بستن

سرعت گرفتن را‌ه‌اندازی اسنپ در گراش

هفت‌برکه – گریشنا: بعد از شروع به کار اسنپ در شهر لار، ثبت‌نام اسنپ در گراش نیز آغاز شده است.

به گزارش هفت‌برکه، از حدود یک ماه پیش، ثبت نام اسنپ در لار آغاز شد و کم‌کم رانندگان گراشی را هم برای ثبت نام ترغیب کرد. در نهایت، این ثبت نام به گراش هم کشیده شد. با این حال چند روزی است که ثبت نام اسنپ برای شهرستان گراش هم آغاز شده است.

اسنپ معروف‌ترین تاکسی اینترنتی فعال در ایران است. کاربران با استفاده از اپلیکیشن موبایل می‌توانند به نزدیک‌ترین راننده در اطراف خود دسترسی داشته باشند. ورود اسنپ در شهرهای مختلف با چالش‌هایی مانند مخالفت‌های آژانس‌های تاکسی و سازمان حمل و نقل شهرداری روبه‌رو شده است. با این وجود اسنپ همچنان در حال گسترش است.

بانشی: با آغاز اسنپ ۲۵۰ شغل به خطر می‌افتد

حمید بانشی، مسئول سازمان حمل و نقل شهرداری، بیان اینکه با آمدن اسنپ به گراش ۲۵۰ شغل تهدید می‌شود گفت: «در حال حاضر ۲۵۰ راننده تاکسی در شهرستان گراش وجود دارد، نباید برای شروع اسنپ در گراش عجله کرد و بدون برنامه عمل کرد، چون اولین صدمه را به رانندگان تاکسی می‌زند و ۲۵۰ شغل را تهدید می‌کند، ابتدا باید جلسه‌ای با رانندگان گرفته شود و نظر آن‌ها را هم بپرسیم، سپس برای آغاز فعالیت اسنپ در گراش تصمیم بگیریم.»

بانشی در ادامه افزود: «چند ماه پیش هم یک نفر که مجوز شروع به کار اسنپ در گراش را از اصناف گرفته بود که با مخالفت ما روبه‌رو شد، چون نمی‌توان بدون برنامه‌ریزی و توجه به رانندگان، تاکسی اسنپ را راه‌اندازی کرد. تاکسی بی‌سیم و تاکسی‌متر هم برای گراش خریداری شد، اما استفاده لازم از آن نشد، برای راه‌اندازی اسنپ هم نباید عجله کرد.»

منتظری لاری، مدیر سازمان حمل و نقل شهرداری لار، نیز معتقد است اسنپ به یک معضل بزرگ و لاینحل تبدیل شده است. منتظری توضیح بیشتر را به مصاحبه حضوری موکول می‌کند.

نماینده اسنپ: نمی‌شود جلو پیشرفت را گرفت

در حالی که شهرداری معتقد به رایزنی است، فراخوانی در اینترنت برای ثبت‌نام اسنپ در واتساپ منتشر شد. محمد عسگری‌زاده، بازاریاب و کارشناس اسنپ در شهرستان‌های لارستان و گراش، در خصوص فعالیت اسنپ در این دو شهر گفت: «من به عنوان بازاریاب و کارشناس اسنپ در منطقه فعالیت دارم و دارای مجوز رسمی از اسنپ تهران هستم، اسنپ در لار از پنجم اسفندماه رسما شروع به کار کرده است و در حال حاضر در گراش هم در حال ثبت نام هستیم. هنوز در گراش دفتری نداریم و به محض راه‌اندازی همانند لار، در گراش هم دفتر دایر می‌شود.»

عسگری‌زاده با بیان اینکه استقبال رانندگان تاکنون خوب بوده است افزود: «در لار آمار ثبت نام خیلی خوب بود و در این چند روزی هم که در گراش و شهرهای همجوار ثبت نام را شروع کرده‌ایم، استقبال خوبی شده که امیدوارم به زودی راه‌اندازی شود.»

