، سه تن از مدیران شهرستان درباره‌ی حذف پارکینگ از بازار طلا اظهار نظر کردند. سروان رنجبر درباره‌ی مشکل پارکینگ بعد از افتتاح بازار طلا و تکمیل ظرفیت پارکینگ باغ ملی هشدار داد. پاسخ مصطفی خورشیدی، نایب رئیس شورای شهر، اینگونه بود: «ساختمان اداره ثبت متعلق به شهرداری است و سال آینده به دنبال تبدیل این محدوده و مغازه عباس نجار به پارکینگ هستیم. تصمیم در مورد حذف پارکینگ در دوره گذشته گرفته شده است و ما به دنبال حل مساله هستیم و مساله پارکینگ را پیگیری می‌کنیم.» به این گفته‌ی خورشیدی، باید پیشنهاد عجیب معاون عمرانی فرمانداری را هم اضافه کرد. زمانی در این جلسه پیشنهاد داد: «طبقه همکف به پارکینگ تبدیل شود و به جای آن یک طبقه به بازار طلا اضافه شود.»

فولادی: حذف پارکینگ برای بالا بردن امنیت بود

حسین فولادی، رییس هیات مدیره بازار طلای گراش، در گفتگو با گریشنا درباره‌ی اصرار طلافروشان برای حذف پارکینگ گفت: «طلافروشان فکر می‌کنند ساخت پارکینگ در بازار طلافروشان میزان امنیت را کاهش می‌دهد. حرف اعضای بازار طلا این بود که ما برای ایجاد امنیت قصد داریم این مکان را بسازیم.»

او در توضیح این اصرار، سابقه‌ای از تصمیم طلافروشان برای ساخت بازار طلا را بازگو می‌کند: « اصل ساخت بازار طلا، بالا رفتن امنیت بود. بعد از این که طلافروشی آقای فرسوده مورد سرقت مسلحانه قرار گرفت، ما از نیروی انتظامی انتقاد کردیم که باید میزان گشت‌زنی‌شان را افزایش دهند و درست نیست یک طلافروشی در ۱۰۰ متری نیروی انتظامی مورد دست‌برد قرار بگیرد. جواب آن‌ها این بود که ما نمی‌توانیم جلو تک‌تک مغازه‌ها نیرو بگذاریم. اگر همه طلافروشان در یک مجتمع متمرکز شوند، ما می‌توانیم نیرویی را برای محافظت و بالا بردن امنیت برای آن‌ مجتمع در نظر بگیریم. زمانی که روی متمرکز شدن طلافروشان تاکید می‌شد، ما گفتیم طلافروشان را در یکی از پاساژ‌های نوساز مثل پاساژ حضرت ولی‌عصر(عج)، پاساژ زارعی و یا پاساژ آقای وقارفرد متمرکز کنیم؛ اما مجموعه شرایط این پاساژ‌ها مورد توافق طلافروشان قرار نگرفت و آن‌ها گفتند برای ایجاد امنیت، ما خودمان یک ساختمان درست می‌کنیم که مخصوص بازار طلا باشد و یکی دو نیروی امنیتی را نیز برای آن تعیین می‌کنیم. بعد از این که ضرورت ایجاد پارکینگ در بازار طلافروشان قطعی شد، طلافروشان با جدیت با آن مخالفت کردند و گفتند با ایجاد پارکینگ، ضریب امنیتی ما تضعیف می‌شود چون هر کسی به هر بهانه‌ای می‌تواند در پارکینگ رفت‌وآمد کند و نقشه بکشد.»

زمین پارکینگ را برای شهرداری خریده‌ایم

رییس هیات مدیره بازار طلا این نکته اشاره می‌کند که به خاطر نبود پارکینگ در بازار طلا، صدور پروانه ساخت از سوی شهرداری به عقب افتاد، چون شورای قبل و شهردار سابق با حذف پارکینگ مخالف بودند. اما در نهایت، این مساله با خرید زمینی برای پارکینگ حل شد. بدین ترتیب، طلافروشان قبول کردند که هزینه‌ی اصرارشان برای حذف پارکینگ در ساختمان را با تامین پارکینگ در نزدیکی بازار بپردازند.

