بستن

آب شیرین دریا، زیربنای فردای لامرد

هفت‌برکه – گریشنا: دو سال دیگر آب شیرین خلیج فارس، به صنایع و مردم لامرد و مُهر می‌رسد.

برای کلنگ‌زنی و آغاز عملیاتی طرح انتقال آب شیرین از دریا به لامرد چهارشنبه اول اسفندماه وزرای اطلاعات، نیرو و صمت و استاندار فارس به لامرد سفر کردند.

آب دریا برای آلومینیوم و شهرک جدید

این پروژه در واقع زیرساخت اصلی برای دو پروژه مهم کارخانه آلومینیوم لامرد و شهر جدید ۵۴ هزار نفر تابناک است. تاسیسات نمک‌زدایی آب دریا در زمینی به مساحت شش و نیم هکتار در منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان استان هرمزگان قرار داد.

به گزارش ایسنا وزیر نیرو در این آئین ضمن ابراز خرسندی از اجرای این طرح گفت: با اجرای این پروژه ۱۵ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی، مصرف خانگی و همچنین صنایع موجود در شهرستان لامرد و مُهر تأمین خواهد شد.

اردکانیان با اعلام اینکه هشت و نیم میلیون مترمکعب از این آب متعلق به صنایع انرژی بر لامرد با تضمین خرید ازایمیدرو افزود: دو و نیم میلیون مترمکعب آب آشامیدنی با تضمین خرید از وزارت نیرو و چهار و نیم میلیون مترمکعب سهم سایر صنایع موجود در شهرستان‌های لامرد و مهر است.

وزیر نیرو ادامه داد: این طرح یکی از ۱۰ پروژه نمک‌زدایی آب دریا است که از سال ۹۲ در دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی‌های آن انجام شد و مطابق برنامه زمانبندی شده، مرحله نخست این طرح ظرف مدت ۲۴ ماه به اتمام خواهد رسید.

اردکانیان با اشاره به اینکه مسیر آزاد راه لامرد – پارسیان در استان هرمزگان برای انتقال آب شیرین به منطقه لامرد انتخاب شده، افزود: انتقال آب شیرین به دشت لامرد شامل، حدود ۷۰ کیلومتر مسیر خط انتقال با پنج ایستگاه پمپاژ است و همچنین هفت مخزن تعادلی برای انجام این کار پیش بینی شده است.

از روزانه ۵۰ هزار متر مکعب تا ۷۵۰ هزار متر مکعب

اردکانیان گفت: این پروژه نیز در سه مرحله احداث خواهد شد و ظرفیت تولید نمک زدایی یا آب شیرین کن آن در مرحله نخست، ۵۰ هزار مترمکعب در روز است و از این طریق آب طرح‌های موجود در دو منطقه ویژه پارسیان استان هرمزگان و لامرد فارس تأمین خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: همچنین در قالب اجرای این طرح، تولید روزانه ۷۵۰ هزار متر مکعب آب در روز (معادل ۲۷۳ میلیون متر مکعب در سال) پیش بینی شده است.

اردکانیان گفت: از دیگر طرح‌هایی که وزارت نیرو برای آینده در دستور کار دارد، تأمین آب شهرک جدید ۵۴ هزار نفری تابناک لامرد و سایر مناطق شهری و روستایی این شهرستان است.

به گزارش ایسنا، بهره برداری از طرح انتقال گاز به منطقه ویژه اقتصادی لامرد، بازدید از کارخانه بزرگ آلومینیوم جنوب، بازدید از پروژه احداث پالایشگاه بنزین و اتان‌گیری شهرستان مهر از جمله دیگر برنامه‌های سفر وزرای دولت و استاندار فارس به شهرستان لامرد بود.

آلومینیوم لامرد، سال ۹۸ افتتاح می‌شود

بعد از تکمیل شرکت پالایش گاز پارسیان، ساخت کارخانه آلومنیوم دومین بخش از پروسه صنعتی شدن لامرد است. یکی از اهداف اصلی خط انتقال آب دریا نیز تامین آب مورد نیاز این پروژه است.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به احداث کارخانه آلومینیوم لامرد بیان کرد: این کارخانه هم اکنون با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم با بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است. فاز نخست آن برای تولید سالانه ٣٠٠ هزار تن شمش آلومینیوم طراحی شده است و با بهره برداری کامل از آن، رتبه ایران در زمینه تولید این محصول به جایگاه چهاردهم در جهان ارتقا می یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم در این آیین گفت: فاز نخست طرح آلومینیوم لامرد با سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و توان تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن، در بهار سال ۹۸ به بهره برداری می رسد و زمینه اشتغال یک هزار و ۲۰۰ نفر را فراهم می کند.

علی همتی افزود: این کارخانه که مدرن ترین واحد تولید آلومینیوم در خاورمیانه و چهارمین کارخانه تولید این محصول در کشور است با چهار هزار و ۵۰۰ نفر نیرو در حال ساخت است و مقرر شده در نیمه نخست سال ۹۸ به بهره برداری رسد.

او اضافه کرد: یکی دیگر از طرح های صنعتی که هم اکنون در منطقه انرژی بر لامرد با سرمایه گداری ۶۵هزار میلیارد ریال و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است، شرکت پالایشگاهی پترو پیمان داناست.

این مقام مسئول گفت: این شرکت، امکان تولید بنزین معمولی با ظرفیت سالانه ۵۲۴ هزار تن، گازوییل (نفت گاز) با ظرفیت ۸۸ هزار تن، نفت سفید با ظرفیت ۲۲۵ هزار تن و گاز مایع با ظرفیت ۳۲ هزار تن برخوردار است.

وی ادامه داد: از دیگر طرح های صنعتی که در حال حاضر در جنوب فارس و در شهرستان مُهر با پیشرفت فیزیکی ۶۵درصد در دست ساخت است، شرکت پالایش پارسیان سپهر است که در زمینه استحصال گاز (اتان زدایی) برای مصارف تولید اتیلن و همچنین تکمیل چرخه تولید پلی اتیلن فعال خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: این واحد تولیدی با سرمایه گذاری ۸۰ هزار میلیارد ریال، ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن و اشتغالزایی برای ۲۰۰ نفر به بهره برداری خواهد رسید.

همتی گفت: مناطق انرژی بر شهرستان های لامرد و مُهر با توجه به این که در مجاورت بزرگترین مجتمع گازی کشور قرار گرفته اند، علاوه بر ظرفیت بالای تولید، مورد توجه دولت هستند و افزون بر توسعه اقتصادی در منطقه، اشتغال پایدار را برای استان و کشور فراهم می کنند.

مهمترین طرح‌های اقتصادی لامرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما کارخانه آلومینویم لامرد با سرمایه یک میلیارد و دویست میلیون دلاری در حال ساخت است و قرار است مدرن‌ترین کارخانه آلومینویم خاورمیانه باشد.

برای طرح انتقال آب ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است وبرای طرح گازرسانی به منطقه ویزه صنایع انرژی‌اعتبار ۳۸ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top