عسکری‌زاده در مورد مجوز فعالیت اسنپ می‌گوید: «اسنپ تحت حمایت دانش‌بنیان است و یک خدمت نوین و قانونی است و حتی رانندگان تاکسی هم می‌تواند برای اسنپ ثبت نام کنند. البته متاسفانه در لار از سمت مسئول تاکسیرانی‌ها، رانندگان تاکسی را اذیت کردند و حتی تهدید کردند که اگر در اسنپ ثبت نام کنند، سلب امتیاز و حتی بیمه‌هایشان را قطع می‌کنند. اما خوب، نمی‌شود جلوی پیشرفت و خدمات نوین را گرفت. بالاخره اسنپ یک خدمت جدید و پرطرفدار است و در حال حاضر رانندگان تاکسی هم ثبت می‌کنند. فقط رانندگان تاکسی‌های زرد به خاطر این تهدید دلسرد شده‌اند.»

اسنپ به پیش می‌رود

اسنپ و گسترش سریع آن رقیبی جدی برای آژانس‌ها شده است. مجموعه این وقایع، اعتراض اتحادیه‌ مربوطه و فعالان آن را در بر داشته است. در بسیاری از شهرها آنان مورد حملات صنف تاکسیرانی قرار گرفتند و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم شدند. در لار و گراش نیز به نظر می‌رسد مسئولین سازمان حمل و نقل شهرداری که متولی تاکسرانی هستند، روی خوشی به اسنپ نشان نمی‌دهند، اما راهی هم برای مقابله با آن ندارند.

البته شرکت اسنپ اصرار دارد که مجوز فعالیت برای کل کشور را دارد. سرپرست دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور اعلام کرد: «شرکت‌هایی مانند سرویس‌دهندگان حمل و نقل که در فضای مجازی مشغول شده‌اند، در صورت داشتن نماد اعتماد تجارت الکترونیکی، مانعی برای فعالیت‌شان وجود ندارد.»

تجربه شهرهای دیگر نشان داده است که با همه چالش‌ها، تاکسی‌های اینترنتی در حال گسترش هستند و این اتفاق دیر یا زود در گراش و لار نیز خواهد افتاد.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

4 نظر

  1. کلاََپیشرفت‌علم‌،یه‌سری‌محاسن‌داره،ولی‌عوارض‌هم‌داره،
    چاره‌‌ای‌جز‌قبول‌کردنش‌نیست،تقابل‌علم‌وسنّت‌همیشه‌
    وجود‌داشته.همینه‌دیگه.مثل‌داروهای‌سنّتی‌با‌صنعتی،
    کتابخانه‌های‌دیجیتال‌واینترنت‌با‌کتابخانه‌های‌سنّتی،
    دکترهای‌دیرین‌با‌امروزی‌و‌‌خیلی‌چیزای‌دیگه.چیزی‌که
    مهمه‌‌اینه‌که‌اهالی‌هر‌شغل‌از‌چالشهای‌موجود‌بین‌پیشرفت‌
    وسنّت،به‌عنوان‌یه‌فرصت‌نگاه‌کرده‌و‌از‌آن‌استفاده‌کنندوگرنه
    باننه‌من‌غریبم،کاری‌پیش‌نمی‌برند.
    علی(ع):به‌هیچ‌نعمتی‌نمی‌رسید‌مگراینکه‌نعمت‌دیگری‌را
    از‌دست‌می‌دهید.

  2. آقایان اسنپ برای چه میخاییم بیشتر ادارات در گراش نمایندگی هست و با این کار زیر مجموعه لار می شویم و به نظرم در لار هم بر چیده میشه .شهرستان های مثل جهرم و داراب که جمعیت بالاتری دارند ندارند.اسنپ برای جمعیت میلیونی جواب میده.

  3. بعنوان یک دانشجو که بارها سفر با اسنپ تجربه رو تجربه کردم ؛ قطعا اسنپ رو به تاکسی و آژانس ترجیح میدم چراکه نه تنها از لحاظ قیمتی به نفع عموم مردم خواهد بود بلکه از نظر امنیت و پیگیری حوادث احتمالی هم یک سروگردن از تاکسی ها بالاتره (البته این مورد برای شهر های کوچکی مثل گراش شاید بواسطه اینکه اکثریت باهم آشنا هستند خیلی ملموس نباشه و اهمیتی نداشته باشه) اما درکل بنظر من مزیتش از بدی هاش بیشتره ؛ بعنوان مثال یکی دیگه از مزیت هاش اینه که مبدا و مقصد و قیمت کاملا واضح و مشخصه ؛ پس راننده مختار هست سفر رو قبول کنه یا نه ؛ که در این صورت برخلاف آژانس ها راننده حق اعتراض به مسیر بد یا هزینه نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top