فولادی در مورد این مساله توضیح می‌دهد: «با شورای دوره‌ی قبل و زمان شهرداری آقای زارع برای صدور پروانه‌ی ساخت بازار طلا در حال رایزنی بودیم، که به ما گفتند تا زمانی که محل پارکینگ برای بازار طلا تعیین نشود، صدور پروانه امکان ندارد. ما به یک بن‌بست رسیده بودیم: از طرفی طلافروشان با ایجاد پارکینگ در بازار طلافروشان مخالفت می‌کردند و از طرف دیگر شهرداری تاکید می‌کرد که شما از لحاظ قانونی باید پارکینگ داشته باشید.»

به گفته فولادی، پیشنهاد شهرداری برای حل این مساله، خرید زمینی برای پارکینگ بود: «شهرداری برای این حل این مشکل، پیشنهاد داد اگر شما در خود مجتمع نمی‌خواهید پارکینگ درست کنید، باید در شعاع ۱۰۰ متری بازار طلا، زمینی را پیدا کنید و آن را برای ساخت پارکینگ در اختیار شهرداری قرار دهید.»

رئیس صنف طلافروشان به دردسرهای پیدا کردن زمین در ۱۰۰ متری بازار طلا اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «هر چه گشتیم موفق نشدیم زمینی که در شعاع ۱۰۰ متری بازار باشد را پیدا کنیم. از طرفی ما برای گرفتن پروانه عجله داشتیم و می‌خواستیم شروع به کار کنیم، اما تا زمانی که تکلیف پارکینگ مشخص نمی‌شد، نمی‌توانستیم. این شد که به شهرداری گفتیم قیمت زمین در این محدوده مشخص است، پس ما بابت ۵۰۰ متر زمین، پول تقدیم شما می‌کنیم. بعد از محاسبه‌ای که انجام دادند، ۴۵۰ میلیون تومان به شهرداری پرداخت کردیم.»

به گفته فولادی، شهرداری هم به وعده‌اش وفا کرد و زمینی را با استفاده از همین مبلغ خریداری کرد: «بعد از چند ماه، شورا و شهرداری موفق شدند زمینی را پیدا کنند: خانه آقای کل‌مراد اوسه، که الان محل اداره ثبت است. شهرداری آنجا را به قیمت ۴۰۰ میلیون خرید و ۵۰ میلیون هم در این معامله سود کرد!»

اجازه فروش یا تغییر کاربری نمی‌دهیم

فولادی، رییس هیات مدیره بازار طلا، با اشاره به این که با شورای دوره‌ی قبل برای پارکینگ توافق شده است و قرار بود این پارکینگ به میدان میوه ‌و تره‌بار قدیم وصل شود، گفت: «در مدتی که در شورا رفت‌وآمد داشتیم، شورای دوره‌ی قبل برنامه‌ی خوبی ریخت. قرار شد پارکینگ از خانه اوسه شروع شود. با آقای عباس ناصری (عباس نجار) هم صحبت کنند و راضی‌اش کنند که مغازه‌اش تخریب شود، و این وسط زمین‌هایی که نیاز بود را خریداری کنند تا این پارکینگ به میدان میوه و تره‌بار قدیم برسد. یعنی درواقع حدود دو سه هزار متر زمین برای ساخت یک پارکینگ بزرگ در نظر گرفته شود تا مشکل نبود پارکینگ در شهر هم حل شود.»

او به قولی که از دکتر فتحی، یکی از اعضای شورای شهر، برای تخریب خانه‌ی اوسه در روزهای آینده گرفته است، اشاره کرد و گفت: «در دوره کنونی هم با آقای دکتر فتحی که مسئول پارکینگ شورای شهر است، صحبت کردیم و این قول را به ما داده‌اند که به محض این که اداره‌ی ثبت به مکان دیگری نقل مکان کنند، عملیات تخریب را شروع کنیم. اما در جلسه‌ای که با شورا داشتیم، به نظر می‌رسد شورا با وصل این پارکینگ به بازار میوه و تره‌بار قدیم مردد است. یعنی می‌گفتند به دلایلی نمی‌توانند این موضوع را عملی کنند.»

