بستن

شورای شهرستان گراش، ۱۴ ماه در کما است

افسانه گراش – فاطمه یوسفی*: ۱۴ ماه از انتخابات شورای شهرستان می‌گذرد. خبر برگزاری انتخابات برای انتخاب اعضا، تنها خبری است که در طول این مدت به مردم گزارش شده است. اما چرا هیچ گزارشی از جلسات بعدی و مصوبات آن منتشر نشده است؟

بر اساس ماده ۱۹ آیین‌نامه داخلی شورای شهرستان‌ها، جلسات عادی شورا حداقل هر ماه یک‌بار تشکیل خواهد شد. و بر اساس ماده ۵ همین آیین‌نامه، مصوبات شورا که عمومی بودن آن به تصویب شورا رسیده باشد، باید به نحو مقتضی به اطلاع عموم برسد. بر این اساس، باید تاکنون حداقل ۱۴ جلسه شورای شهرستان گراش تشکیل شده باشد و مصوبات آن نیز اعلام شود.

در اولین و آخرین جلسه شورا که ۶ آبان‌ماه ۱۳۹۶ برگزار شد (خبر در گریشنا)، نعمت‌الله خرم از فداغ به عنوان رئیس شورای شهرستان، محمدرضا رنجبر از ارد به عنوان نائب رئیس، اسماعیل اسدی از خلیلی به عنوان منشی انتخاب شدند. علی‌اصغر حسنی و اکبر باقرزاده از گراش دیگر اعضای شورای شهرستان هستند. در این جلسه علی‌اصغر حسنی به عنوان نماینده شورای شهرستان در شورای اسلامی استان فارس انتخاب شد.

خرم، عضو شورای فداغ و رئیس شورای شهرستان گراش، برای جواب دادن به این سوال چند روز ما را منتظر گذاشت و در تماس آخری که با او داشتیم، گفت: «حتما اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهیم، اما امروز مشغله‌هایم زیاد است و فعلا وقت ندارم اطلاعاتی در مورد برگزاری جلسات شورا بدهم. ان‌شاالله فردا یا چند روز بعد.»

اما در تماسی که قبل از آن با او داشتیم این توضیح کوتاه را می‌دهد: «تغییراتی در شورا باعث شد جلسات به صورت منظم برگزار نشود.» تغییرات مورد نظر رییس شورا مربوط به ارد است. با شهر شدن ارد یک عضو جدید به شورای شهرستان اضافه می‌شود و این نشان می‌دهد که در یک سال گذشته که ارد به شهر ارتقا یافته شورای شهرستان هیچ جلسه‌ای نداشته است.

«شورای شهرستان چند بار تشکیل جلسه داده است؟» حتی فرمانداری گراش به عنوان نهاد بالادستی نیز دقیقا از این موضوع مطلع نیست. کارشناس شورا در فرمانداری می‌گوید: «قرار است تغییراتی در شورای شهرستان ایجاد شود. پیشنهاد می‌کنم شما فعلا خبر آن را کار نکنید تا وضعیت سروسامان بگیرد.»

سروسامان گرفتن وضعیت، هدف ایده‌آلی است که همه‌ی مسئولین آن را دنبال می‌کنند و سهم مردم در این میان بیشتر اوقات انتظار است، اما این که این انتظار به سمت خوش‌بینی سوق پیدا کند یا به سمت بدبینی را تصمیم‌ها، عملکرد‌ها و نتایج تعیین می‌کنند.

با توجه به این که در شورای شهرستان نمایندگان شورای شهر با نمایندگان شورای بخش و روستا در ارتباط هستند، جلسات شورا می‌تواند ظرفیت خوبی برای ایجاد و گسترش تعاون و همدلی، توزیع عادلانه منابع، داشتن دید جامع از مشکلات کل شهرستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و رفع آن، تسریع انجام پروژه‌ها و… فراهم کند.

ضعف و عدم برگزاری جلسات منظم شورای شهرستان حتی اگر تبعات منفی نداشته باشد، شهرستان ما را از داشتن امتیازهای زیادی محروم می‌کند؛ امتیازهایی که یکی از کمترین ثمره‌های آن، وحدت است. در جهت‌دهی انتخابات مجلس نیز شورای شهرستان به عنوان نمایندگان بخش‌های مختلف شهرستان می‌تواند حضور و نقش غیر رسمی داشته باشد.

در دوره‌های گذشته نیز شورای شهرستان حضور چشم‌گیری در فضای مدیریتی شهرستان گراش نداشت، اما این دوره همان حضور کمرنگ نیز از بین رفته است. اگر شورای شهرستان گراش را با شوراهای شهرستان همجوار مانند لارستان مقایسه کنیم، این فعالیت کم، بهتر مشخص می‌شود.

محل شورای شهرستان لارستان مشخص است و جلسات آن به صورت منظم و ماهیانه برگزار می‌شود. هر کدام از جلسات با دعوت از خبرنگاران و یکی از مسئولین شهرستان برگزار می‌شود. در مسائل مهم منطقه‌ای نیز شورای شهرستان با انتشار بیانیه اعلام نظر می‌کند. اما تنها خبر از شورای شهرستان گراش، همان خبر ناقص ۱۴ ماه پیش است. شورایی که می‌تواند یک بازوی قوی باشد، اما این بازو موقتا به خواب رفته است.

* این یادداشت در شماره ۷۵ نشریه افسانه گراش منتشر شد.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

4 نظر

  1. بهتر است اصلا جلسه تشکیل ندهند چرا که چون شورای گراش ممکن است جلسه به بحث و جدل و شخصی کشیده شود و کارشون به شکایت از هم کشیده شود و دادگاه را نیز اشغال نمایند که وقت دیگران نیز بگیرند همین بهه که جلسه نباشد بخدا مردم راحتترند حاشیه برای مردم درست نکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top