بستن

اگر زلزله شش ریشتری بیاید

گریشنا- محمد خواجه‌پور:  تنها چند ثانیه طول می‌کشد به یک دقیقه بکشد که فاجعه‌ای تمام عیار است. فقط ۵.۸ ریشتر لازم است تا ۱۵ درصد گراش کاملاً ویران شود. خانه‌های خشتی فرو می‌ریزد و کوچه‌های تنگ بسته می‌شود. هیچ خودرو امدادی و حتی پای پیاده نمی‌توان به خانه‌ها رسید. صدای آژیر آمبولانس‌ها شنیده خواهد شد اما آن‌ها باید منتظر ماشین‌های راه سازی بمانند تا کمی از آوار را پس بزند. هر کسی به دنبال قوم و خویشی می‌گردد و ماموران هلال با دستگاه‌های زنده‌یاب به دنبال نفس‌های زیر خاک هستند.

آتش‌نشانی از راه می‌رسد و آتش‌های گوشه و کنار را خاموش می‌کند. اداره برق از راه می‌رسد و برق را قطع می‌کند. بعد گاز و بعد آب هم قطع می‌شود. در میان آوار نیروهای هلال احمر و شهرداری به دنبال زنده‌ها می‌گردند باید نقاط خطرناک، دیوارهایی که ممکن است فرو بریزد و آوارهایی که ممکن است کسی زیر آن باشد مشخص شود.
گروه نجات با نوارهای زردرنگ محدوده کاری خود را مشخص می‌کند. مصدومین از زیر آوار بیرون کشیده می‌شوند بعضی‌ها زخم‌های کوچکی دارند که باید پانسمان شوند. بعضی دیگر باید به بیمارستان بروند و برای عده‌ای دیر شده است. وضعیت سیاه‌ها با آمبولانس می‌روند تا سر فرصت به خاک تحویل داده شوند.
چادرها برپا می‌شود اول چادرهای امدادی بعد چادرهای اسکان. برای دور شدن از خطر بعضی چادرها در پارک شهر برپا می‌شود و عده‌ای به سالن‌های ورزشی می‌روند.باید آمار زنده‌ها و مرده‌ها معلوم شود و تازه این اول راه است تا وقتی که دوباره یک چهاردیواری برپا شود.
این سناریو مانوری بود که روز شنبه ۲۲ مهر برگزار شد. سناریویی که ممکن است هر روز و هر ساعتی اتفاق بیافتد. شاید روز شنبه مردم با شنیدن صدای آژیر کمی به فکر افتاده باشند.
در اثر یک زلزله شش رشتری ممکن است تا صددرصد منازل این مناطق تخریب شود. از این رو نیروهای امدادی با برگزاری مانوری به مناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی توانایی خود را برای مقابله با یک زلزله سنگین در این منطقه سنجیدند.
به گزارش روابط عمومی هلال احمر گراش در روز شنبه مورخه ۲۲/۷/۹۱ بمناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی و در جهت ارتقاء سطح توانمندیهای امدادی , مانوری تحت عنوان مانور نجات از آوار با شرکت اعضاء ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش برگزار گردید.
مانور به مناسبت هفته اثرات بلایای طبیعی و در جهت ارتقاء سطح توانمندیهای امدادی , مانوری تحت عنوان مانور نجات از آوار با شرکت اعضاء ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش برگزار شد. با اعلام این که زلزله ای به قدرت پنج و هشت دهم ریشتر در ساعت ۹:۳۵ دقیقه صبح حوالی شهر گراش به وقوع پیوسته است مراتب سریعاً توسط ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش به ادارات عضو ستاد اعلام و جلسه ستاد با حضور تمامی اعضاء در سالن اجتماعات فرمانداری در ساعت ۹:۴۵ دقیقه برگزار گردید.
در این جلسه کریمی فرد فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش با اعلام وقوع زلزله فرضی به تشریح مراحل مختلف مانور پرداخت. سپس مانور مذکور راس ساعت ۱۰ با نام مبارک یا محمدرسول الله (ص) شروع گردید.
در این مانور نیروهایی از هلال احمر و آتش‌نشانی و اورژانس بخش اصلی کار را بر عهده داشتند. نیروی انتظامی، بسیج، شهرداری و ادارات برق و گاز و آبفا در این عملیات همکاری تنگانگی داشتند.صدای ماشین‌ها آمبولانس‌ها و ماشین‌های امدادرسانی در شهر پیچید تا مردم تماشاچی واقعه‌ای باشند که آرزو کردند هیچ وقت رخ ندهد.

عکس‌های محمد جهاندیده از مانور امروز را ببنید.

عکاس پایگاه خبری هفت‌برکه گراش

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top