فولادی با تاکید بر این موضوع که اجازه نمی‌دهیم زمین خریداری شده‌ برای ساخت پارکینگ تغییر کاربری پیدا کند یا به فروش برسد، گفت: «در هر صورت، اعضای بازار طلا ساختمانی را که در حال حاضر محل اداره‌ی ثبت است، برای تامین پارکینگ خریداری کرده است. ما به شورای فعلی هم گفته‌ایم که رضایت نمی‌دهیم در حالی که معضل پارکینگ در مرکز شهر وجود دارد باشد، این مکان تغییر کاربری پیدا کند و یا به فروش برسد.»

دکتر فتحی: منتظر انتقال اداره ثبت هستیم

دکتر فتحی، عضو شورای اسلامی شهر، نیز در گفت‌وگو با گریشنا با تایید کمبود فضای پارکینگ در مرکز شهر گفت: «آقای خورشیدی به شدت پیگیر هستند که مغازه‌ی آقای عباس ناصری را هم خریداری کنند تا به محوطه اضافه شود. ما باید زمینی را برای اداره‌ی ثبت تهیه کنیم تا آن‌ها از منزل آقای اوسه نقل ‌مکان کنند. به محض این که این مشکل حل شد، ما از شهرداری برای تغییر کاربری این مکان از مسکونی به پارکینگ اقدام می‌کنیم و محل را تخریب می‌کنیم.»

دکتر فتحی در مورد پروژه‌ی وصل کردن این پارکینگ به بازار میوه‌ و تره‌بار قدیم گفت: «ما در شورای دوره‌ی سوم نیز چند زمین را برای این منظور خریداری کرده بودیم و در حال حاضر نیز تصمیم داریم این پروژه را عملیاتی کنیم. از همشهریانی که خانه‌هایشان در رده‌ی دوم خیابان قرار دارد، تقاضا داریم با ما همکاری کنند تا ما زمین‌ها را برای انجام این پروژه خریداری کنیم. البته باید این را اضافه کنم که تمام این صحبت‌ها فعلا در حد حرف است و تصمیم جدی برای آن گرفته نشده است.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

3 نظر

  1. واقعاََکه‌!!!آغای‌خورشیدی‌اینجوریاست؟!
    توکه‌گفته‌بودی‌خونه‌ای‌که‌اداره‌ثبت‌توش‌نشسته
    متعلق‌به‌شهرداریه،ولی‌اینا‌میگن‌طلافروشها‌۴۵۰میلیون
    تومان‌به‌شهرداری‌دادن‌واون‌خونه‌واسه‌پارکینگ‌خریداری‌شده.
    پس‌در‌اصل‌مال‌شهرداری‌نیست‌،چون‌پولشو‌طلافروشها‌دادن.
    خورشیدی‌!باباشمادیگه‌کی‌هستی؟؟!!!!!

  2. در پاسخ به گراش من:
    با سلام
    اقای خورشیدی که حرف اشتباهی نزدن.
    هیات مدیره طلافروش ها باید نسبت به تامین پارکینگ در خود زمین بازار طلا اقدام میکرده که با توجه به عدم موافقت طلافروش ها باید یه زمین برای پارکینگ خریداری میکرده ؛ الانم همین کار انجام شده. در واقع یه جورایی میشه گفت که این زمین مال بازاره ولی صرفا در اختیار شهرداری و برای ساخت پارکینگ هستش؛ مالک اصلی زمین هم اوقافه که بصورت اجاره در اختیار مستاجره.

  3. تناقض در گفته های آقای بسیجی، انقلابی عضو شورای شهر آنقدر زیاد شده که من نگران حافظه ایشان شدم…
    آخر میگویند بعضی ها کم حافظه میشوند!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top